pony wil niet dat ik opstap met rijden hoe kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

120941

pony wil niet dat ik opstap met rijden hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:40

halloo bokkers
mijn pony wil niet dat ik opstap met het rijden als ik me been in de beugels wil doen gaat ze gelijk al lopen en met haar been slaan en als ik eindelijk er op zit gaat ze keihard rennen en bokken

ze is al door de osteopaat nagekeken en de rug zat niet vast dus daar kan het niet aanliggen ze is ook al naar de tandarts geweest dus ook geen last van de tanden!
hebben jullie misschien een idee waaraan het kan liggen alvast bedanktt voor het lezen

gr.

Polly
Moderator Algemeen

Re: pony wil niet dat ik opstap met rijden hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:41

je pony eerst leren stilstaan en blijven staan tot je erop zit?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:15

Zadel laten controleren? Zeker als ze dit eerst niet deed zou het wel eens door het zadel kunnen komen. Hoe ben jij naar de pony toe, dit zou namelijk ook nog kunnen doordat jij de pony niet onder controle kan houden. Doet ze dit bij anderen ook?

120941

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:26

@InekeH87
aan het zadel kan het niet liggen heb net ene nieuw zadel en is op haar rug aangepast! mijn lesgever heeft is er ook opgestapt en daar deed ze het netzo bij en kan haar wel heel goed aan dus denk dat het daar niet aa kan liggen this wel een echt hittepetittje maar heel erg bedankt voor de reactiee

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:29

Heel veel oefenen met op- en afstappen. Met zijn hoofd tegen/richting hek zetten met opstijgen. Door iemand vast laten houden en vooral veel belonen als hij stil blijft staan.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:38

Als je weet (denkt) dat het niet lichamelijk is, of aan het zadel ligt:

De pony die ik rij is ook zo gevoelig, en daar moeten we heel rustig en vooral consequent bij zijn. Hij schrok zeker in het begin van ineens aan 1 kant gewicht (dus op én afstappen). En dan vervolgens nog een been in de lucht, dat vond ie dood eng. Gevolg was dus ook weg willen rennen.

We hebben het toen heel rustig aangepakt door hem door iemand te laten vasthouden, die tevens (bij opstappen) de andere beugel vasthield als contra gewicht. Rustig omhoog gaan en been over het zadel, en vooral heel rustig gaan zitten. Dus zeker niet met een plof van "ik zit', want dan schrikt ie zich zeker dood.

Na een paar keer ging dit heel erg goed, en kon ik zonder problemen op en af stappen. Tot ik er dus een keer was afgevallen, en hij de keer erna dus ineens het afstappen heel eng vond. (Was daar alleen niet op berekent, dus doe mijn been over het zadel en hij schoot weg, gelukkig had ik de teugel nog vast.. Maar dat was diezelfde keer dus nog een paar keer op en af stappen, en toen was het ook weer goed)

Omdat deze pony dus ook zo'n hittepetitje is kan ik me voorstellen dat je met rustig doen, consequent zijn en vooral duidelijk, je al een hoop kan bereiken..

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:48

als je zeker weet dat het zadel en lichaam van het paard in orde is. kan het zijn dat het gedrag misschien ooit ontstaan is vanuit pijn en dat ze er nu mee door gaat, ondanks dat er nu niets meer aan de hand is. je kan proberen om aan de andere zijde op te stappen. wellicht dat het gedrag geassocieerd is met de linkerzijde en dat er rechts niets aan de hand is. anderzijds kan ze ook aan die zijde onrustig reageren omdat ze het niet gewend is.
En zoals eerder ook al is gezegd veel op en afstijgen. werk naar het opstijgen toe. door de houding van het opstappen aan te nemen en wanneer ze dan stilstaat juist niet opstappen. maar als beloning juist even te stoppen en haar rust gunnen. dit doe je net zo lang tot ze stil staat. vervolgens doe je alleen je voet richting beugel en als ze stil blijft staan dan beloon je haar weer door juist weer even weg te gaan en juist niet op te stijgen. dit breidt je steeds verder uit. De kunst is juist het stilstaan te belonen door even niet op te stappen, maar het hele opstappen even te vergeten en een rondje met haar te lopen. Kost even tijd maar werkt vaak wel.

120941

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:56

super bedankt voor de reacties zal ze zkr toevoegennn

groetjes esmeee

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:38

ik heb dit ook met mijn paard, ik sta nu ook onder begeleiding van een ervaringsdeskundige. zet je voet in de beugel en ga staan , maar zwaai je been NIET over de pony tot iet stilstaad. als ie braaf is BELONEN

Cave_equum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:06

Oefenen op stilstaan tijdens het opstappen, dan maar.. Gewoon net zo lang wachten tot ze stilstaat, eerder er nog niet op gaan zitten.
Daarnaast raad ik je aan om, als het paard geleerd heeft om stil te staan, met een krukje op te stappen zodat het opstappen voor het paard wat aangenamer wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:39

Zoals al vaker genoemd goed oefenen op het stilstaan voor het opstappen. Daarnaast als het je dan gelukt is denk er dan aan als je zit dat het paard ook moet blijven staan blijf gewoon heel even wachten en geef dan pas aan dat hij mag lopen. Laat een paard niet zelf beslissen om te gaan stappen want dan werk je het eerdere probleem weer in de hand en kun je weer opnieuw beginnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:00

Hoe gaat het als iemand de pony vast houdt? Ons paard heeft er ook een handje van om alvast te gaan lopen. In het begin lieten wij hem altijd door een ander vasthouden met opstijgen, dan is het gedrag makkelijker te corrigeren. Nu gaat het 9 van de 10 keer ook goed als je alleen op stapt, tenzij hij 1 of meer dagen heeft stil gestaan. Wel zet ik hem dan zo neer dat hij niet opzij weg kan stappen, maar alleen naar voren kan gaan. Heb mijn lesje wel geleerd nadat ik er 2 weken geleden naast lag :+ ik dacht dat hij niet over het hegje de bak uit kon stappen, maar dat kon hij dus wel :')

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:13

oefenen, oefenen, oefenen...
Dus opstappen & weer afstappen net zolang tot dat ze het goed doet. & dan natuurlijk wat lekkers! :D

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:17

Let je erop dat je netjes opstapt zonder met je teen per ongeluk langs zijn buik te schaven? Toen ik een paardje ging kopen trof ik er een die zo gevoelig was dat hij op het kleinste contact met mijn teen ontplofte. Als dat zo is zou ik daar veel op oefenen, want als dat per ongeluk eens gebeurd zou dat imo niet zo'n reactie moeten geven, maar wie weet.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:22

Lastig, heeft ze slechte ervaringen met rijden/het zadel?

120941

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:55

@hannah41 neej volgens mij niet

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:04

Hoe stap je op?
Hoelang geleden heb je dit zadel gekocht?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:15

Heel veel oefenen met alle fases van opstappen, dus eerst alleen je voet in de beugel, belonen als je paard stil blijft staan. Gaat hij dan al aan de wandel kun je even proberen je voet in de beugel te houden, anders weer van voor af aan beginnen. Blijf je paard stil staan met een voet in de beugel, kun je beginnen met hangen/gaan staan in je beugel, met allebei je benen nog aan dezelfde kant dus. Blijft je paard dan ook staan, dan kun je je been over het zadel slaan, eventueel gaan staan in beide beugels. Gaat dat goed, dan pas gaan zitten, en ook dan moet je paard stil blijven staan. Volledig zitten + been geven = pas stappen. Zoiets kan heel lang duren, en hoe vaker je denkt: ik heb geen zin meer, ik ga wel gewoon zitten terwijl mijn paard al loopt, hoe langer het duurt dit probleem op te lossen. Ga er van uit dat je de eerst volgende keren alleen hiermee gaat oefenen zonder te rijden, dan kan het alleen maar meevallen. Daarbij veel belonen als je paard stil blijft staan, en rustig blijven/negeren bij alles wat niet stilstaan is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:36

Gewoon niet mutsen, hup je voet in die beugel, afzetten, gaan zitten. En rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:35

Koper schreef:
Gewoon niet mutsen, hup je voet in die beugel, afzetten, gaan zitten. En rijden.

O jij hebt dus ook nog een hoop te leren, het eerste wat je leert is een paard stilstaan en eerder zou ik niet gaan rijden, maak van alles een oefening en stilstaan vind ik een van de belangrijkste, je gaat toch ook niet in een auto zonder rem zitten?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:43

hier is ook een tijd geweest dat ze dat probeerde, omdat ik hier meestal alleen ben heb ik niemand om ons vast te houden.

ik deed over het hoofdstel haar halster en zette ze zo vast in de piste aan een paal.
dan stapte ik op, pony kan proberen wat ie wil, ver kan ie niet gaan.

tenzij de paal breekt natuurlijk :roll:

succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:56

midgie schreef:
Koper schreef:

O jij hebt dus ook nog een hoop te leren, het eerste wat je leert is een paard stilstaan en eerder zou ik niet gaan rijden, maak van alles een oefening en stilstaan vind ik een van de belangrijkste, je gaat toch ook niet in een auto zonder rem zitten?

Nee, juist die hittepetitten worden daar nog veel ongeduriger van. Als je gewoon doortastend doet, erop gaat zitten en actief rijdt bied je zo'n paard houvast en heb je júíst een goede rem. Je moet zo'n paard namelijk niet de kans geven om te gaan lopen. Kwestie van erg pro-actief zijn en zo de boel in eigen hand houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:56

Jouw visie is niet verkeerd, maar zeker ook niet juist "Koper"
Ieder paard dus ook de hittepetiten moeten leren stil te staan, en ook die kunnen dit echt wel leren.
Ik zet daarbij nooit een paard vast aan een paal , ook niet tegen een wand aan, nee gewoon in het midden ergens vrij in de piste, het paard moet de mogelijkheid hebben te kunnen bewegen, het paard moet zelf de keuze maken "ik blijf stil staan" , gaat hij toch in de fout, tjaaa dan levert dit gewoon extra beweging op, zonder boosheid en zonder emotie. Daarna is er weer de keuze "stil staan of weer bewegen"
en uiteindelijk kiest echt elk paard voor het stilstaan. Dan uitbundig belonen en eventueel ook ineens stoppen met de training, morgen is er immers weer een dag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:59

Tuurlijk, maar zo'n paard zal gaandeweg beter stilstaan, juist doordat je niet te afwachtend bent. Hoe vaker je zo'n paard rijdt en dus opstijgt hoe meer steun hij aan je daadkrachtigheid en doortastendheid zal hebben, zulke paarden vinden dat prettig, en dus hoe minder hij zal neuroten als je op wil stijgen.

120941

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:37

@koper dat helpt niet bij mijn pony ''Gewoon niet mutsen, hup je voet in die beugel, afzetten, gaan zitten. En rijden'' zulke dingen heb iik al geprobeerd maar dan begint mijn pony juist allleen maar irritanter teworden want dan denkt ze ohh kijk dat heb ik ook weer gewonnen dus aan u informatie heb ik niks sorry maar bedankt voor de reactie

@midgie ik heb het zadel een maand geleden bij de zadelmaker gehad dus daar kan hwet niet aan liggen maar toch bedankt hihi