Tegenliggerangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Tegenliggerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:10

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard. Het gaat om een ruin (Painted Black x Olivi) van 6 jaar oud, waar ik nu M1 mee start. Thuis (op de manege) en bij mijn instructeur thuis rijden is vaak geen probleem en we gaan heel hard vooruit. Ik wil binnenkort met hem de overstap maken naar de Z (ben al tweemaal met andere dieren Z geweest, dus mag de M2 overslaan). Het probleem is echter: hij heeft gigantische tegenliggerangst. Vooral linksom, als wij op de hoefslag rijden en iemand komt binnendoor. Dan raakt hij compleet in paniek, draait ie zich om en gaat hij er als een gek vandoor. Hierdoor ben ik er zelfs een aantal keer vanaf gevallen! Ontspannen rijden met anderen in de bak is er eigenlijk niet bij. Met op wedstrijd gaan is de lol er wel een beetje af: drukke inrijbakken, weinig ruimte en een paard dat compleet in paniek raakt. In de ring is er nooit wat aan de hand: dan is hij immers alleen.
Ik zit met mijn handen in het haar! Ik doe ontzettend veel grondwerk en longeerwerk met hem en alles gaat hartstikke goed. Het is dit ene probleem waardoor het steeds 'fout' gaat.
Zijn er hier mensen die dit bekend voorkomt, die tips hebben, of die professionals kennen die hier ervaring mee hebben? (Ik woon in het Noorden.)
Ik ben overigens absoluut niet op zoek naar een 'snelle oplossing'. Ben bereid om er alle tijd en moeite in te steken die nodig is, want verder heb ik heel veel plezier met het paard!
Alvast heel erg bedankt :D

Iolanthe

Re: Tegenliggerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:18

Misschien is hij bang voor smalle doorgangen? In dat geval kun je eenvoudige hindernissen zetten langs de bakrand en zo oefenen... Of met een stalgenoot en zijn paard eerst trainen aan de hand om te passeren, met eerst veel ruimte tussen en dan steeds een beetje minder?

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:21

Bedankt voor je reactie! Smalle doorgangen is het niet, je kan met hem aan de hand en onder het zadel overal tussendoor. Het is volgens mij specifiek als dingen op hem af komen: als we hem naar de wei brengen moeten we over een redelijk smal bruggetje (paard en auto kunnen elkaar passeren; dat lukt met mijn andere paardjes ook), maar als er een auto op hem afkomt rukt ie zich los en springt ie ervoor (ook levensgevaarlijk).
Aan de hand oefenen heb ik ook heel veel gedaan. In stap is er nooit wat aan de hand, maar zodra iemand in draf op hem afkomt ben ik hem kwijt. Ik heb het gevoel dat het probleem dieper zit, maar waar ik moet beginnen...?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:23

Ziet hij wel goed?

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:24

Ik heb nooit het vermoeden gehad dat hij niet goed ziet, maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten... Is er een (makkelijke) manier om daar achter te komen?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:25

Ooit eens overwogen naar zijn ogen te laten kijken? Het lijkt alsof hij schrikt van iets van voren, zoals jij het omschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:27

Mijn paard was ook heel bang voor andere paarden en idd ook voor tegenliggers. Wat ik altijd deed was voor hem uit kijken, dus als ik zag dat een paard min of meer op hem af zou komen draaide ik rustig een volte in of maakte een overgang. Puur om te voorkomen dat hij het doorkreeg en vervolgens schrok. Bij tegenliggers vroeg ik overdreven stelling naar buiten al heel ruim op tijd en dan ging het altijd wel goed.
Moraal van het verhaal, zelf goed vooruit kijken en je paard afleiden van datgene wat eraan komt en wat hij eng vindt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:29

idem hier. En ik ben thuis heel bewust het probleem gaan opzoeken, en dan met heeeeel veeeel geduld en oefenen wordt het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:32

Kan ook een ondeugd zijn. Ik heb ook zo'n paard gehad. Is met de juiste instructeur goed op te lossen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:34

Ik heb ook ooit zo'n paard in training gehad die dat probleem had. We zijn eerst rustig begonnen, 1 extra paard in de bak en langs elkaar stappen. (ik had het paard aan de hand) dan zij draven, ik stappen. Dan samen draven, dan zij galopperen. Steeds een versnelling hoger meepakken. Elke keer als het paard langs kwam, kreeg ze in het begin een schijfje wortel. (dit paard was echt doodsbang, niet vervelend) Laat het helperpaard je ook eens de pas afsnijden, voor je uit wijken, vlak voor je neus uitkomen in een appuyementje, lok zoveel mogelijk 'enge dingen' uit. Daarna erop, en precies hetzelfde herhalen. Net zolang tot het paard braaf blijft, dan ga je het eens proberen met 2 paarden erbij en dan eens met 4. Bij dit paard was het met twee weken zo goed als over :).

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:35

Relaxed schreef:
Mijn paard was ook heel bang voor andere paarden en idd ook voor tegenliggers. Wat ik altijd deed was voor hem uit kijken, dus als ik zag dat een paard min of meer op hem af zou komen draaide ik rustig een volte in of maakte een overgang. Puur om te voorkomen dat hij het doorkreeg en vervolgens schrok. Bij tegenliggers vroeg ik overdreven stelling naar buiten al heel ruim op tijd en dan ging het altijd wel goed.
Moraal van het verhaal, zelf goed vooruit kijken en je paard afleiden van datgene wat eraan komt en wat hij eng vindt..

Dit probeer ik ook altijd! Ga het probleem uiteraard niet opzoeken. Het probleem is dat daar, vooral in een drukke inrijbak, niet altijd de ruimte voor is. Ik heb hem inmiddels ook al drie jaar, maar heb niet het idee dat het probleem minder is geworden, ookal rijd ik ook wel eens samen met andere paarden.
Met ontspannen paarden is het probleem overigens minder, maar als ik samen moet rijden met iemand die gespannen rijdt of een paard dat met zijn hoofd slaat o.i.d. kunnen we het helemaal wel vergeten.

Lielle: Hoe zou je dat aanpakken? Iemand vragen om ver binnendoor te rijden en dan om steeds dichterbij te komen? Maar wat moet er gebeuren op het moment dat hij dan wel schrikt? Begrijp me niet verkeerd, ik wil het heel graag doen, ik weet alleen oprecht niet hoe!

burl: Ik heb absoluut niet het gevoel dat het een ondeugd is! Hij heeft van zichzelf sowieso een heel nerveus en wantrouwig karakter. En ook als er geen werk is (dwz aan de hand) vindt hij dit echt spannend.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:37

Amaranth7 schreef:
Ik heb ook ooit zo'n paard in training gehad die dat probleem had. We zijn eerst rustig begonnen, 1 extra paard in de bak en langs elkaar stappen. (ik had het paard aan de hand) dan zij draven, ik stappen. Dan samen draven, dan zij galopperen. Steeds een versnelling hoger meepakken. Elke keer als het paard langs kwam, kreeg ze in het begin een schijfje wortel. (dit paard was echt doodsbang, niet vervelend) Laat het helperpaard je ook eens de pas afsnijden, voor je uit wijken, vlak voor je neus uitkomen in een appuyementje, lok zoveel mogelijk 'enge dingen' uit. Daarna erop, en precies hetzelfde herhalen. Net zolang tot het paard braaf blijft, dan ga je het eens proberen met 2 paarden erbij en dan eens met 4. Bij dit paard was het met twee weken zo goed als over :).

Bedankt! Dit wil ik zeker gaan proberen! Mijn paard is ook echt oprecht bang, het is zelfs zo erg dat hij een keer in paniek raakte en zich zo snel wou omdraaien dat hij omgevallen is... :(:)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:38

veel oefenen, eerst zowel jij als tegenligger in stap een eind uit elkaar en zo steeds dichter bij en dan voorzichtig draf.. uitbouwen dus.. Om heel simpel te kijken of je paard goed ziet kun je je vuist vlak voor zijn oog houden en dan ineens je vuist openen, maar dat is een hele grove manier natuurlijk en als je paard daar niet op zou reageren ziet die echt heel en heel slecht!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:38

Ik weet wel iemand die je kan helpen maar die rijdt western, komt niet aan huis. Je roept dat je in het Noorden woont, welke regio is dat?

Wat ik uit je reactie kan uitmaken is dat het op vreemde locatie gebeurt en met vreemde paarden om hem heen?

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:41

Western inslag is voor mij niet een probleem, ik sta overal voor open en we hebben ook een trailer. Ik woon in regio Groningen (stad).
En nee, dat heb ik niet helemaal duidelijk neergezet, thuis gebeurd het ook met andere paarden, maar ik zoek altijd de rustige momenten op en rijd bijna altijd alleen. Op les gebeurd het niet omdat ik daar ook altijd alleen ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:42

En misschien zou je nu net niet de rustige momenten moeten opzoeken wat ik krijg de indruk dat je het aan het ontlopen bent. Ik zal het aan de persoon in kwestie even voorleggen, ga niet voor een ander spreken maar Groningen is vanaf Noord-Holland een aardig eindje uit de richting....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-11-12 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:43

Patriess schreef:
Ik heb nooit het vermoeden gehad dat hij niet goed ziet, maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten... Is er een (makkelijke) manier om daar achter te komen?

Door de dierenarts laten checken.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:44

Cassidy schreef:
En misschien zou je nu net de niet rustige momenten moeten opzoeken wat ik krijg de indruk dat je het aan het ontlopen bent. Ik zal het aan de persoon in kwestie even voorleggen, ga niet voor een ander spreken maar Groningen is vanaf Noord-Holland een aardig eindje uit de richting....

Tja, dat zou ik ook heel graag willen, maar de laatste keer dat ik met een ander samen reed ging het zo heftig dat ik eraf ben gevallen (en dat gebeurd niet snel :+ ). Daar heb ik ook niks aan, dan rijd ik nog liever alleen.
Bedankt in elk geval voor je hulp!

jiehaaa en dobel: Beide ga ik even doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:48

Staat hij wel eens in een kudde met een ander paard? Zijn er paarden die je paard vertrouwd? Wat gebeurt er als er meer paarden in de bak zijn die allemaal dezelfde kant uitgaan?

Trainen van paarden is een kwestie van sensibiliseren en desensibiliseren. Door situaties te ontlopen creeer je juist het probleem, maak je het erger. Maak je paard ongevoelig voor geluiden, bewegingen enz. Je zegt dat je grondwerk aan het doen bent en dat dat goed gaat, neem je weleens schriktrainingen mee? Hoe dapper is je paard? Welke grondwerkmethode volg je?

Ik denk dat je het probleem voor je eigen veiligheid vanaf de grond op moet lossen, helemaal omdat het een nerveus paard is. Verdiep je eens in Parelli.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:50

amaranth en dobel leggen het al goed uit. Ik ben begonnen met rechtsom thuis te werken in stap met iemand die me heel ruim aan de buitenkant passeerde (paard vond het ook links het engste) en dan steeds wat krapper, daarna in draf en galop, en daarna ook op de andere hand. Verder op een grote buitenwedstrijd geoefend met paard aan de hand (wel aan de longe zodat ze niet zomaar los zijn) en het zo uitbouwen. Maar juist niet thuis het probleem ontlopen, daar kun je erop trainen. Maar dan wel met iemand samen die er begrip voor heeft.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:56

Cassidy: Ja, hij staat 's zomers altijd (dag en nacht) buiten met mijn twee pony's en een groep andere paarden. 's Ochtends komt hij ook altijd een uurtje los met mijn pony's, dus die kent hij al heel goed. Ik zou denken dat hij deze twee wel vertrouwd! Als ze allemaal dezelfde kant uitgaan is er meestal niks aan de hand, hoewel hij wel erg op spanning komt als iemand bijvoorbeeld vlak naast hem draaft / schuin achter hem of vanaf opzij op hem afkomt.

Ik ben me er inderdaad bewust van dat ik door in mijn eentje rijden het probleem niet oplos, maar ik wil ook niet in het wilde weg wat gaan doen met andere paarden erbij. Ik heb overigens een zeer goede instructeur. Maar we zijn bij hem ook veel bezig met technisch werk: ik wil ook niet blijven hangen in dit ene probleem, omdat de rest van het rijden zo ontzettend leuk is met hem.

Het grondwerk ben ik nog niet zolang mee bezig. Ik ben er wel heel enthousiast over. We zijn nu vooral bezig met het werken aan de longe en los, en ervoor zorgen dat hij op mij focust en ontspanning wil opzoeken. Schriktraining heb ik nog niet gedaan, de persoon die mij begeleidt is van mening dat we daar nog niet aan toe zijn, en daar ben ik het wel mee eens. Mijn paard heeft een lage dosis zelfvertrouwen. Hij vindt het zeer prettig als iemand anders de leiding neemt.

Bedankt voor je tip over Parelli, ik zal er deze week eens wat informatie over opzoeken.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:59

Lielle schreef:
amaranth en dobel leggen het al goed uit. Ik ben begonnen met rechtsom thuis te werken in stap met iemand die me heel ruim aan de buitenkant passeerde (paard vond het ook links het engste) en dan steeds wat krapper, daarna in draf en galop, en daarna ook op de andere hand. Verder op een grote buitenwedstrijd geoefend met paard aan de hand (wel aan de longe zodat ze niet zomaar los zijn) en het zo uitbouwen. Maar juist niet thuis het probleem ontlopen, daar kun je erop trainen. Maar dan wel met iemand samen die er begrip voor heeft.

Bedankt! Ik zal deze week eens beginnen met dit werk. Mijn moeder kan er dan wel bij rijden op mijn pony, dan gaan we er samen even mee bezig.
Ik heb dinsdag een tentamen, maar zal dinsdagmiddag als die afgelopen is gelijk eens beginnen om met hem te oefenen.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:44

Patriess schreef:
Mijn paard heeft een lage dosis zelfvertrouwen. Hij vindt het zeer prettig als iemand anders de leiding neemt.

dat moet je dan dus ook heel duidelijk doen bij tegenliggers. Niet gaan aarzelen, heel duidelijk zijn in je rijden. Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:48

Conflicten ontlopen omdat je paard er nog niet klaar voor is, is in mijn ogen het verkeerde dat de grondwerkinstructie kan adviseren.

Kijk even naar volgende filmpjes en de reacties van het paard, en zie wat de aanpak aan veranderingen teweeg brengt. Ook hier geldt: weten wanneer je op kunt houden, en wanneer je door MOET gaan met dingen is de essentie van het hele trainen van paarden. Situaties gecontroleerd opzoeken maakt een paard dapper en kweekt zelfvertrouwen.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

bekijk dag 1 tm dag 8 en dan kan er op dag 3 na zadelmak maken dit trailparcours doorlopen worden:

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... ure=relmfu

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:14

Lielle: Bedankt! Ga mijn best doen!

Cassidy: Mwah, ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar we zijn er nog niet aan toe als in dat we nu eerst dit werk doen waar we nu mee bezig zijn. Ik moet nog wennen aan het geven van hulpen e.d. en geef soms nog verkeerde signalen af. Ik ben bang als schriktraining erbij komt, dat het nog wat te veel in één keer is. Je mag me corrigeren als ik het alsnog mis heb hoor.

Ik ben nu bezig met de filmpjes kijken!