Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:01

Ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Het staat vast dat ik zoiezo mijn jonge paard zelf niet ga inrijden.
Ze is zadelmak en klaar om lekker aan de gang te gaan.

Nu hoor ik bij ons op stal heeel veel verschillende meningen.
- Je moet haar lekker een maand of 2 wegbrengen naar een professionele stal (leuk prijskaartje ook haha)
- Owww, ik help je wel even .....
- Zelf doen! Met goede instructie kan iedereen het en is het beste voor je paard ....

Wat is jullie mening?!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:05

als je geen ervaring hebt met inrijden/zadelmak maken dan kan je het beter aan een professionele laten inrijden. krijg je een goed paard voor terug waar je jaren lang plezier van hebt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:07

Je kan beter een professional op stal halen, in plaats dat je hem wegbrengt.. Zo kun je het hele proces volgen, je paard in de gaten houden en zelf weer bijleren! God mag weten wat er voor capriolen uitgehaald worden om je paard zadelmak te maken. Wil niet zeggen dat dit op iedere stal gebeurt hoor! Maar soms hoor je wel eens van die verhalen.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:08

Zelf doen met goede begeleiding!

Dobel

Re: Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:12

Ik heb vele pony's ingereden.. eerst met begeleiding waar ik veel van heb geleerd, ik erop een ander aan de grond die ik zeker wel vertrouwde en wist wat die moest doen. Vorig jaar mijn eigen haflinger ingereden en moet toegeven dat een eigen paard toch spannender is dan die van een ander. Ik erop en mijn vader op de grond aan de longe. Vind het zelf fijn om dit zelf te doen (uiteraard als je geen ervaring hebt met goede begeleiding!) omdat ik vind dat je heel veel dingen in het karakter van je paard tegenkomt bij het inrijden die van te voren nooit zo duidelijk waren, daar kun je dan samen aan verder werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:16

Wegbrengen en laten doen door een prof. De begeleiding is er niet altijd bij en timing en goed zitten blijft gewoon heel belangrijk bij een jong dier.

Er zijn wel meer topics geweest over zelf inrijden, mijn mening staat daar, ga het hier niet nogmaals neerzetten.

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Lees met name de reactie van Jasmijn78 op pagina 4 even door.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-11-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:16

Professioneel laten doen! Hebben jij en je paard zijn hele leven plezier van! Het is een heftig prijskaartje, maar hem wegbrengen als het toch niet gelukt is, of als voor andere dingen kost veel meer geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:45

Waarom altijd kiezen voor de snelle weg? Als ts een goede begeleiding zoekt die haar huiswerk meegeeft en 2 keer in de week kan helpen, kan ze het ook goed zelf doen. Ik weet niet wat je uitgangspunt is, wil je wedstrijden rijden of niet?
In 2 maanden een paard rijklaar maken vind ik sowieso behoorlijk snel, en dat voelt bij mij niet goed. Dan ben ik alleen bang dat er geforceerd word en niet altijd om de welzijn van het paard wordt gedacht. Je bent er ook niet bij wat ik ook al geen fijn idee zou vinden door bepaalde topics hier op bokt. (kan het voor je opzoeken als je er interesse bij hebt)

Door het zelf te doen en de tijd te nemen gaan jullie samen het hele proces door, dat is leerzaam en leuk. Jij hebt toch een paard om op te rijden? :)

Edit: Is ie nou wel of niet zadelmak? Wat je ook kunt doen is iemand m alleen zadelmak laten maken, dus erop zitten en gaan, en de rest zelf doen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:54

ik heb de mijne professioneel zadelmak laten maken.
longeren / zadel / hoofdstel kende ze al incl. de commando's en wat lichte druk op het bit. Ik heb haar een maand weggebracht, helaas kreeg ze last van wolfskiesjes en heb ik ervoor gekozen om haar terug te halen.
Na wat blessure leed heb ik haar met een stalgenootje verder beleerd. Ze kende toen ze terug kwam van de beleerstal opstappen / stappen / draven en remmen. Stuur een klein beetje.

Ben na de blessures (in totaal een jaar lang niet gereden) weer redelijk van voor af aan begonnen (eerst een beetje longeren, daarna even hangen en de keer daarna er gewoon opgestapt en meteen weggereden)
Ging niet makkelijk, maar ik wist dat ze alleen maar heel hard achteruit kon vliegen, en dat het woord bokken nog niet in haar op ws gekomen, dus met begeleiding durfde ik het wel aan.
Sinds een paar maanden wordt ze 2x per week door stalgenoot gereden, en meestal rij ik nog 2 of 3 keer.

Ik zou bij een eventueel volgend paard het weer op dezelfde manier doen. Iemand anders mag er fijn voor de eerste paar keren op stappen (dan kijk ik wel hoe ze reageert) en daarna zelf verder doorrijden.

echter heb ik de keus gemaakt ze voortaan zadelmak te kopen, zodat ik ze onder het zadel ook uit kan testen :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:56

Ik zou het één of twee maanden door een professioneel iemand laten doen en de rest onder (goede!!) begeleiding zelf uitwerken. Maar ik heb dan ook geen ervaring met onervaren paarden.. En ik zit straks met precies hetzelfde dilemma. Maargoed, dit is dus mijn 'plan'. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:00

Zelf al het voorwerk doen dat je kunt en durft te doen, dus zadel/hoofdstel/longeren evt. verkeersmak maken enz.
Paar keer hangen kun je met begeleiding 'spelenderwijs' ook wel doen. Als je niet voldoende lef hebt (begrijpelijk) om er op te stappen, sowieso uitbesteden. Ook met begeleiding heb je niet ineens die dosis lef, enkel verleg je dan je grenzen waardoor het aanvoelt als lef, als puntje bij paaltje komt schiet je echter nog steeds in de stress in moeilijke situaties.
Zeker een wedstrijdpaard zou ik wegbrengen voor het echte zadelmak maken en de basisdingen als stuur/rem/gas.
Een recreatiedier zou ik zelf nog wel durven doen als hij me goed mak oogt en ik hem goed ken en veel voorwerk heb gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:00

Joolien schreef:
Waarom altijd kiezen voor de snelle weg? Als ts een goede begeleiding zoekt die haar huiswerk meegeeft en 2 keer in de week kan helpen, kan ze het ook goed zelf doen. Ik weet niet wat je uitgangspunt is, wil je wedstrijden rijden of niet?
In 2 maanden een paard rijklaar maken vind ik sowieso behoorlijk snel, en dat voelt bij mij niet goed. Dan ben ik alleen bang dat er geforceerd word en niet altijd om de welzijn van het paard wordt gedacht. Je bent er ook niet bij wat ik ook al geen fijn idee zou vinden door bepaalde topics hier op bokt. (kan het voor je opzoeken als je er interesse bij hebt)

Door het zelf te doen en de tijd te nemen gaan jullie samen het hele proces door, dat is leerzaam en leuk. Jij hebt toch een paard om op te rijden? :)

Edit: Is ie nou wel of niet zadelmak? Wat je ook kunt doen is iemand m alleen zadelmak laten maken, dus erop zitten en gaan, en de rest zelf doen.

Professioneel beleren is niet automatisch de snelste weg kiezen. Ook een goed professional gaat de tijd nemen die nodig is om een goede basis in je paard te brengen. Kans is wel groot dat het sneller gaat omdat een prof weet waar hij mee bezig is, omdat hij voelt wat het paard doet en door ervaring daarop kan inspelen. De basis in laten brengen door een prof is de garantie voor een goed fundament waar je later altijd naar terug kunt gaan als het verder in het traject mis mocht lopen of dreigen te gaan.

Zadelmak maken en doorrijden zijn twee compleet verschillende dingen. Aangezien quote van reacties van anderen in andere topics niet geoorloofd is, wil ik nogmaals naar de reactie van Jasmijn78 op pagina 4 van dit topic verwijzen :

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-11-12 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:01

Wij hebben mijn paard zelf ingereden. Nou moet ik zeggen dat ik jaren op een stal heb gewerkt waar ze paarden proffesioneel inrijden. En ik dus alle ins en outs ken. Ik heb er echter wel mijn eigen draai aangegeven. Meer omdat ik van mening ben dat je een paard niet kan inrijden binnen 1 of 2 maanden.
Wij zijn 4 maanden bezig geweest om alleen de 3 gangen een stuur en een rem er op te zetten.
En nu hebben we nog steeds een heerlijk fijn paard. Kies dus voor een stal die het met rust doet als je hem weg brengt

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:02

Beide kan heel goed mits je je paard naar de goede weg brengt en of je hebt een goede begeleiding en accomodatie thuis. Dus wat je zelf het pretigste vind ik heb met beide goede ervaaringen gehad en gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:03

opisop_shop schreef:
Zelf al het voorwerk doen dat je kunt en durft te doen, dus zadel/hoofdstel/longeren evt. verkeersmak maken enz.
Paar keer hangen kun je met begeleiding 'spelenderwijs' ook wel doen. Als je niet voldoende lef hebt (begrijpelijk) om er op te stappen, sowieso uitbesteden. Ook met begeleiding heb je niet ineens die dosis lef, enkel verleg je dan je grenzen waardoor het aanvoelt als lef, als puntje bij paaltje komt schiet je echter nog steeds in de stress in moeilijke situaties.
Zeker een wedstrijdpaard zou ik wegbrengen voor het echte zadelmak maken en de basisdingen als stuur/rem/gas.
Een recreatiedier zou ik zelf nog wel durven doen als hij me goed mak oogt en ik hem goed ken en veel voorwerk heb gedaan.

En ik zou adviseren om ook het voorbereidende werk zo veel mogelijk aan de prof over te laten, omdat je door verkeerd voorbereidend werk problemen er in kunt brengen waar de prof langer mee bezig is op weer recht te zetten dan dat je hem in eerste instantie blanco naar hem had toegebracht.

Ik begrijp uit topic van TS dat het dier al zadelmak is dus het voorbereidende werk is al gedaan. Ik denk dat het nu een geval is van doorrijden (en dat is wat anders dan zadelmak maken).

Zie reactie van Jasmijn78 op pagina 4 van dit topic:

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-11-12 16:07, in het totaal 3 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:04

Als je zelf een beetje kan rijden dan zou ik het zelf proberen met goede begeleiding. Eventueel de eerste paar keren er even iemand op laten rijden die er veel ervaring mee heeft en daarna met goede instructie het verder zelf doen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:05

Je zou ook een professional kunnen vragen om bij jouw thuis of op pension te laten komen om je paard rijklaar te maken . Dat scheelt in de kosten en je bent er altijd bij als ze gaan trainen.Je steekt er ook nog wat van op :j
Ik heb een van mijn merries samen met een ervaren ruiter gedaan en dat beviel met prima en de andere merrie is 2 maanden op pension geweest bij een professional, ook super .
Ik had zelf wel al het voorwerk gedaan, dus ze kende longeren stemhulpen, het zadel met de beugels en het opstapkrukje dus ook dat scheelt weer in de uren dus ook in de kosten .
Succes !
Laatst bijgewerkt door Carantona op 04-11-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:06

Overigens kan ik me helemaal vinden in de reactie van Jasmijn78 in het door Cassidy genoemde topic.
Amazone die mijn paard heeft ingereden reed ook al Z1 dressuur en M springen.
En weet dus wat je wil hebben bij een paard wat de sport in moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:08

Ook een recreatieruiter zonder sportambities heeft baat bij een goede basis in het paard. Het zorgt voor zoveel meer rijplezier, en is het behoud van het paard als hij weet hoe hij zijn lijf moet gaan gebruiken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:13

Voor mij is het mijn vak, mijn broodwinning. Ik maak paarden zadelmak, ik train ze en/of corrigeer paarden met (ernstige) gedragsproblemen.

Bij mij hoef je zeker niet aan te kloppen voor 'een maand' training, waarna je zelf verder gaat stunten. Daar begin ik niet aan, die mensen verwijs ik door. Een normaal lerend paard heeft hier gemiddeld 3 maanden nodig, een trage leerling wat langer. Dat hangt af van de intelligentie van het paard, daar heb ik als trainer weinig invloed op. Ik kan het paard niet meer aanbieden, als wat het dier fysiek en mentaal kan verwerken en als ik eigenaren krijg die dit wel verwachten, dan ben je hier echt aan het verkeerde adres.

Als mensen mij vragen hoe ze hun paard hier moeten ' afleveren' dan zeg ik eigenlijk altijd 'groen!' . Mijn ervaring is dat ik meer werk heb aan een paard waar men, weliswaar met de beste bedoelingen, zelf aan heeft zitten knutselen, dan aan een geheel, onbevangen paard.

Met regelmaat krijg ik dergelijke knutselprojectjes binnen, waar men zelf een begin heeft getracht te maken en uiteindelijk is verstrand in het ellenlang hangen aan het zadel, waardoor paarden singeldwang ontwikkelen of al in paniek raken op het moment dat jouw voet richting de beugel gaat. Zelfs al eens een paard gehad die regelrecht door kon naar een osteopaat, omdat hij volledig verzuurd was van het wekenlang hangen (en dan ook nog in stap en, geloof het of geloof het niet, in draf!), omdat ze uiteindelijk niet door durfden te zetten (want ja, het paard was toch wel ril).

Ik zeg altijd maar: ' Als je niet het lef hebt om erop te gaan zitten, ga er dan niet opzitten. En als je niet in staat bent iets correct aan te leren, leer het hem dan ook niet aan' .

hoefsmid_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:18

Ik heb al 20 jaar ervaring met jonge paarden, altijd zelf ingereden paarden van mijzelf maar ook paarden vanandere.
Zij kwamen altijd hun paard brengen en na 2 a 3 maanden kwamen ze hem weer halen.
In die tijd heb ik ze geleerd longeren, goed aan de hand lopen, trailermak, hoefsmidmak, zadelmak, verkeersmak en als het goed ging zelfs iets hoger in dressuur of springen gereden.
Dat is leuk omdat het voor mij heel gewoon is geworden hoe je dat aanpakt en ook altijd gelukt.
Uit ervaring heb ik geleerd dat als ik het paard terug geef dat het niet altijd goed gaat als hij terug thuis komt.
Puur omdat de ruiter er te weinig verstand/ervaring mee heeft.
Sinds kort laat ik die paarden niet meer brengen maar ga ik ter plaatsen 1 keer in de week of om de week.
Laat mensen oefeningen zien voor bijv. trailermak te maken (zeer goed voordat ze zadel maak zijn)
en de keer erop als ik kom gaan we een stapje verder, de week dat hij echt onder het zadel gaat ben ik er elke dag om het goed door te zetten en te begeleiden, doordat ik de eigenaar er heel erg bij betrek weet hij/zij precies wat er speelt en leert daarop te reageren.
Kortom de eigenaar leert het paard zelf met behulp maar door deze oefeningen ontstaat er een zeer goede band tussen paard en eigenaar waardoor dat de eerste keer dat hij/zij erop stapt het heel goed gaat en het paard goed ontspannen is.

Zelf leren is zeker het beste maar zeker onder goede begeleiding van iemand die er echt veel en vooral goede ervaring heeft.
Als je maar zorgt dat het paard met alles wat je doet rustig en ontspannen word zal het zeker slagen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:20

geshahquille schreef:
Beide kan heel goed mits je je paard naar de goede weg brengt en of je hebt een goede begeleiding en accomodatie thuis. Dus wat je zelf het pretigste vind ik heb met beide goede ervaaringen gehad en gezien.

Mijn ervaring is dat die goede begeleiding vaak uit blijft. De keren dat ik ben ingehuurd voor intensieve begeleiding, zijn op 2 handen te tellen. Mensen vinden 1x per week vaak al intensieve begeleiding.

Laten we wel wezen, in geval van een jong paard, zit je al aan zeker 3x begeleiding per week en geloof mij, je zit er dan echt niet meteen op, dat kan soms wel weken duren, als er eerst aan andere zaken gewerkt moet worden.

Een kleine rekensom maakt, dat je dan soms net zo duur uit bent, als je je paard gewoon wegbrengt (en de trainer veel meer mogelijkheden heeft om het paard goed te trainen, want een paard beleren zit hem niet enkel in het ' erop gaan zitten' maar behelst veel meer facetten) en dan komen je kosten voor je eigen stalling en al jouw eigen onderhoudswerk er nog bij.

Om die reden brengen veel paarden hun paard vaak weg en heel eerlijk? Het werkt voor de trainer vaak een stuk makkelijker om het zelf te doen en in het eindstadium de ruiter samen met het paard te trainen, dan een paard trainen bij iemand aan huis.

Veel mensen zijn ronduit inconsequent en dan heb je in de categorie inconsequente eigenaren ook nog eens 2 soorten, de truttelfruttelbaasjes en de overheersers. Iedere keer dat je er bent, kun je dus puin ruimen, terwijl als je het dier zelf in alle rust traint en opleidt, je vervolgens het baasje in de opleiding betrekt en uitlegt waarom het dier doet, wat het doet en vooral ook hoe ze daarop kunnen reageren, er veel meer rust in je training zit en structuur kan worden aangebracht voor het paard...

Paarden trainen is niet zo moeilijk, maar mensen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:24

Als je weg brengt dan zou ik daarin een hele duidelijke keuze maken voor methodiek van waaruit gewerkt wordt en wat bij jou past. In mijn geval zou dat dan naar iemand zijn die echt vanuit de klassieke dressuur rijdt zodat ik wel de aansluiting heb als ik er mee verder ga. Na het wegbrengen zou ik dan eerst onder begeleiding les willen hebben zodat het paard naar mij overgedragen kan worden. Als je wel bepaald niveau hebt zou je onder begeleiding in het begin je paard kunnen gaan rijden door extra lessen een tijdje te nemen, zodat je het dan dus zelf gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:26

Suelza, zou jij zelf dan goede begeleiding kunnen geven? Want volgens mij zijn die mensen er best wel, alleen moet je als TS heel kritisch zijn op wie je daarvoor in de arm neemt.

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:29

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik ze liever weg breng naar iemand met ervaring.