Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

(dus meer op je krent zitten ipv op je doos en spierspanning eraf. Een puddinkje plakt beter op een zadel dan een knikker. En verder gewoon alleen zitten zitten, opletten dat je je rug niet hol trekt en dat je recht zit) en met m'n ogen dicht aandraven. Dan móet je de beweging van het paard wel volgen. Moet je trouwens wel een betrouwbaar paard voor hebben, of iemand die even meerent. Ik zit altijd door, wordt m'n rug lekker los van
NiKip schreef:Probeer erop te letten dat je op je bovenbenen steunt tijdens het lichtrijden. In principe moet je namelijk kunnen lichtrijden zonder beugels
Tigra_ schreef:Ik heb eigenlijk geen rijfoto's, ik zal ik mijn collectie gaan zoeken of ik een filmpje heb. Tot dan moeten we het even zonder doen, helaas...Kan diverse oorzaken hebben. BV het type zadel misschien past het niet bij of ligt het niet lekker kan je ook erg uit balans brengen en daar doe je dan eigenlijk heel weinig aan.
Heb je eventueel foto's van je houding/zit? Kunnen we misschien zien waar het probleem ligt.
NiKip schreef:Dat zou weleens kunnen, aangezien het paardje liever lui als moe is, ik moet nogal eens flink drijven om haar überhaupt aan het been te houden. Het tempo is dus onregelmatig, ze zakt heel snel terug in tempo, waardoor ik nog gemakkelijker naar voren val.Waarschijnlijk steun je tijdens het lichtrijden teveel op je beugels. Als je paard dan een onregelmatig tempo heeft in de draf kieper je snel voor of achterover.
Probeer erop te letten dat je op je bovenbenen steunt tijdens het lichtrijden. In principe moet je namelijk kunnen lichtrijden zonder beugels
Koper schreef:Kont ontspannen, got it! Ga ik proberen!Wat voor zadel ligt erop? Maakt het zadel je onbalans niet erger?
Wat mij heel goed heeft geholpen is leren de kont te ontspannen(dus meer op je krent zitten ipv op je doos en spierspanning eraf. Een puddinkje plakt beter op een zadel dan een knikker. En verder gewoon alleen zitten zitten, opletten dat je je rug niet hol trekt en dat je recht zit) en met m'n ogen dicht aandraven. Dan móet je de beweging van het paard wel volgen. Moet je trouwens wel een betrouwbaar paard voor hebben, of iemand die even meerent. Ik zit altijd door, wordt m'n rug lekker los van
inge_romeo schreef:Wat bedoel je precies met verlichte zit?Mij is verteld juist niet.. Want dan ga je knijpen met je knieen.. En dat is ook niet goed...
TS:
En de verlichte zit? hoe gaat die? want daar heb je ook veel balans voor nodig..
Anders zou ik die gaan oefenen.. en dan langestukken rechtuit en dan blijven staan in die verlichte zit..
Succes!
Ik ben er nu zelf ook mee bezig! 
inge_romeo schreef:NiKip schreef:Probeer erop te letten dat je op je bovenbenen steunt tijdens het lichtrijden. In principe moet je namelijk kunnen lichtrijden zonder beugels
Mij is verteld juist niet.. Want dan ga je knijpen met je knieen.. En dat is ook niet goed...
TS:
En de verlichte zit? hoe gaat die? want daar heb je ook veel balans voor nodig..
Anders zou ik die gaan oefenen.. en dan langestukken rechtuit en dan blijven staan in die verlichte zit..
Succes!
Reusje0504 schreef:Google eens op Akasha houding en dan afbeeldingen (bokt op ipad, kan geen foto's uploaden volgens mij..) Hier staat hoe je in goede balans op je paard hoort te zitten. Als je filmpjes of foto's van jezelf te paard maakt kun je kijken of je je been meer naar voren/achter moet leggen of je bovenlichaam naar voor of achter moet bewegen. Een instructrice kan je hier misschien ook mee helpen.
Nirvana_ schreef:Reusje0504 schreef:Google eens op Akasha houding en dan afbeeldingen (bokt op ipad, kan geen foto's uploaden volgens mij..) Hier staat hoe je in goede balans op je paard hoort te zitten. Als je filmpjes of foto's van jezelf te paard maakt kun je kijken of je je been meer naar voren/achter moet leggen of je bovenlichaam naar voor of achter moet bewegen. Een instructrice kan je hier misschien ook mee helpen.
Ik heb hier een boek van Akasha (Wat beweegt de ruiter). Behandelt eigenlijk alle aspecten van 'balans', hoe je in balans zit. Veel illustraties om te laten zien wat ze bedoelen. Zeker een aanrader

Waar kan ik aan zo'n bal komen?
Doorzitten gaat me vrij gemakkelijk af, ook omdat de beweging redelijk vlak is, zit ze als een huis!
) een punt. Ik heb altijd geleerd dat de lange dragende spier van de rug opgewamd moet worden voor je die echt kunt gaan belasten, met bijvoorbeeld doorzitten. Daarom rijd je je paard naar beneden om die spier in de eerste instantie te strekken, en daarna doe je oefeningen om de lange rugspieren warmer (en sterker) te maken, zodat het paard je gemakkelijker kan dragen.