Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar ik laat ze niet teveel rijden, want met die jeugdige leeftijd ben ik zelf wel wat voorzichtig ivm heupproblemen.
Doorzittend draven houd ze echt al een hele tijd vol en het galopperen aan de longe gaat ook al best lekker. Maar dat lichtrijden zit haar niet lekker en ze is er wat gedemotiveerd door ("dat lukt me nooit"). Dus ben ik op zoek naar methodes en truukjes om haar te helpen.
Werpt niet erg hoog op dus, maar ook niet dat supersnelle van een shet.

Met de verkeerde instelling krijg je immers niets voor elkaar
Dus motiveren die handel! 

Kinke schreef:Nadeel van sta-zit-sta-zit zeggen is dat ze dan echt gaan afzetten met hun voeten en dat is niet de juiste manier. De beweging van de ruiter is namelijk niet omhoog/neer maar van voren naar achteren met je heupen. Richting de boom met en dan weer terug naar het zadel, alsof je op een boog zit. Op deze manier gaan je onderbenen ook geen eigen leven lijden en breng je geen onnodig gewicht op de rug van je paard,
Daarna staan, 3x doorzitten en weer gaan staan, enz. Dat ging al snel vrij aardig. Dan zijn we het aantal keer doorzitten gaan verkleinen tot nul keer = sta-zit-sta. Zo ver zijn we nu en ze vond het leuk om te doen.