Lengte van de beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blind_Faith

Lengte van de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 14:59

Hey, ik zit met een nogal vervelend probleem.
Door een aantal keren te vallen, heb ik een kleine angst opgelopen. Daardoor heb ik altijd de neiging mijn beugels kort te zetten, zodat ik ze al zeker niet kan kwijtraken. Vaak zegt de lesgever dan ook dat ik ze een aantal gaatjes langer moet zetten, maar dan ben ik gewoon zo bang dat ik ze kwijtraak. Vaak raak ik ze dan ook kwijt in galop of op een cirkel ofzo. Ik vind dit zeer vervelend want door zo kort te rijden krijg ik vaak pijn in mijn hiel, omdat ik ze dan zo hard naar beneden druk. Vaak doen mijn knieën ook heel erg pijn na het rijden. Zijn er tips ofzo om mijn beugels toch iets korter te zetten, maar geen pijn te krijgen? En als ik ze lang zet, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik ze niet kwijtraak?

Hieronder even een foto zodat je het kan zien. Ik heb vier jaar lang om de twee weken gereden, dus alsjeblieft houd de commentaar een klein beetje aardig :p
Afbeelding

fuego3

Re: Lengte van de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:05

ja toch langer doen die beugels , want dan val je ook minder snel omdat je meer zit.
Als je je beugel verlies , probeer dan daar zo min mogelijk mee bezig te zijn en neem in tempo af tot je stil staat , en dan pas weer beugel pakken .
rijden doe je ook op zit , en niet op je beugels , dus een tijdje beugeloos rijden zou een goede voor je zijn.

pas als je meer vertrouwen krijgt weer met beugels gaan rijden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:07

Je raakt je beugels kwijt, omdat je je benen optrekt en dat gebeurt vaak omdat je je benen gespannen houd. Je moet dus ontspannen. Ga zonder beugels rijden, eventueel eerst stap en dan in draf.

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 15:08

Ja, dat is iets wat ik gemerkt heb. Als ik zonder beugels rijd, verlies ik vele minder snel mijn gewicht en dan kan ik me goed concentreren op mijn houding en al. Dus dat is al een goede tip! :D

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:09

Oei, je beugels zijn wel heel erg kort.
Zelfs voor een beetje springen zou dit echt veel te kort zijn...
Het lijkt me ook dat je op deze manier de hulpen niet volledig kunt geven of afmaken, bovendien zit je op deze manier erg gespannen wat voor je hele rijden ook weer nadelig werkt.

Misschien kun je een beetje oefenen door elke les de beugels één gaatje langer te doen.
Eerst vooral stappen en een beetje draf, daarna bouw je dat uit naar een galopje?
Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:11

Je beugels kwijtraken wijst er vooral op dat je je benen erg aanspant en optrekt - wat inderdaad vaak komt uit angst. Op de foto zie ik ook al dat je wat naar voren zit, en ook dat heeft er mee te maken.

De oplossing is om een goede ontspannen zit te houden, rechtop, schouders-heupen-hakken op 1 lijn, waarbij je benen lekker afhangen langs je paard. Ik denk dat zitlessen heel geschikt zijn: iemand anders die je paard aan de longe neemt, zodat jij je alleen maar hoeft te richten op je houding. Ook zonder beugels oefenen is daarvoor heel geschikt. Rustig aan beginnen, zodat je lekker vrij en vol vertrouwen op je paard zit.

Voordelen werken 3 kanten op: ten eerste raak je dan minder snel je beugels kwijt, ten tweede kun je je beter redden als het toch mocht gebeuren, en ten derde draag je minder spanning over op je paard, waardoor de kans op onverwachte gebeurtenissen kleiner is.

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 15:18

Shadow0, inderdaad. Dat heb ik al heel vaak gehoord dat ik veel te ver naar voren zit. Onlangs moest ik nog op een paardje rijden, Zorro. Hij was net ingereden en omdat alle andere paarden bezet waren, moest ik op hem. Hij is groot gebouwd en zo en raar maar waar heb ik bij hem mijn beugels wel langer gezet en heb ik wel op mijn houding gelet. (komt waarschijnlijk ook omdat iedereen de hele tijd zijn ogen op mij had gericht omdat ik op "de gevaarlijke Zorro" reed. Hij had blijkbaar al verschillende keren gesteigerd in de les) Maar ondanks dat alles, heb ik toch met hem gereden en doordat mijn beugels al een aantal gaatjes langer stonden, zat ik automatisch ook beter.

En bedankt voor je tips! Ik ga er tijdens de volgende les proberen op te letten :p

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:21

Mijn lesgever vind bovenstaande te lang, maar ik rij dan ook enkel springlessen. Gaatje per Gaatje gaat het makkelijkste, ik heb me ook moeten aanpassen aan een dressuurzadel, en dat is in het begin inderdaad een beetje eng. Als je je beugels als steun gebruikt zou je idd beter zonder beugels gaan rijden.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:57

ik zou maar eens beginnen met een basis cursus dressuur :7
vandaar uit kun je pas verder.

als ik je les had gegeven had ik je met deze houding niet laten springen , om de reden dat het voor het paard niet lekker springt als een ruiter een slechte houding heeft , maar ook jij word er op deze manier niet zekerder op.

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:10

@ Fuego3, ik spring helemaal niet ?
En basis cursus dressuur, die heb ik een jaar lang gehad tijdens de beginnenlingen lessen. Ik zit nu in de halfgevorderde en daar nog worden we individueel beoordeeld en verbeterd ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:15

Elke paar weken je beugels een gaatje langer doen ;)
Goed denken aan je houding, en hoe je voeten in de beugels zitten.
Lekker je benen lang laten voelen, lekker ontspannen, maar wel dat je de beugel onder je voet voelt :)

En inderdaad, die je beugels in, zoals je gewend bent.
Dan lekker een paar rondjes op die manier rijden.
Dan je voeten uit de beugels en lekker laten hangen!
Als je dan je beugels weer in doet, voel je als het goed is een groot verschil!
Zo kan je ook wennen aan langere beugels :)

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:16

Dankjewel voor alle tips!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:54

Blind_Faith schreef:
@ Fuego3, ik spring helemaal niet ?
En basis cursus dressuur, die heb ik een jaar lang gehad tijdens de beginnenlingen lessen. Ik zit nu in de halfgevorderde en daar nog worden we individueel beoordeeld en verbeterd ;)

dan snap ik de lengte van de beugels helemaal niet eigenlijk.

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 09:26

Dan moet je gewoon de eerste post nog eens lezen ;)
Daar staat in waarom ik mijn beugels altijd zo kort zet.

"Door een aantal keren te vallen, heb ik een kleine angst opgelopen. Daardoor heb ik altijd de neiging mijn beugels kort te zetten, zodat ik ze al zeker niet kan kwijtraken. Vaak zegt de lesgever dan ook dat ik ze een aantal gaatjes langer moet zetten, maar dan ben ik gewoon zo bang dat ik ze kwijtraak. Vaak raak ik ze dan ook kwijt in galop of op een cirkel ofzo" ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:41

Mijn advies zou zijn om een aantal centered riding lessen te volgen, dan leer je even heel goed je lichaam te gebruiken en in balans te zitten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:43

Ik zou je eens zonder beugels laten rijden om je evenwicht te laten vinden. Dan hoef je ook niet bang te zijn als je je beugels verliest. ;)

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:50

Oké, missschien pak ik binnenkort nog eens een privéles en aan het begin van die les mag je altijd zeggen wat je wilt bijleren. Dan zal ik zeggen dat ik op mijn evenwicht wil oefenen door beugel-loos te rijden. Vaak krijgen we dan ook een oefening dat we zonder zadel moeten rijden en dat vind ik ook wel tof :) Maar bedankt voor jullie tips over het evenwicht!

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:56

Probeer het anders gaatje voor gaatje: de eerste keer doe je ze 2 langer dan je ze nu hebt. Die keer erna weer eentje langer ect. Net zo lang tot ze op normale lengte zitten. Dan is het verschil minder groot en zal je het minder merken!
Aan je evenwicht werken is ook een hele goede :)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:26

Ik weet niet of je op een manege rijd, maar anders vragen of je op een braaf paard mag rijden. Dan heb je misschien al iets meer vertrouwen. En dan inderdaad elke keer je beugels één gaatje langer doen.

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:46

Ja, ik rijdt op een manege maar dan heb ik vaak het volgende probleem.
Vier jaar geleden ben ik begonnen met paardrijden. Intussen is de manege Belgisch Kampioen Horseball geworden en ze heeft drie sterren gekregen, nu komt er dus niet normaal veel volk opdagen. Bijna elke les rijden we met meer dan twintig, en heel soms word de groep opgesplitst. Vaak zijn alle manegepaarden dan al "verloot" en ze denken altijd 'Ah, die rijd al vier jaar, die kunnen we op een wilde zetten' en dan ja, dan durf ik mijn beugels niet lang te zetten.

Als ik naar aan andere manege ga zoeken, gebeurt er het volgende.
In januari begon het.. (januari dit jaar). Ik reed op een nieuwe manege. Eerst ging het goed, maar toen begon ik elke les van mijn paard te vallen. Het begon ineens uit het niets te bokken en te steigeren waardoor ik telkens opnieuw de grond op flikkerde. In de loopt der tijd werd ik hiermee ook uitgelachen en gepest in de manege, door ruiters én de lesgevers. In januari ben ik serieus gevallen en toen moest ik met een hersenschudding en nekpijn met de ambulance naar het ziekenhuis. Verder hebben we alleen manege Vijverstein in de buurt en ik vind de paarden daar niet echt gezond uit zien. Manege Van Aken, maar die heben ook alleen maar mishandelde paarden die opgelapt zijn (en zo'n paarden had de manege van januari ook). En dan beginnen de maneges al ver te worden.

Daarom zocht ik naar een rustige, beginnersverzorgpony. Dan was het probleem van met dertig in een les meteen van de baan, en dan verzorg ik zelf het paard en dan heb ik iets meer vrijheid. Ik krijg ook enorme zenuwen als ik weet dat er mensen naar me kijken |(

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:18

Ik fiets elke keer 10 km heen en 10 km terug naar stal. Heb ook een tijd een half uur naar brussel gereden voor speciale training (hoe rijden met holle rug) en dat deed ik toch ook elke week. Soms met de trein (3u onderweg), soms met de auto. Je moet er wel iets voor over hebben natuurlijk..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:28

Er zal toch wel ergens een normaal manege paard zijn.
Daarnaast heb ik zelf ook wel eens een mishandeld paard opgelapt en daar vloog je ook niet van af.
Als jij denkt, oef opgelapt paard...eng...val ik alleen van af...tja dan gebeurd dat ook.
Paarden zijn erg gevoelig en als jij onrustig bent worden zij dat vaak ook.
Juist met dat soort paarden langere beugels...korte beugels zetten je bijna in een "lanceer" houding.

Ik hoop dat je snel weer meer vertrouwen vind en een leuk paardje tegen komt.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:14

Ik heb even niet in de vorige reacties gekeken,
Je kunt je beugels het beste wat langer doen, TS.
Altijd heel kort rijden is niet bevordelijk voor je zit.
Doe ze voortaan iets langer, en hou je voet subtiel op de beugel steunend.
Het kwijtraken van je beugels al ze maar een paar gaatjes langer zijn gebeurt waarschijnlijk doordat je je benen optrekt.
Neem een paar keer een priveles oid en kijk hoe het loopt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:28

Korte beugels is gelijk aan pijn, dat was bij mij ook altijd zo. Of het nu mijn enkels, hielen, knieën of kuiten waren, ik had altijd pijn. Afstappen moest ik altijd heel voorzichtig doen omdat mijn benen zo lang in die verkrampte houding hadden gezeten. Bij het afstappen leek het alsof mijn voeten/enkels gingen breken, zo veel pijn.

Toen heb op een moment ik gekeken op welke maat het er mooi uitzag op foto, en zo ben ik blijven rijden. Ik stond het mezelf niet toe om ze weer korter te maken. In het begin is het doodeng, maar je went er wel aan. Oefenen, oefenen, oefenen, dat is de boodschap. Het is echt heerlijk om te rijden zonder pijn, het is ook veel beter voor je lichaam.

Na een tijd ga je het zelfs doodeng vinden om zo kort te rijden (zoals op je foto) omdat je dan merkt dat je eigenlijk geen grip hebt.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:09

Je beugels zijn echt te kort hoor. Als ik zo kort zou zitten zou ik van mijn paard af wippen tijdens het lichtrijden. Ik herken het paardje waar je op de foto op zit trouwens, heeft nog bij ons gestaan voor ze van de manege was.

Ik zou echt gaatje per gaatje je beugels langer zetten, één gaatje is vaak nog geen halve cm langer, als je dat in je achterhoofd houdt lukt het wel! En inderdaad zoals sander-lotte zegt, eens je lange beugels gewoon bent, wil je niet meer korter, dan is dat echt eng!