Een tonglepel zou ik je echt afraden, dan weet je namelijk niet wat het probleem is geweest en komt dat waarschijnlijk op een andere manier (door bijvoorbeeld de rug vast te zetten of echt bokken e.d.) tot uitting.
Maar ik denk dat je handen of je algehele houding het probleem zijn, dus eerst dat oplossen voordat je haar een ander bit of hulpmiddel gaat kijken. Je geef het zelf al aan:
Citaat:
Zodra ik een iets te harde ophouding geef oid is het hoofd in de lucht
Dat is ook een logische reactie, zeker als je er een gebroken trens in hebt hangen, want dat krijg je dus een notenkrakereffect. Hoe geef jij een ophouding? Want bij een ophouding mag je niet je hand naar achter verplaatsen, en dat is wel wat de meeste mensen doen. Bij een correcte ophouding gebruik je eerst je lichaam en zit en daarna sluit je je handen (je knijpt in de teugels) en zodra het paard ontspant in de kaak geeft je zelf meteen weer na (openen van de handen).
Je zegt ook:
Citaat:
Ik denk dat ze erg gevoelig is in de mond, maar wat kan ik hier aan doen?
Daar moet je niks aan doen, dat moet je zo houden!! Als je te hard blijft in je handen (dat is wat je paard aangeeft) dan wordt je paard steeds ongevoeliger voor de hulpen, terwijl het bij paardrijden juist de bedoeling is dat je met steeds kleinere hulpen kan duidelijk maken wat je wil.
Verder zijn niet alleen het juist gebruik van je handen heel belangrijk, maar van je hele zit. Vaak tonen paarden verzet omdat de ruiter niet in balans is, of bijvoorbeeld tijdens het draven veel te hard neerkomt in het zadel, of erg met de handen of onderbenen wiebelt, etc.
Kortom: lastig probleem om op te lossen via internet. Maar in elk geval eerst kritisch naar jezelf kijken.
Succes!