Paard leren springen, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rianneee_

Paard leren springen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:53

Hallo,

Mijn paard (nu 5 jaar) is eindelijk weer een beetje doorgetraind onder het zadel (B niveau) en aangezien ik volgend jaar de opleiding paardensport met haar wil doen moet zij hiervoor ook leren springen (eis voor de opleiding min. 1 m)
Natuurlijk vind ik springen zelf ook heel leuk maar ik loop er tegen aan dat zij gewoon door de balk heen dendert..

Dit zal waarschijnlijk een veelvoorkomend probleem zijn bij paarden die nog nooit hebben gesprongen.
Ik heb de balk vrij laag gehad (2 banden op elkaar wegens nog geen staanders) dit zal niet hoger dan 20 cm zijn geweest,
Maar ze ziet het gewoon niet/snapt het nog niet.

Mijn vraag nu is: Hoe hebben jullie je paard aan het verstand gebracht dat ze kunnen springen.....?
En hoe pak je dit aan/bouw je dit op. Ik snap dat ik niet direct hoog moet springen natuurlijk, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Groetjes Rianne

Marita

Re: Paard leren springen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:58

Ik zou er eerst voor zorgen dat je over wat goed springmateriaal beschikt. Twee staanders en drie balken is het minimum. Bijna elk paard kan wel leren springen, maar dan is het wel belangrijk dat je het goed aanpakt. Als jouw paard het niet snapt en zich regelmatig bezeert, gaat de lol er snel af en wil hij straks niet meer. En ik zou zeker les nemen. De instructeur kan je goed helpen. Ga niet zelf experimenteren, voor je het weet gaat het een keertje fout. Succes.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:01

Wat marita zegt kan.
Maar heb je al geprobeert om met balkjes te beginnen? En zo langzaam op te bouwen

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:04

Goed en veilig materiaal is zowiezo belangrijk als je gaat oefenen. Wat ik wel eens heb gedaan met een nieuw verzorgpaard is eerst een paar keer vrij laten springen achter een ander paard (zijn beste vriendje) aan die altijd lekker fanatiek springt. Toen viel het kwartje wel en vond ie het meteen hartstikke leuk om te doen.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:06

Inderdaad, vrijspringen is een handige manier, maar je kunt gewoon beginnen met balkjes lopen!

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:16

ten eerste is spring matriaal wel handig..
Maar je kunt beginnen met balkjes lopen (miss heb je dat al eerder gedaan)
Dan een klein x je opbouwen van mischien maar 5 cm ofzo
Je kunt je paard het best beglijden dat als jij er over gaat en hij vertrouwt jou denkt hij
alles is goed het is veilig ik kan er overheen
zo kun je het steeds meer op bouwen!
ik hoop dat je er wat aan hebt
groetjes islien
voor vragen gerust even een pbtje

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:17

Oke, helaas had ik gereageerd op staanders die ik voor een mooi prijsje kon overnemen maar die waren 1.30m hoog..
Dit kan risico's met zich meebrengen mocht ik er af vallen, toch?

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:18

Ze durft er wel overheen, dat is het probleem niet. Alleen ze begrijpt niet dat ze haar benen wat hoger moet gaan optillen

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:23

ken wel iemand die hindernis spul heeft staan, en waarvan de paarden niet meer gereden worden. (bij jou in de buurt )

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:23

volg dit even, zit met hetzelfde 'probleem', paardlief snapt het gewoon niet :o

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:06

Ik heb met jonge pony eerst paar keer balkjes gelopen en toen gewoon een kruisje van 50 cm neergezet, bij lager snapte hij ook niet zo dat ie zn benen op moest tillen. Maar misschien eerst gewoon wat vaker doen, dat hij er wat handigheid in krijgt?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:12

lees even mee ,heb er ook zo een

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:13

Ik laat ze vaak een keertje losspringen. Maar 20cm is dusdanig laag dat ze misschien ook echt niet door hebben dat jij verwacht dat ze daar overheen gaan springen. De meeste paarden kunnen daar achterwaarts stappend nog zonder zuchten over.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:14

Rianneee_ schreef:
Oke, helaas had ik gereageerd op staanders die ik voor een mooi prijsje kon overnemen maar die waren 1.30m hoog..

Nee joh, staander is een staander. Mocht je er echt tegenaanklappen zal die hoogstwaarschijnlijk omvallen. Hier wel iig.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:15

maar als je los springt.. dan gaat die van mij er altijd langs heen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:18

Dan moet je de bak afzetten. Rood/wit lint en prikpaaltjes langs je sprongen heen, in de hoek al beginnen dat je ze in het 'gangetje' laat lopen richting sprong. Goed losspringen is handig om met min. 2 te doen.

Springen ohz kun je het ze overigens ook leren. Maar dan zou ik eerst beginnen met gewoon balkjes draven, verhoogde balkjes rijden, twee balken neerleggen op wisselende galoppassen zodat je paard dat iig kent. Als ze al wat handigheid hebben in het lijf en ze hebben al wat kracht dan snappen ze wel dat ze moeten springen. En een duidelijk kruisje bouwen, niet aan balkje dat maar ietsje is opgehoogd want daar hoeven ze niet voor te springen.

Al mijn Friezen kunnen ook springen, en dat zijn paarden die er iei echt geen reet van snappen. :D

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:21

Rianneee_ schreef:

Tja, bij springen horen staanders. Dat maakt het springen ook wat makkelijker, want dan is de sprong aangeleund.
Wat hierboven al is gezegd, ga balkjes draven, maar het belangrijkste: neem les, dan leren jullie het allebei meteen goed. Dat is helemaal belangrijk als je een opleiding paardensport wil gaan volgen.
Ik heb paarden (gehad) die bij lage hindernisjes hun benen niet optillen, maar bij hogere pas gaan springen. Zo iets laags maakt dan geen indruk.
Wat Chaos hierboven zegt +:)+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:22

Mijn merrie is ook liever lui dan moe. We kunnen een parcourtje rond komen op 80cm met gemak (hoger niet ivm Fries-zijn). Maar bouw ik een banketstaaf kruisje walst ze er gewoon door. Is de moeite niet. :P

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:20

20 cm is wel heel laag hoor.. Mijn paard die altijd extreem hoog springt tilt daar ook zijn benen niet voor op, en ook niet toen hij nog niet kon springen.

Ik ben begonnen met balkjes en vrijspringen. Stukje afzetten voor het vrijspringen en rustig begeleiden over een kruisje. Onder het zadel veel balkjes lopen, en later een kruisje op de hoefslag in een rustig drafje en kijken wat ze doen. Spelenderwijs leren vind ik het belangrijkste dus als hij braaf was, stopte ik ook weer. de 3e keer een klein stijltje en ondertussen met vrijspringen kennis laten maken met iets hoger en evt oxertje of een dubbeltje met 2 kruisjes.
Mijn paard springt nu net een parcourtje van 60/70cm op oefenparcours en thuis nu 80/1m in training. Hij is 6 maanden onder het zadel.

Als je tips wil of wil weten/zien (heb veel foto's) hoe ik het gedaan heb mag je altijd pb'en!
Ook kan je een blik werpen op het spring topic in mijn onderschrift, daar staat een klein overzicht van mijn jonkie!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:52

Capriootje schreef:
20 cm is wel heel laag hoor.. Mijn paard die altijd extreem hoog springt tilt daar ook zijn benen niet voor op, en ook niet toen hij nog niet kon springen.

Ik ben begonnen met balkjes en vrijspringen. Stukje afzetten voor het vrijspringen en rustig begeleiden over een kruisje. Onder het zadel veel balkjes lopen, en later een kruisje op de hoefslag in een rustig drafje en kijken wat ze doen. Spelenderwijs leren vind ik het belangrijkste dus als hij braaf was, stopte ik ook weer. de 3e keer een klein stijltje en ondertussen met vrijspringen kennis laten maken met iets hoger en evt oxertje of een dubbeltje met 2 kruisjes.
Mijn paard springt nu net een parcourtje van 60/70cm op oefenparcours en thuis nu 80/1m in training. Hij is 6 maanden onder het zadel.

Als je tips wil of wil weten/zien (heb veel foto's) hoe ik het gedaan heb mag je altijd pb'en!
Ook kan je een blik werpen op het spring topic in mijn onderschrift, daar staat een klein overzicht van mijn jonkie!

springt je paard nu extreem hoog? of toch maar 70 cm tot 1 meter... je zegt namelijk 2 dingen door elkaar....

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:58

Sorry inderdaad een beetje verwarrend. De hindernissen zijn 70 tot 1m en hij gaat er extreem hoog overheen. Hindernissen kunnen bijten :Y)
Dit heeft zijn volle broer ook en is kenmerkend voor zijn afstamming dus zal wel minder worden als hij wat ouder word. Alle Calvino nakomelingen staan bekend om hun 'voorzichtigheid'.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:33

Capriootje schreef:
Sorry inderdaad een beetje verwarrend. De hindernissen zijn 70 tot 1m en hij gaat er extreem hoog overheen. Hindernissen kunnen bijten :Y)
Dit heeft zijn volle broer ook en is kenmerkend voor zijn afstamming dus zal wel minder worden als hij wat ouder word. Alle Calvino nakomelingen staan bekend om hun 'voorzichtigheid'.

haha het viel me op dacht huh?

maar betekend dat ook dat je paard hoger kan springen? aangezien hij overdreven over een hindernis springt?

:D

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:35

Laten vrijspringen! Dan krijgt je paard er ook meteen plezier in. Verder leren paarden snel van elkaar, dus als je samen met een ander gaat rijden helpt dat ook wel. Verder gewoon lekker de tijd nemen, veel balkjes rijden en dan langzaam opbouwen.

Succes! Ben benieuwd hoe het verder gaat

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:59

baszo17 schreef:
Capriootje schreef:

haha het viel me op dacht huh?

maar betekend dat ook dat je paard hoger kan springen? aangezien hij overdreven over een hindernis springt?

:D

Haha ja is ook wel de bedoeling om echt de springsport in te gaan, maar hij is pas 4 ;)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:35

Ik heb die van mij eerst een paar keer (héél laag) laten vrijspringen en ben onder het zadel gewoon begonnen met balkjes en lage kruisjes, die van mij had het snel door.