starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:16

OK, EERST even kort samenvatten hoe,wat waar, waarom, eer ik heel bokt over mij heen krijg :')

de situatie: ik heb een superleuke Tinkermerrie, inmiddels 7 jaar oud, en vorig jaar M1 klaar en startgerechtigd, en liep als een tierelier. erg sterke merrie, absoluut 100% koudbloed, vooral wilde ze altijd graag op de voorkant hangen,maar met veel actief rijden begon dit toch al best goed te gaan en kon ze zich al steeds beter dragen.

helaas begon ik vanaf oktober vorig jaar te klungelen met mijn ribben, we wisten steeds niet waar die pijn vandaan kwam, en ik kon steeds minder, zowel bij de paarden,maar ook prive.
vanaf januari is dit zo extreem verergerd, dat ik volldedig de ziekte wet in ben gegaan tot september dit jaar.
ik bleek na flink wat ziekenhuis onderzoeken, MRI'scans etc een geblokkeerde zenuw te hebben, en die is eind juli ( ZEEEEER pijnlijk) via een ingreep in het ziekenhuis "uitgeschakeld".

helemaal TOP natuurlijk, Cynthia wil weer na een jaar starten met rijden! maar ja... de zenuw reageert nog steeds regelmatig, en ik moet wel echt oppassen wat ik doe. zowel met rijden, als prive heb ik duidelijk mijn grenzen. en druk/trekkracht bij mijn arm vanwege de ribben, is nu juist iets wat mijn ribben niet grappig vinden :=

Nu ben ik sinds 2 weken het rijden heeeeeel voorizhctig aan het opbouwen met mijn andere Tinkermerrie, die juist heel licht is in haar mond, en dit gaat eigenlijk top.

maar ja.. de 7 jarige merrie moet nu toch echt ook weer een beetje aan het werk ( heeft wel het gehele jaar beginnerslessen meegelopen, verzorgers waren niet te krijgen hier helaas :n ),
Vooral het feit dat ze erg graag flink hangt, en dit ook oa bij zeer ervaren ruiters op dit moment doet, moet ik toch iets bedenken om haar weer van voren goed te krijgen, zonder zelf weer die ziektewet in te gaan.

ik ben dus echt op zoek naar een hulpteugel die mijn merrie helpt om weer laag en rond te worden, en te leren na te geven ( dit vertikt ze volledig dankzij de beginnerslessen),maar waavan we straks niet afhankelijk gaan worden.

het gaat dus echt om de start, zodat ik haar weer heb zoals een jaar geleden, en ter bescherming van mijzelf. longeren etc doen we al, maar moet er binnekort toch echt regelmatig op om haar weer als vanouds te krijgen.

wie heeft tips en ervaringen?

Urielle

Re: starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:47

Ik denk aan longeren met een gogue todat ze weer uit zichzelf de lange lage lijn opzoekt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 15:49

Longeren gaat prima, maar ik wil toch echt wel graag weer rijden :=
Vandaar dus dat ik een hulpteuge zoek die ervoor zorgt dat ik niet mijn ribben overbelast,maar die dit paard toch een beetje doorvraagt om wat lager en ronder te lopen, juist omdat ik die kracht bij haar er niet voor heb om dit goed op te vangen op dit moment

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:14

Even of ik het juiste beeld voor me heb, je wil een hulpteugel waarmee je je paard naar beneden doorvraagt die jou hierin ondersteunt. Dan zou ik zelf kiezen voor een Chambon als je paard druk achter de oren makkelijk accepteert. Als je je paard in het proces ondersteund en samen met een instructeur aan het werk gaat moet het goed komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:22

Ik zou een slof nemen, een thiedeman kan ze evengoed makkelijk flink aan trekken, en ik zou het hoofd niet vast nemen. Dan uiteraard wel blijven rijden.

Hoe reageert ze op een andere optoming (neusriem/bit)?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:27

Lowara schreef:
Longeren gaat prima, maar ik wil toch echt wel graag weer rijden :=
Vandaar dus dat ik een hulpteuge zoek die ervoor zorgt dat ik niet mijn ribben overbelast,maar die dit paard toch een beetje doorvraagt om wat lager en ronder te lopen, juist omdat ik die kracht bij haar er niet voor heb om dit goed op te vangen op dit moment

ik begrijp niet hoe jij je ribben kunt overbelasten als je het paard voorzichtig naar beneden kneed?
Maar dat was je vraag niet....ik zou in jou geval voorzichtig zijn met hulpteugels omdat je paard snel de neiging heeft tot hangen.
Dus helemaal geen slof gebruiken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:28

en wat zou jij dan wel doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:33

Wat ik schrijf...naar beneden kneden....vragen,geven(en 'from you're legs into your hands' rijden natuurlijk)...daar hoef je je ribben volgens mij niet bij te gebruiken toch?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:42

Zoals ik al aangaf in de beginpost, is het een tinkermerrie, categorie zwaar. Hierbij is ze helaas ook een flinke hangerd van voren, en hoewel kneden leuk en aardig is, is dit er wel eentje die je in je handen voelt. Vroeger nooit echteen probleem, ik koos immers bewust voor een flinke koudbloed in combinatie met dressuur.
maar ik kan nog geen cola fles zelfstandig openen op dit moment, laat staan een ophouding geven of even opsluiten als ze tdh komt.
Ik kan het met de tijd prima oplossen met tempowisselingen etc, maar goed.. Ik heb een jaar niet gereden, en reed toendertijd 5 tot 6 dagen per week op haar dressuurmatig.
Na een jaar beginnerslessen is paard ook niet bepaald laag en rond meer, laat staan dat ze op eigen benen loopt.
Geeft niets, en verwacht ik ook niet van haar nu, maar wil wel weer starten zonder gelijk weer teveel druk op mijn ribben te krijgen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:48

Lowara schreef:
Zoals ik al aangaf in de beginpost, is het een tinkermerrie, categorie zwaar. Hierbij is ze helaas ook een flinke hangerd van voren, en hoewel kneden leuk en aardig is, is dit er wel eentje die je in je handen voelt. Vroeger nooit echteen probleem, ik koos immers bewust voor een flinke koudbloed in combinatie met dressuur.
maar ik kan nog geen cola fles zelfstandig openen op dit moment, laat staan een ophouding geven of even opsluiten als ze tdh komt.
Ik kan het met de tijd prima oplossen met tempowisselingen etc, maar goed.. Ik heb een jaar niet gereden, en reed toendertijd 5 tot 6 dagen per week op haar dressuurmatig.
Na een jaar beginnerslessen is paard ook niet bepaald laag en rond meer, laat staan dat ze op eigen benen loopt.
Geeft niets, en verwacht ik ook niet van haar nu, maar wil wel weer starten zonder gelijk weer teveel druk op mijn ribben te krijgen.

kan je niet haar een tijdje juist ook met gevorderden mee laten rijden en laten bijrijden door iemand die haar er makkelijker door heen kan krijgen? omdat je alleen maar een groter probleem hebt als ze doorkrijgt dat jij door je gebrek aan kracht niet kan corrigeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:19

Ik zou geen hulpteuegl nemen maar zelf leren voelen , ga aan de gang met gymmen rechtrichten,
Dat ze hangt van voren komt waarschijnlijk omdat ze totaal op de voorhand loopt, ga aan het werk met de achterhand, werk aan stelling en buiging en werk aan het binnen achterbeen , ook longeren aan de enkelen lijn met kaptoom is erg fijn om met het binnen achterbeen te werken op de volte.
Kijk een op de site www.paardenbegrijpen.nl staat veel over hoe je een paard kan gymmen en waarom .
Ook een tinker hoeft niet te hangen en kan heel lichtvoetig lopen, zelf heb ik ook tinker en ben er nu met een van 167 bezig en ook die gebruikt zijn achterhand, hangen in je hand is de fout van de ruiter , du szoek les van een goeie instructrice die jou kan leren rijden zonder hulpteugels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:53

Lezen is blijkbaar terug moeilijk.
Ts kan rijden! ze kan momenteel gewoon geen druk aan. dit in combi met een paard die hangt = Problemen en terug de ziektewet in...

Ik zou ook opteren om ze eerst een tijd door (bv je lesgever?) te laten doorrijden.
kwa hulpteugel: longeren met pessoa?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:20

Ik vind zelf een elastiek erg fijn. Ik rijd er ook mee bij mijn verzorgpaard om hem zijn rug te laten gebruiken. Gewoon lukt het mij niet en ga ik erg zitten prutsen met mijn handen.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:26

In dit uitzonderlijke geval zou ik kiezen voor een scherper bit en geen hulpteugel. Een hulpteugel werkt hangen in de hand. Een scherper bit geeft je dezelfde mogelijkheden als je huidige bit, maar dan met minder moeite.

Natuurlijk wel opletten dat je zacht blijft en van achter naar voren blijft rijden! Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:37

Jij bent blijkbaar nu als ruiter , fysiek niet helemaal in orde, de beperkingen die je nu hebt blijken vrij ernstig te zijn, zoiets kan je niet echt oplossen door hulpteugels of ander bit of ......
En de vraag is voor mij wel of een tinker idd zo ver kan geraken, een tinker is er eigenlijk niet echt voor gebouwd.
Een gewichtheffer een marathon laten lopen is ook niet echt een goed idéé.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:41

Duhelo schreef:
Lezen is blijkbaar terug moeilijk.
Ts kan rijden! ze kan momenteel gewoon geen druk aan. dit in combi met een paard die hangt = Problemen en terug de ziektewet in...

Ik zou ook opteren om ze eerst een tijd door (bv je lesgever?) te laten doorrijden.
kwa hulpteugel: longeren met pessoa?

IK heb gelezen en ook dan blijft ik erbij dat je dit met de juiste training op kan lossen zonder hulpteugel, een paard rij je niet met trekkracht, ook een paard wat hangt kan je zonder de ziektewet in te gaan leren dragen om zo voor los te laten als je dat wil oplossen met doorrijden door een ander los je dat niet op , want de ts zal met haar eigen beperking moeten werken met dit paard , ik denk dat de TS het met techniek op kan lossen en dan hoeft ze geen druk te gebruiken alleen de juiste instructrice die haar d etechniek kan leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:46

aeolusnr1 schreef:
Jij bent blijkbaar nu als ruiter , fysiek niet helemaal in orde, de beperkingen die je nu hebt blijken vrij ernstig te zijn, zoiets kan je niet echt oplossen door hulpteugels of ander bit of ......
En de vraag is voor mij wel of een tinker idd zo ver kan geraken, een tinker is er eigenlijk niet echt voor gebouwd.
Een gewichtheffer een marathon laten lopen is ook niet echt een goed idéé.

Ook een gewichtheffer kan een marathon lopen, als hij maar op de jusite manier begeleiden en getraint word.
Je zal nog verbaasd zijn wat een tinker *D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:53

Een sterk paard is een sterk paard. In mijn ervaring zal je om een paard te leren loslaten eerst werken met druk en als het paard ontspant, deze druk wegnemen. Wegens je fysieke probleem is druk op het moment helemaal niet mogelijk en is het erg lastig om een sterk paard te rijden, laat staan te corrigeren/ gymnastiseren op zo'n manier dat ie minder sterk gaat worden.

Ben zelf niet echt thuis in de hulpteugels, maar wil je de slof sowieso afraden (hier moet je alsnog je handen/ bovenblijf voor gebruiken en vaak wordt het paard er op den duur alleen maar sterker van. Als je dan namelijk niet met slof rijdt, mis je het hefboom effect, zoals ik het noem, en heb je eigenlijk nog minder te vertellen.

Succes ermee Iig! Beterschap

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:01

Pessoa bit met een dubbele teugel. 1 teugel aan de normale grote ring en een stangteugel aan de onderste. Kan je normaal rijden maar met de pink de grens aangeven. Je kan er ook gelijk een stang en trens inhangen en op dezelfde manier gaan rijden. Alleen moet je wel kunnen omgaan met een dubbele teugel en da's nog niet zo simpel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:57

Een gogoue of chambon kun je rustig mee rijden hoor! Mits goed afgesteld een fijne hulpteugel die nooit het paard vastzet of in een krulletje trekt en voor jouw probleem volgens mij net dat extra beetje hulp dat je nu nodig hebt!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:09

midgie schreef:
Ik zou geen hulpteuegl nemen maar zelf leren voelen , ga aan de gang met gymmen rechtrichten,
Dat ze hangt van voren komt waarschijnlijk omdat ze totaal op de voorhand loopt, ga aan het werk met de achterhand, werk aan stelling en buiging en werk aan het binnen achterbeen , ook longeren aan de enkelen lijn met kaptoom is erg fijn om met het binnen achterbeen te werken op de volte.
Kijk een op de site http://www.paardenbegrijpen.nl staat veel over hoe je een paard kan gymmen en waarom .
Ook een tinker hoeft niet te hangen en kan heel lichtvoetig lopen, zelf heb ik ook tinker en ben er nu met een van 167 bezig en ook die gebruikt zijn achterhand, hangen in je hand is de fout van de ruiter , du szoek les van een goeie instructrice die jou kan leren rijden zonder hulpteugels.

En toch ga ik hier in helemaal mee, je kan op deze manier ook heel veel dingen doen op de grond en kost geen moeite qua inspanningen voor de ribben omdat je dit allemaal in stap kunt uitvoeren en langzaam kunt opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:22

Volgens mij hebben de mensen die hier zeggen dat je inspanningen kunt leveren zonder je (gekneusde/gebroken) ribben te voelen, nog nooit iets aan hun ribben gehad (prijs je gelukkig). TS geeft duidelijk aan dat alles wat vanuit de romp moet komen moeite kost en daar hoort paardrijden ook bij. Het is eigenlijk al heel wat dat het wel lukt om rechtop te zitten, nu nog een manier vinden dat TS de buikspieren en tussenribspieren (of hoe heten die dingen) niet zoveel hoeft te gebruken. De 7 jarige zoekt nog teveel de hand op waardoor TS de rompspieren teveel nodig heeft om dit op te vangen. Op de grond is dit trouwens helemaal niet anders dan erop. Er zijn verschillende manieren om het probleem op te lossen en ik denk dan toch een beetje aan een stootteugel naar het bit of de neusriem, dat mag het paard bepalen. Een gogue en thiedemann geven te weinig lucht en teveel gelegenheid om de boel op druk te houden voor het paard. Je zoekt dus een hulpteugel die begrenst als het paard teveel aan je hand zit. De kuithulp natuurlijk niet vergeten, maar de boodschap moet ook in de mond helder doorkomen en daarom moet die begrenzing er zijn. MEt een stootteugel kun je gewoon doorgaan met been geven totdat ze weer bedenkt dat nageven de juiste optie is. Voordeel is ook dat ze je niet naar voren kan trekken als ze d'r zin niet krijgt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:39

De boodschap moet in de achterbenen doorkomen en niet in de mond, de begrenzing moet je zit zijn en je oefeningen, niet het bit of een hulpteugel waar ze tegen aan moeten lopen, ook met een zeer lijf kun je een paard trainen op zachtheid, geloof me, maar dan zul je zelf ook zacht moeten zijn en zacht geeft geen druk of te veel inspanning.

En idd de oefeningen om je paard zacht en soepel te krijgen kunnen vanaf de grond geleerd worden in stap, wat wil je met een paard wat hangt in je hand in draf doen?
Het heeft met balans te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:48

Lowara schreef:

Persoonliijk denk ik als jij nog niet 100% herstelt bent je dit paard moet laten staan en lekker met die andere verder moet gaan todat je zelf meer kan en weer sterker bent. Als je veen jaar niet gereden hebt ben je ook zelf in spierkracht achteruit gegaan. Dat zal je eerst weer moeten opbouwen voordat je een paard wat nog veel meer inspanning vergt gaat corrigeren.

Mijn ervaring is dat paarden die hangen niet beter worden van hulpteugels. Ik zou weer bij de basis beginnen met hals laten vallen over de rug halsstrekken en haar op die manier weer probeert "los te peuteren"

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:52

midgie schreef:
Kijk een op de site http://www.paardenbegrijpen.nl staat veel over hoe je een paard kan gymmen en waarom .

Hier sluit ik me bij aan.
Het gewicht wat jij voelt in je hand, is het stuwen van het achterbeen en de missende verbinding tussen voor en achter. Op moment dat achter gaat dragen, ben je het gewicht aan de voorkant kwijt.

Eventueel met behulp van iemand, dat die het begin even opppakt. Zodat je zelf niet het risico loopt op ziektewet(snap heel goed dat je dat wil voorkomen!). maar je zult er zoveel meer voordeel uit halen. Voor jezelf maar ook voor de gezondheid van je paard.