te weinig/te kort kracht in benen bij ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maupie2783

te weinig/te kort kracht in benen bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 09:21

Sinds enkele weken rijd ik bij ons op de manege op een paardje, 4 jaar, afgelopen voorjaar ingereden. Ze ontspant fijn, reageert goed op het been, en luistert erg goed. Prettig paardje om mee bezig te zijn.
Natuurlijk zijn er ook problemen, anders opende ik geen topic.

de problemen die er zijn, kan ik terugvinden bij mezelf, ik weet ook heel goed waar en hoe ik hieraan moet werken, behalve één probleem:
Mijn benen hebben nogal krachtsverschil. Dit is natuurlijk bij (bijna) iedereen het geval, maar na 3/4 uur merk ik duidelijk dat mijn rechterbeen echt niet meer voldoende kracht heeft om het paard goed te kunnen sturen/begeleiden.

Op welke manier kan ik het beste zorgen dat mijn beide benen wat gelijkmatiger qua kracht worden, en ook wat sterker?

We rijden "gewoon" in de les, onze instructrice ziet en herkent het probleem ook wel, maar ik wil ook graag de mening van "bokt".

Abacab

Re: te weinig/te kort kracht in benen bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:51

Wat dacht je van gerichte krachttraining voor jouw lijf. Niet op een paard maar wel thuis of in de sportschool.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:54

zal zwemmen een optie zijn?

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:37

Fitness! Daarbij kun je 1 been meer trainen dan de andere. Daarnaast train je hele andere spieren dan met paardrijden wat je scheefheid kan wegnemen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:38

Dan vraag ik mij toch af hoe je rijd.. Zoveel inspanning zou het namelijk echt niet moeten kosten imo

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:42

Met paardrijden heb je en moet je geen kracht gebruiken, dus weet niet hoe jij les krijgt?
Juist met zo min mogelijk kracht rijden en j ehulpen heel verfijnd houden , als er kracht aan te pas moet komen ben je heel fout bezig,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:44

Ach, kon het maar gelijk zonder al te veel kracht vanuit je benen. Helaas zit je dan toch al verder in het rijden.
Gerichte krachttraining in de sportschool lijkt me het verstandigst :j

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:46

Mijn rechterbeen is ook minder goed ontwikkeld dan mijn linker.

Ik doe hier oefeningen voor om ze krachtiger te maken door bijvoorbeeld
op mijn rechter been te gaan staan als ik op 1 been sta...
en fitness is vaak ook een oplossing, alleen moet je dan in de sportschool even een instructeur vragen wat voor jou goede oefeningen zijn

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:48

Ik zou eens naar een ostheopaat gaan. Ik had hetzelfde probleem. Doordat 1 van mijn tenen niet helemaal goed stond was er een blokkade door mijn 'slappe' been. Na 1 behandeling merkte ik al ee heel groot verschil. Echt doen. Doet geen pijn en werkt echt!
( als je in noord limburg woont weet ik wel een goeie ostheo.)

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:14

kYliieJ schreef:
Ik zou eens naar een ostheopaat gaan. Ik had hetzelfde probleem. Doordat 1 van mijn tenen niet helemaal goed stond was er een blokkade door mijn 'slappe' been. Na 1 behandeling merkte ik al ee heel groot verschil. Echt doen. Doet geen pijn en werkt echt!
( als je in noord limburg woont weet ik wel een goeie ostheo.)

dat zou ik dan mss ook moeten doen, alleen Noord Limburg is wel een beetje ver

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:59

Bizzybijtje schreef:
Ach, kon het maar gelijk zonder al te veel kracht vanuit je benen. Helaas zit je dan toch al verder in het rijden.

Het kan gelijk zonder kracht, daar hoeft je niet verder voor te zijn.
Krachttraining en paard rijden zijn 2 heel verschillende dingen.

Waarom moet je kracht hebben met paardrijden als een paard een vlieg voelt landen?
Waarom wil je met je benen in zijn buik schoppen en waarom moet je spierballen hebben om in zijn mond te hangen?
Wat is de gedachten van heel veel mensen bij paardrijden?
Dat je met monsters bezig ben?
Juist door te veel kracht te gebruiken maak je er monsters van.

Juist paardrijden is een sport wat samen gaat met zachtheid en soepelheid, samenwerking met een dier wat zo gevoelig is en juist door veel gevoel en fijnheid te gebruiken maak je een paard wat zacht en fijn aan de hulpen is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:05

Er zijn prima ostheo's in heel Nederland hoor :J

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 05:42

midgie schreef:
Bizzybijtje schreef:

Het kan gelijk zonder kracht, daar hoeft je niet verder voor te zijn.
Krachttraining en paard rijden zijn 2 heel verschillende dingen.

Waarom moet je kracht hebben met paardrijden als een paard een vlieg voelt landen?
Waarom wil je met je benen in zijn buik schoppen en waarom moet je spierballen hebben om in zijn mond te hangen?
Wat is de gedachten van heel veel mensen bij paardrijden?
Dat je met monsters bezig ben?
Juist door te veel kracht te gebruiken maak je er monsters van.

Juist paardrijden is een sport wat samen gaat met zachtheid en soepelheid, samenwerking met een dier wat zo gevoelig is en juist door veel gevoel en fijnheid te gebruiken maak je een paard wat zacht en fijn aan de hulpen is.

Mag jij mij vertellen hoe je een paard dat nog niet zo fijn aan het been is op lichte druk kunt laten reageren zonder die druk ergens op te voeren.

Maupie2783

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 07:22

Mijn probleem is met paardrijden altijd al geweest dat ik mijn benen niet goed stil houd, en dat ik mijn hakken niet goed (genoeg) uitdruk. Het gaat de laatste jaren stukken beter, maar vooral mijn rechter onderbeen begint na 3 kwartier echt wel zijn kracht hiervoor te verliezen, waardoor dus de kuit ontspant en er niet op de juiste manier aangedreven kan worden. Daarnaast gaat het onderbeen dan zwieberen en kan ik het niet meer op zijn plaats houden. Het gaat hier dus helemaal niet om kracht in de zin van sterk zijn, maar om de juiste been/kuithulp te kunnen blijven geven....

Daarnaast, omdat het paardje nog zo jong is, veel steun zoekt bij de bakrand en nog niet altijd voldoende op eigen benen loopt, maken we heel veel oefeningen om haar dat wel aan te leren. Hierbij moet ik toch echt het paard "opsluiten" tussen benen en teugels, om het maar zo te noemen, en dat gaat ook echt beter, maar na 3 kwartier laat mijn rechterbeen het afweten en kan ik niet voldoende druk geven om haar recht te laten lopen....

Helaas is het iets wat al vanaf vroeger speelt, hoorde ik, want bepaalde dingen kreeg ik vroeger al niet goed voor elkaar. In het dagelijks leven heb ik er verder geen last van, alleen die kuitspier rechts zou beter ontwikkeld mogen zijn.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:27

Mijn vriend heeft hetzelfde probleem. Hij is overtraind geweest vroeger en nu heeft hij ontzettend snel last van verzuurde spieren (langer dan een paar rondjes lichtrijden lukt dus amper). Ook teugels vasthouden gaat soms niet, gewoon het vasthouden is al te veel.

Ik weet ook niet goed hoe ik zijn benen weer een beetje kracht terug kan geven, hij kan mijn paard daarin niet goed begeleiden. Ik heb hem de laatste keer een spoortje omgedaan, zodat hij daarmee af en toe iets duidelijkere hulpen kan geven. Hij houd zijn benen wel mooi stil. Mijn paard reageerde daar veel beter op (rij zelf ook met spoor, soms zonder). Misschien is dit voor jou ook een tijdelijke oplossing, klein spoortje om af en toe iets duidelijker over te komen. Snapt je paard de hulp, dan kun je het af gaan bouwen. Verder heb ik geen tip behalve idd fitness voor jezelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:30

Het gaat hier om kracht in je benen, niet over druk opvoeren en als je het over druk hebt dan kun je dat ook zonder kracht in je been of grof te worden.

Je hebt echt geen krachtraining nodig, juist bij het aanleren van iets zou ik nooit kracht gebruiken, maar open je zit en geef je teugel naar voren en wacht af wat er gebeurd, geef het paard de kans om te reageren dat word vaak ook vergeten, hij kan een vlieg voelen , wat wil je dan met kracht ??
Leer je paard en vooral jezelf van af de grond eens wat druk is en wat wijken voor druk is, leer goed longeren en beide achterbenen controleren ook in je zit, want wanneer moet je dan druk gebruiken als je paard in beweging is? Zijn ook dingen waar de meeste ruiters geen idee van hebben. die gaan doelloss zitten trappen in de buik van het paard, dan is het heel normaal dat hij niks doet, ja dan moet je wel naar de sportschool, maar dan ga je daarheen om je paard fijn te kunnen knijpen en met geweld vooruit te trappen met ale kracht die je geleerd hebt op de krachttraining, denk daar eens over na, hoe eerlijk is dat?

Een paard is een heel zacht dier wat met de juiste begeleiding en vertrouwen echt alles voor je wil doen, maar als je al denkt dat het op kracht moet gebeuren, ja dan heb je niet de juiste hobby gekozen , dan kun je idd beter op boksen gaan,

Ik geef les aan iemand met een spierziekte die kan dus echt niet haar kracht opmaken aan paard rijden, we zijn met een tinker bezig en geloof me die is niet op de zachte manier gereden, maar dus ook met kracht, nu zijn we al een tijdje bezig met zachte hulpen, heel veel geduld want dat is het sleutelwoord in het trainen van paarden geduld,
Maar hij gaat steeds beter reageren op zachte hulpen, zit openen en hij stapt weg , teugel tegen de schouder en hij gaat om, eigenlijk heel simpel , voor mij is het een uitdaging om een paard met zo min mogelijk te rijden, ook de meest stugge,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:33

Maiska schreef:
Mijn vriend heeft hetzelfde probleem. Hij is overtraind geweest vroeger en nu heeft hij ontzettend snel last van verzuurde spieren (langer dan een paar rondjes lichtrijden lukt dus amper). Ook teugels vasthouden gaat soms niet, gewoon het vasthouden is al te veel.

Ik weet ook niet goed hoe ik zijn benen weer een beetje kracht terug kan geven, hij kan mijn paard daarin niet goed begeleiden. Ik heb hem de laatste keer een spoortje omgedaan, zodat hij daarmee af en toe iets duidelijkere hulpen kan geven. Hij houd zijn benen wel mooi stil. Mijn paard reageerde daar veel beter op (rij zelf ook met spoor, soms zonder). Misschien is dit voor jou ook een tijdelijke oplossing, klein spoortje om af en toe iets duidelijker over te komen. Snapt je paard de hulp, dan kun je het af gaan bouwen. Verder heb ik geen tip behalve idd fitness voor jezelf.

Juist geen spoor, een spoor is voor verfijning, bedenk je eens in welke spier je zit te prikken en vaak niet zacht ook,

Maupie2783

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 07:50

Er is toch wel degelijk voor jezelf (NIET tegen het paard) kracht nodig om te bereiken dat je je benen op de juiste plaats houdt. Als ik die kracht na verloop van tijd verlies, en een zwieberend onderbeen krijg, in plaats van een onderbeen op de plaats die druk kan uitoefenen, ben ik JUIST verkeerd bezig. Het paard krijgt dan telkens een "tik", niet bewust, maar omdat ik niet de kracht heb om mijn onderbeen stil te houden. Is dit dan eerlijk? En nee, ik hoef het paard helemaal niet fijn te knijpen, dat is niet nodig, want ik zit verder goed, maar been eraan houden en op de juiste manier druk kunnen uitoefenen is wel handig.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:48

Hey Maupie,

Je kan je inderdaad afvragen hoeveel kracht je nodig hebt, ik denk dat je je beter zou kunnen focussen op je benen los te laten en alleen te gebruiken als het nodig is en denk dat je daardoor veel lekkerder zal rijden. Hoewel dit op een jonkie die misschien nog wat hangt omdat de balans nog moet ontwikkelen niet makkelijk is. Probeer anders binnenhoeslag te rijden. er zijn nog 100 dingen die je kan doen om de balans en het aan het been zijn van je paard kan verbeteren, loslaten van je been als je het niet nodig hebt is heel belangrijk. ga maar eens zoeken op bokt.

Verder heb ik veel baat gehad bij de osteopaat. Ik sta nogal eens scheef in mijn bekken etc en dat kan veel invloed hebben, zou ik eens doen om te kijken waar dat verschil vandaan komt. Heb je dit op alle paarden?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:04

@Midgie, voor paardrijden heb je welk degelijk kracht nodig. Die heb je nodig voor je vormspanning, om soepel met je paard mee te kunnen bewegen zonder hem te hinderen, bijv bij het lichtrijden. Wanneer je kracht L-R niet gelijk is, is je vormspanning niet gelijk en rij je je paard scheef.
Jouw verhalen over verfijning en lichte druk zijn nog niet van toepassing op dit verhaal van de 4-jarige. Juist dan is het heel belangrijk dat je balans als ruiter goed zodat je het paard helpt zijn balans te vinden en die balans onderhoud je met je eigen vormspanning. Werk op de grond is leuk voor jezelf maar heeft geen enkel nut voor het paard omdat deze de balans onder de man toch weer opnieuw moet hervinden. Bovendien hebben grondwerkoefeningen in stap geen enkele trainingwaarde, al is het leuke wandeltherapie voor de ruiter.
De sites waar jij naar verwijst heb ik bekeken maar ik schrik van de paarden die daar getoond worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:06

ik had dus vannacht ergens een post geplaatst ...foetsie..issie.. maar goed , daar stond zo ongeveer alles in wat abacab hierboven geschreven heeft...
met een aanvulling .. je sterk maken is wat anders dan sterk zijn..
dus abacab helemaal eens.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:06

midgie schreef:
Maiska schreef:

Juist geen spoor, een spoor is voor verfijning, bedenk je eens in welke spier je zit te prikken en vaak niet zacht ook,

Klopt, dat weet ik. Probleem is dat mijn paard bij hem door het been heen loopt (wat hij bij mij ook probeert maar ik heb meer kracht om hem met het been te sturen). Die ene keer in de 2 weken dat hij er eens op zit en een rondje stapt, is het voor hem zo al een stuk fijner. Als hij snapt hoe het paard moet lopen etc, mag hij de sporen weer inleveren ;) Je moet je er niet bij voorstellen dat hij constant loopt te prikken hoor, dan wordt mijn paardje boos en ik nog bozer ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:11

Abacab schreef:
@Midgie, voor paardrijden heb je welk degelijk kracht nodig. Die heb je nodig voor je vormspanning, om soepel met je paard mee te kunnen bewegen zonder hem te hinderen, bijv bij het lichtrijden. Wanneer je kracht L-R niet gelijk is, is je vormspanning niet gelijk en rij je je paard scheef.
Jouw verhalen over verfijning en lichte druk zijn nog niet van toepassing op dit verhaal van de 4-jarige. Juist dan is het heel belangrijk dat je balans als ruiter goed zodat je het paard helpt zijn balans te vinden en die balans onderhoud je met je eigen vormspanning. Werk op de grond is leuk voor jezelf maar heeft geen enkel nut voor het paard omdat deze de balans onder de man toch weer opnieuw moet hervinden. Bovendien hebben grondwerkoefeningen in stap geen enkele trainingwaarde, al is het leuke wandeltherapie voor de ruiter.
De sites waar jij naar verwijst heb ik bekeken maar ik schrik van de paarden die daar getoond worden.

Ben ik het niet met je eens, zeker bij een 4 jarige kun je juist heel verfijnd werken.
Werken vanaf de grond heeft wel degelijk zin om je paard sterk en soepel in de achterhand te maken zodat ze juist de ruiter in balans kunnen dragen.
Het verschil is duidelijk voelbaar, ik heb op beide manieren een paard in gereden, en de gene waarmee ik aan de hand werk is veel sterker en veel meer in balans.
Ook met lichtrijden heb je niet veel kracht nodig als je het op de juiste manier doet,

En waarom schrik je van de paarden die daar getoont woren als ik het vragen mag?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:19

Grondwerk in stap heeft geen enkele trainingswaarde. Het maakt een paard wel gehoorzaam. Werken aan de hand is leuk ter afwisseling of wanneer je moet revalideren. [Werken aan de schoolsprongen vormt daar een uitzondering op.] Echter door te gaan rijden kun je zo veel meer signalen aan je paard doorgeven en heb je een veel betere communicatie over en weer. Voorwaarde is dan wel dat de ruiter moet beschikken over enig rijkunstig gevoel.

De getoonde paarden lopen stuk voor stuk zonder ruggebruik en zijn daardoor zonder uitzondering niet zuiver over de benen. Ik wil hier geen namen noemen maar ik zag een Spaanse cremello, die jij gekend moet hebben. Paard heeft geen linker lengtebuiging, geen daling in de linkerheup en kan tengevolge daarvan ook geen correcte wissel naar links springen en loopt in stap met het linkerachterbeen een tragere en kortere pas zien. Tot zo ver de video, ik heb het paard ook een keer live in actie gezien en dat kwam helaas..........overeen met het beeld op de video. Ondanks alle verhalen over rechtrichten is dit het toonbeeld van een scheef[gereden?] paard.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:29

Als bepaalde spieren in je benen niet sterk zijn ga je andere spieren in je benen gebruiken om dat te compenseren die eigenlijk ontspannen moeten zijn, met als gevolg zwabberbenen. Door die onrustige benen komen je hulpen ook minder duidelijk door. Je ziet dat ook bij ruiters die normaal wel met een mooi stil been rijden op het moment dat ze vermoeid zijn/raken.
Heb je de mogelijkheid om regelmatig baantjes te gaan trekken in het zwembad? Gewoon schoolslag?