mijn pony is een echte zeur...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

mijn pony is een echte zeur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 00:47

ik weet niet of het hier goed staat gezien het niet volledig over een rijtechnisch probleem gaat.

mijn super leuke en lieve 4 jarige D-pony merrie kan nogal zeuren.

in haar ogen is alles eng. maar dan ook echt alles.

in de omgang is ze heel rustig en makkelijk. maar ze loopt met een grote boog om een kruiwagen heen ( die altijd op dezelfde plek staat) een pakje stro/hooi tegen een box aan. ze loopt er met een grote boog omheen.
een waterplasje, no way dat Vossie daar door heen gaat. er moet minimaal 1 meter tussen haar en het plasje zitten.
een beetje modder? geen denken aan om daar door heen te gaan!
haar eigen poepies of die van een ander paard. we lopen er vrolijk omheen!

onder het zadel. bij elke bakletter moet ze even een pasje van de bakrand afwijken.
opspattend zand tegen de bakrand, daar gaan we de volgende keer eventjes 2 meter verder weg lopen!
en de korte zeide A, die ontwijkt ze altijd want wie weet wat voor monsters daar wel niet kunnen opduiken!

onder het zadel van het erf af... dat hebben we 1x geprobeerd. na 2 passen waren er al zoveel "enge" dingen dat mevrouw eigenlijk al niet verder wou. na vriendelijk aandringen toch verder gegaan. maar tsjonge zeg wat is dat allemaal eng, auto 1 : Vossie bijna in de sloot, maar daar kreeg ze vieze voeten van dus auto 2 heeft ze maar een schop gegeven :D waarna ze als een speer terug naar stal ging en daar aangekomen op de poets plaats na 5 sec heerlijk in slaap is gevallen. om niet te vergeten we zijn wel 10 meter bij de stal weg geweest :+

verder is het een hele lieve vrolijke pony _/-\o_ maar ik begin nu toch echt wel een beetje kriebbels te krijgen van al die apen en beren die mevrouw allemaal ziet. -O-

wat moet ik hier nou mee? ik ben eigenlijk altijd heel vriendelijk en reageer zo min mogelijk op haar gedrag. maar soms word ik er echt even moe van dat ze alweer zeurt. ik zal niet ontkennen dat ik haar eens een pakje rammel heb gegeven omdat ik er op dat moment echt klaar mee was. maar helaas hielp dat ook niet dus ben ik maar weer op de lieve tour verder gegaan. maar ook lief blijven helpt niet.

Cynthiaaapje

Re: mijn pony is een echte zeur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:53

Ik denk dat je te snel wilt..

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 00:59

ze heeft dit al vanaf dag 1 dat ik haar heb :) maar toen kende ze helemaal niks, kwam zo uit het land. ik heb er toen nooit op gereageerd. rustig door gaan en vooral niet reageren.

waarom denk je dat ik te snel ga/wil?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:07

Ach, ze is pas 4, met geduld (én met overtuiging) kan nog veel veranderen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:08

Gewoon niet op reageren, als jij alles normaal vind zal zij het vanzelf ook accepteren.
Daarnaast zoveel mogelijk idiote situatie's opzoeken, als er gekke dingen op het erf staan loop je er een keer extra langs. Iemand met een hond of nieuw paard op stal? Loop er nog een extra keertje langs met haar. Neem haar mee aan de fiets voor een rondje of ga wandelen langs de weg.
Ze is pas 4, zoveel heeft ze nog niet gezien, het moet ook gewoon tijd hebben.

Watvoor afstamming heeft je pony?

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:12

Herkenbaar.. ik doe alles met stapjes, bijvoorbeeld eerst ernaast over het erf wandelen. Dat een poosje elke dag doen en dan erop en steeds belonen als ze iets eng vind en er gewoon langs loopt. Dus je paard laten zien dat het normaal is en er geen reden is om te schrikken. Probeer zelf ook heeeeel relaxed en kalm te blijven.
Hoop dat je er wat aan hebt!!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:20

Het is aan jou om jou paard te laten zien dat het niet eng is!
Hoezo zeuren? Zij geeft aan dat zij het spannend vindt, aan jou haar op een ponyvriendelijke/-duidelijke manier wijs te maken dat het niet zo is.

Ene paard is nuchterder dan het andere, maar daarin heb je je aan te passen. Rammel geven werkt natuurlijk totáál averechts.

Zal ik je vertellen hoe vaak ik zelf door een modderplas ben gelopen? Hoe vaak ik niet afgstapt ben om pony te laten zien dat wat voor bosbouwvoertuig dan ook niet zo eng is als hij dacht, hoe vaak ik geen kleine massage oefeningen heb gebruikt om hem te kalmeren.... Allemaal overbodig nu, heb een zeer dapper paard dat vrijwel alles aandurft en nergens meer van opkijkt, maar een bomproof paard wordt simpelweg echt zo niet geboren!

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 06:42

Mijn merrie die net zadelmak is, die doet ook zo. Ik weet dat het af en toe heel irritant kan zijn, maar je moet inderdaad gewoon rustig blijven (wat je ook al doet).
Wat ik dan doe is haar naar iets engs toe laten lopen, dan stopt ze zelf op een bepaalde afstand van dat ding, omdat het eng is. Op die plek laat ik haar staan totdat ze ontspant. Dan beloon ik haar en vraag ik of ze een stapje dichterbij zet. Als ze dat doet, weer wachten tot ze een beetje ontspant. En zo verder. Als ze dichtbij genoeg is, beloon je haar en loop je ervan weg.
Het kost even tijd en geduld, maar op een gegeven moment snappen ze dat ze pas weggaan bij dat enge ding als ze hun angst overwinnen en er toch naartoe gaan.

Ik heb mijn merrie nog lang niet bomproof, maar ze loopt al wel heel dapper zelf naar enge dingen toe en ik heb het idee dat ze dan ook echt trots is op zichzelf dat ze erlangs durfde. Heel leuk om te zien :).

En verder ga ik helemaal mee met raya00

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:51

ze is nog jong, komt vast goed met hoop geduld
niet altijd toelaten dat ze opzij gaat bij een bakletter, zodra er eentje voorbij komt je binnenbeen er al bijhouden dus je moet het voor zijn
en als ze wel ergens langsgaat overdreven belonen

die van mij is 6 en kon in maart maar een halve bak gebruiken nu geen probleem meer
zo heeft elke beestje wel iets

succes

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:20

Soms helpt het ook wel om wat minder energie-rijk te voeren ;) (haver in de brok?)
Ziet ze wel goed?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:22

Ik vind dit niet zeuren. Jou pony geeft gewoon aan dat ze het allemaal spannend vind. Jij moet in jouw gedrag aangeven dat ze op jou kan vertrouwen. Daar moet je aan gaan werken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:30

bedankt voor de reacties!

idd rustig blijven is wel het beste, maar soms zo moeilijk.
het is ook niet dat ze echt weg springt of rent of zo. haar reactie op enge dingen is eigenlijk heel braaf. ze doet een paar passen op zei ( in een normaal tempo) of ze gaat ergens gewoon niet langs. dan gaat ze wat eerder de bocht om en loopt ze al kijkend naar het enge wel redelijk normaal door. maar het is zo vervelend omdat er zo veel enge dingen zijn. we zijn er met de lessen wel mee bezig en het word niet erger. maar tot nu toe ook nog niet beter :D

qua voer krijgt ze na het werk een halve schep basis brok met musli van Havens.hier zit geen haver in. verder krijgt ze geen brok mee met de rest van de paarden. ik vind het niet nodig om haar meer te geven dan die halve schep na het werk. ze heeft het eigenlijk niet nodig :) qua ruwvoer krijgt ze 3x per dag vrij droog kuil. en ze staat minimaal 4 uren per dag in de wei. het gras word niet bemest en vooral nu zit er weinig voeding in :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:32

Die van mij heeft ook deze neiging, hoewel minder extreem dan jouw pony, maar hij is dan ook al 10. Vooral in het begin van het rijden in de bak, reageert hij overal en nergens op. Heel vermoeiend af en toe. Ik heb gemerkt dat gewoon stug doorgaan en niet reageren de beste oplossing is. Als hij erg "reactief" is dan ga ik wat sneller aan de slag en blijf minder lang warm stappen. Wanneer hij bezig is met andere dingen, heeft hij minder tijd om overal op te letten ;) Misschien helpt dat bij jouw pony ook?
Als hij langs "enge" dingen loopt zonder "overdreven" reactie beloon ik hem natuurlijk flink. En verder, geduld, geduld, geduld +:)+

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:46

ik ben nog een aantal vragen vergeten te beantwoorden.

haar zicht is goed. ze is helemaal gezond.

haar afstamming is onbekend. maar de hoefsmid wist me te vertellen dat de moeder een new forest x tuiger is en vader gelders. hij bekapte altijd bij de stal waar ze geboren is. helemaal zeker wist hij het niet. ik moet wel zeggen dat ik er van alles wel wat ik terug zie.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:12

Er op uit gaan onder begeleiding van een braaf,rustig paard voor het goede voorbeeld.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:44

een braaf paard meenemen maakt niet veel verschil. als ze iets eng vind dan is het ook eng :D het maakt haar niet uit wat een ander paard er van vind!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:18

Steeds weer een kleine volte draaien en haar precies op het punt dat ze eraf gaat weer terug laten komen

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:08

Inderdaad veel geduldt hebben en ik zo veel mogelijk aan het werk houden. Tijdens het rijden veel oefeningen, snel achter elkaar afwisselen. Hierdoor heeft ze minder kans om aan andere dingen te denken en verveelt ze zich minder snel.

Misschien is het een optie om voor dat je naar buiten gaat even te longeren of in de bak te rijden. Dan is de grootste spanning er af.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:00

Zoals meerdere het zeggen:
Rustig opbouwen, het is nog maar een jong dier.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:36

vandaag hebben we eigenlijk heel fijn gereden. we zijn bezig geweest met binnen en buiten stelling aan nemen. en vooruit en terug rijden alleen op zit en been hulp. hier moest ze wel even over nadenken. ze maakte eigenlijk alleen een punt van de korte zeide A. de rest ging heel goed. maar die korte zeide A is ook altijd wel heel erg eng. dus dat is niet ineens niet meer eng. de bakletters en zandklontjes tegen de bakrand keek ze wel even naar elke keer maar ging niet opzei. super dus :) Ze word nog wel eens stoer! :Y)

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:25

Zoveel mogelijk met een ouder, ervaren paard op stap gaan. Zo leert ze hopelijk dat ze niet overal bang van moet zijn. Ook in de piste, als ze bang is van de korte zijde, zet ze even achter een ander paard zodat ze ziet dat er niets aan de hand is...

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:21

helaas, wat ik eerder ook al zei. hier reageert ze niet op. als Vos iets eng vind dan is het ook gewoon eng.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:26

Veel blijven oefenen. Mijn shetlander Hans is in de wei heel stoer en met zijn vriendjes ook, maar als ik ging lange lijnen buiten dan schrok ie nog van zijn eigen schaduw. Met wandelen is het geen probleem, maar dan kroop ie het liefst in mijn broekzak als hij wat zag. Ik neem hem gewoon veel mee en ik heb laatst schriktraining gedaan. Verder is hij een tijd onder het zadel bereden en hij ging zijn ruiter steeds meer vertrouwen en daardoor was hij minder op mij gericht. Die schriktraining heeft ook erg geholpen (hij is nu over zijn hondenangst heen :D ) en ook het feit dat ik hem overal mee naar toe heb genomen met de trailer. Bos in met andere paarden, mee naar een show enz. Nu is hij een paar jaar ouder en veel rustiger geworden, ik ben laatst zelfs alleen in de bak wezen mennen en terug over straat naar huis gestapt. Dat hoefde ik voorheen echt niet te proberen, dan schrok hij om de 3 meter. Daarom liep hij enkel in het tweespan, dan was er niets aan de hand omdat Grietje bomproof is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:01

Je moet eerst en vooral veel geduld hebben. Ik heb de indruk dat je toch goed bezig bent: het gedrag rustig negeren en gewoon verder rijden.

Wat bij mijn pony ook heeft geholpen is aan de hand gaan wandelen met hem en ik trok dan zelf mijn waterdichte rijlaarzen aan. Vond hij een plas eng? Dan gingen we er net zo lang samen doorheen tot het moment dat hij er rustig door kon.
Een hoop sluikafval in het bos? Natuurlijk is dat doodeng, maar ik bleef terugkeren tot hij er langs door ging zonder zijn spieren op te spannen.

Steeds als hij iets eng zag, ging ik wel eerst voorop om te tonen dat het niet eng is. Ik ging hem niet behandelen als een baby: "Arm kereltje, ben je bang? *aai* Je moet niet bang zijn, mammie is hier,...*aai*"(zo doen veel mensen helaas wel), ik nam hem zelfzeker vast en ik ging voorop. In het begin sprong hij haast achter op mijn rug (bij wijze van spreken uiteraard) of moest ik aardig sleuren om hem vooruit te krijgen, maar hij werd er wel dapperder van. Nu schrikt hij nog maar amper van iets. Hij gaat nu zelfs door de diepste plassen, hoe snel we ook gaan.

In de bak zou ik je aanraden om je paard meer af te leiden, help haar er niet aan denken dat die letterplaatjes er zijn, ga figuren rijden en leid je paard zo veel mogelijk af. Als ze de korte zijde bij A eng vindt, zou ik gewoon eventjes op de grote volte bij A blijven. (niet 3 rondjes, maar eerder een kwartier of langer als dat nodig is) Op deze volte ga je dan ook gewoon werken, overgangen rijden bijvoorbeeld. Laat deze overgangen snel genoeg op elkaar volgen, zodat ze die monsters bij A vergeet. Als ze 1 keer vergeet om te schrikken, beloon je haar en rij je weer gewoon verder alsof er niets aan de hand is.

Als ze opzij springt, ga dan niet aan de buitenteugel sleuren zodat ze snel terug op de hoefslag is. Het belangrijkste is dat je haar aanspoort op vooruit te gaan. Je moet haar leren dat opzij springen geen optie is, maar dat ze VOORUIT moet. Als een paard opzij springt, kan dat (vooral op straat) gevaarlijk worden, terwijl je een versnelling (vooruit) gemakkelijker kan opvangen.

Met veel geduld kom je er wel, het heeft gewoon tijd nodig. Luister naar je paard en ga zeker niet te snel. Ik zou zeggen: neem alle tips van dit topic met je mee en doe wat jou het beste lijkt.

Suena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:10

Stel je op als leider en ga zoveel mogelijk aparte situaties opzoeken, strepen op de weg langs het spoor wat je allemaal kan bedenken. Ga eerst lekker aan de hand op pad met je paard. Uiteindelijk vind ze alles wel normaal. Hoe meer ze ziet hoe nuchterder ze waarschijnlijk zal worden. Mijn vriendin heeft een jong paard die in het begin ook alles eng vond. Dat paard kijkt nu vrijwel nergens meer naar. Gewoon door veel "enge" situaties op te zoeken