Paard tegenwoordig enkel nog maar ''in de krul''?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Paard tegenwoordig enkel nog maar ''in de krul''?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 07:31

Soms zie je foto's op bokt (of ergens anders op het internet) voorbij komen, waar mensen aan het rijden zijn en dan zeggen over die foto:
Dit vind ik een fijn beeld.
Terwijl dat beeld dan helemaal niet zo fijn is. Paard loopt enkel ''in de krul'' maar verder ontzettend gespannen, op de voorhand, vast in schouder en nek en totaal niet van achter naar voor gereden.

Is het tegenwoordig echt zo dat veel mensen enkel maar bezig zijn met dat hoofd ''in de krul'' te rijden, en letten ze werkelijk niet meer op hoe de rest van het lijf erbij loopt?
Wordt het gewoon verkeerd aangeleerd? Of zien mensen enkel maar het hoofd en weten ze helemaal niet waar ze op moeten letten bij de rest van het lijf.

Soms baart dit me echt wel zorgen, niet alleen in verband met het welzijn van het paard, maar ook in verband met de toekomst van de volgende generatie ruiters.

Ik wil hier geen rel starten, maar gewoon een discussie over hoe andere mensen hier tegenaan kijken.

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Roweentje89 op 17-10-12 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Killed

Re: Paard tegenwoordig enkel nog maar ''in de krul''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:36

zo is dat.

mensen verwachten ook van een paard dat ie aan de teugel loopt vanaf ze erop stappen, wat ze vergeten is dat je een paard niet in de krul moet trekken maar geleidelijk aan moet werken vanuit ontspanning, verzameling, oprichting en dan pas aan de teugel.

Als paardlief hoofd ophoog doet zijn ze eerder geneigd om er een hulpteugel aan te hangen zogezegt omdat ie dan zou weten waar hij zn hoofd moet houden...bullshit

volgens mij ligt het gewoon aan de onkunde van die mensen, daarom niet altijd bewust,
wordt tegewoordig ook gewoon zo aangeleerd.

Niet dat ik de perfecte ruiter ben, maar ik weet dit van mezelf, dat scheelt ook al een pak ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:37

Van voor naar achter gereden? niet anders om? :P

ik ben het met je eens hoor :) al hoe wel, lijkt het voor de 'leek' wel mooi, want zo rijd iedereen toch? :)

mensen hoeven tegenwoordig niet meer zo streng te lessen, ze vinden al veel hulp op internet of via vrienden/stallen.
De snelle methode, is duidelijk goed zat, voor de meesten.
Waarom 10 jaar trainen voor het Z, als het ook in 3 jaar kan?

Gelukkig zijn er ook ruiters/amazones, die wel weten hoe het moet!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 08:34

Ik zag de fout indd EngeltjeS, heb hem even aangepast. Haha. Was te snel aan het typen denk ik.

Precies zoals jij zegt, voor het leek lijkt het mooi als een paard ''aan de teugel'' loopt. Daarom denk ik dat veel mensen die beginnen met rijden zo snel mogelijk het paard met hoofd naar beneden willen hebben.
Omdat iedereen zo rijd (die daar wel goed voor trainen).

Waar ligt de fout dan? Bij de educatie aan het begin van het rijden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:57

Het is vooral onkunde. Het wordt mensen niet goed geleerd of mensen willen niet leren. Wanneer mensen erachter komen dat hun paard zonder te trekken niet meer 'mooi' gaat lopen, gaan ze hun paard toch maar weer in de krul rijden.

Ik heb het ook geleerd hoor, dat nageven gewoon is dat hij in de krul gaat. Heb dit dan wel altijd vriendelijk gedaan. Maar lang geleden kwam ik er door bokt achter dat nageven zoveel meer is dan dat.

Sommigen willen ook niet aannemen dat het meer is dat dat, of dat de manier van rijden verkeerd is. Want zij lessen bij een Z-amazone en die weet vast wel hoe het moet. Uh, FOUT.
Z is niet zo hoog en juist vaak in het Z zijn er mensen die hun paard in de krul trekken.

edit;
Ik heb mijn nichtje leren rijden vanaf dat zij 6 jaar oud was. Zij is nu negen en is samen met mij een draver aan het doorrijden en op mijn 'Z-pony' rijdt ze ook hartstikke goed.
Sinds ze bij de manege rijdt is ze toch weer een beetje in de krul gaan rijden. Naar links gaan trekken als ze naar links moet etc. etc. Wát een verschil tussen haar en de kinderen op de manege! Het is erg zonde.. En ik erger me ontzettend aan de kunde van de mensen daar.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:10

Maar je zou zeggen, de ORUN instructeursopleidingen zijn er niet voor niks. Ik heb zelf deze cursus ook gevolgd en mijn diploma behaald.
En als je goed verzekerd wil zijn is een lesgeefster (manege of prive) verplicht om zo een diploma te hebben.
Dus zij hebben wel geleerd hoe het moet.
Is het dan gewoon laksheid van de instructeurs? Het niet goed willen aanleren, en maar voor de makkelijk weg kiezen?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:01

Volgende generatie? Ik vind dat vooral de old school in de krul trekt en zo aan zg. new school leert dat dat ok is.
Ik baal in dit kader van de KNHS die de juryleden niet aanpakt die jureren op de old school methode en
nageeflijk/ in de krul trekken hoog in het vaandel hebben.
Reden voor mij om KNHS startpas op te zeggen.
Ik wil beoordeeld worden op rechtgerichtheid en ontspannen en aanleuning en niet op in de krul/nageeflijk/ op de borst getrokken/ achter de loodlijn..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:29

PP >> RT-D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:53

Ik heb ook zelf de oogjes open moeten doen, helaas lopen er nogal veel instructeurs rond het belangrijk vinden dat 'de kop' omlaag is, oh en vergeet het 'actieve' maar vooral niet dragende achterbeen niet.. Andersom is het ook zeker waar; er zijn veel ruiters die rijden volgens het plaatje belangrijk vinden dus de instructeurs spelen daar ook op in. Wellicht bang dat ze anders geen les meer hoeven komen te geven. En dan zijn er nog de juryleden.. tja, ook daar een schone taak om de correct gereden paarden die misschien minder spectaculair bewegen beter te punten en de ruiters met paarden die niet lekker door het lijf lopen en vaak ook nog eens uit balans daar ook echt op te beoordelen. En ja, die pik ik er als leek zonder diploma's al zo tussenuit.

Verder ben ik het met Greyon eens, ik denk werkelijk dat veel ruiters nog niet eens hebben leren voelen WAT nageven is, iets dat echt vanuit het paard zelf aangeboden wordt, zodra het paard zijn lichaam op een juiste manier kan gebruiken. Dan komt die nageeflijkheid vanzelf en hoeft er niets met handen afgedwongen te worden. Zolang je dat nog nooit gevoeld hebt, geloof je daar niet in.. dat was bij mij helaas ook zo. En geld betalen aan instructeurs die je daar niet mee kunnen helpen, is weggegooid geld in mijn ogen. Tot die tijd blijf je doelloos rond rijden (ene keer beter dan de andere keer, een echte stijgende lijn is meestal niet te ontdekken) en krijg je nooit een fatsoenlijke basis voor elkaar.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:02

Naar mijn ervaring vindt ik juist dat het 'in de krul lopen' een steeds minder belangrijk punt wordt.
Ontspanning van het paard en het correct achterbeen eronder rijden wordt steeds belangrijker.
Mijn trainers lieten mij in ieder geval vaak oefeningen doen waarbij het paard niet in de krul hoefde te lopen maar er vooral op ontspanning en het achterbeen werd geoefend.
Je hebt als springruiter immers helemaal niets aan 'in de krul lopen' als je paard niet soepel genoeg is om te springen.

Wilt niet zeggen dat in de krul lopen niet meer belangrijk wordt gevonden, het oogt toch netjes als een paard mooi in de krul loopt, en véél mensen (vooral die er niet zoveel verstand van hebben) kijken daar als eerste indruk vooral naar. Hun hebben 'in de krul lopen, is altijd goed' mentaliteit.

Één van de paarden die ik heb gereden, wilde gewoon niet in de krul lopen. Na véél training ging het steeds beter, maar echt in de krul, nee hoor. En in het parcours al helemaal niet. Toch op 5 jarige leeftijd sprong ik hem M en is die meteen verkocht.
Het paard was een springtalent maar was gewoon wat moeilijker naar onder te rijden dan andere paarden.

Sommige zeiden dat het paard niets waard was. 'Kijk maar hij kan zijn hoofd niet eens naar beneden krijgen'. Wat ze niet zagen was de pure ontspanning in het lichaam en de prachtige gangen van het paard.
Maar de echte kenners zagen dit gelukkig wel, en daar verkoop ik mijn paarden dan ook 100 keer liever aan.

En ik ben het eens met de reacties van hierboven, als een paard echt ontspannen is geeft die vanzelf na, hier hoef je niet met je handen aan te zitten. Je paard vraagt er vanzelf naar.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:05

Ik heb juist het idee dat het minder is dan vroeger. Op wedstrijd kom je ze vaak wel tegen, maar dat zul je altijd houden. Mensen hebben nou eenmaal verschillende ideeën over hoe je een paard goed rijd.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:13

In mijn geval is het verkeerd aangeleerd (manege). Ik begon rond mijn 12e/13e met nageeflijkheid, en de boodschap was 'Heel veel druk op de teugels en dan doet ie het vanzelf'. Tja.. Op dat moment wist ik ook niet anders, dus heb het ook echt zo geleerd. Pas rond mijn 18e kwam ik erachter dat dit dus absoluut niet de manier is. Achteraf zeg je stom dat ik dat niet eerder bedacht heb, maar ik geloofde mijn instructrice gewoon blind. Ik weet nu dus dat het niet zo werkt, maar betrap me er nog regelmatig op dat ik het onbewust wel nog doe. Rijd op dit moment niet meer regelmatig paard, maar als ik het wel doe probeer ik er zo veel mogelijk op te letten.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:17

Maritt toen ik jong was kwam ik elk weekend op concours en zag daar de ruiters altijd met de handen op en neer gaan, ik dacht hej die pony's lopen allemaal mooi naar beneden! Ik heb toen dus zagen aangeleerd!! |:
Gelukkig was ik toen nog maar 6 a 7, en had toen een fijne trainer die mij heeft geleerd dat spelen mag maar drukken en zagen niet goed is.
Nu probeer ik mijn paarden allemaal vanuit de ontspanning en vanuit achter te rijden, waardoor het veel fijner is voor mij en mijn paarden. En niets is zo fijn te rijden als een ontspannen, nageeflijk paard!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:21

Zeker zijn er ook nog mensen van de oude en van deze generatie die paarden gewoon in de krul trekken.

Maar ik heb vooral het gevoel, als er nu niks aan gedaan wordt, waar gaat het dan heen uiteindelijk?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:23

Bij ons op de manege liep één instructrice die echt erg was. Liep het paard niet na een half uur in de krul? Nou dan kon zij wel even helpen en trok ze um zelf wel even naar beneden :?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:24

Als er niets aan wordt gedaan dan zul je dat ook terugzien in de kwaliteiten van het paard.
Je kunt een paard niet fatsoenlijk verkopen als deze helemaal stijf en incorrect gereden is.
Maar goed volgens mij wordt er al veel aandacht aan besteed, en ik denk dat er in de toekomst alleen maar meer aandacht aan wordt besteed.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:39

Wahah ja die instructeurs ken ik ook wel Maritt ;) Ach, dat geeft toch gewoon pure onkunde aan?! Als je denkt dat het op die manier werkt heb je de ballen verstand van hoe een paardenlichaam in elkaar steekt, je hebt te maken met een levend dier, anatomie --> spieren. Het paardenlichaam moet er toe in staat zijn om aan het gevraagde te kunnen voldoen. De ruiter dient daar rekening mee te houden en daar aan te werken. Dressuur betekent, het paard met jou samen in harmonie laten bewegen, soepel maken, sterker maken, dat bereik je d.m.v. oefeningen. Niet 'we gaan die oefening rijden want het moet in de proef en ik wrik 'm wel eventjes in die houding'.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:47

Naar mijn ervaring zit er een verschil tussen dressuurinstructeurs en springinstructeurs. Dressuurinstructeurs zijn meer gericht op het plaatje dan springinstructeurs.
Ook wel logisch, omdat bij dressuur de nek het hoogste punt moet zijn etc. etc. en bij springen is het meer belangrijk dat het paard los is in het lichaam, om goed te kunnen springen. Daarbij geeft het paard natuurlijk ook na, maar hoeft niet perse in dat plaatje lopen dat er verwacht wordt.

Ben wel benieuwd of meerdere deze ervaring delen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:56

Ik heb dressuurles van een instructrice die ook veel springles geeft en ik merk dat zij er ook erg op hamert dat "de motor" goed draait en van daaruit komt mijn paard ook in een hele fijne nagevelijkheid.

Op wedstrijden zie ik helaas toch wel 80% met weggedrukte rug in elkaar getrokken lopen, inclusief voorbenen tot aan de oren..

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:04

ontspanning vind ik belangrijker dan '' in de krul ''
nageeflijkheid komt vanzelf wel, al moet ik wel zeggen, dat ik het soms lastig vind qua achterhand, of die er goed bij zit.. :o

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:04

Geryon schreef:
Naar mijn ervaring zit er een verschil tussen dressuurinstructeurs en springinstructeurs. Dressuurinstructeurs zijn meer gericht op het plaatje dan springinstructeurs.
Ook wel logisch, omdat bij dressuur de nek het hoogste punt moet zijn etc. etc. en bij springen is het meer belangrijk dat het paard los is in het lichaam, om goed te kunnen springen. Daarbij geeft het paard natuurlijk ook na, maar hoeft niet perse in dat plaatje lopen dat er verwacht wordt.

Ben wel benieuwd of meerdere deze ervaring delen?

Ben ik helemaal met je eens.
De fijnste les die ik ooit gehad heb was van een springruiter.
Ik heb ook het idee dat hun het veel belangrijker vinden dat het paard ontspannen en goed over de rug gereden word. Goed soepel en toch sterk is zodat het paard zich goed over de sprong kan dragen. Kijken veel meer naar idd de moter dan het plaatje. Dat plaatje komt uiteindelijk vanzelf!

Sommige dressuurinstructeurs kijken enkel naar het plaatje heb ik het idee. Dan hoor je al vrij snel: Goed. En verder wordt er niet gekeken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:42

Roweentje89 schreef:
Ik heb ook het idee dat hun het veel belangrijker vinden dat het paard ontspannen en goed over de rug gereden word. Goed soepel en toch sterk is zodat het paard zich goed over de sprong kan dragen. Kijken veel meer naar idd de moter dan het plaatje. Dat plaatje komt uiteindelijk vanzelf!

Sommige dressuurinstructeurs kijken enkel naar het plaatje heb ik het idee. Dan hoor je al vrij snel: Goed. En verder wordt er niet gekeken.

Maar dat betekent dus ook dat de ruiters zelf geen benul hebben van wat goed is en wat goed voelt.. Ik vind dat je als ruiter ook een bepaalde plicht hebt om informatie te vergaren. Het heeft bij mij ook even geduurd, vertrouwde destijds blindelings op mijn instructrice, maar die tijd is voorbij. Als zij er niet uit kwam dan werd het vaak opgelost met, neusriempje strakker, handen vastzetten, kortom behoorlijk druk er op. Mijn gevoel heeft altijd aangegeven dat er 'iets' niet klopte en echt, daar moet je naar luisteren. Van die instructrice heb en wil ik dus ook geen les meer.
Uiteindelijk doe je paardrijden ook met gevoel en met lichte hulpen en niet om volgens een plaatje te rijden met alle gevolgen van dien. Daarnaast valt het me op dat ruiters vaak gefrustreerd op hun paard zitten, ik kan me haast niet voorstellen dat ze plezier hebben in het rijden, en zeg nou zelf, dat kan toch ook haast niet als je er zelf zo veel kracht en spanning in moet gooien en ook niet eens weet waarom e.e.a. misgaat.. Ik heb het plezier in werken met paarden dubbel teruggekregen sinds mijn ogen open zijn gegaan en ik snap waar ik mee bezig ben.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:47

Even een stipje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:58

Ansie schreef:
Roweentje89 schreef:

Maar dat betekent dus ook dat de ruiters zelf geen benul hebben van wat goed is en wat goed voelt.. Ik vind dat je als ruiter ook een bepaalde plicht hebt om informatie te vergaren. Het heeft bij mij ook even geduurd, vertrouwde destijds blindelings op mijn instructrice, maar die tijd is voorbij. Als zij er niet uit kwam dan werd het vaak opgelost met, neusriempje strakker, handen vastzetten, kortom behoorlijk druk er op. Mijn gevoel heeft altijd aangegeven dat er 'iets' niet klopte en echt, daar moet je naar luisteren. Van die instructrice heb en wil ik dus ook geen les meer.
Uiteindelijk doe je paardrijden ook met gevoel en met lichte hulpen en niet om volgens een plaatje te rijden met alle gevolgen van dien. Daarnaast valt het me op dat ruiters vaak gefrustreerd op hun paard zitten, ik kan me haast niet voorstellen dat ze plezier hebben in het rijden, en zeg nou zelf, dat kan toch ook haast niet als je er zelf zo veel kracht en spanning in moet gooien en ook niet eens weet waarom e.e.a. misgaat.. Ik heb het plezier in werken met paarden dubbel teruggekregen sinds mijn ogen open zijn gegaan en ik snap waar ik mee bezig ben.

_/-\o_

Hier ook sinds mijn ogen zijn open gegaan en ik op bokt terecht ben gekomen. Ik heb nu een hele fijne springinstructeur die precies dezelfde rijstijl heeft als mij. En als ik ook maar een beetje twijfel over iets ga ik met hem in discussie en komen we er altijd uit hoe we iets nou gaan oplossen/doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:25

Ansie schreef:
Roweentje89 schreef:

Maar als jij als onwetend goed bedoelend ruiter vertrouwd op een instructie die zelf meerdere paarden in het Z heeft gereden,
netjes zijn orun heeft gedaan en B jury is.
Wat dan? Hoe moet een beginnend ruiter weten wat wel of niet goed is?
Als je instr. je met slof laat rijden en met slof bedoel ik MET slof, dus niet losjes eraan, hoe moet jij dan weten dat dat allicht niet handig is?
Ik zet uiteraard mijn paarden ook op stal met een slof eraan }> , want dan kunnen ze op stal fijn aan de houding wennen,
zo leert hij dat hij in de krul moet lopen :+ .
Ik doe dat omdat mijn instructie dat zegt. (uiteraard niet he!! Moge duidelijk zijn)

Maar hoe kan een beginner die nooit heeft gevoeld hoe het kan voelen, nou weten wat goed is?
Die luisterd gewoon braaf naar de instructie en ze willen beiden natuurlijk ook nog wel een beetje reslutaat, liefst zo snel mogelijk.
Want aan dat snel wordt afgemeten hoe goed iemand is geloof ik.

Rij je in de les, roept er iemand ja, zo is ie fijn in de aanleuning, ja op het oog..
Maar .... niet zo fijn als het kan zijn en moet nog... dan ben ik blij dat ik dat weet, leuk dat het voor het oog al wat is,
maar dat extra stukje wil ik ook!!! Want dat is het stukje waar ik het voor doe.