Moeite met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellehcir

Moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:30

Hoi hoi,

Misschien hebben jullie wat tips voor mij, ik heb
namelijk erg moeite met doorzitten..
Mijn paard geeft redelijk hoog op en loopt erg langzaam,
nu lukt het redelijk met het langzaam rijden (jog tempo) maar
zodra ik hij sneller moet/gaat lopen gaat het niet meer.
Zonder zadel en zonder beugels gaat het trouwens prima.
Ik kan wel goed mijn hielen naar beneden houden en tenen naar
binnen, dit gaat ondertussen al automatisch, alleen het blijven
zitten lukt niet.. Iemand tips?

Bedankt!

deniseqn

Re: Moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:11

Ik heb altijd precies hetzelfde probleem als jij met het doorzitten. Ik zou niet weten hoe je nu goed kan doorzitten op zo'n hobbelpaard. Misschien extra vaak oefenen en figuren maken tijdens het doorzitten..?

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:23

Iemand nog tipss??

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:28

Ik weet niet op welke maat jij je beugels heb, maar ik heb hier ook altijd moeite mee gehad met wat hogere paarden ( ik rij voornamelijk pony's). Ik heb toen mijn beugels wat langer gelaten, om zo het doorzitten te oefenen.
En anders misschien voor het oefenen met doorzitten wat meer als een zoutzak zitten ( sorry weet niet hoe ik het anders moet verwoorden :P) misschien helpt het jou ook om daardoor beter te kunnen doorzitten en mee kunt gaan met de bewegingen. .

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:57

Vaak komt het inderdaad door te te korte beugels. Of je hebt te veel druk op je beugels. Tegen mij zeggen ze altijd veren in je enkels veren in je knieen. Loopt je paard ook goed aan de teugel want als die met hoofd in de lucht zit niet lekker. En als je les hebt vragen ;)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:12

Inderdaad helpn langere beugels vaak wel, omdat het dan voel alsof je zonder beugels rijd, wat bij jou wel goed gaat vertel je. En anders misschien eerst op jog tempo rustig, en het tempo steeds iets meer opvoeren?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:14

Als je je hakken uitdrukt blokkeer je je enkels, knieën en heupen, daardoor kan je de bewegingen van je paard niet goed opvangen en ga je stuiteren. Probeer je enkels eens iets losser te laten.

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:29

Ik vind doorzitten ook lastig, mischien vaker zonder zadel rijden? ;)

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:31

Langzaam rijden is het belangrijkst :j
Pas als je dan je evenwicht hebt, steeds harder gaan draven, ook kan je eerst proberen te galopperen, dat loopt veel regelmatiger! :j

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:10

Ontzettend veel zonder beugels rijden! Dit is in het begin helemaal niet aangenaam, maar na een tijdje ga je voelen dat het beter en beter gaat omdat je zo de zit van het paard beste onder je voelt. Een andere oplossing met veel verschillende paarden rijden ( maar dit is natuurlijk niet voor iedereen van toepassing )

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:18

Je hoeft niet per se zonder beugels.. Ik rij 7 jaar, en toen ik op mijn moeders pony begon te rijden wist ik al binnen een halfjaar hoe je moest doorzitten terwijl ik alleen maar met zadel heb gereden..
Je moet je bekken ietwat kantelen, op het achterste van je billen zitten en je achterste van voor naar achter bewegen.
Heel lichtjes. Je moet het bijna niet kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:10

Heb hier ook best wel moeite mee. Rij sinds twee maanden op een Fries en ja, dat is lastig...
Heb wel eens als tip meegekregen om je rug wat boller te maken zodat je losser bent. En losse heupen zijn ook erg belangrijk. Maar ik hoor graag meer tips om het doorzitten beter onder de knie te krijgen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:19

Ik heb er ook een hele tijd over gedaan om het op mijn huidige paardje goed te krijgen. Het is gewoon: oefenen oefenen oefenen. Begin met een paar passen doorzitten en breid dit uit. Probeer verschillende houdingen. En begin in een langzame draf.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:56

Ik zou toch meer oefenen door zonder beugels te rijden en als je met beugels rijd deze langer maken.
Probeer ontspannen te blijven zitten en heel veel oefenen en geduld hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:53

Hier nog iemand die kan meepraten over heel veel moeite hebben met doorzitten.
Ik zou er in eerste instantie inderdaad goed naar kijken dat de beugels goed op maat zijn. Dus inderdaad niet te kort, ook al voelt dat heel erg onwennig in het begin.
En dat je paard lekker ontspannen loopt. Is dit niet het geval, dan stuiter je al sneller alle kanten uit vind ik (Heb zelf een fries en als hij niet ontspannen(genoeg) loopt en ik zou dan bezig zijn met doorzitten, pfoee geen beginnen aan hoor haha). begrijpelijk ook want je paard gebruikt op dat moment zijn rug ook niet lekker ontspannen. hierdoor bouw je, tenminste ik dan, nog meer spanning op en dan gaat het van kwaad tot erger.
En waar ik persoonlijk heel veel moeite mee heb is Doorademen! ik houd heel snel mijn adem in en dan gaat het helemaal niet meer. Goed in- en uitademen is dus ook heel belangrijk. Verder gewoon heel veel oefenen zoals al aangegeven wordt! Eens een keer een zitlesje pakken bij je instructreur/instructrice is ook zeker aan te bevelen. Dat helpt alleen maar. zelf probeer ik ook regelmatig zonder zadel, met een barebackpad, te rijden en dan rustig aan beginnen met een drafje en als je je er goed bij voelt, steeds meer uitbreiden. Gewoon met een rustig drafje beginnen en steeds verder uitbreiden. Heeft bij mij ook echt even nodig gehad voordat ik duidelijk verschil begon te merken. Heb zelf nu een stop ivm zwangerschap, dus als ik straks weer ga beginnen met rijden zal ik ook weer helemaal overnieuw kunnen beginnen, omdat ik dan weer een hele tijd niks heb gedaan en dat merk ik bij mezelf meteen omdat ik gewoon nog niet genoeg rij-ervaring heb.
En het zou eigenlijk geen verschil mogen uitmaken, maar ik merk bij verschillende rijbroeken ook heel erg verschil. Bij de ene broek glijd ik veel sneller in het zadel als met de ander. Maar dat hangt denk ik puur samen met het feit dat ik gewoonweg nog niet goed genoeg kan doorzitten. Maar ik oefen dan toch zoveel mogelijk met de broek waar het het beste mee gaat (met zitvlak) en dan breid ik steeds meer uit. en veel oefenen dus :)

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:56

Ik had eerst ook heel veel moeite met doorzitten, gwn veel oefenen denk ik!
Ik kan het nu op[zich wel, maar als ik iedereen hier zo hoor, Denk ik dat ik even ga regelen dat ik zonder zadel een paar lessen neem :)
Gwn vaak proberen, en in de les vragen om tips, of aan de andere (of rij je prive?) in je les tips vragen !

Suc6 :P
'xo

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:03

gewoon goed op je kont zitten & indd wat hier boven staat geen korte beugels,
& als je les krijgt (?) ernaar vragen of ze je even wilt helpen .

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:08

Mijn nichtje heeft ook moeite met doorzitten, dus wat zij nu moet doen is als ze stapt, en dan aandraaft, niet gaan lichtrijden maar blijven zitten. Dan oefenen en oefenen.
Bij sommige mensen helpt het, maar bij sommige ook totaal niet.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:51

wat ik ook vaak heb gehoord (en het schijnt vaak te werken) is je navel intrekken en het alfabet opnoemen. Dit zodat je je navel niet te ver intrekt.

AnnaRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:16

Je moet heel ontspannen gaan zitten, mijn instructrice zegt altijd als een zak aardappelen
en je bekken een beetje kantelen :)
Succes

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:20

Wat bij mij nog wel is wil helpen als ik op een hobbelpaardje zit:) dat als je wilt gaan doorzitten of vanuit stap naar draf direct doorzitten dus niet eerst ligt rijden of vanuit stap het zadel vastpakken en dan naar draf gaan en als je goed zit het zadel loslaten en dan blijf je meestal wel zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:39

Ga eens gewoon ontspannen lichtrijden. Als je het ritme te pakken hebt, ga je steeds iets kleiner lichtrijden, tot je billen niet meer loskomen van het zadel. Je moet uiteindelijk wel het ritme veranderen, je beweegt je bekken bij doorzitten iedere keer als je omhoog gegooit word, dus niet alleen bij het buitenbeen. :)

Wilma4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:54

je moet krijpen met je boven benen en onder bene los laaten

zo heb ik het ook geleerd en je blijft echt stil zitten!!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:59

Wilma4 schreef:
je moet krijpen met je boven benen en onder bene los laaten

zo heb ik het ook geleerd en je blijft echt stil zitten!!

NIET doen, niet aanvallend bedoeltdaardoor ga je juist stuiteren. Ik deed dit ooit ook en je wil niet weten hoe ik op mijn paard zat :o het werkt veel beter als je gewoon ontspant en meegaat ik de beweging van je paard. Je kunt doorzitten het beste oefenen als je op een paard zit dat langzaam draaft aan de longe. gewoon ontspannen, laat je lichaam los. Ik heb het geleerd zonder beugels maar met lange beugels rijd het ook al veel beter. Suc6

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:07

Misschien kun je een Centered Riding instructeur of -instructrice vinden?
Dat is een super methode voor dit soort problemen!