de situatie: ik heb een superleuke Tinkermerrie, inmiddels 7 jaar oud, en vorig jaar M1 klaar en startgerechtigd, en liep als een tierelier. erg sterke merrie, absoluut 100% koudbloed, vooral wilde ze altijd graag op de voorkant hangen,maar met veel actief rijden begon dit toch al best goed te gaan en kon ze zich al steeds beter dragen.
helaas begon ik vanaf oktober vorig jaar te klungelen met mijn ribben, we wisten steeds niet waar die pijn vandaan kwam, en ik kon steeds minder, zowel bij de paarden,maar ook prive.
vanaf januari is dit zo extreem verergerd, dat ik volldedig de ziekte wet in ben gegaan tot september dit jaar.
ik bleek na flink wat ziekenhuis onderzoeken, MRI'scans etc een geblokkeerde zenuw te hebben, en die is eind juli ( ZEEEEER pijnlijk) via een ingreep in het ziekenhuis "uitgeschakeld".
helemaal TOP natuurlijk, Cynthia wil weer na een jaar starten met rijden! maar ja... de zenuw reageert nog steeds regelmatig, en ik moet wel echt oppassen wat ik doe. zowel met rijden, als prive heb ik duidelijk mijn grenzen. en druk/trekkracht bij mijn arm vanwege de ribben, is nu juist iets wat mijn ribben niet grappig vinden

Nu ben ik sinds 2 weken het rijden heeeeeel voorizhctig aan het opbouwen met mijn andere Tinkermerrie, die juist heel licht is in haar mond, en dit gaat eigenlijk top.
maar ja.. de 7 jarige merrie moet nu toch echt ook weer een beetje aan het werk ( heeft wel het gehele jaar beginnerslessen meegelopen, verzorgers waren niet te krijgen hier helaas
), Vooral het feit dat ze erg graag flink hangt, en dit ook oa bij zeer ervaren ruiters op dit moment doet, moet ik toch iets bedenken om haar weer van voren goed te krijgen, zonder zelf weer die ziektewet in te gaan.
ik ben dus echt op zoek naar een hulpteugel die mijn merrie helpt om weer laag en rond te worden, en te leren na te geven ( dit vertikt ze volledig dankzij de beginnerslessen),maar waavan we straks niet afhankelijk gaan worden.
het gaat dus echt om de start, zodat ik haar weer heb zoals een jaar geleden, en ter bescherming van mijzelf. longeren etc doen we al, maar moet er binnekort toch echt regelmatig op om haar weer als vanouds te krijgen.
wie heeft tips en ervaringen?