Paard denkt te veel mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viceoliny

Paard denkt te veel mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:52

Hallo mensen, mijn paard denk te veeel mee en vooral op wedstrijd in de proeven.. heeft iemand de gouden tip hiertegen ?

DeSprinkhaan

Re: Paard denkt te veel mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:54

hoezo denkt hij te veel mee?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:10

Misschien de oefeningen niet teveel in de proefvolgorde te oefenen maar heel veel afwisseling erin. BIj die van mij ga ik regelmatig bewust bij het wijken express de andere kant op wijken om hem attent te houden of opeens niet wijken maar rechtuit. Juist na het een paar keer te hebben gedaan totaal iets afwijkends te doen. En natuurlijk de proef niet te vaak van te voren volledig oefenen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:13

Als je de figuren, overgangen etc. onder de knie hebt (dus wedstrijdklaar bent) dan maakt het toch niet uit in welke volgorde je traint? Gewoon alles door elkaar oefenen, vantevoren 1 of 2 keer het proefje rijden zodat je weet wat je te wachten staat en dan weer doorelkaar rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:14

Denkt teveel mee; klinkt als; paard doet de automatische piloot aan omdat ie dezelfde proef teveel heeft gelopen. Blijf afwisselen en niet continu dezelfde proef oefenen. Onderbreek ook rustig de proef tijdens het oefenen thuis en doe even andere oefeningen.

Viceoliny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:27

Ik oefen mijn proeven juist nooit! Maar toch doet hij het, na 1 x al, bijvoorbeeld met de galop, hij weet precies waar we moeten aangalopperen ongeveer en dan komt er veel spanning in omdat hij te vroeg wil galopperen.
Laatst bijgewerkt door Viceoliny op 21-10-12 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:27

Galoppeer je altijd in de hoek aan? (tijdens training?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:28

En dan blijf je draven tot hij ontspant, en dan pas galoppeer je aan.
Gewoon uitstellen of iets totaal anders gaan doen als je paard vooruit gaat denken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:28

Na 1 keer al? Paard heeft echt niet zo'n geheugen... ik vermoed dan eigenlijk meer dat jij er al op "voorbereid" bent en dat onbewust aan je paard doorgeeft eerlijk gezegd...

Viceoliny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:30

Ik galloppeer in de training op verschillende plaatsen aan, voltes, hoeken, rechte lijnen.

Tijdens de training doet hij het soms ook nog wel eens, maar dan zet ik hem stil, maar in de proef kan dat niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:33

Dan ben jij de stoorzender. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:34

Je kunt gerust een keer HC starten en dat ook op een wedstrijd doen. Maar ik ga met bovenstaande mee, je oefent de proef te vaak, dat gaan paarden onthouden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:35

Dat kan heel goed hoor, vraag maar aan mijn oude instructrice... die gaf het paard zelfs een keer een kledder op z'n kop midden in de proef, hij was echt aan het klooien en baldadig doen := Pech voor de punten, maar goede leer voor het paard en voor haar, daardoor reed ze als altijd ipv teveel op houding te letten en daardoor paard meer gespannen dan in de training.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:36

heel veel afwisseling, maar dat is hierboven ook al gezegd ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:37

Toch herken ik het wel hoor, ook de merrie die ik rijd, doet hetzelfde in de proeven. Toen we na 1 oktober opeens andere proeven moesten rijden was ze dan ook compleet van slag :')

En ik oefen thuis de proeven dus geheel nooit ;)

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:38

doet die het bij elke wedstrijd?
mijn paardje had het ook tijdens wedstrijden.. en dan vooral de b proef dat je e-b-e grote volte doorzitten en dan galop. (terwijl ik dit thuis nooit oefende) hij deed dit alleen wanneer ik wedstrijden op gras had. nu ben ik vanaf die tijd gaan rijden in de weilanden en op de volte wel doorzitten maar niet galloperen. dit hielp bij hem en nu 'wacht' hij netjes

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:38

Rijd jij je proef zelf niet vooruit? Als in, maak je je 'klaar' een paar meter voor de oefening komt? Ga je bijvoorbeeld voor het inzetten van wijken al teveel van zitbeenknobbel wisselen ofzo?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:40

Hoe vaak ga je op wedstrijd? Als je iedere week op wedstrijd gaat en dan ook nog thuis een keeroefenen enzo, dan kan ik het me voorstellen.
Ik had een merrie die teveel mee dacht, dacht altijd te weten wat er zou komen. Enige wat dan helpt is compleet verrassen en dingen doen die je normaal niet doet. Halthouden op de tweede hoefslag ipv het midden, aanspringenin gebroken lijnen enz. Enz.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:41

Zelf niet denken aan de galop....zonder dat je het merkt, span jij al spieren aan.....heb t met mijn paardje lang gehad....ze werd heel gespannen vlak voor t in galop gaan......en op een gegeven moment dacht ik bij mezelf blijven draven niks denken en ineens in galop gaan....en nu springt ze dus heel rustig aan :D .....je bent het denk ik zelf....je hebt een gevoelig paardje!

Viceoliny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:45

Ik heb het niet alleen bij de galop hoor, ook als ik eenmaal gegalloppeerd heb bijvoorbeeld en ik ga weer doorzitten voor een overgang naar stap in de hoek wil die ook gaan galopperen, en met inrijden gaat dat oefenen gewoon wel goed, dus het is niet zo dat ik al aan de galop denk of zoiets, en ik rijd B dus nog geen wijken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:49

Wat betreft het doorzitten moet je gaan oefenen om door te zitten zonder overgang te rijden.
Vaak is het bij beginnende combinaties zo dat ze gaan doorzitten als ze willen aangaloperen.
Dus doe eens een volte doorzitten en ga dan weer lichtrijden.
Verder moet je het verrassend houden. Dus doe niet alles altijd op dezelfde manier. Doe juist eens iets op een andere manier!

Viceoliny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:55

In m'n traning zit ik ook best veel door al :P
Maar ben nu van plan om heel veel verschillende proefjes te rijden deze week, heeeeeel veel afwisseling en kijken of het dan volgende keer voorruitgegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:00

Gewoon geen proefjes rijden, waarom zou je dat doen? Heeft toch geen nut.

Viceoliny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:02

Misschien juist wel, aangezien ik nu ok wedstrijd steeds dezelfde proeven moet rijden, en als ik een paar L1 proeven meeneem zijn die al weer anders dan de B proeven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:02

Tuurlijk wel, zo neem je alle figuren "mee" zeg maar. Vaak zie je toch dat mensen hun standaard figuren rijden (we hebben het over B, moet je wel even rekening mee houden) en geen combinaties van figuren rijden die in een proefje voorkomen.