beleren: engels, western of toch voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

beleren: engels, western of toch voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:11

Hallo bokkers,

Voorlopig is mijn pony nog lekker aan het opgroeien maar ondertussen denk ik al aan de toekomst.
Ik ben benieuwd wat jullie het best bij ons vinden passen kwa rij-stijl zeg maar.

Situatieschets
ik zit met rugklachten en tegen de tijd dat hij ingereden wordt mag ik het paard (pony) weer op.
Ik blijf een risico lopen dat als ik val, dat mijn rug dan wel eens flink in de kreukels kan liggen.
Niet verwonderlijk dat als ik ergens op stap, dat alleen op een pony is die ik door en door ken.
Ik durf het niet aan om op een ander pony/paard allerlei rijstijlen uit te proberen (ja ik ben een watje ik weet het..)
Heb wel al een beetje aan western en mennen mogen 'snuffelen' maar heb verder altijd engels gereden.

Als ik weer mag rijden zal dat hoofdzakelijk alleen stappen zijn, gelukkig ligt het bos letterlijk naast de deur.
Dat worden dus bosritjes, gewoon in stap samen genieten.
Mijn pony is daar uitermate geschikt voor, hij is rustig in een nieuwe omgeving en vertrouwd op mij (al is hij niet de dapperste, achter het baasje gaan staan als er iets engs is)
Kan wel prima alleen met hem wandelen, voorzie geen problemen in het naar buiten gaan.

Samen genieten met zo min mogelijk belasting voor mijn rug, dat is het idee
1 eis: de pony blijft bitloos

ik ben benieuwd wat jullie zouden aanbevelen en waarom.
barst los :)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:16

Goh, als ik je verhaal zo lees had ik hier de ideale pony staan voor jou.
Is western bereden, betuigd in enkel en 2 span, kan bitloos en zelfs zonder hoofdstel gereden worden en is 200 % bomproof in alle verkeer.
Ik zou met zo'n slechte rug toch echt oppassen met een jonge pony, al zijn ze nog zo braaf, het blijven vluchtdieren die snel schrikken of wegspringen.
Veel succes met je pony.

Rider01

Re: beleren: engels, western of toch voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:22

Ik weet het, risico heb je altijd.
Gelukkig zijn we voor die tijd veel aan het grondwerken, schriktraining, verkeerstraining etc.
Bovendien ben ik veel te gehecht aan m'n manneke, zou er nooit afstand van kunnen doen <3 *penny momentje*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:32

Wagen in het bos beweegt behoorlijk en de vraag is hoe fijn jouw rug dat vindt. Ik zou kiezen voor een zadel wat jouw (en pony natuurlijk) het lekkerste zit en rijden/wandelen afwisselen afhankelijk van de situatie op dat moment. Dus opgezadelde pony meenemen en rest van het moment af laten hangen. Wel zou ik een manier zoeken (fiets/longe/handpaard/bijrijder) die pony de kans geeft regelmatig flink de benen te strekken en dan liefst rechtuit. Zelfs mijn brave wordt anders nl dribbelig en dat zit echt niet fijn.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:33

Ga je je pony zelf opleren of door iemand anders?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:37

tamary, hij staat 24/7 in de wei waar hij heel veel ruimte heeft om te rennen (incl. heuvels)
wagen valt dus af dan?

_alMaraam_ ik laat hem beleren. De beginselen van zadelmak doe ik wel zelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:51

Hangt van jou rugprobleem af, maar ik zou er op bospaden niet voor kiezen. Je komt ook op veel meer plekjes te paard dan met een wagen. Kijk maar eens goed naar de paden waar je nu al wandelt, wil/kan/mag! je daar met een kar overheen? Daarnaast als je rug halverwege flink opspeelt zit je met een wagen flink lastiger dan met alleen een paard. Naast een rijpaard lopen is geen enkel probleem, naast een aangespannen paard is stukken lastiger. Mocht je hulp nodig hebben om thuis te komen is enkel een pony naar huis rijden/wandelen/trailer logistiek stukken makkelijker dan pony + wagen.

Hier loopt ook alles altijd buiten, trekt elke dag wel een sprintje, maar dan nog vraagt hij mij om een stuk galop of in flinke draf kronkelpaadjes crossen onderweg.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:58

wat je zelf al zei gewoon lekker stap ritjes lijkt mij het beste omdat als je met de wagen gaat en je rijdt over hobbelige paden is dat ook vervelend voor je rug. wel zou ik kijken of er iemand soms met hem een stuk kan gaan galloperen of naast de fiets want anders wil hij misschien even een flinke galop gaan doen als jij erop zit :D wat goed trouwens dat je bitloos rijdt, ben een grote voorstander van bitloos rijden!! (rij zelf ook bitloos)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 17:07

Tamary, dat is zeker waar, een wagen is dan toch een extra stuk belasting mocht er iets gebeuren onderweg.
Mocht hij nog behoefte vertonen aan een stuk draf/galop dan valt er wel iets te regelen.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:17

Ik heb zelf een rugaandoening die ervoor zorgt dat ik dagelijks last heb van mijn rug bij de simpelste dingen.
Ik heb de eerste 6 jaar dressuur gereden dit gaf voor mij nauwlijks verschil en vooral de gedwongen zit in een dressuur zadel gaf bij mij last in mijn rug. (met een veelzijdigheidszadel ging het beter)
Sinds 5 jaar rijdt ik nu western en de dag na het rijden heb ik veel minder last van mijn rug.
Vroeger had ik wel eens dat ik smorgens niet kon opstaan van de pijn.
Maar de laatste 5 jaar heb ik dat niet meer gehad.
En je kan prima bitloos western rijden.

Misschien handig om je vraag op het westerngedeelte te zetten als je meer reacties wilt van western ruiters.
Ik snuffel overal rond op het forum maar de meeste western ruiters zullen niet bij het algemeene rijtechnische forum gaan kijken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:28

Waarom laat je hem niet eerst beleren voor de kar, en daarna pas o.h.z. Zo kan je pony alvast wennen aan het 'werken' en leert hij de commando's alvast een beetje, dan is hij wellicht daarna onder het zadel wat rustiger. Ik zou zelf gewoon engels inrijden, is wel zo makkelijk.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 17:33

eerst voor de kar en vervolgens o.h.z. vind ik een beetje teveel van het goede, zie daar het nut niet zo van in.
waarom hem extra werk bezorgen?
stap, draf, galop, ho, achteruit kent hij al op stem, controle over de duur en tempo van de gangen is een onderdeel van ons grondwerk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:34

Oke, als hij van nature al wat rustiger is is het natuurlijk geen probleem :) En fijn dat hij de commando's al kent, dat is echt zo handig bij het (in)rijden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:13

Rider01 schreef:
eerst voor de kar en vervolgens o.h.z. vind ik een beetje teveel van het goede, zie daar het nut niet zo van in.
waarom hem extra werk bezorgen?
stap, draf, galop, ho, achteruit kent hij al op stem, controle over de duur en tempo van de gangen is een onderdeel van ons grondwerk.

als je toch al een kar staan hebt, is dit in mijn ogen alleen maar een voordeel.
Paard kan de commando's ondertussen nog verder bevestigen, kan lekkere stukken rechtuit (en vooral praktisch onbelast!) lopen.
Pony wordt volledig verkeersmak (ook als jij er niet altijd meer naast staat, kan een wezenlijk verschil zijn!), en als die eens een huppeltje maakt, heb jij weinig risico om je rug in de kreukels te krijgen door een smak op de grond.
zolang je op gewone wegen rijdt zal de schokken ook wel goed meevallen.
daarna onder het zadel zal dan kwestie van opstappen en wegrijden zijn.
én je zal altijd de mogelijkheid hebben om pony toch eens wat fikse stukken te laten draven (en mss zelfs galopperen) zonder dat je er hoeft op te zitten, en zonder dat die dat eeuwige rondje aan de longe moet.

Kwa engels of western, ik rijd al jaren klassiek, met mijn oudste heb ik een beetje een "eigen" stijl ontwikkeld, en mijn jongste ben ik momenteel western aan het doorrijden.
ik neig momenteel naar western, simpelweg omdat het relaxter is én de neckreining buiten verdomd handig is!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:14

Ik rijd engels western en ik men af en toe ook. Door een val van een paar heb ik een aantal wervels tegen elkaar en op 2 heb ik artrose. In een dressuur zadel heb ik na een uur echt veel pijn. Western zadel vind ik het fijnst zitten het is wel gigantisch wennen vanuit je dressuur zadel had echt het idee alsof ik voor het eerst op een paard zit. Tijdens het mennen heb ik het minst last. Ik mende voornamelijk over de weg met een goed geveerde wagen en dat was toch wel ideaal! Overgens kan ik het op een springzadel ( zonder te springen) ook goed uit houden. Misschien vind ik dat nog wel fijner zitten dan het western zadel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:48

Ik vond mennen altijd wel zwaar voor mijn rug, ook op asfalt. Je zit een tijd compleet stil (in plaats van dat je rug bewogen wordt door het paard, wat ontspannend werkt), wat mij juist rugpijn opleverde bij lange ritten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:54

Zoveel mensen, zoveel meningen :D

Voor zover ik het lees zit ik misschien het veiligst met western? (Als we het over rugklachten hebben)

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:13

Rider01 schreef:

Voor zover ik het lees zit ik misschien het veiligst met western? (Als we het over rugklachten hebben)

Als je het mij vraagt wel ja. (maar zoals ik al zei plaats je berichtje op het westerndeel want de meeste westernruiters komen niet in dit deel van bokt)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 20:26

Mijn vraag was niet specifiek western dus vind ik hem niet thuishoren daar, omdat ik meerdere stijlen wil bespreken.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:30

Rider01 schreef:
Mijn vraag was niet specifiek western dus vind ik hem niet thuishoren daar, omdat ik meerdere stijlen wil bespreken.

Snap ik echter krijg je hier alleen dressuur reacties vandaar dat ik je aanraad om het in beide delen te zetten. (dit is het dressuur deel van bokt en dan ook nog eens het rijtechische deel iemand die geen dressuur rijdt zul je hier niet vinden)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:48

Eindeloos schreef:
Rider01 schreef:

Als je het mij vraagt wel ja. (maar zoals ik al zei plaats je berichtje op het westerndeel want de meeste westernruiters komen niet in dit deel van bokt)

let er ook op, veel ruiters met rugproblemen zijn beter met het westernrijden, maar dit hangt ook af van het paard.
Als zij western rijden op een quarter met hele fijn pleasure gangen, is dat nog iets heel anders dan bv op een westerngereden draver of gewoon paard rijden. Als een paard geen comfortabele gangen heeft kun je het met een bepaald zadel (en dan zou ik eerder neigen naar boomloos) wel comfortabeler maken, maar echt makkelijk zal het nooit zijn.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:57

Menwagen hoeft niet af te vallen. Je hebt goede wagens. Maar dan is het wat je er voor uit wilt geven. En zou je met mennen bv ook kunnen draven en galopperen? Of blijft het dan ook bij stappen, want dan is zo'n kar een dure uitgave.
En als je wilt rijden (wat bij stappen blijft) dan maakt western of engels toch niet uit. Dan nam ik een lekker boomloos zadeltje ofzo, waar ik erg lekker in zat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:14

Je kunt een pony best leren alleen te stappen buiten. Als ze het niet kennen om in het bos te mogen 'rennen' vragen ze er ook niet om is mijn ervaring.

Wel heeft eerst voor de kar en dan er op zeker voordelen. En kun je nog eens afwisselen als je wilt. Ik zou mijn pony ook best graag voor de kar beleerd willen hebben, maar hij is nog niet verkeersmak genoeg dat dat naar mijn mening veilig kan. Er op durf ik zelf ook niet echt (rug gebroken gehad, sindsdien bang)...
Al zou ik niets liever doen dan relaxed buitenrijden.

Maar jullie: kies een zadel dat voor beiden prettig is (ik ben boomloos-fan!) en laat beleren door iemand die dat goed kan, of dat nou western of engels is maakt niks uit voor het begin.
Ook westernpaarden worden met teugelcontact ingereden, ook engels ingereden paarden moeten op één beenhulp lopen en hetzelfde tempo aanhouden. Ik zou vooral iemand zoeken die het met jou eens is qua omgang met je pony, en vertel duidelijk jullie doel. Dan kunnen ze daar vast ook rekening mee houden!

In ieder geval veel succes en plezier alvast met je pony! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 00:17

Ik denk dat je sowieso lekker zal rijden op je paardje, want Exmoors hebben heel comfortabele gangen. Omdat ze echter kort in de rug zijn, zal een passend zadel vinden een hele opgave worden. Westernzadels zijn meestal vrij lang en dan hebben ze ook nog een skirt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:20

Wat betreft het engels vs. western ben ik het helemaal met duhelo eens, het hangt heel erg af van het paard. Quarter vergeleken met hoog-opgooiend dressuurpaard is nogal een verschil.
Mijn fjord zal, engels of western gereden, altijd relatief vlakke gangen hebben en dus makkelijk zitten.

Ik denk sowieso dat je keuzes nog veel groter zijn dan wat jij nu opnoemt, en dat het ook niet eens een probleem hoeft te zijn om tussen dingen in te gaan zitten, mocht dat zo uitkomen.
Neem centered riding; heel gefocust op het rijden met je hele lichaam en de balans tussen jou en je paard (misschien ook een meerwaarde voor jou rug?) Kán specifiek op een rijstijl gericht zijn, maar hoeft niet. Ik heb dressuurmatig centered riding les, mijn paard is ook op neckrope te rijden en snapt neckreining perfect.
Bit, bitloos, boom of boomloos, wordt allemaal heel open mee omgegaan; het maakt gewoon niet uit, kan voor iedereen.