Trainen in het water ipv bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Trainen in het water ipv bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:35

Er wordt veel gesproken over dat het zo goed is om met je paard door het water te rijden. Goed voor de buik- en rugspieren, maar wie doet dat nu eigenlijk? Door een artikel heb ik besloten om aankomend voorjaar mijn paard te gaan trainen in een meer bij mij in de buurt, nadat hij wat rugproblemen heeft gekregen door een slechtpassend (was echt heel beroerd!) zadel.

Zijn er meer mensen die dit doen of wel eens hebben gedaan?

Mi_Amore

Re: Trainen in het water ipv bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:38

Ikzelf heb het nog niet gedaan, maar een vriend van mij zijn paard had een peesblessure en werd elke dag getraind in het water om de genezing te stimuleren en de pees sterker te maken geloof ik.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:39

Ik ben er sinds gisteren mee begonnen! Paard staat met een peesblessure en las hele goede verhalen over aquatraining. Toevallig staat hier in de longeerbak altijd een grote plas water. Dus nu laat ik hem elke dag 10 min. doorheen stappen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:41

Ja voor de pezen schijnt dat inderdaad ook super te zijn. Ik wil dit voorjaar als ik weer op dat paard ga rijden gewoon beginnen in het meer bij mij in de buurt; daar te stappen; drafje e.d. Dus echt daar gaan rijden ipv in de bak

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:43

In de zomer stappen wij hier ook vaak door de rivier. Heerlijke verkoeling en ook nog goed voor de spieren en pezen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:23

Helaas hebben wij hier geen meer oid in de buurt erg jammer maar ze staan me wel raar aan te kijken als ik met mijn witte schimmel de longeercircel of rijbak op zoek buiten als er enorme plassen in liggen:

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1512_n.jpg

zoek de springschoen, hier had ik net in gereden
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 9308_n.jpg

Helaas dus geen diep water maar ik merk wel dat die er beter/fijner door gaat lopen en ben er ook van overtuigd dat het goed voor ze is. Mijn paard is ook een gevalletje die zijn buikspieren aan moet spannen voor zijn rug :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:29

ik doe het , wij hebben een rivier aan huis ( maar dan ook echt aan huis , als het hoog water is staat het water tegen het huis , dus als het iets warmer ( boven 15 graden ) is ga ik altijd door het water hier een foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A3SXYKTU.jpg
maar nu heb ik me toch wat ondekt , als het warm is gaat ze gewoon in de rivier staan , en vanuit daar , gransen langs ze kan , half slapen
enz. dus haar eigen aqatraining :')

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 10:07

Dat is ideaal zeg!!

Verder nog mensen die ervaringen hebben met het trainen in water in relatie tot blessures?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:10

Mag ik er even op wijzen dat het niet altijd goed is!

Water traint goed, maar m.b.t. blessures kan het in water stappen ook zwaarder zijn --> pees meer belasten bijvoorbeeld. Om te ontlasten moet namelijk het water redelijk hoog komen. Het is een goede manier om te trainen, maar doe het nooit te lang en met blessures/terugkomen na een blessure, kijk dan uit.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 10:49

Goed punt. Het lijkt mij ook niet verstandig als je te maken hebt met een soppige, zuigende bodem waardoor het heel zwaar wordt.

In mijn geval ga ik het doen ivm de rug en het doorbreken van het bewegingspatroon. Daar gaat het artikel ook over. Ik weet niet of je die gelezen had? Is best interessant :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:52

Daarvoor is het zeker wel goed :) Maar omdat ik nu opeens lees "peesblessure, jeej in het water rijden" :D

Je kunt het zo zwaar maken als je wilt natuurlijk en het langzaam opbouwen! (Begin de eerste keer met max 10 minuutjes ofzo)... Je merkt het echt wel aan je paardje dat het "anders" is... (Rij maar eens in een mulle bak, dan merk je het ook al).

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:58

Serendip90 schreef:
Mag ik er even op wijzen dat het niet altijd goed is!

Water traint goed, maar m.b.t. blessures kan het in water stappen ook zwaarder zijn --> pees meer belasten bijvoorbeeld. Om te ontlasten moet namelijk het water redelijk hoog komen. Het is een goede manier om te trainen, maar doe het nooit te lang en met blessures/terugkomen na een blessure, kijk dan uit.

Idd

Trainen in een plas water of in een longeercirkel die volgelopen is, is natuurlijk geen aqua-training... Dan is het alleen maar zwaarder! Het idee van aqua-training is juist dat het lichaam van het paard ondersteund wordt door het water, waardoor de arbeid lichter wordt. Althans, als je een dergelijke training wilt gebruiken voor het herstel van blessures.
Wanneer je voor conditietraining kiest, is het anders. Dan moet het juist zwaarder zijn. Maar dan heb je het dus wel over gezonde paarden.

Bedenk dus goed wat je er mee wilt bereiken en op welke manier je daar uitvoering aan moet geven. Anders werkt het alleen averechts.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:15

Het hangt er wel vanaf over welke blessures je spreekt. Gaat het over peesblessures, dan moet het uiteraard niet zwaarder zijn. Maar mij gaat het voornamelijk om de invalshoek om het bewegingspatroon van je paard te doorbreken in het geval van compensatiegedrag.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:53

Wat een interessant artikel!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:51

Ik train wel eens kort in laagstaand water om het wat zwaarder te maken, hele body wat meer aan het werk zetten. Na zo een training wél het paard lekker masseren en de dag erna alleen een lichte training geven

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:24

ik trainde in de zomer wel eens in het meertje hier dichtbij.
is eigenlijk een zwemplas, dus moest echt met minder weer erheen.
dit is geen sompige bodem, dus wel erg fijn!
paard vind het leuk, en achterhand wordt ook fijn meegetraind :)

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:39

Mariekyy schreef:
Ik ben er sinds gisteren mee begonnen! Paard staat met een peesblessure en las hele goede verhalen over aquatraining. Toevallig staat hier in de longeerbak altijd een grote plas water. Dus nu laat ik hem elke dag 10 min. doorheen stappen.

Oké in alle eerlijkheid: ik weet (nog) niets van aquatraining! Maar tot die tijd kan ik me niet zo goed voorstellen dat dit hetzelfde is als je paard door een natte longeerbak laten stappen? Ik bedoel, dat is bij de meestel longeerbakken dan toch gewoon modderen? Water rond de kogel, hoeven weggezakt in de bodem?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 03:54

Ik ga met de voorgangers mee.. Aqua training is wel iets anders dan in een zeiknatte bak laten stappen..

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 04:12

Aqua training is echt super
maar de begleiding en de hoogt van het water is erg belangrijk
ook hoe het paard er mee om gaat dus de hoogt kan ook zijn net tot de kroon rand
dus als je het alleen gaat doen moet je wel de kennis en kunde hebben om dit goed te begleiden
het is niet van ik rij even 10 min door het water
dan ben je alleen maar kracht training aan het geven
daar heb je geen water voor nodig
Dus pas op wat je doet het kan ook averechts werken hoor zeker als je er op gaat zitten

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 06:37

Ik stond voorheen bij een stal waar een buitenzwembad gemaakt was. De bodem was bedekt maar het was een brede sloot. Ik zwom mijn paard 2x per week erg goed voor de conditie en ze vond het zwemmen erg leuk. Er stonden daar meerdere paarden met peesblessure's die gezwommen werden. De eerste keer altijd met zijn 2e de een had "de lange lijnen die als teugels fungeerde" de ander een hulp lijn voor als het paard op het eind niet wilde draaien na een paar keer kon je ze alleen laten zwemmen. Meestal eerst 3x heen en terug en dat afhankelijk van de hartslag uitbouwen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 06:49

mijn vorige paard is destijds ter revalidatie in de seawalker geweest. Dat is een stapmolen in zwembadvorm. Het water in de molen kan hoger en lager gezet worden en er kunnen hele trainingsprogramma's incl draf in gedaan worden.

Toen hij thuiskwam had hij superstrak beenwerk, iets wat hij eigenlijk nooit had. Voor peesblessures is het een mooie vorm van revalideren, gecontroleerde beweging, paarden kunnen hun energie kwijt en bouwen tegelijkertijd ook weer conditie op.

Alleen jammer dat er maar 1 in nederland is en ook nog eens een heel eind uit de buurt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:52

Wij hebben een sloot bij stal waar we in kunnen rijden, of we kunnen nog even de zwemvijver in. Ik gebruik het niet voor de training, wel om uit te stappen of nog even de benen te koelen na het werk.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:54

Ook voor paarden met gallen is het ideaal.
Bewegen in water is vaak goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:57

agieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:17

Ik ga idd ook met de rest mee. Watertraining is goed zolang er goede begeleiding is en goed gecontroleert wordt op verdere blessures