Hard hard hard geen rem meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Hard hard hard geen rem meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:24

Hoihoi!
Mijn lieve verzorgpaard, mijn beste vriendje, is zomer's heeeeerlijk te rijden.
Met een lichte druk verminderd hij zijn tempo.
Nu het kouder word, word hij drukker en drukker.
Het is een draver, dus het zit wel een beetje in zijn bloed, dat drukke, maar dit is niet prettig rijden meer. Ik heb 2 weken geleden een enkel gebroken bit voor hem gehaald en een thiedeman. Hij had een dubbelgebroken bitje, en na aanraden van mijn vorige instructriese heb ik gevraagd of ik een enkelgebroken bit kon halen voor hem. De eerste keer rijden ging het goed, en was hij lekker te rijden. Maar nu... Het is gewoon niet te doen. Daarbij heb ik het gevoel dat ik heb heel erg op de thiedeman rijd. Longeren voor het rijden heeft niet zoveel zin, hij heeft artrose + een luchtweginfectie, dus lang laten lopen is niet goed voor hem. Ik ben een beetje ten einde raad..

Wie weet er nog iets dat ik kan proberen.. Een pasoabitje begin ik liever niet aan omdat ik daar nog nooit mee gereden heb..

Hij krijgt nu 's ochtends 1/3 bix met wat hooi en 's avonds 1/3e mix met hooi. Verder staat hij nu het nog kan nog lekker de hele dag op het land.

Ik denk dat ik nu wel alles gezegd heb wat jullie moeten weten...

Wie heeft er nog tips voor mij? =)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:26

Longeren voor het rijden heeft sowieso geen zin, daar kweek je alleen maar meer conditie mee :+

Waar heb je er last van dat hij zo heet is, buiten of in de bak?

LoveUggs

Re: Hard hard hard geen rem meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:53

Wij hebben enkel een buitenbak om te gebruiken. (Kleine prive boerderij) dus hij is in prenciepe niet anders gewent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:28

Les volgen en blijven volgen.
Het probleem heb je niet kunnen oplossen met een ander bitje, ook niet met die thiedemann, erger nog het probleem heb je nog sterker gemaakt en dus moeilijker om het goed te gaan corrigeren.
Goed en correct rijden doe je niet door er hulpteugels en speciale bitjes voor uit te gaan zoeken, nee zo werkt het echt niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:41

Ik weet hoe het wel moet, maar ik ben afhankelijk van de eigenaar. Mij is een enkelgebroken bit aangeraden omdat je hiermee net iets meer te zeggen hebt. Die thiedeman rij ik mee omdat de eigenaar dit zegt. Les is met hem niet echt mogenlijk gezien zijn conditie en artrose. Hij heeft een goede conditie hoor, maar hij heeft een verschrikkelijk kuchje, en als je iets te lang draaft hoor je hem een vaag geluid maken met ademen, stap je een rondje en je kunt weer verder. Ik ben gewent drukke paarden te rijden en weet heel goed wat ik wat dat betreft moet doen. Alleen maakt hij zich zo drok, dat er geen rem op zit. En dan heb je hem eindelijk rustig, moet je gaan stappen en hem even op adem laten komen, en dan draaf je verder en je bent hem kwijt, en meneer racet weer door de bak heen. Vorige winter kreeg ik les van zijn eigenaresse, alleen is zij afgelope week net bevallen van haar eerste kindje, dus wat dat betreft ben ik nu nergens. Tenzij er een instructeur/instructriece is die zich helemaal kan aanpassen aan mijn paard, is er niet echt les met hem mogenlijk. (Er zit wel een manege pal naast onze stal) Daarbij is het de vraag of de eigenaresse dat goed zou vinden, en als ik het geluk zou hebben dat ik kan lessen op de manege naast ons, is het ook nog de vraag hoe hij reageerd. Hij is namelijk nog nooit op een ander terrein geweest, dan het rondje dat we zomer's buiten maken of onze bak... Hij is 23 dus daar is nog iets dat mijn 'oplossingen' kunnen beperken.. Zolang hij geen pijn heeft en goed loopt blijven we lekker rijden, dressuurmatig, en niet intensief. Pasje wijken om zijn spieren wat soepeler te houden en proberen hem over de rug te laten lopen..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:49

Waarom zou je geen les kunnen nemen? Je hebt een probleem en bent op zoek naar een oplossing. Les nemen betekent niet dat je verplicht door moet rijden als je paard aangeeft dat een staprondje hard nodig is :)
Ik zou in overleg met de eigenaresse op zoek gaan naar instructie die jouw gewoon in je vertrouwde bak een half uurtje per week/twee weken/maand komt helpen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 23:02

Ik heb er vaak aan gedacht hoor. Les nemen.. Maar het lijkt me zo moeilijk te doen. Een half uurtje dat zou kunnen, alleen de ene dag kan hij er een uur tegenaan, en de andere dag loopt hij na 20 min al dik in het zweet terwijl we rustig aan doen, terwijl hij de keer ervoor precies het zelfde een uur lang heeft moeten doen en er geen druppeltje zweet te zien was.. Als ik hem longeer loopt hij op een rustig tempo, ontspant hij uit zichzelf, oortjes opzij, en reageert op mijn stem. Onder het zadel ontspant hij meestal pas na de galop, dus als we bijna klaar zijn, hij loopt met zijn oortjes gespitst, kijkt alle kanten op, gaat veel te hard, en reageerd niet op mijn zit, stem, of rem. Hij vind het gewoon onwijs leuk om te rijden, en hij werkt graag voor je, en van de zomer is dat vrolijke paard geen probleem. Paardlief is dan niet zo koud, kijkt wel om zich heen enzo, maar hij loopt in mijn tempo. Nu is ie koud, en gaat ie er met me vandoor.. Het is echt een geweldig dier, echt een schat van een paard.. Maar ik heb hem op dit moment liever aan de longeerlijn, of dubbele lijnen lopen, dan dat ik er op zit, spierpijn in mijn boven armen, en blaren heb, omdat meneer zo onwijs trekt en er vandoorgaat.. Ik word soms zo boos dat hij het gewoon vertikt om in mijn tempo te lopen.. En dan zijn we weer bij de stallen en dan kijkt ie je aanen dan word ik zo kwaad op mezelf dat ik kwaad op hem werd xD echt waar, ik ben die drukke paarden gewent, maar dit is gewoon een geval apart.. En ik ben een beetje radeloos.. Het liefst zoek ik een manier waarmee ik het zelf op kan lossen.. En mochten er echt verder geen trucjes of dingetjes zijn die ik zelf kan doen met hem om hem wat rustiger te krijgen, zou ik zeker eens met zijn eigenaresse overleggen.. Miss dat ik dan de mogenlijkheid heb om op de manege naast ons in de winter voor een bepaald bedrag per maand gebruik te mogen maken van de binnenbak.. Misschien dat dat iets zou helpen, maar voorlopig wil ik het zelf bij uitproberen, en eigen terrein houden...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 05:26

Er is natuurlijk een flinke overgang geweest wat betreft het weer. Hij zou best last kunnen hebben van de artrose en als reactie daarop gaan rennen.

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:46

Pfoe dit kan inderdaad best lastig zijn! Op de rem gaan hangen heeft inderdaad geen zin daar wordt hij alleen maar sterker van. Misschien een raar idee, maar het kan werken. Je moet alleen dan wel wat vertrouwen hebben in jezelf. Ik zou zeggen als hij zo graag wil lopen, laat hem dan maar lopen :), maar dan op jou tempo dus gas erop. Dan wordt hij vanzelf een keer moe en dan wil hij wel terug geloof me maar, maar dan mag hij pas terug wanneer jij dat aangeeft! Als je er geen vertrouwen in hebt en bang bent dat je dan al helemaal de controle verliest (wat ik me voor kan stellen), dan kun je het misschien beter niet doen, maar ik denk dat het zou kunnen werken! Wij hebben dit ook wel eens geprobeerd bij paarden die heel erg loperig zijn en sommige reageerde er heel goed op! Het is wel even volhouden haha succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 05:20

Ik heb dit al vaker geprobeerd. Of heel langzaam laten lopen, of juist extreem voorwaarts. En zodra hij los is, en hij gaat npog zo hard, mag hij eerst wat rondjes stevig door galoperen. Pas als hij hijgt vind ik het mooi geweest, neem ik hem terug en laat hem op adem komen, maar als ik dan verder rijd is ie enkel nog drukker in zijn kop omdat ik hem teveel achter zn broek aan gezeten heb. Dan denkt ie: ik moest lopen,

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:04

Zelf heb ik geen draver maar een welsh pony. Maar mijn pony loopt altijd al hard, ook in de winter en zomer. Maar nu het iets kouder word loopt hij ook sneller. Ik heb ook een thiedeman maar die gebruik ik niet met rijden. Alleen als ik bijv. naar het bos of naar buiten ga. Dan heb ik hem het hardst nodig. Probeer eens zonder thiedeman te gaan rijden. En blijf met het zelfde bit rijden. Trek ook niet in één keer aan je paard om hem rustiger te laten lopen ( door de teugels dus.. :P ). Doe dat in stapjes. Daar ben ik zelf ook mee bezig en het werkt een stuk beter, misschien moet je het ook stapje voor stapje doen !! Probeer je ook zwaar te maken met de overgangen of met gewoon rijden je paard heel langzaam lopen en soms hard. Dat leid je paard ook af van langzaam naar snel en andersom... Probeer ook niet met je knieeen tegen het zadel te drukken (dit gebeurd wel bij mij ) maar misschien gaat je paard daar sneller door lopen !!! Ik hoop dat je hier iets mee kan... En ik snap dat je van einde raad bent.. Want als je al zoveel hebt geprobeerd is het niet meer leuk ook *D. En misschien moet je ook op google enz. kijken of je daar nog iets kan vinden wat je verder kan helpen !!! Maar succes er voor de rest nog mee...

Groetjes Sennag

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:14

Bedankt! Ik heb als ik buiten ga rijden (buitenrit, de bossin in...) Geen thiedeman nodig. Hij gaat dan wel hard, maar als ik rem, dan luisterd hij. Zomers kan ik prima met hem rijden, gaat ie soms ook wel hard, maar neem ik hem terug en hij luisterd. Ik probeer ook zoveel mogenlijk af te wisselen om het leuk voor hem te houden. Ik heb een goede band met hem, alleen denk ik dat nu het kouder word hij meer last heeft van zijn artrose... Ik heb de afgelope week niet kunnen rijden of wat dan ook, want hij heeft een wondje op zijn kogel dat vrij diep is, en hoorde vandaag dat zijn kogel ook dik en warm was. De komende week kan ik ook niet want ben met school naar londen dus dat word zondag maar even kijken hoe hij ervOor staat...

Bedankt voor je tips en zou er zeker mee aan de slag gaan! Ik heb nu een enkel gebroken bit, en hier blijf ik mee rijden. Hij heeft er ook een aan zijn hoofdsterl om te longeren, dus dan is dat in elk geval hetzelfde!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:29

Niet longeren tot hevigheid eraf is en geen scherper bit gebruiken. Dat helpt niet. Les nemen is een betere oplossing. Een goede lesgever kan je op een klein uurtje op weg helpen met dit probleem, zodat je het verder zelf kan oplossen.
Staat het paard regelmatig op een redelijk grote wei?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 06:33

Ja, elke dag van half 9 tot een uur of 6. Mijn instructriece zei zelf dat ik gerust een ander bitje kon proberen, en aangezien hij ook een enkel gebroken bit had met het longeerhoofdstel hebben we er ook een gehaald voor het gewone hoofdstel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 06:45

Wat ik mij afvraag bij de omschrijving... is het niet onder je weglopen wat hij doet, vanwege ongemakken bv door artrose? Het klinkt voor mij echt als gevolg van lichamelijk ongemak in de oren. In de bak rijden, kan voor een paard met artrose veel te zwaar zijn. Vaak werkt het rechttoe, rechtdoor rijden veel beter voor zo'n dier. Je noemt al dat hij buiten beter te remmen is, en dat bevestigd mijn mening,

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:40

kan goed zijn idd.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:42

eerst grondige medische check, en overtuig je nadien eerst ervan dat het paard je signaal om te vertragen echt goed begrijpt, want heel veel paarden begrijpen dat niet goed. Ik denk niet dat je een zwaarder of scherper bit nodig hebt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:44

Je wilt niet weten bij hoeveel paarden ik dit gedrag heb gezien als gevolg van lichamelijke problemen, waarbij mensen het met een ander bit probeerden op te lossen, met als gevolg nog meer pijn voor het dier.
.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:53

Ik zag de titel en ik dacht, herkenbaar! Mijn pony is ook ontzettend vlug en gaat keihard, zowel in de bak (binnen/buiten) als op buitenrit! Ik heb ook verschillende bitjes geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op, ze wil nog steeds hard en als ze de mogelijkheid krijgt doet ze dit ook, alleen ze is beter te remmen. Ik heb nu sinds een tijdje les en ik merk zoveel verschil, ik weet dat het al meerdere keren is gezegd, maar les is denk ik een goed begin! Mijn pony gaat ook hard, omdat ze iets in haar lijf voelt ;)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:21

Ik denk ook dat het aan de artrose ligt. Als het kouder wordt moet je paard weer even wennen en kan hij last hebben van de artrose (ken een fjord die daar ook last van heeft). Als jij dan in de bak iets wilt gaan doen vindt je paard dat moeilijk en rent hij ervandoor.
Als hij het op buitenrit minder doet, kun je dan niet gewoon een tijd buitenrijden en de rest even laten zitten? Misschien wordt het vanzelf wel minder.
Ik weet ook niet of je paard een deken om heeft? Als de deken eraf gaat hebben de meeste paarden het meestal wel een beetje koud waardoor ze weer gaan rennen om warm te worden.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:25

Ten 1e goed uitgelegt :D
Maar nu terug naar je vraag
Merk je aan jezelf hoe je reageert als je paard sneller gaat?
dat was even een vraagje van mij voor jou
om meer te weten te komen over een geheime rem :D

mvg islien
p.s graag even een pbtje sturen met antwoord

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:29

misschien wat meer op je zit gaan rijden .. een ander bit is geen oplossing !
goed wat naar achteren zitten, langzamer gaan lichtrijden..als je het bit als rem gaat gebruiken gaan ze meestal alleen maar harder!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:17

tylando schreef:
misschien wat meer op je zit gaan rijden .. een ander bit is geen oplossing !
goed wat naar achteren zitten, langzamer gaan lichtrijden..als je het bit als rem gaat gebruiken gaan ze meestal alleen maar harder!

Ik weet wat je bedoeld.
Ik ben gewent drukke en snelle paarden te rijden, en weet donders goed hoe ik ze terug moet rijden. (wat dat betreft lijkt het alsof ik er zo chill op zit dat ze de rust zelve worden!)
Heb dit allemaal al eens bij hem geprobeerd alleen werkte het niet.

Laatst besloten om maar gewoon te rijden en maar te zien of hij wou toegeven en rustiger ging lopen. Ik ben gaan rijden, meer van voor naar achter. Ondanks dat hij zo hard ging toch been geven en voor opvangen. Meer met stelling rijden want dit zat er totaal niet in. Heb het zweepje aan de kant gelegd, en ben met sporen gaan rijden, niet om beter been te geven want ik gebruik ze voor de stelling. Gebruik ze enkel op mijn voltes om hem om mijn been te zetten, dus totaal niet gemeen. Hij gaat nu eingelijk een beetje nageven en begint rustigeer te lopen. Er is nog iemand die op hem rijd, en zij heeft meer ervaring (volwassen vrouw met 2 kinderen en heeft al vanaf haar 12e paarden) dan dat ik heb. Ik ga met haar overleggen of ze me eens in de zoveel tijd kan helpen. Mocht ze hier geen tijd voor hebben ga ik toch overwegen om (ligt aan de prijs) eens in de zoveel tijd les te nemen, aan huis. Ik ben alleen erg veeleisend voor hem aangezien ik dan een instructie wil hebben, die de tijd neemt mijn paard te leren kennen, en naar mij wil luisteren als ik vertel hoe mijn paard ine elkaar zit. Verder wil ik dat de instructie wat weet over paarden met artrose, en simpel de lessen kan aanpassen naar wat mijn paard aankan.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:11

Ik heb zelf ook een oudje met artrose. Ze is van nature al erg loperig, maar zodra het kouder wordt, heeft ze ook de neiging harder te gaan dan normaal. Grote kans is dat dit komt omdat ze het koud heeft, de spieren en gewrichten wat stijf zijn en ze dit er uit wil rennen :)
Wat ik dan doe is zodra ik haar deken af doe voor het poetsen, gedeeltelijk een wollen deken op leggen, voorkant poetsen, deken verplaatsen en achterhand poetsen. De deken blijft er op totdat we zo'n 10 minuten warm hebben gelopen en dan gaat de deken er af. Dit helpt bij haar heel goed..

misschien heb je er wat aan :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:20

Ik ben nu voornamelijk gewoon aan het rijden. Hij doet het in de zomer ook hoor maar veel minder maar ook dan kwam ik af en toe met blaren van mn paard.. Maargoed, ik wist natuurlijk dat hij altijd zo hard gaat, maar nu ik gewoon ga rijden en het hard gaan 'vergeet' gaat het goed. Ik ben veel met stelling aan het werk, en heb de zweep aan de kant gelegd, aangezien ik die toch niet hgebruikte. Miss klinkt het heel gemeen, maar inmiddels gebruik ik sporen om hem met stelling te rijden. Hij reageerd hier heel goed op. Gaat er zeker niet harder door, en komt eindelijk na een jaar samen te rijden om mijn been heen! Kortom, we gaan de goede kant op. Ook ben ik met vrijheids dressuur begonnen. Gewoon kleine dingetjes. Voetje geven, kusje geven, enz. Ben er zelf heilig van overtuigd dat dit zeker onze band zou verbeteren, en mocht de dag dalijk komen dat de DA zegt dat we niet meer mogen rijden, heb ik altijd de VD nog om hem bezig te houden. =) bedankt voor je tip. Mocht hij echt veel last krijgen van de kou zou ik zeker je tip gebruiken!