Probleem met groen paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Probleem met groen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:33

Ik zit met een probleem wat betreft Bijke en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het zit namelijk zo:

Wij hebben onze rijbak verplaatst naar een hoger gelegen gedeelte van de wei (30 meter naar achteren geschoven, alleen de laatste 15 meter van de oude bak behouden) zodat deze langer en beter berijdbaar is. Echter heeft dit een maand geduurd, waardoor ik Bijke een maand lang niet heb kunnen rijden. Bijke is een 4 jarige friese merrie die afgelopen zomer zadelmak is gemaakt door een goede stal. Ik heb haar na een maand weer opgehaald en thuis doorgereden, in de zomer verliep dit erg goed. helaas heeft ze dus noodgedwongen minimaal een maand stil gestaan.

Nu wil ik dit samen met een bijrijder weer gaan oppakken, alleen is Bijke weer helemaal terug bij af. Voorheen had Bijke wel dat ze reageerde op verkeer als dat langs de bak reed, dan zette ze het op het rennen, maar als er geen verkeer was was er geen probleem. Echter heeft Bijke het nu continu. Dan komt ze in de spanning (soms geheel zonder aanleiding), en zet ze het op het rennen soms met bokken erbij. Dan blijft ze ook in deze spanning hangen waardoor het vertrouwen van mij in Bijke erg snel weg is. Dat van mijn bijrijder ook (die heeft er nu al 2 keer naastgelegen). Het probleem is dus voornamelijk dat we weer helemaal terug bij af zijn. Soms is ze braaf en ontspannen, en het andere moment een rodeo-paard wat de ontspanning niet meer kan vinden.

Vandaag was het probleem het opstijgen, nadat de ruiter gevallen was was Bijke ook verre van ontspannen, opstijgen is dan ook niet meer gelukt, Bijke zette het al op het lopen van alleen al hangen aan het zadel. Op dit punt ben ik nu dat ik er zelf niet meer mee verder wil en durf te gaan. Bang dat ik het alleen maar verkloot, en ook met oog op de veiligheid en de toekomst. Echter heb ik momenteel helaas niet de mogelijkheid om met een instructie aan de slag te gaan omdat ik niet weet waar ik een goede instructie kan vinden, en veel al zijn ze te duur of het werkt gewoon niet. Ik heb een instructie gehad, waarbij Bijke het tijdens een les ook continu op het lopen zette, en mijn vertrouwen ver omlaag is gezakt. Ik vroeg me toen ook af of Bijke gespannen was, door dat ik gespannen was, of andersom. Ik heb toen aan de instructie gevraagd (welke naar eigen zeggen erg ervaren was met het inrijden en doorrijden van jonge paarden) of zij even op wou stijgen, zodat ik kon zien of het aan mij lag of niet, maar de instructie heeft dit helaas niet aangedurft en vanaf dit punt is het ook slecht gelopen en ben ik dus met haar gestopt.

Helaas heb ik door een grote dierenarts-rekening (vlasverstopping gehad bij een nieuw paard..) op dit moment ook niet de financiële mogelijkheid om nieuwe instructeurs uit te proberen welke ons wel verder kan helpen. En eerlijk gezegd ben ik ook een beetje huiverig geworden om op te stappen en te moeten luisteren naar iemand die het paard niet kent en mij dus ook niet de juiste handvaten kan geven die wij nodig hebben om weer bij de ontspanning en het veilig rijden terug te komen.
Zoals Bijke nu rent deed ze zelfs niet toen de beleer-meneer er de allereerste keer opstapte. Ik ben dus erg bang alleen maar meer kapot te maken dan dat ik goed doe als ik ga/ blijf rijden en in mijn eentje durf ik het niet meer aan. Aan de longe is al spannend genoeg.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een goede oplossing bedenken voor dit probleem. Misschien is het het verstandigst als ik Bijke bij de beleerstal terug breng? Of kunt toch les nemen (misschien van de beleer-stal) zodat we goede begeleiding krijgen bij onze problemen zonder dat we meer kapot maken dan nodig is? En als ik haar terug breng, dit dan zo snel mogelijk? Of juist van het voorjaar dat we de vuurwerkknallen achter ons laten en die spanning dus niet gaan opzoeken? Het buurjongetje houd erg veel van de hele dag door kabiet-schieten en die is niet van plan rekening te houden met de paarden als ik wil rijden..

Dobel

Re: Probleem met groen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:40

Longeer dr eerst eens een tijdje, houd dr dan vast en laat je bijrijder erop. Vervolgens longe steeds langer (eigenlijk dus even een stap terug doen) maar bokken mag gewoon niet, dat moet duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:43

Ze bokt niet uit gemenigheid, en ook niet hoog, maar echt uit spanning/ angst. Het rennen komt ook niet uit gemenigheid, maar uit angst (spanning).. Aan de longe doen we dus ook al, en in principe gaat dit goed, alleen dat ritueel van de spanning kunnen we niet doorbreken en dit maakt ons beiden wat onzeker.. Bijke kan de ontspanning ook niet terug vinden, wat het ook moeilijker maakt om zelf te gaan ontspannen..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:50

Hoeveel komt ze buiten en hoeveel krachtvoer krijgt ze?

Daarnaast denk ik dat ze de steun die ze nodig heeft niet kan vinden bij jou op dit moment. Jij geeft aan spanning te hebben, jouw jonge onervaren paar die balans mist heeft rust en begeleiding nodig, voelt die spanning van jou, spant zelf, jij meer, paard meer en dat kan alleen maar knallen.
Ga voor jezelf terug naar de basis. Lekker bezig met je paard, longeren, wandelen kortom, plezier terug krijgen. Dan pas weer aan rijden willen denken. Begin gewoon met opstappen en wachten tot ze ontspant. Ontspan zelf ook! En stap dan pas weg. Zet haar aan het werk in die stap en werk naar goed lichaamsgebruik en ontspanning toe. Denk daarna pas aan draven.

Probleem hier is niet het paard, niet jij maar jullie als combo.. Wegbrengen zal iets helpen maar e bent weer terug bij af want ze reageerd op jouw spanning, niet die van de doorrijder. Instructie kan helpen om je te leren ontspannen, maar zelf kan je ook een eind komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:54

Ze staat 24/7 buiten en krijgt geen krachtvoer.

Ik heb zelf meer dan 2 jaar niet gereden, en merk aan mezelf dat ik hierdoor wel onzekerder ben geworden. Hierom baalde ik ook dat mijn instructrice toendertijd niet wou opstappen zodat ik toen niet heb kunnen zien of Bijke bij haar wel lekker ontspannen zou lopen en sneller zou ontspannen als dat ze bij mij deed. Echter is ze bij mijn bijrijder dus ook gespannen, en ook aan de hand/ aan de longe heeft Bijke er moeite mee de ontspanning te vinden als ze ergens van geschrokken is. Dan blijft ze erg lang in die spanning hangen en misbruikt dit ook geruime tijd om toch weer continu weg te kunnen rennen. En dan zit er dus niet eens iemand op haar..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:00

Ik zou ook contact opnemen met degene die paard heeft beleerd... en tot die tijd longeren als je daar wel vertrouwen in hebt. Het is een jong paard die moet vertrouwen krijgen van jou.. dat lukt nu even niet... dus ga niet over je eigen grens... of over de grens van Bijke.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:01

Is bij een jong paard niet heel gek natuurlijk. De een pakt dat beter op dan de ander, maar veel dingen zijn nieuw en plots moeten ze aan het werk. Ieks, werk en nu! Daar moet je de ontspanning in gaan vinden. Een fries is extra lastig want bij spanning gaat het hoofd omhoog en pas als ze ontspannen weer omlaag. Je zou haar neus naar de grond kunnen vragen om te ontspannen als je stil staat, want dan laten ze los en kunnen ze ook geestelijk ontspannen.
Betekend niet dat je haar nu met de neus op de vloer moet binden. Maar ze moet leren dat ze kan ontspannen. Mijn paard kon het niet en ik heb het gedaan zoals eerder beschreven. Eerst ontspannen met stil staan en dan een volgende gang meepakken. Ook zal ze beter kunnen ontspannen wanneer ze meer aan et werk is en meer in balans komt. En vergeet niet te belonen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:08

Fijn te horen dat we er dus wel goed aan hebben gedaan om niet weer op te stappen maar back to basic zijn gegaan met hangen en zo aan het zadel, en verder grondwerk doen.. Jullie denken niet dat het meer schaad als ik haar nog langer ''stil'' laat staan wat betreft het rijden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:08

ik zou har ook terug brengen naar de beleer stal.eerst dat hun har weer oppakken en erna dat jij er op gaat onder begelijding van hun.nu gewoon blijven longeren.ook lijkt het mij als je verteld dat ze overal van schrikt en gespannen is je misschien eerst haar moet laen wennen aan alles ook haar verkeersmak maken etc allemaal aan de hand

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:16

Stil zetten schaadt bijna nooit, want ze weten het wel, alleen de verwerking is per paard anders.
Toch zou ik niet hangen maar wel direct erop, het is niet dat ze de ruiter eng vind maar de situatie om zich heen en moet leren vertrouwen op de ruiter.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:19

Wat zou er verkeerd zijn met langer niet onder het zadel? ... ik denk dat het meer schade geeft als jullie een ongeluk krijgen... als paard gewoon naar buiten gaat... en je haar daarnaast longeert dan lijkt me dat prima...
Dingen afleren is veel moeilijker dan aanleren.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:24

Zelf weer helemaal onderaan beginnen met je friesje. Lekker beginnen met longeren en weer het vertrouwen terug winnen en desnoods hulp vragen van de stal die haar heeft beleerd.

En om eerlijk te zijn vind je jou ex-instructie ook niet zo heel geweldig met jonge paarden als ze niet op die van jou durft te gaan. De meeste mensen die wel veel ervaring hebben met jongen paarden horen het prima aan te durven om er op te gaan.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:39

Ik ben het met Nowylover eens.
Lekker ontspannen met je paardje, vertrouwen winnen, en laat maar werken aan de longeerlijn!
Het heeft met mijn fries ook een tijdje geduurt voordat ze me vertrouwde, ik was groen, en zij ook!
Maar nu gaat het super het heeft gewoon even tijd nodig!
Komt vast goed! Succes.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:06

Ook ik zou terug naar de basis gaan en gaan loswerken en grondwerken met haar. Met loswerken en grondwerken werk je aan wederzijds vertrouwen en respect. Je paardje voelt maar al te goed aan dat je onzeker bent en niet goed durft. Ik zou het rijden even laten voor wat het is. Eerst maar vanaf de grond weer aan jullie relatie werken, dit komt later in het rijden het geheel alleen maar ten goede.
Als het in een later stadium weer beter gaat in het werken vanaf de grond, kun je ook obstakels gaan gebruiken. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je niet goed meer kunt opstijgen. Betrek bijvoorbeeld je opstapje voor het opstijgen in het grondwerken. Ga rustig steeds hoger op het opstapje staan, blijf daar een paar seconden staan en met als doel ook je paardje rustig naast het opstapje te laten staan. Dit kun je weer uitbouwen naar het uiteindelijke opstappen. Zo leert ze langzaam maar zeker weer vertrouwd te raken met het opstijgen. Blijf vooral goed kijken naar je paardje, ga niet over haar grenzen heen. Liever er nu langer er over doen en er tijd in steken als te snel willen en het verpesten. Maar dit gaf je zelf al aan, dus dat moet geen probleem zijn ;-) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:34

nowylover schreef:
Zelf weer helemaal onderaan beginnen met je friesje. Lekker beginnen met longeren en weer het vertrouwen terug winnen en desnoods hulp vragen van de stal die haar heeft beleerd.

En om eerlijk te zijn vind je jou ex-instructie ook niet zo heel geweldig met jonge paarden als ze niet op die van jou durft te gaan. De meeste mensen die wel veel ervaring hebben met jongen paarden horen het prima aan te durven om er op te gaan.

Dat dacht ik dus ook, daarom ben ik ook specifiek opzoek gegaan naar een instructeur/ instructrice die die ervaring heeft, om mij in zulke gevallen uit mijn onzekerheid te kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:57

Ik heb contact gehad met de beleer-stal, deze zegt dat hij bij ons aan huis kan komen, of dat ik haar een weekje bij hun kan brengen. Wat is het verstandigst?

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:02

mss eerst een weekje daar en daarna een week bij jouw thuis.
Je haalt haar even weg bij de eventuele negatieve ervaring.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:03

mag ik vragen waar ze beleerd is? ik ga mee wat hierboven gezegt is. persoonlijk zou ik de beste man 1x thuis laten komen en dan samen overleggen wat het beste voor het paard is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:04

Gezien het kosten plaatje is het voor mij op dit moment niet mogelijk beiden te doen, dan zou het pas van het voorjaar worden..

Ze is beleerd bij stal Mark Schreuder.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:06

die stal ken ik persoonlijk niet. heb je niet iemand met een beetje lef die je kunt vragen?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:08

tis dat ik vanwege een operatie nie mag rijden nog, maar anders had ik je graag geholpen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:16

beginnen bij de basis en rustig opbouwen voorkom stress
dus eerst ontspanning dan stoppen volgende dag verder
ze is het vertrouwen even kwijt en dat moet eerst terug komen
wat ze geleerd heeft vergeet ze echt niet ook al staat ze even stil
wel vraag ik mij af hoelang het zadelmak maken heeft geduurd
want als dat snel is gegaan komt het vaker voor dat je een terugslag krijgt als het paard alles heeft verwerkt
dus rust rust en nog eens rust stukje voor stukje opbouwen
twee stappen voor uit een stap achteruit en geduld
wees wel duidelijk naar het paard toe jij bent de leider anders blijft je paard onzeker
als de mogelijkheid er is laat je paardje dan doorrijden door een goede ervaren ruiter met zachte hand

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:47

Ik zou hem paar keer bij je thuis laten komen. Daar moet je namelijk met je paard aan slag. Een weekje daarheen is leuk maar dan is nog maar de vraag of jij er thuis mee uit de voeten kan.
Zorg dan dat ook je bijrijder daarbij aanwezig is... zodat die ook uit eerste hand meekrijgt wat er moet gebeuren.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:11

Hi Shanna,
Als ik het zo lees, en de info uit je profiel erbij, lijkt mij grondwerk voor jou en je paard heel verstandig om het vertrouwen weer terug te krijgen in elkaar. Rijden met haar nu nog niet doen. Misschien is het een idee om zelf eerst eens het rijgevoel op een ander paard weer terug te krijgen (bij een manege desnoods of op een braaf paard van een bekende). Je zelfvertrouwen heeft een deuk gekregen, en kan je ook het beste eerst weer uitdeuken, voordat je weer op je eigen paard gaat. En de winter komt eraan dus misschien kan je die tijd gebruiken om met je paard eerst het grondwerk voor mekaar te krijgen (grondwerk kan zelfs als het vriest, hoeft niet persé in de bak), zodat je in het voorjaar weer fris en fruitig kunt beginnen al dan niet met behulp van de beleermeneer :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:52

Ik heb zelf 2 brave paarden aan huis staan, en daar ben ik ook absoluut niet onzeker op als ik die rijd. Deze voelen ook gewoon lekker ontspannen dus dan kan ik lekker aan het werk gaan. Het is meer dat ik onzeker wordt van de gespannenheid van Bijke. Als Bijke lekker ontspannen is is ze echt fijn te rijden, snel aan de hulpen, dan kan ik alles wat ik wil. Maar als ze ergens van schrikt of gespannen raakt komt ze hier niet meer uit, en dat is zo ontzettend vervelend..