Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:10

Mijn paard vind het heel moeilijk om te galopperen onder het zadel
Als ik het hem vraag gaat die kei hardt draven en uiteindelijk gaat hij in galop
En als uk het hem na een paar mindere vraag en hij is het zat gaat die soms bokken
Hij kan ook niet lang galopperen
Aan de longe kan hij het nu wel
Ik denk dat hij balans problemen heeft maar ik weet het niet zeker hij is nog jong
Hij. Is nu 7 jaar
En onv 3 maanden onder het zadel

naomipjeX

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:20

Dat doet een pony op mijn manege ook zij hebben hem eerst met zadel zonder beugels gelongeerd met galop. En nu doet hij het beter

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:26

Oké kan het proberen met zadel longeren
Het is mijn eigen paardje ben hem nu aan het beleren hij is superslim
Ben al blij dat hij nu eindelijk een beetje kan galopperen eerst ging die toen ik galop vroeg stilstaan
Maar nu niet meer gelukkig
Hij is ook nog jong
Heb sinds een weekje les met hem

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:28

Het zou kunnen helpen weet het niet zeker maar sinds ze dat deden doet hij een stuk minder vervelend met de galop

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:27

Dat klinkt inderdaad als een balans probleem. Veel paarden hebben daar last van als ze net onder het zadel zijn en nog niet zoveel spieren hebben. Zou je het ergens op een lang, recht stuk kunnen proberen? Zo krijgt hij de kans om eerst wat sterker te worden voordat hij lastige bochten hoeft te galopperen. Probeer hem ook niet te storen met je teugels en je zit. Dus je teugels lekker lang, een klein beetje voorover zitten en eventueel een beetje staan in de beugels. In het begin zal het dan misschien wat onstuimig gaan, maar naarmate hij meer balans en bespiering krijgt kan je hem steeds een beetje meer bij elkaar gaan pakken. Succes!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:32

Ja ik galopeert ook aleen maar rechte stukken aleen als die aan het eind van de bocht is moet ik wel sturen want zelf doet die het dan niet
Ik ga ook altijd staan omdat hij ook nog wel is een bok wil geven

Maar Gwn oefenen denk ik komt vast wel
Vindt dat die al aardig wat spieren heef

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:36

ik rij op een paard die nog niet gegaloppeerd had onder het zadel.
ze ging dus inderdaad heeeeel hard draven en als je haar dan eindelijk in galop had viel ze al
snel weer terug.
elke dag hebben we even een klein stukje gedaan en nu is het veel gecontroleerder.
ze vond het gewoon heel moeilijk en had geen idee hoe dat allemaal moets..

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:38

Hoeveel rondjes doe jij in het begin

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:54

Het klinkt eerlijk gezegd niet alsof je er heel veel verstand van hebt. Met een recht stuk bedoel ik echt een lang recht stuk zoals een lang recht pad in het bos, niet alleen maar de lange zijde van een bak. Gelukkig heb je inmiddels les gezocht, ik zou daar flink gebruik van maken. Een paard kan nog zo veel spieren hebben, voor iedere beweging zijn andere spieren nodig.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:08

Ja hoop dat hij snel mee kan naar het bos hij is bijna verkeersmak

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:21

sabrinagirl schreef:
Hoeveel rondjes doe jij in het begin

ik deed eerst steeds een half rondje of 1 helemaal

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:24

ik rijd voor iemand nu ook met een 4jarige, merrietje is een maand onder het zadel. de eerste weken dat ik haar reed galopeerde ze voledig niet, gewoon drijven tot ie aangalopeerd, dan niet teveel doen. gewoon steun geven met je benen en laat je paardje zijn balans zoeken, ik rijd nu 3 weken met die merrie en op deze manier gaat haar galop al een stuk beter.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:06

Opg-->RT-P

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 09:05

ja als ik heel veel been geef gaat hij in protest maar ik ga het nog wel vaak proberen
en ik praat ook heel veel met hem

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:08

Last van zijn lijf, balansprobleem of stamt hij heel toevallig af van een draversfamilie?
In ieder geval niet hard gaan draven voor de galop. Juiste beenhulpen geven en gewoon heel veel proberen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:53

je moet niet teveel benen geven, gewoon concequente beenhulp, geen reactie, nog een keer. nog steeds geen reactie krijgt ie een tikje van de zweep, dan kan hij in het begin wel even bokken, maar als je hem er nu niet doorrijd gaat hij altijd lastig blijven doen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:59

oke ja ik rij hem nu wel zonder zweep maar idd als die echt niet luistert geef ik hem een klein tikie
gaat die idd bokken maar ik ga meestal staan in me beugels met de galop

in het begin van het rijden gaat het meestal goed
maar als je het na een 15 min ofz weer probeert gaat het heel lastg

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:08

om te beginnen heb je het al een stuk minder makkelijk omdat je paard al 7 jaar is! De paarden die met 3 jaar worden ingereden zijn nog erg afhankelijk van de mens/ruiter terwijl jou paardje hier waarschijnlijk wat dominanter zal zijn en zijn lichaam al zo goed als volgroeid is. Wat je kan proberen is je paard balkjes laten lopen dit kan ook tijdens het longeren en dan kan je hem ook laten galoperen (tijdens longeren) zo zal hij meer balans krijgen en zijn spieren zullen hierdoor sterker worden! Ook kan je kleine stukjes in verlichte zit proberen. Als je er maar aan denkt om consequent te blijven (ik heb zelf ook een paard die op 8 jarige leeftijd is ingereden), hij zal meer zijn best doen om onder iets uit te komen wat hij moeilijk vind! maar laat je niet gek maken natuurlijk is het moeilijk voor hem maar hij kan waarschijnlijk meer dan jullie allebei denken!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:12

In ieder geval niet toestaan dat hij eerst keihard draaft en dan in galop valt. Dat is niet aangaloperen maar in galop vallen.

Ik zou aan de longe oefenen met een duidelijke hulp. Dus GAAAALOP of zo'n western-kusgeluid. Niet klikken met je tong. Als hij daar helemaal goed op luisterd onder het zadel proberen door je galophulp te geven en daarbij dus GAAALOP te zeggen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:13

Als de stemhulp is bevestigd aan de longe, gebruik deze dan ook onder het zadel. Verder klinkt het idd als een balansprobleem, maar je hebt al tips gehad.

Blijven oefenen, niet te veel in 1x vragen. Als hij na een half rondje gaat bokken, rijd dan korter. Dan eindig je goed en kun je flink belonen.

Gaat hij wel helemaal in galop, of blijven zijn achterbenen vaak draven?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:18

ja als hij in de galop zit zit hij ook echt in galop met een hoog tempo
het bokken doet hij meestal aleen met aanspringen of als ik hem vraag om door te galoperen
hij mag pas stoppen als ik dat zeg meestal is dat na 1,, 2 rondjes

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:21

ja idd hij is al 7 jaar dat komt omdat hij vroeger een heel slecht verleden gehad heeft hij was daarna ook heel erg agresief daarom nog niet met rijden begonenen
maar nu is die wel super braaf ondanks het bokken dan

aan de longe reageert hij heel goed op stem aan de longe kan hij best wel goed galoperen
kan hij ook over de blakjes galoperen?
ik longeer hem ook met pesoa 1x per week
en soms ook met dubbele lijnen

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:25

1 tot 2 rondjes is al veel te veel. Begin is met een lange zijde, pas als dat 100% goed gaat en het aanspringen rustig, beheerst en op jou commando gaat, kun je het gaan uitbouwen naar een rondje.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:26

oke dan ga ik dat proberen ik d8 dan leert hij goed galoperen van 1 rondje 2rondjes

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:29

Dan leert hij hard, ongecontroleerd en paniekerig te galoperen. Niet doen :n Zodra je met hem naar buiten kunt kun je daar lekker lange stukken gaan galoperen (en dan niet crossen, maar beheerst galoperen)