Ik vond dat het toch maar eens tijd werd na 1,5 jaar, Jade bij HAW! Omdat hier altijd erg kritisch wordt gekeken ben ik heel benieuwd wat er gezegd wordt.
Jade is een tinkerkruising van 8 jaar nu. Ik rijd haar sinds 1,5 jaar en we hebben veel ups en downs gehad! Als Jade iets moeilijk vind gaat ze rennen. En dat vind ik bijna nog lastiger als staken. Want dan maakt ze haar rug hard, en is mijn houding weg. En tjah, je paard kan pas goed ontspannen lopen als jouw houding goed is toch? Dus daar zijn we erg hard mee bezig.
Ik heb nu ongeveer driekwart jaar les met Jade. We hebben alleen een tijdje een onderbreking gehad, en dat is te merken ook. Ze zit goed vast (links). Dus we zijn weer hard aan het opbouwen en hebben ook les gehad met de pessoa hulpteugel, dus dat pakken we er ook bij mee.
Er ligt een bontje onder het zadel, dit is zodat het zadel beter ligt. Dit is allemaal gecontroleerd. Het is niet zo dat we er zomaar een bontje onder gelegd hebben
Nog een kanttekening, dit was de eerste keer weer sinds vorig winter in de binnenbak. Dit veroorzaak altijd weer veel stress bij haar. Het is nogal een stresskip soms

Zo beginnen we meestal. Hier zie je mijn houding al gaan. Jade wil rennen, en ik ga voorover zitten. Op de een of andere manier een logische reactie voor mij.. Die ik dus moet afleren!

En hier kruipt ze achter de teugel, het volgende probleem

Dan gaan we veel voltes en figuren rijden. Tempowisselingen. (tempo terug in stap en draf, halthouden ed)

En dan gaan we draven. Hier zie je wel dat zij graag tempo wil maken. Dan heb ik de neiging voorover te gaan zitten, en mijn benen af te steken.

En hier kruipt ze er in draf weer ever achter, en dan verlies ik ook even het contact met de teugels. En dan probeer ik mijn benen er weer aan te leggen en haar iets vooruit te drijven zodat ik het contact weer terug krijg.

Een draffoto waar ik best trots op ben.

En dan de galop, ons grote struikelpunt. Ik heb hier erg veel moeite mee omdat Jade het ook nog erg lastig vind. Dan maakt ze haar rug hard, en kan ik niet meer goed zitten, waardoor ik haar ook niet optimaal kan begeleiden zeg maar. Hier zie je ook erg goed hoe vast ze zit
In de draf kan ik het nog aardig corrigeren, en stelling vragen/wisselen, maar in de galop vind ik dat heel lastig.De binnenbak is een kwartiertje stappen vanaf stal. Via de weg. Nou houd ik daar niet zo van, en via het bos is het maar 5 minuutjes langer. Dus dan is de keuze snel gemaakt!