heeeeel snel buiten adem tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

heeeeel snel buiten adem tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:42

ohw ohw ohw, het klinkt zo gek als ik mijzelf hoor/zie praten hier..
als ik aan het rijden ben, vooral in draf ben ik ontzettend snel buiten adem.
ik heb al vaak geprobeerd aan mijn ademhaling te werken, omdat ik dacht dat ik niet goed in en uit ademde.

maar heb het idee dat het gewoon komt omdat ik te weinig conditie heb, daarbij komt ook nog eens dat ik veel te veel rook en daar echt mee moet stoppen ( ik weet het) maar is ohw zo moeilijk.

doordat ik steeds zo snel moe ben, kan ik niet intensief rijden en mijn oefeningen netjes afmaken, het zijn elke keer weer kleine stukjes.

heeft iemand tips( behalve dat ik moet stoppen met roken) hoe je het beste dit kunt opbouwen.
heb soms echt het gevoel dat ik de enige ben, want als ik mensen om mij heen zie rijden draven ze gerust een kwartier lang achter elkaar zonder dat ik ze snel buiten adem zie gaan, ook mensen die roken.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:45

Hardlopen :j
En gewoon veel doen, veel draven en steeds iets meer iets langer. Goed opbouwen :j

troi

Re: heeeeel snel buiten adem tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:48

Of even langs je huisarts. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang en hoeveel je al rookt, maar longziekten liggen snel op de loer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:49

Even een vraagje als jij ademhaalt doe je dat dan vanuit je buik(diepeademhaling) of vanuit je borst(hoge ademhaling)

Een lage admehaling zorgt ervoor dat je minder snel buiten adem bent!

En ja roken en sport gaat niet samen...en ipv hardlopen zou je ook gewoon kunnen gaan zingen, door te zingen ga je laag ademhalen :j

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:50

troi schreef:
Of even langs je huisarts. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang en hoeveel je al rookt, maar longziekten liggen snel op de loer..

ik ben 33 jaar en rook al vanaf mijn 14de erg he.. schrik ervan als ik dit terug lees.
destijds heeft een arts mij wel verteld dat ik echt moest stoppen vanwege hart en vaatziekte.. maar mijn partner rookt ook en echt heel erg veel.. als ik hem vraag te stoppen of buiten te gaan roken zodat ik mijn kans kan krijgen, doet hij dit niet en rookt stevig door, ik heb weinig stimulans daardoor en dat maakt het extra moeilijk om te stoppen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:52

Narnia schreef:
Even een vraagje als jij ademhaalt doe je dat dan vanuit je buik(diepeademhaling) of vanuit je borst(hoge ademhaling)

Een lage admehaling zorgt ervoor dat je minder snel buiten adem bent!

En ja roken en sport gaat niet samen...en ipv hardlopen zou je ook gewoon kunnen gaan zingen, door te zingen ga je laag ademhalen :j

volgens mij als ik aan het rijden bent komt het vanuit de borst, maar dat weet ik niet zeker.. als ik gewoon op de bank zit heb ik een ademhaling vanuit de buik.
hoe zou je dit het beste kunnen trainen?

het gekke is dat dit echt van de laatste tijd is, de zin om te blijven rijden wordt ook steeds minder vanwege het snel buiten adem zijn.

hoe meer ik moet werken op mijn paard hoe sneller ik moe word/ben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:52

En gemiddeld meer dan 20cig per dag? Dan zit je namelijk al in de groep met een verhoogd risico op COPD.. Echt even langs je huisarts gaan voor een blaastest is mijn advies.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:55

troi schreef:
En gemiddeld meer dan 20cig per dag? Dan zit je namelijk al in de groep met een verhoogd risico op COPD.. Echt even langs je huisarts gaan voor een blaastest is mijn advies.

normaal gesproken zeker een pakje per dag ja, sinds 2 dagen weet ik dat ik zwanger ben van het 3de kindje en ben daardoor wel aan het opletten om minder te roken, omdat het erg slecht is.
destijds met beide andere zwangerschappen kon ik ook niet stoppen maar rookte ik veel en veel minder, 5 tot 10 sigaretten per dag.
zelfs mijn moeder zegt dat ik ontzettend veel rook.

wat is COPD precies, ( intussen even googlen) haha

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:55

Je zegt het zelf al, stoppen met roken. Daarnaast heb je leuke programma'tjes om te beginnen met hardlopen voor de mp3.
Het is heel lastig, als je conditie zo hardt achteruit holt is stoppen met roken het enige wat zal helpen. Hardlopen en roken werkt natuurlijk averechts.

Ik zie bij ons ik praktijk veel rokers, en gelukkig ook veel stoppers. En alle gestopte patiënten hebben al snel meer lucht en energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:55

Oefenen beginnen met kleine stukjes draven en dan letten op je ademhaling..het is een stukje bewust wording...maar zou ook even langs de huisarts gaan...want echt normaal is je klacht namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:57

Alice13 schreef:
Je zegt het zelf al, stoppen met roken. Daarnaast heb je leuke programma'tjes om te beginnen met hardlopen voor de mp3.
Het is heel lastig, als je conditie zo hardt achteruit holt is stoppen met roken het enige wat zal helpen. Hardlopen en roken werkt natuurlijk averechts.

Ik zie bij ons ik praktijk veel rokers, en gelukkig ook veel stoppers. En alle gestopte patiënten hebben al snel meer lucht en energie.

Dat laatste kan ik beamen...ik ben een ex roker :j

Stoppen met roken is moeilijk omdat je een gewoonte moet zien te doorbreken :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:59

Alice13 schreef:

weet je wat ik zo zonde vind, vroeger was ik een echte sportfanaat deed heel veel verschillende sporten zoals hardlopen hard fietsen wedstrijden met marathon en zo, ik liep ook een tijdje hard omdat ik modellenwerk gedaan heb en dan moet je altijd strak in je vel zitten.

als ik een half rondje zou rennen slaat mijn hart al in mijn keel, soms denk ik mennnn dit is toch niet gezond?
maar het is zo moeilijk en op zo'n jonge leeftijd al niet eens meer normaal paard te kunnen rijden, het idee wordt ik al misselijk van.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:00

Narnia schreef:
Oefenen beginnen met kleine stukjes draven en dan letten op je ademhaling..het is een stukje bewust wording...maar zou ook even langs de huisarts gaan...want echt normaal is je klacht namelijk niet.

dat heb ik dus gisteren geprobeerd, het was gewoon voorschut want mensen zaten echt te kijken en dan roepen ze, dat mijn paard zo goed loopt maar voor mijn gevoel zit ik er zo raar op en kan ik niet lekker zitten of doorzitten alleen maar doordat ik snel buiten adem ben.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:01

Narnia schreef:
Alice13 schreef:

Dat laatste kan ik beamen...ik ben een ex roker :j

Stoppen met roken is moeilijk omdat je een gewoonte moet zien te doorbreken :)

mag ik vragen hoe jij gestopt bent?
ik heb het namelijk al eens geprobeerd, en ik zeg je eerlijk ik veranderde echt in een heks eerste klas, niet normaal..
ben bang dat ik teveel stress krijg en het op alles en iedereen af reageer namelijk.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:04

Persoonlijk vind ik het zelf nooit helemaal eerlijk, dat er allemaal dingen van het paard verlangt worden, maar dat de ruiter zelf niet fit is.. Iedere les minimaal 1 rondje door de bak rennen als warming-up voor de ruiter, en dit vervolgens gaan uitbreiden ;)
Maar heel goed dat je je ervan bewust bent! Als tips zou ik zeggen ga meer doen ;) klinkt heel dom hoor, maar als je bezig bent denk je minder aan het roken en kun je zo misschien wat minderen :) en dat 'bezig zijn' kun je mooi invullen door iets met je conditie te doen.. Hardlopen, sportschool etc, maar je kunt ook gewoon wandelen (met je paard?) of iets in die richting ;)
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:08

Ehm heel radicaal alles uit mijn omgeving geband....en als ik zin in een sigaret kreeg dan kauwde ik kauwgum....ik werd ook een lelijk niet uit te staan rotwijf maar das maar een paar dagen...dat heeft je omgeving maar te slikken vin ik...stoppen met roken levert meer op dan doorgaan met roken, na een week merkte ik bijv. al dat ik meer luchtjes kon ruiken, mijn smaak verbeterde enorm en ik rook weer fris...dat zijn de dingen die je voor ogen moet houden :j

Je kinderen hebben er ook baat bij...voor hen wordt het gezonder in huis...je kan voor je vent een rokersruimte creëren...of hij moet echt naar buiten..maak het makkelijk voor jezelf want met verleiding is het moeilijker! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:09

Saintelette schreef:
Persoonlijk vind ik het zelf nooit helemaal eerlijk, dat er allemaal dingen van het paard verlangt worden, maar dat de ruiter zelf niet fit is.. Iedere les minimaal 1 rondje door de bak rennen als warming-up voor de ruiter, en dit vervolgens gaan uitbreiden ;)
Maar heel goed dat je je ervan bewust bent! Als tips zou ik zeggen ga meer doen ;) klinkt heel dom hoor, maar als je bezig bent denk je minder aan het roken en kun je zo misschien wat minderen :) en dat 'bezig zijn' kun je mooi invullen door iets met je conditie te doen.. Hardlopen, sportschool etc, maar je kunt ook gewoon wandelen (met je paard?) of iets in die richting ;)
Succes!!

Ik fiets een dikke 8 km naar stal...al een redelijke warming up en ik wandel ook regelmatig :j

En ik ben het zeker wel met je eens hoor :j

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:10

Saintelette schreef:
Succes!!

dankjewel voor je tips, je hebt helemaal gelijk het is namelijk ook niet eerlijk tegenover mijn paard, want ik heb het gevoel dat ik hem gewoon in de weg zit.
ik heb 2 keer in de week intensief les, op de maandag en vrijdag, steeds 3 kwartier.
nou je wilt niet weten hoe ik van mijn paard afkom, al laat ik het niet merken aan mijn instructrice hihi..
het is nu zelfs zo dat ik mijn paard 3 keer in de week laat rijden door een zeer ervaren amazone zodat in ieder geval mijn paard vooruit gaat en niet achteruit, door mijn gestuntel met mijn gezondheid en ademhaling.

ik zal morgen gelijk de dokter eens bellen voor zo'n ademhalingstest, en misschien dan toch echt proberen te stoppen met roken al ben ik erg bang voor het stressen en heksen gedrag tegenover mijn partner of kinderen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:12

Narnia schreef:
Ehm heel radicaal alles uit mijn omgeving geband....en als ik zin in een sigaret kreeg dan kauwde ik kauwgum....ik werd ook een lelijk niet uit te staan rotwijf maar das maar een paar dagen...dat heeft je omgeving maar te slikken vin ik...stoppen met roken levert meer op dan doorgaan met roken, na een week merkte ik bijv. al dat ik meer luchtjes kon ruiken, mijn smaak verbeterde enorm en ik rook weer fris...dat zijn de dingen die je voor ogen moet houden :j

Je kinderen hebben er ook baat bij...voor hen wordt het gezonder in huis...je kan voor je vent een rokersruimte creëren...of hij moet echt naar buiten..maak het makkelijk voor jezelf want met verleiding is het moeilijker! :j

hahaha moet wel lachen om je lelijk niet uit te staan rotwijf reactie, ik moet wel zeggen dat ik in het bijzijn van mijn kinderen zo min mogelijk rook en dat we dan altijd de deur open hebben staan, of het helpt ik denk het niet maar het is mijn gevoel zeg maar..
het verhaal van luchtjes beter ruiken en zo heb ik ook wel eens gehoord, maar zal dat echt zo zijn dat je al heel snel veel meer ruik en veel beter smaak kan onderscheiden e.d.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:13

TS Stel ze van je plan op de hoogte en wees er op voorbereid dat men misschien niet iedereen meteen enhousiast is....breng je kinderen van je plan op de hoogte die zouden je nog wel eens kunnen steunen die hebben misschien wel een hekel aan dat gerook...vraag ook rustig steun!

je mag me best PB-en als je het ff niet zitten!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:14

Narnia schreef:
Saintelette schreef:
Succes!!

Ik fiets een dikke 8 km naar stal...al een redelijke warming up en ik wandel ook regelmatig :j

En ik ben het zeker wel met je eens hoor :j

wandelen doe ik wel veel, heb 3 honden en 2 kinderen, zelfs eergisteren nog naar het strand met het hele gezin en de honden geweest en dan lopen we toch ook wel een flink stuk in weer en wind, gewoon even en frisse neus halen, zeg maar.. merk wel dat ik dan snel moe ben.
soms voel ik me echt een oud wijf, letterlijk gezegd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:14

Ts het zal je verbazen hoe snel dat herstel gaat....al vond ik sommige luchtjes niet zo fijn om te ruiken ;)

Na een tijdje gaat je huid er ook beter uitzien...rokers hebben een wat grauwe tint...niet rokers hebben gezonde blossen :)

Geur, smaak, conditie het wordt allemaal beter :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:15

Ik denk dat ze die paar dagen/weken heksen liever hebben dan géén moeder meer..
Vorig jaar mn schoonmoeder met copd als gevolg van roken (al jaren ziek) 5 weken op de ic gelegen en vervolgens is ze overleden.. Het gemis en verdriet, daar gaat mn vriend (en zn zieke vader) bijna aan onderdoor, dat gun je niemand..

Ik vind het wel zo goed van je dat je er zo van bewust bent! Zet het alsjeblieft ook door ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:18

Narnia schreef:
TS Stel ze van je plan op de hoogte en wees er op voorbereid dat men misschien niet iedereen meteen enhousiast is....breng je kinderen van je plan op de hoogte die zouden je nog wel eens kunnen steunen die hebben misschien wel een hekel aan dat gerook...vraag ook rustig steun!

je mag me best PB-en als je het ff niet zitten!

ahh das lief van je dankjewel, dat aanbod hou ik in gedachten.. ik vertelde het net tegen mijn vriend dat ik er echt mee zit en dat het ten koste van mijn lichaam gaat maar ook van mijn kinderen die hun moeder lang willen houden, mijn zoon zegt ook altijd: mama wil je alsjeblieft stoppen met roken want anders ga je dood..
krijg al een brok in me keel als ik dit typ omdat het best pijn doet als je kind zoiets zegt, maar het heeft mij intussen wel in zijn greep.
en weet je roken is vies het stinkt en volle asbakken enz vind ik smerig maar toch blijf ik het doen.
vaak als ik dan op stal ben, en ze zitten vrolijk in de kantine te roken, zet ik mijn paard even in de stapmolen of paddock zodat ik een sigaretje mee kan roken, achteraf denk ik dan weer ppfff paard heeft gelopen, laat hem nog maar even buiten staan en gewoon geen zin meer hebben om wat te doen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:19

Narnia schreef:
Ts het zal je verbazen hoe snel dat herstel gaat....al vond ik sommige luchtjes niet zo fijn om te ruiken ;)

Na een tijdje gaat je huid er ook beter uitzien...rokers hebben een wat grauwe tint...niet rokers hebben gezonde blossen :)

Geur, smaak, conditie het wordt allemaal beter :j

ja klopt, want dat heb ik ook, altijd een heel erg bleek gezicht tot in mijn hals, ik moet dan ook echt foundation op doen en poeder, wat ik helemaal niet wil..
maar dat is alleen maar om meer kleur te krijgen in mijn gezicht.