paard opleiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shettie_TUPY

paard opleiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:10

Hallo,

ik heb tips nodig...

korte voorstelling: ik ben Liana en ben 14 jaar ik heb sinds woensdag een nieuw paard. Een Deense draver die altijd Jumping en steeplechase heeft gedaan (Ashian T. / Blue) in 1993 geboren in Denemarken. Hij is dus 20 jaar ik zo met hem graag 'hoge' dressuur gaan rijden.

1) Hoe krijg ik mijn paard aan het bit?
2) Heeft er iemand goede dressuuroefeningen om zijn achterhand gespierder te maken? En hoe voer ik ze uit?
3) Heeft iemand goede ideeën met welke oefeningen ik moet beginnen opbouwen enz.?
4) En ik zoek nog ''speciale'' dressuuroefeningen.

Alvast Bedankt!!
Ik zou graag veel bereiken met mijn nieuwe paardje dus het zo zeer leuk zijn als jullie me wouden helpen.
:)
Laatst bijgewerkt door delerium op 14-10-12 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

MarimaCarona

Re: help!! aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:11

opzoek gaan naar een goede instructeur..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:11

met een voormalig steeple chase paard dressuur gaan doen?
Succes :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:12

Les nemen van een goede instructeur/instructrice is 't beste wat je kunt doen. :D

Janine001

MarimaCarona schreef:
opzoek gaan naar een goede instructeur..

Je haalt me de woorden uit de mond!

ShauniBef

Als je veel wil bereiken met je paard, moet je er een goede instructeur bij zoeken. Wij kunnen je vanaf de PC niet helpen :)

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:14

Hoe eerlijk vind jij het om een paard van 20 nog zowel fysiek maar zeker ook mentaal om te scholen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:15

Ik hoop wel dat je beseft dat het voor dit paard behoorlijk nieuwe manier van rijden gaat zijn en dat je zo maar een paar jaar verder kan zijn voor resultaat ziet, tegen die tijd is het al een behoorlijk bejaard paard. Ik vraag me af of het gaat lukken eigenlijk..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:15

Een goede lesgever, daar kom je het verste mee (:

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:18

Ik denk eerlijk gezegd dat als je echt graag 'hoge dressuur' wilt gaan rijden, je toch beter een jonger paardje kan kopen. En dit paardje lekker voor de recreatie houden. :)

Als je met 'aan het bit', 'aan de teugel' bedoelt: Door goed te rijden, je paard niet in de weg te zitten en vooral NIET gaan zagen/ trekken/ kneepjes geven of wat dan ook om m maar in de krul te krijgen.
Oefeningen voor de achterhand zijn bijv; balkjes draven, correcte overgangen rijden, heuvels op en af stappen.
Verder gewoon goed les nemen lijkt me erg belangrijk. :)

succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:32

Het is idd zo dat je alleen echt kan bijleren door goed les te nemen, privéles dus.
Maar je zegt dat je zelf 14j bent, en dat jouw paard nu 20j oud is, een paard van 20j oud kan best nog wel wat bewegen, maar om die te gaan trainen om op sport niveau te kunnen gaan rijden, nee echt dat kan echt niet meer.
Je zegt ook dat dit paard heel zijn leven in de koers en steeple chase heeft gelopen, dit gaat echt voor jou niet lukken, dit paard heeft geleerd om te vertrekken en echt alles te geven wat in hem zit om vooruit te gaan, das dus net of je zou plaatsnemen op een soort van een raket/pijl uit een boog.
Dit kan je bij een 10jarige met heel veel moeite weer onder controle krijgen, maar bij een 20jarige nee niet aan beginnen, ik vrees dat je eigenlijk het verkeerde paard hebt gekocht.
Het is niet verstandig om zo'n oud paard te kopen, paard zal wel enkele jaartjes rustig nog wat meekunnen maar dan is het ook echt definitief gedaan, zo'n oud paard kan ook meer risico hebben om ziek te worden en dan loopt de dierenarts rekening heel erg op.
En je wou dressuur gaan doen, dan moet je een paard kiezen die daar ook geschikt voor is, een paard die uitgezocht werd om steeple te lopen, is daar heel zeker niet geschikt voor.
succes verder.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:36

aeolusnr1 schreef:
Het is idd zo dat je alleen echt kan bijleren door goed les te nemen, privéles dus.
Maar je zegt dat je zelf 14j bent, en dat jouw paard nu 20j oud is, een paard van 20j oud kan best nog wel wat bewegen, maar om die te gaan trainen om op sport niveau te kunnen gaan rijden, nee echt dat kan echt niet meer.
Je zegt ook dat dit paard heel zijn leven in de koers en steeple chase heeft gelopen, dit gaat echt voor jou niet lukken, dit paard heeft geleerd om te vertrekken en echt alles te geven wat in hem zit om vooruit te gaan, das dus net of je zou plaatsnemen op een soort van een raket/pijl uit een boog.
Dit kan je bij een 10jarige met heel veel moeite weer onder controle krijgen, maar bij een 20jarige nee niet aan beginnen, ik vrees dat je eigenlijk het verkeerde paard hebt gekocht.
Het is niet verstandig om zo'n oud paard te kopen, paard zal wel enkele jaartjes rustig nog wat meekunnen maar dan is het ook echt definitief gedaan, zo'n oud paard kan ook meer risico hebben om ziek te worden en dan loopt de dierenarts rekening heel erg op.
En je wou dressuur gaan doen, dan moet je een paard kiezen die daar ook geschikt voor is, een paard die uitgezocht werd om steeple te lopen, is daar heel zeker niet geschikt voor.
succes verder.

_/-\o_ Maar dat neemt niet weg dat de TS wel kan proberen om haar paard dressuurmatig te gaan beleren, maar idd, dat kan alleen met goede instructie! Gefeliciteerd en succes!!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:42

Ja dat kan idd heel goed, maar echt nog met hem starten in de hoge dressuur niet. Gewoon lekker met hem beginnen met de basis dressuur. Onder begeleiding van goede instructie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:54

idd je kan altijd dressuur matig rijden , maar dat zou eigenlijk altijd moeten zijn het moment dat je op een paard plaats neemt.
Paardrijden is eigenlijk dresuurmatig rijden, anders is het maar wat rondhobbelen en echt niet paardrijden.
Maar er is echt geen enkele instructeur die als advies zou geven koop zo'n paard met het doel om dressuur te gaan rijden, das eigenlijk een beetje gekkenwerk, en niet eerlijk meer naar het paard toe op die leeftijd.
Het aan de teugel leren rijden , is bv een vraag die nu bij de topic steller al naar voren komt.
Tjaaaa wat denk je nu zelf , paard heeft heel zijn leven met zijn neus in de lucht gelopen, spieren hebben zich ook zo ontwikkeld, nee op deze leeftijd 20j is dit echt een onmogelijke uitdaging, het enige wat je kan bereiken door hier echt met hulpmiddelen en soort van dwang ..... dat je na korte tijd een kreupel paard hebt.
Enige mogelijkheid die ik nog wel zie is recreatief gaan buitenrijden, en het paard zijn kunnen als getraind steeple paard een beetje in je wandelingen in te bouwen, neem eens een sprongetje hier of daar over een grachtje of een omgevallen boom geen probleem.
Maar hou er wel rekening mee dat het net wel iets vlugger kan gaan dan met een ander paard.
Maar wees eerlijk naar je paard en naar jezelf toe, je gaat een 75jarige man die heel zijn leven marathon gelopen heeft, ook niet gaan omscholen om ineens keurturnen te gaan doen.
Paard is waarschijnlijk nu nog best gezond , maar op deze leeftijd kan er heel snel verandering in komen.

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:11

Neem les van een goede instructrice die bij je past! Succes!

dagenraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:47

Ik begrijp er echt niets van. Je wilt naar de 'hogere dressuur' ? Ik ben heel benieuwd wat jij daar onder verstaat als je denkt dat te kunnen bereiken met een 20 jarige. Dat lukt al niet met een 20 jarige KWPN-er, laat staan met dit paard. Neem m lekker mee naar buiten, knuffel hem helemaal plat, geef m lekker eten en een warme stal en doe veel leuke spelletjes. En ja inderdaad, als je dan toch gaat rijden in de bak, zorg dan voor een goede instructie die vooral kiest voor wat je paard kan en niet voor wat jij graag zou willen.

shettie_TUPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:53

Heb een 'expert' opgezocht ondertussen en zegt dat het perfect mogelijk is wat ik wil :D
(17 jaar paard #vergissing) en zijn basis kent hij al...

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:56

_Esther_87_ schreef:
Hoe eerlijk vind jij het om een paard van 20 nog zowel fysiek maar zeker ook mentaal om te scholen?

sluit ik me bij aan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:00

Nou ik vind het leuk hoor!
Zolang ze geduldig is, de tijd neemt en goed les krijgt kan ze heus wel dressuur gaan rijden.
Niet iedereen hoeft gelijk binnen een maand naar de M, het kan ook gewoon leuk zijn en volgens mij is dat helemaal niet schadelijk voor het paard.
Misschien blijkt wel dat hij het heel leuk vindt als afwisseling van wat hij eerder heeft gedaan en pakt hij het prima op.
Een paard van 17 kan nog best 10 jaar mee als hij in goede gezondheid is.
Wel rustig aan doen, zou ik willen zeggen, verder heel veel plezier gewenst!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:09

Ik sluit me aan bij aeolusnr1

Wil er aan toevoegen dat het misschien verstandig is om eerst te bekijken wat je wilt, alvorens je een paard aan gaat schaffen. Een Deense draver is niet echt geschikt voor het hogere dressuur werk. En zeker een paard wat zijn hele leven steeplechase heeft gedaan en al 20 jaar is, is niet geschikt voor de hogere dressuur.

Ga lekker genieten van je nieuwe paardje en denk aan geschikte arbeid wat past bij je nieuwe aanwinst.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:10

Yza, leeeezen aub!!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:12

ShauniBef schreef:
Yza, leeeezen aub!!

ja je hebt gelijk! 17 jaar is nog een behoorlijke leeftijd overigens

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:36

yza1987 schreef:
ShauniBef schreef:
Yza, leeeezen aub!!

ja je hebt gelijk! 17 jaar is nog een behoorlijke leeftijd overigens

Mijne was rond die tijd nog topfit! :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:52

Liepen er geen paarden van 18 mee op de olympische spelen?? 17 is nog een hele mooie leeftijd hoor!!

HEel veel succes!!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:03

Het gaat mij ook om de combinatie tussen de achtergrond van dit paard, zijn leeftijd en de verwachtingen van TS. Ik ben van mening dat je je doelen aan moet passen aan het niveau van je paard. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar blijf gewoon realistisch.