Ik houd mijn hart vast, Jade voor het eerst bij HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Ik houd mijn hart vast, Jade voor het eerst bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:24

Hallo bokkers!

Ik vond dat het toch maar eens tijd werd na 1,5 jaar, Jade bij HAW! Omdat hier altijd erg kritisch wordt gekeken ben ik heel benieuwd wat er gezegd wordt.
Jade is een tinkerkruising van 8 jaar nu. Ik rijd haar sinds 1,5 jaar en we hebben veel ups en downs gehad! Als Jade iets moeilijk vind gaat ze rennen. En dat vind ik bijna nog lastiger als staken. Want dan maakt ze haar rug hard, en is mijn houding weg. En tjah, je paard kan pas goed ontspannen lopen als jouw houding goed is toch? Dus daar zijn we erg hard mee bezig.
Ik heb nu ongeveer driekwart jaar les met Jade. We hebben alleen een tijdje een onderbreking gehad, en dat is te merken ook. Ze zit goed vast (links). Dus we zijn weer hard aan het opbouwen en hebben ook les gehad met de pessoa hulpteugel, dus dat pakken we er ook bij mee.
Er ligt een bontje onder het zadel, dit is zodat het zadel beter ligt. Dit is allemaal gecontroleerd. Het is niet zo dat we er zomaar een bontje onder gelegd hebben ;)
Nog een kanttekening, dit was de eerste keer weer sinds vorig winter in de binnenbak. Dit veroorzaak altijd weer veel stress bij haar. Het is nogal een stresskip soms :=

Afbeelding
Zo beginnen we meestal. Hier zie je mijn houding al gaan. Jade wil rennen, en ik ga voorover zitten. Op de een of andere manier een logische reactie voor mij.. Die ik dus moet afleren!

Afbeelding
En hier kruipt ze achter de teugel, het volgende probleem :+

Afbeelding
Dan gaan we veel voltes en figuren rijden. Tempowisselingen. (tempo terug in stap en draf, halthouden ed)

Afbeelding
En dan gaan we draven. Hier zie je wel dat zij graag tempo wil maken. Dan heb ik de neiging voorover te gaan zitten, en mijn benen af te steken.

Afbeelding
En hier kruipt ze er in draf weer ever achter, en dan verlies ik ook even het contact met de teugels. En dan probeer ik mijn benen er weer aan te leggen en haar iets vooruit te drijven zodat ik het contact weer terug krijg.

Afbeelding
Een draffoto waar ik best trots op ben.

Afbeelding
En dan de galop, ons grote struikelpunt. Ik heb hier erg veel moeite mee omdat Jade het ook nog erg lastig vind. Dan maakt ze haar rug hard, en kan ik niet meer goed zitten, waardoor ik haar ook niet optimaal kan begeleiden zeg maar. Hier zie je ook erg goed hoe vast ze zit :o In de draf kan ik het nog aardig corrigeren, en stelling vragen/wisselen, maar in de galop vind ik dat heel lastig.

De binnenbak is een kwartiertje stappen vanaf stal. Via de weg. Nou houd ik daar niet zo van, en via het bos is het maar 5 minuutjes langer. Dus dan is de keuze snel gemaakt!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Inney op 22-10-12 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Inney

Re: Ik houd mijn hart vast, Jade voor het eerst bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:28

Hmm, ik weet niet hoe het kan dat een paar foto's zo klein zijn? Iemand die mij hiermee kan helpen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:31

In de URL staat iets van minifoto. Als je dat mini weghaalt zou het het weer moeten doen geloof ik :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:33

Dankje Eline, zag dat er ook opeens een paar keer dezelfde foto stond? Maar het is opgelost :D

Dankje lottie84, plezier hebben we zeker!

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:37

ten eerste mooi paardje je geeft zelf de punten aan waar jezelf aan moet werken ik kan niet veel zeggen aangezien dit een nieuwe plek is en dan is het normaal dat ze gespannen zijn heb je okk fotos van de zomer
misschien je handen meer dragen en knikje

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:44

De beelden waar Jade rustig loopt zit jij netjes. Je geeft zelf aan dat je naar voren duikt als zij gaat rennen. Als jij terug blijft zitten, zal ze misschien minder aan het rennen gaan. Ik zou het galopperen voorlopig even laten, omdat het niet zo lekker gaat. Zorgen dat ze goed los komt. Misschien eens een fysiotherapeut naar laten kijken. Of langer losrijden, zodat ze wat beter los komt in haar lijf. Verder vind ik het een erg leuk paard!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:51

Dankje Geerke, ben ook stiekem heel trots op haar :D :o

Sheela: dat ben ik nog vergeten te melden, galop pak ik vaak ook niet mee. Gewoon om de draf goed af te sluiten. Met de pessoa zijn we er wel mee bezig en stukken rechtuit op zandpaden.
Eigenaresse zei laatst dat ze er inderdaad over dacht om er zoiets bij te halen :j
edit: wat je over mijn houding zegt klopt. We zijn er ook druk mee bezig om dat te corrigeren. vooral omdat de basis van haar lessen ligt op de zit, en dan moet die wel goed zijn natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Inney op 22-10-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:51

Leuk om een topic van jou te zien! Jullie zijn een mooie combinatie. En jade is mooi!

Oja, dit is HAW :o
Je geeft je punten zelf al goed aan en ook hoe je die verbeterd.

Probeer in de galop je hakken niet teveel uit te drukken. Probeer voor je gevoel als een zoutzak te gaan zitten, heel ontspannen.

Is een ostheopaat niet wat als ze zo vast zit?
edit: is al wat over gezegd :=

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:41

Tof paardje! Ze heeft er wel een vrolijke vaart achter inderdaad. Kan dat rennerige misschien ook veroorzaakt worden door bepaald soort voeding, aantal uren beweging en/of stal, het weer?

Om me op glad ijs te begeven: Ik zie een speels en vrolijk paard met veel werklust. Dat stressige zie ik niet echt terug in het lichaam of haar hoofd. Ook haar staart draagt ze mooi ontspannen. Ik denk wel dat ze juist meer afwisseling en uitdaging nodig heeft. Niet zozeer in meer of moeilijkere dressuuroefeningen, maar juist dingen als behendigheid met obstakels (schriktraining, western trail) meepakken om haar motoriek, behendigheid en balans te verbeteren. Of een keer een paar balken en hindernisje meepakken.

Vermijd je de galop weleens omdat het moeilijk is en stress oplevert?

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:59

Ik vind het er ook heel netjes uitzien. Je ziet op de foto's dat ze beter gaat lopen naar mate je bezig bent dus dan ben je in mijn ogen goed op weg. Dat rennerige herken ik wel een beetje. Tempowisselingen werken erg goed, probeer haar te leren ook op je zit terug te komen en probeer die hulp steeds kleiner te maken. Zo houd je haar goed attent op je hulpen en leert ze haar tempo aan jou aan te passen. Verder vind ik jullie een leuke combinatie!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:59

Verto: je hebt zeker gelijk! Ze wil ontzettend graag voor je werken en is ook speels en vrolijk. Maar het is wel degelijk een stresser, maar ik ben blij dat het op deze foto's er niet aan af te zien is.
Afwisseling is inderdaad een goed idee. We gaan al vaak naar buiten, dus het is niet alleen 'saai bakwerk'. Helaas ben ik op de een of andere manier van de een op de andere dag heel bang geworden met springen. Wat nergens op slaat want er was niks gebeurd. Hoe zie je de rest van de afwisseling voor je?
Jade staat de hele dag lekker op wei, alleen 's nachts staat zij binnen op stal. Qua voer krijgt ze volgens mij 's ochtends en 's avonds hooi, hele dag wei en volgens mij 's ochtends een kilo brok. De brok weet ik niet helemaal zeker want dat wordt allemaal gedaan.
De galop sla ik inderdaad vaak over door de stress :j als de draf goed ontspannen is, en ik ga galopperen is die ontspanning vaak weer weg. En dan vind ik het jammer om het zo af te sluiten. Dus als we galop meepakken doe ik het halverwege de training.

Edit: jessx: we zijn inderdaad veel bezig met overgangen en tempowisselingen. Bij mijn les ligt de focus op mijn zit, dus ook sturen met mijn zit en terug laten komen op mijn zit. Hier zijn we dus erg actief mee bezig, maar ik vind het mede door mijn houding probleem vaak nog heel lastig :o

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:06

ik zie dat ze soms een beetje hangt als je er last van hebt kan je er beter een paar keer martingaal aan doen heb je er geen last van...
misschien kan je een keertje galop doen zonder dat je aan de teugel rijd en gewoon haar laten gaan dan zijn de meeste paarden hun stress wel weer kwijt . en als het niet werkt dan kan je beter aan de teugel en dan galop zo te krijgen dat ze helemaal geen stress en drukte om haar heen heeft. misschien kan iemand anders je een keertje helpen of iemand anders er een keer oprijden die de galop doet en als hij het ontspannen doet dat jij er dan weer op gaat.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:33

Ziet er super uit!
Ik ken jullie natuurlijk al lang dus ik heb niet veel kritiek, je geeft zelf de punten al aan waar je op moet letten. Probeer er wel echt aan te denken dat je je voeten en benen niet af gaat steken.
Verder erg netjes jullie zijn super vooruit gegaan! :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:37

Het lijkt door de manier hoe je zit heel erg alsof je niet echt zit in je zadel, maar eerder je steun zoekt in de beugels en je daar heel erg op afzet. Probeer echt te zitten en je benen gewoon ontspannen af te laten hangen. Je hakken hoeven niet zo overdreven uitgedrukt. :)

Ik vind je verder netjes zitten hoor! Je geeft goed je eigen aandachtspunten aan.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:38

Klik ik eens een topic aan en denk ik ineens: "waar komt dit stel me toch ergens bekend van voor" :o?

Ik vind dat je haar vriendelijk rijdt. Jammer dat je jezelf hebt "aangewend" om voorover te gaan zitten zodra ze tempo maakt. Zoiets is ontzettend moeilijk om jezelf ook weer af te leren. Eigenlijk zou je bij het rijden steeds iemand langs de kant moeten hebben staan die je er op kan wijzen. Of wellicht een keer een zitles met haar nemen?
Buiten dat vind ik dat je haar netjes rijdt hoor :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:42

Ik zou juist de galop niet laten, je zult om voorruit te komen toch aan de slag moeten...

Heb je niet de mogelijkheid om in het bos een recht stuk galop te pakken ? Heb je ruimte genoeg om even het gas los te laten en haar langzaam weer terug te nemen? Heb je direct ook weer je afwisseling en heb je toch een soort van training gehad :j

Wel een gigantisch leuke kruising ts !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:42

Oh je omschrijft hier mijn paard en mijzelf haha ofwel we zitten in hetzelfde schuitje! Wel een heel leuk paard! Wat ik als tip krijg is toch voor mijn gevoel achterover te hangen als ze wat vlug wordt zodat je weer rechtop zit. Ik vind mijn balans ook beter door voorover te zitten maar daar gaan ze vaak alleen maar harder van. Probeer je goed lang te maken. En idd goed veel schakelen en slangevoltes enzo. Als ik met mijn paard buiten heb gereden en een lang pad heb kunnen galloperen. Loopt ze vaak de dagen daarna in de bak,ook een stuk meer in balans in de galop. Gek he?! Dus idd lekker doortrainen en het galloperen buiten gewoon meenemen. Succes met je leuke bijrijd paard en geniet van elke kleine vooruitgang die je maakt!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:46

Wat een leuke Tinker kruising. Niet zo grof op de benen enzo zoals de meeste tinker xingen.
Ik vind het beeld zo al heel netjes hoor. Ik zou veel wendingen rijden en met je binnenbeen naar je buitenhand rijden zodat ie fijn om jouw binnenbeen buigt en leert de buitenkant te verlengen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:43

Ik vind altijd dat je al een heel eind op weg bent met het bewust zijn :j Als je weet wat je 'verkeerd' doet, kun je er ook aan werken.

Verder een erg leuk dier!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:16

Ook ik vind het er netjes uit zien, er zitten absoluut heel fijne stukken tussen.

Ik zou beginnen in stap met lang en laag, begin gelijk met het opzoeken van de ontspanning.
Zodra jij er op zit, moet ze aan het werk met haar aandacht bij jou.
Vervolgens zou ik in stap al gaan schakelen, wat verlengen en weer terug, keertje halthouden, keertje zodanig langzaam stappen dat ze bijna stilstaat, weer verlengen etc.
Dan ga je draven, teugels mogen iets meer op maat zodat je makkelijker contact met d'r mond kan houden.
Ook dan ga je veel schakelen, keer terug naar stap, weer naar draf.
In het begin zou ik in draf nog niet teveel aan verruimen gaan denken, je schrijft dat ze snel rennerig wil worden, dus voornamelijk overgangen terug rijden zodat ze onder jou blijft.
Wel heel belangrijk is om op te blijven letten of ze direct voor je been weg wilt, soms willen de wat hetere paarden zich makkelijk afsluiten voor je been.
Terug naar stap is ook fijn om even af te koelen, als zij te heet word even terug en even verlengen in de hals, dan weer opnieuw proberen.
Altijd terug gaan naar het punt waarop zij wel ontspannen wil, voordat je een stapje verder gaat.
Voor de galop eigenlijk hetzelfde verhaal, regelmatig de overgang draf-galop en galop-draf, daar word ze sterker van, kan ze zich beter gaan dragen en zal ze minder snel willen gaan rennen.
Opletten dat ze niet harder gaat draven voor de overgang naar galop, doet ze dit wel dan neem je haar net zo vaak terug totdat ze wel in normaal tempo aan kan springen.
In de galop zou ik nog niet teveel voltes rijden, wel in stap en draf.
Zodra ze achter de teugel kruipt, hand iets mee naar voren en zachtjes aanvullen met je been.
De problemen waar jullie tegen aan lopen, zijn allemaal op te lossen met geduld, overgangen en bochtenwerk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:31

Wat een superleuk paard :D En ik vind jou ook netjes rijden TS. Ik krijg de indruk dat je wat angstig wordt als je paard snelheid maakt, en daardoor wat voorover kruipt? Laat 'r maar lekker gaan, juist fijn dat je paard fanatiek is. Ik denk dat ze het moeilijk vindt om "echt" aan het werk te gaan en daar onderuit probeert te komen door snelheid te maken. En dat is niet erg maar wel iets waar je aan zou moeten werken, net als aan je eigen angst voor die snelheid. Want daar word je denk ik onzeker door waardoor je je paard ook minder makkelijk aan het werk kunt zetten?

Wat de galop betreft: daar zie je ook duidelijk dat ze hárd gaat galopperen om maar niet te hoeven dragen. Wat je in de bak zou kunnen proberen is aangalopperen en meteen weer terugnemen, zodat ze zélf loopt in galop. Misschien dat ze zichzelf in het begin maar 3 galoppassen kan dragen. Bouw dat uit, en werk naar een kwalitatief goede galop. Dus terugnemen wanneer ze gaat racen, en de overgangen zorgvuldig rijden. En inderdaad als je de mogelijkheid hebt in het bos een stuk lekker doorgalopperen, tempo maken, en met een wat langere teugel en iets verlicht zitten. Dan gaat ze haar buikspieren meer gebruiken en die heeft ze nodig om zich te dragen, en dus beheerster te kunnen galopperen.

Veel succes en plezier met je paardje :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:40

Wat een ontzettend gaaf paard! Je rijdt hem heel netjes!

Als galoptraining kan je een soort in uitje van balkjes maken om je paard sterker te maken in de galop. Of veel bergen/heuvels op rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:59

Op de derde foto kruipt ze wel wat te ver achter het bit. Hoogste punt van het paard hoort net achter de oren te liggen, niet halverwege de hals.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:48

svdijk schreef:
Ook ik vind het er netjes uit zien, er zitten absoluut heel fijne stukken tussen.

Ik zou beginnen in stap met lang en laag, begin gelijk met het opzoeken van de ontspanning.
Zodra jij er op zit, moet ze aan het werk met haar aandacht bij jou.
Vervolgens zou ik in stap al gaan schakelen, wat verlengen en weer terug, keertje halthouden, keertje zodanig langzaam stappen dat ze bijna stilstaat, weer verlengen etc.
Dan ga je draven, teugels mogen iets meer op maat zodat je makkelijker contact met d'r mond kan houden.
Ook dan ga je veel schakelen, keer terug naar stap, weer naar draf.
In het begin zou ik in draf nog niet teveel aan verruimen gaan denken, je schrijft dat ze snel rennerig wil worden, dus voornamelijk overgangen terug rijden zodat ze onder jou blijft.
Wel heel belangrijk is om op te blijven letten of ze direct voor je been weg wilt, soms willen de wat hetere paarden zich makkelijk afsluiten voor je been.
Terug naar stap is ook fijn om even af te koelen, als zij te heet word even terug en even verlengen in de hals, dan weer opnieuw proberen.
Altijd terug gaan naar het punt waarop zij wel ontspannen wil, voordat je een stapje verder gaat.
Voor de galop eigenlijk hetzelfde verhaal, regelmatig de overgang draf-galop en galop-draf, daar word ze sterker van, kan ze zich beter gaan dragen en zal ze minder snel willen gaan rennen.
Opletten dat ze niet harder gaat draven voor de overgang naar galop, doet ze dit wel dan neem je haar net zo vaak terug totdat ze wel in normaal tempo aan kan springen.
In de galop zou ik nog niet teveel voltes rijden, wel in stap en draf.
Zodra ze achter de teugel kruipt, hand iets mee naar voren en zachtjes aanvullen met je been.
De problemen waar jullie tegen aan lopen, zijn allemaal op te lossen met geduld, overgangen en bochtenwerk.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Wat je zegt over het afsluiten voor het been klopt inderdaad :j vandaar dat ik veel overgangen wil maken om haar toch actief voor het been te houden.
Verruimen doen we weinig, af en toe een pasje om haar wakker te houden, en de motor achter even te activeren haha. Maar vooral terug rijden en dan weer naar arbeidstempo. draf galop en andersom kan ik nog wel toevoegen aan de training!
Geduld moet ik zeker hebben, we doen ons best! :D

Koper: Angstig ben ik gelukkig niet, ik ga vooral voorover zitten om mijn balans dan terug te vinden. Dat vind ik soms nog lastig. Als zij heerlijk loopt, is mijn houding ook gewoon goed. Maar voordat zij lekker gaat lopen moet mijn houding goed/beter zijn.
In het bos pakken we inderdaad regelmatig een zandpad mee voor de galop. Ik heb laatst geprobeerd haar dan wat lager in te stellen. Niet 'aan de teugel' maar met de neus richting de knieën, dat ging redelijk.

Bedankt voor alle reacties, en complimenten natuurlijk! Jade's debuut op HAW valt me nog best mee :D Er worden echt goede tips gegeven, bedankt!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:34

Op eigen benen laten galopperen en rug vrij maken. Dus iets verlicht en met wat langere teugels. Dan kun je goed aan de galop werken buiten.

Als je voorover kiepert omdat je geen balans hebt zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een instructeur die je daarmee kan helpen. Dus die je bewust maakt van hoe je zit en die samen met jou aan dit probleem werkt.