Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Joolien schreef:Waarom altijd kiezen voor de snelle weg? Als ts een goede begeleiding zoekt die haar huiswerk meegeeft en 2 keer in de week kan helpen, kan ze het ook goed zelf doen. Ik weet niet wat je uitgangspunt is, wil je wedstrijden rijden of niet?
In 2 maanden een paard rijklaar maken vind ik sowieso behoorlijk snel, en dat voelt bij mij niet goed. Dan ben ik alleen bang dat er geforceerd word en niet altijd om de welzijn van het paard wordt gedacht. Je bent er ook niet bij wat ik ook al geen fijn idee zou vinden door bepaalde topics hier op bokt. (kan het voor je opzoeken als je er interesse bij hebt)
Door het zelf te doen en de tijd te nemen gaan jullie samen het hele proces door, dat is leerzaam en leuk. Jij hebt toch een paard om op te rijden?
Edit: Is ie nou wel of niet zadelmak? Wat je ook kunt doen is iemand m alleen zadelmak laten maken, dus erop zitten en gaan, en de rest zelf doen.

opisop_shop schreef:Zelf al het voorwerk doen dat je kunt en durft te doen, dus zadel/hoofdstel/longeren evt. verkeersmak maken enz.
Paar keer hangen kun je met begeleiding 'spelenderwijs' ook wel doen. Als je niet voldoende lef hebt (begrijpelijk) om er op te stappen, sowieso uitbesteden. Ook met begeleiding heb je niet ineens die dosis lef, enkel verleg je dan je grenzen waardoor het aanvoelt als lef, als puntje bij paaltje komt schiet je echter nog steeds in de stress in moeilijke situaties.
Zeker een wedstrijdpaard zou ik wegbrengen voor het echte zadelmak maken en de basisdingen als stuur/rem/gas.
Een recreatiedier zou ik zelf nog wel durven doen als hij me goed mak oogt en ik hem goed ken en veel voorwerk heb gedaan.

geshahquille schreef:Beide kan heel goed mits je je paard naar de goede weg brengt en of je hebt een goede begeleiding en accomodatie thuis. Dus wat je zelf het pretigste vind ik heb met beide goede ervaaringen gehad en gezien.