Ik heb een probleem met mijn paard. Het gaat om een ruin (Painted Black x Olivi) van 6 jaar oud, waar ik nu M1 mee start. Thuis (op de manege) en bij mijn instructeur thuis rijden is vaak geen probleem en we gaan heel hard vooruit. Ik wil binnenkort met hem de overstap maken naar de Z (ben al tweemaal met andere dieren Z geweest, dus mag de M2 overslaan). Het probleem is echter: hij heeft gigantische tegenliggerangst. Vooral linksom, als wij op de hoefslag rijden en iemand komt binnendoor. Dan raakt hij compleet in paniek, draait ie zich om en gaat hij er als een gek vandoor. Hierdoor ben ik er zelfs een aantal keer vanaf gevallen! Ontspannen rijden met anderen in de bak is er eigenlijk niet bij. Met op wedstrijd gaan is de lol er wel een beetje af: drukke inrijbakken, weinig ruimte en een paard dat compleet in paniek raakt. In de ring is er nooit wat aan de hand: dan is hij immers alleen.
Ik zit met mijn handen in het haar! Ik doe ontzettend veel grondwerk en longeerwerk met hem en alles gaat hartstikke goed. Het is dit ene probleem waardoor het steeds 'fout' gaat.
Zijn er hier mensen die dit bekend voorkomt, die tips hebben, of die professionals kennen die hier ervaring mee hebben? (Ik woon in het Noorden.)
Ik ben overigens absoluut niet op zoek naar een 'snelle oplossing'. Ben bereid om er alle tijd en moeite in te steken die nodig is, want verder heb ik heel veel plezier met het paard!
Alvast heel erg bedankt
.

). Daar heb ik ook niks aan, dan rijd ik nog liever alleen.