pony maakt rare overgang naar draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stellanoella

pony maakt rare overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:57

hoi bokkers, :wave:
Als ik met mijn pony aan het rijden ben, wil ze regelmatig
met haar hoofd naar benede en probeert de grond te raken en trekt je dan uit het zadel
en doet begint na meerdere keren pijn aan je handen tedoen!
zadel maker langs laten komen en alles lag goed ..
weten jullie hier iets meer over? blijft ze dit houden of kan ze der ook mee op houden ik hou mijn houden heel stil en geef vaak lange teugel

liefs Noella & Stella <3

Maureen95

Re: pony maakt rare overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:57

misschien iets iin haar mond? ik zou eens na laten kijken

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:30

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:33

Denk je dat dat zou helpen mijn pony is al van snel voor uitgaan!
En als ze ergens niet mee eens is maakt ze wel eens edn racd drafje
Als ik er dan in wil houden is het weer met der hoofd als iets haar niet bevalt is het weer de hoofd

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:35

Even naar de mond laten kijken is inderdaad helemaal geen slecht idee..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:37

Been geven wanneer ze zo naar voren trekt....

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:52

Jaa maar dan schiet ze weer naar voren :')

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:43

Is niet erg... eerst normaal met dat hoofd. Je leert vanzelf om het van voren op te vangen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:46

Een paard die in zijn mond wordt vast gehouden zoekt een houding om er onder uit te komen.

Of hoofd omhoog, of hoofd naar beneden.

Stop met dat gehang in die teugels, laat je paardje op eigen benen lopen.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:43

Jaa, dat is waar maar als ik hem niet in hou vlieg ze der met
Mij vandoor daar ben ik bang voor!

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:00

Daar moet je niet bang voor zijn..
Als je je inhoudt omdat je "bang" bent voor een reactie zal er geen verbetering komen..

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:27

je moet de druk van de teugels er niet constant ophouden. Dan wordt je zelf alleen maar moe in je armen en het trekwerk win je niet. Terugnemen naar een rustiger en ontspannerder draf meer met de zit doen. Langzamer licht rijden, schijnovergangen en echte overgangen rijden. Als je terug wil nemen je paard niet dwars door je hand laten lopen. Bot gezegd, kort rukje, weer ontspannen, kort rukje weer ontspannen. Snel lopen wil trouwens niet zeggen dat je paardje actief is. Gaat erom dat de achterhand ook actief is. En als ze met het hoofd naar beneden trekt echt been geven. Zal ze misschien naar voren schieten maar dan rustig op zit weer terug te nemen. In het zadel zitten, uitademen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:11

idd niet terug trekken maar het oplossen in het achterbeen, het is vaak een balans probleem, ga aan de gang met gymmen/rechtrichten

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 09:37

Oke, mijn pony is hieper actief haha. :D
Ik ga het zo snel mogenlijk mee aan de gang

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 09:45

Zou het dus niet aan der tanden komen ?
Dads ze mechien een tandje krijgt?

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:53

tandarts laten komen kan nooit kwaad. Dan kan je in iedegeval lichammelijke problemen zoveel mogelijk uitsluiten. Maar vaak is het een balans probleem of gewoon een aangeleerd probleem wat je met rijden op moet lossen. Heel consequent blijven!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:33

Het lijkt alsof je pony graag op "de kop loopt", dus enorm op de voorhand hangt en neiging heeft om onder je uit te lopen. Dat is niet zo gemakkelijk om op te lossen. Je kunt proberen om op te gaan voeden. Als je opstapt, moet je pony stil staan. En dan echt stil staan. Desnoods iemand erbij die je pony vast houdt (als het moet een half uur totdat pony echt stilstaat en wacht op jouw hulp om te gaan stappen). Dit doe je voortaan altijd!
Dan ga je stappen. Hier weer het zelfde. Laat je pony onder het tempo stappen. Voel als het ware de achterbenen links - rechts naar voren komen. Dan adem je uit, je maakt daardoor jezelf zwaarder en daar moet je pony op stil gaan staan. Ben zacht met je handen, zeer zacht, want als pony hangt in je handen komt dat omdat jij te zwaar in je handen bent.
Pas als je het opstappen, het stappen en stilstaan op je gewicht in orde heb (kan echt wel paar weken duren) ga je heeeeeeeeeeel rustig tempo aandraven. Daar weer het zelfde doen. Uitademen, dus je zelf zwaar maken en je paard op zit terug laten komen van draf naar stap naar stilstaan. Expres laat ik je handhulp buiten beschouwing want je paard zal eerst echt moeten leren om op eigen benen te lopen en terug te komen op zit. Ga met je eigen instructrice werken aan wat je wel en niet met je teugel moet doen. Als ik dit zo lees doe je te veel en ben je te zwaar met je handen. Daar kunnen wij je niet mee helpen vanaf de computer. Succes ermee.
O ja, kijk ook eens naar het krachtvoer dat deze pony krijgt. Veel hooi en weinig of geen brokjes voelen ze zich ook vaak fijner bij en minder hieper de piep.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 20:39

heel erg bedankt,
hier heb ik wat aan en ga ik zeker aan werken
ik zal ook plaatsen hoe het is gegaan!
aan dit heb ik denk ik heel veelc

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:59

Stellanoella zie ik het goed in je profiel dat je een merens hebt? Dan geef ik je namelijk nog een advies erbij (heb zelf twee merens en ken het ras goed). Ben echt super consequent en streng voor je paardje. Poets maar even niet te veel en ben maar even niet te lief. Merens heeft geen baas nodig die kunnen het goed allemaal zelf. Dus ook in de omgang heel streng zijn in de zin van duidelijk en consequent. Als je met haar loopt aan de hand loop jij altijd schuin voor. Als je paardjes met haar neus voorbij je schouder komt dan met het halster touw zacht tikje tegen haar neus en terug zetten. Altijd. Je hebt een geweldig ras aan merens maar bij veel zit een kop op en hebben het nodig om aan je te wennen en hebben duidelijk maar eerlijk baasje nodig. Dus niet schreeuwen of boos worden, maar met humor je paard gaan opvoeden.
Hoeveel uur staat je merens per dag buiten? Dit ras moet echt heel veel naar buiten (niet te veel gras in verband met hoefbevangenheid) want anders zijn ze gewoon onhandelbaar en vaak veel te sterk met rijden. Ze verdragen het niet om in een stal te staan, daar worden ze vervelend van.
Ook met voer. Onze merens werken elke dag flink. Ze krijgen twee keer per dag hooi, naast reepje gras (ze staan 24 uur buiten) en ze krijgen twee keer per dag 1/4 = handje! garvo fyto gold (die van jou zou aan basis fyto in plaats van gold genoeg hebben). Dus kijk eens naar het hele plaatje van je paard.
Geef je paard veel afwisseling, dressuur, springen en vooral ook buiten rijden met iemand die braaf paardje heeft. Leuk dat je ook gaat mennen, vinden ze erg leuk. Hebben ze echt nodig verschil in aanbod, want dressuur is niet zo hun ding. Ga heel veel met je paardje doen als ze eenmaal voor je gaan dan heb je ze voor hun hele leven. Het is echt een geweldig ras en die van mij zijn echt mijn vriend en vriendin.
Je mag me altijd PB-en voor hulp. Enne hopelijk mag je lessen van je ouders want dat heb je wel nodig hoor.

Misschien vind je het ook leuk om af en toe in ons huiskamer te posten waar allemaal merens liefhebbers zitten: [HK] Wie heeft er een merens?! . Enne, Fantilhou ken ik goed. Je paardje komt van een goede fokker die fijne paarden fokt, dus dat zit wel goed. Ben ik in Frankrijk vele male geweest. .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:15

@pien,

Geld dit niet voor elk paard, ongeacht ras, type enz ??

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:19

Ariebren schreef:
@pien,

Geld dit niet voor elk paard, ongeacht ras, type enz ??

Ja Ariebren dat klopt, maar merens vind ik zelf toch net iets steviger als het om de kop erop gaat, buiten moeten zijn veel en nog een aantal typisch merens streken vergeleken met andere rassen en geloof me ik heb met veel verschillende rassen gewerkt.

Maar ik wil niet teveel ontopic gaan want dat is niet fijn voor TS.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:21

Zou de grootste oorzaak de rij kunsten zijn van de ruiter ??

xxmerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:24

Misschien kun je hem een keer gaan longeren en kijken of hij het dan ook doet?

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:40

dat doet ze dan ook

xxmerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:48

Longeer je met of zonder zadel? Probeer het zonder zadel en kijk dan, doet hij het dan, dan zal het echt niet aan het zadel of aan jou rijkunsten liggen.