Rephartox Mabon weer aan het werk! video!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Rephartox Mabon weer aan het werk! video!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:11

Hoi allemaal,

Ik waag het er weer op..Hier is Rephartox Mabon, 4 jarige Welsh Cob uit Nantgwinau Samson.
Ik rijd hem nu net iets meer dan een jaar. Mabon kon nog niks toen ik hem begon te rijden, ik was met mijn oude pony al eens Z1 geweest.

Afbeelding

Mabon gaat de laatste tijd erg vooruit, afgelopen winter ging hij nog zo:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1591623&hilit=mabon

Maar gelukkig gaan we de komende winter heel anders in!

Afgelopen september zijn we op een eerste (onderlinge) wedstrijd geweest, B gestart en gelijk 193 punten en een tweede plaats gereden. Heel trots!

Hier een filmpje van het inrijden:

Hier kon hij soms nog een beetje achter het tempo kruipen, dit gaat nu al veel beter. Ook de overgangen hebben we wat aan gewerkt, die gaan nu ook al wat beter. Maar alles op zijn tijd, hij is nog maar een puppy en we hebben tijd zat.

Nu een filmpje van gister, het is vooral galopwerk maar op het eind is ook een stukje draf:

Natuurlijk heb ik ingestapt, ingereden en dat, maar dat staat niet op film.

Verbeterpuntjes zijn:
Overgangen soepeler gaan rijden, halsstrekken oefenen (hij verlengt niet graag), en ik mijn laarzen inlopen! Mijn o zo fijne trainingslaarzen zijn na 4 jaar officieel overleden, dus draag ik nu mijn petrie's en meeen wat zijn die dingen stijf! Hierdoor kan ik nog niet echt zitten zoals ik gewend ben. Maar dag en nacht die regenpijpen aan mijn benen moet gaan helpen..hoop ik... :P

Graag opbouwend commentaar en wees lief voor mij, mijn pup en elkaar O:)

Femke_K

Re: Rephartox Mabon weer aan het werk! video!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:57

Wauw, allereerst wat een leuke pony <3 !! Wij hadden vroeger ook altijd welsh cobs, maar die liepen niet zo hoor!
Je hebt hem al netjes aan het lopen. Ik zie wel duidelijk verschil tussen thuis rijden en op wedstrijd (heb overigens niet de hele filmpjes bekeken :oo ). Je hebt hem thuis veel beter lopen. In het eerste filmpje loopt hij wel heel braaf en mis ik impuls. Dus probeer op wedstrijd ook gedurfd te rijden!!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 22:06

Dankje femke voor je post. Ik kan me helemaal in jouw mening vinden, op de wedstrijd miste hij echt een stukje impuls. Echter had hij dit thuis ook, dus ik ben erg blij met je punt dat hij thuis beter loopt, wat erop duidt dat hij dus vooruit gaat!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:16

leuk paardje hoor! en veel verbetering met je oudere fotos!
wat mij op viel in het eerste filmpje dat je de overgangen wat beter moet voorbereiden. je wilt galopperen gaat zitten, been en hups je wilt weg. neem er de tijd voor, dan hou je dr rust en ontspanning en komt je paard ook iets minder tdh.
suc6!!

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:30

Leuk paard! wat mij opvalt is dat je steeds aan de binnenteugel zit. Probeer te rijden met de buitenteugel en ontspan de binnenteugel:)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:15

Wat een superleuk beest zeg! :D
Het valt me op dat je (vooral in draf) hem wat naar voren wilt stuwen met je zit. Ik las dat hij af en toe achter het tempo wilt lopen, maar probeer dit dan echt op te lossen met je been of evt zweep. Galop ziet er daarentegen fijn uit hoor! :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 09:18

Dank voor alle lieve complimentjes <3

Binnenteugel is een bekend probleempje, zal er op gaan letten.

jjustangela, rijden op de buitenteugel? Die snap ik niet, uitgangspunt is toch juist evenveel druk op beide teugels?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:43

ja als je een rechte lijn rijd, moet je je paard tussen 2 teugels rijden en tussen je benen, maak je een volte een wending of iets anders dan is je binnenteugel ontspannen en heb je druk op je buitenteugel, ik rij mijn paard ook aan de teugel met mijn binnenbeen en buitenteugel, mijn binnenteugel is ontspannen en staat geen druk op, zo heb ik het geleerd hoor:) misschien heb jij wel anders geleerd.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 10:38

Oke ja dat is wel anders dan, ik probeer te rijden met evenveel druk op de beide teugels, altijd. Bij een volte breng ik mijn binnenhand naar binnen en leg mijn buitenbeen wat achter de singel om richting aan te geven, maar buitenhand en binnenbeen blijven op de plek. Zoals ik die op een rechte lijn ook heb.

Buitenhand eraan in de volte klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren, paard leert toch dat het heen moet naar de richting die met binnenhand en buitenteugel wordt aangegeven?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:54

Wat een gave pony! Hij loopt ook op zich fijn, maar wil niet helemaal loslaten en ontspannen. En dat komt omdat jij te streng bent in je handen (ik zie je af en toe zelfs aardig zagen). Verder zeg je dat hij te achter het tempo komt, maar wat ik in jou trainingsfilmpje zie is een paard dat over zijn tempo loopt. Misschien omdat jij grotere paarden gewend bent oid dat het anders voelt, maar ik vind dat hij juist rustiger mag in tempo. Dan zal hij ook makkelijker gaan dragen en meer opwaarts komen.

Dit zijn zomaar puntjes, vat het niet verkeerd op. :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:08

mang:
Ik rijd hem nu juist voorwaarts omdat hij nog maar een jonkie is en zijn balans is nog niet 100%. Als ik nu langzamer ga rijden (en ik vind eigenlijk niet dat hij heel hard loopt, misschien ben jij langzamere bewegingen gewend?) valt hij constant door de schouder en op de voorhand.

Kun je me ook tijden geven in het filmpje waar ik zou zagen? Want ik rijd juist, ook op aanraden van instructrice, zacht in mijn handen, ik heb er bijna geen gewicht in. Dit ook weer om hem zelf zijn balans te laten vinden. Op het moment dát hij dan die balans vindt, neemt hij ook fijn mijn hand aan.

Ik doe het dan liever op deze manier, dan dat hij onder zijn tempo loopt en ik handen en benen nodig heb om hem rechtop te houden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:24

Rond de 1 minuut wanneer je uit de diagonaal komt, en op het wedstrijd filmpje in de galop geef je ergens ineens een goede ruk binnenteugel. Ik vind het gewoon nogal strak en gedwongen uit zien.

Van hard lopen gaan ze geen balans vinden hoor. Ik zou dan eerder kiezen voor veel binnenhoefslag en tempowisselingen, dan zo over zijn tempo laten rennen.

edit: Inderdaad de diagonaal, sorry
Laatst bijgewerkt door mang op 27-10-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:31

Ik denk dat je bedoelt als ik uit de diagonaal kom? Daar pak ik, als je heel goed kijkt, mijn teugels op maat...:P

Kun je verder redenen geven waarop je baseert dat hij over zijn tempo loopt? Ik ben het absoluut dat tempowisselingen en binnenhoefslag helpen om een betere balans te krijgen, maar imo, als je dit doet terwijl hij op de voorhand en over de schouder, met een viertakt galop doet, dan helpt dit nog niet..

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:41

volgens mij heb ik jullie zien rijden op de onderlinge!( ik was er met een stippel E-pony) echt een super leuk dier is het! en een leuke combi ook.

voor commetaar omdat het HAW is: volgens mij ben je iets te veel met je teugels bezig. galop ziet er netjes en rustig uit. maar in draf zie ik dat je een paar keer iets te veel met je teugel lijkt te doen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:45

Jaa nicole_hetty, die stippelpony weet ik nog wel haha! Hoe heb jij gereden? :)
dankje voor je lieve comlimentje :)

Wel tegenstrijdige meningen hier, de een vindt de galop te snel en overhaast, anderen zeggen netjes en rustig :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:48

mooi beestje! echt mooi

tips:
Iets meer sprong houden achter in galop.
En ik weet niet , toen je net in draf was en van hand veranderen ging , dat je pasje voorwaarts wou , maar dan strekte hij niet echt uit.
En draf is overtempo.
Verder probeer je handen stiller te houden.

verder mooi !!
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 27-10-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:49

De galop vind ik netjes! Ik dacht dat dat in mijn eerste berichtje stond maar dat was dus niet het geval :+ Ik vind de draf over tempo. Hoe ik dat zie, pff dat is een lastige om uit te leggen := Ten eerste aan dat hij op de voorhand kukelt, maar dat kan natuurlijk ook in een rustig tempo. Dat over tempo is een beetje dat de benen en het lichaam elkaar niet bijhouden lijkt het. Vind dit heel lastig om te verwoorden :o

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:57

uhm tsja hoe het ging... eigenlijk voor haar doen heel goed :x we hadden 166 punten. niet bar slecht dus...

die galop vind ik er erg fijn uit zien. het is een jong dier. voor de balans is het juist goed om iets voorwaarts te lopen. maar wat ik zie is een sterke beheerste galop. wat een pluspunt is. ik heb de rest van de reacties niet gelezen ( met de rede dat, dat mijn reactie kan beïnvloeden en ik wil reageren op wat ik zie en niet wat een ander zegt!) ik zie zeker niet een overhaast paard. ik zie een voorwaarts en beheerst paard lopen die misschien nog enige moeite heeft met het balans. ( misschien dat jij daarom je teugel er extra bij neemt?) voor een 4 jarige vind ik het er erg netjes uit zien. daar kan mijn 4 jarige een voorbeeld aan nemen haha! en niet alleen mijn 4 jarige. ik mocht daarbij ook willen dat mijn 6 jarige er zo bij liep :D

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:59

mang: ah, dan snap ik het al wat beter haha. Ik zie het zelf niet, maar dat is natuurlijk ook doordat ik hem zo vaak zie lopen...

Ligt jouw ideale tempo dan bij filmpje 1 of bij 2? Want het klopt dat die tempo's nogal een tikje verschillen.

Elinaa11, meer achterop komen in de galop is inderdaad een mooi streven, maar het beestje is 4 en nog niet in staat om verder achterop te komen. Tuurlijk train ik hem om hem steeds sterker te maken en dat uiteindelijk ook te bereiken, maar nu is hij gewoon nog niet sterk genoeg.

Ik zal Mabon vertellen dat jullie hem allemaal zo'n lekker ding vinden! Of toch niet, gaat ie nog naast zijn schoenen van lopen... :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:01

rianneuhh : oh.. 4? daar heb ik overheen gelezen xD sorry.
het is een tipje he? xD mijne is nu 5 en gaat met achteropkomen nu de goede kant op!
ik weet niet hoe oud ie was toen ie beleerd werd?
die van mij was 4 , ze is nu 5 en we rijden al L1 , wat ik zelf lekker snel vind gaan xD
maar ik wil eerst alles goed bevestigen.

maar dan loopt ie al netjes!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:03

Rianneuhh schreef:
mang: ah, dan snap ik het al wat beter haha. Ik zie het zelf niet, maar dat is natuurlijk ook doordat ik hem zo vaak zie lopen...

Ligt jouw ideale tempo dan bij filmpje 1 of bij 2? Want het klopt dat die tempo's nogal een tikje verschillen.

Mijn ideale tempo ligt er tussenin, het eerste filmpje is inderdaad iets onder tempo namelijk.
Hij loopt ook niet extreem over tempo hoor, het is niet dat hij de bak door rent. Maar hij mag gewoon een fractie rustiger worden en daarmee zijn lichaam beter gaan gebruiken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 12:07

mang:Oke dankjewel :)
Elina: Staat in de openingspost, ik ben nu iets meer dan een jaar met hem bezig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:03

voor een 4 jarige loopt hij zeker al erg netjes :j

maar je handen mogen meer toestaan, je werkt teveel terug wat je ook ziet aan de houding van het hoofd van je paard
probeer iets meer toe te staan met de hand zodat hij volgt en met het neusje eruit gaat lopen

tempo in draf is echt te hoog, hij loopt nu over zijn eigen tempo heen, een beetje rennerig
probeer daar rust in te krijgen, wat meer zitten, minder been en ook daar weer toestaan met de hand

ik vind zowiezo dat je erg veel inwerkt met zowel hand en been
natuurlijk moet je hulpen geven maar daarna moet je ook je paard de kans geven daar naar te lopen en zo niet corigeer je weer

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:16

bedankt voor je berichtje spatter. :)

whisky_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:37

Mooi paard ziet er goed uit :D tips zijn verder al gegeven! ;)