inrijden eenkennig paard, laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

inrijden eenkennig paard, laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 20:32

ik weet niet zeker of het hier hoort

Hoi Bokkers,

ik ben benieuwd..
Stel jullie hebben een erg eenkennig jong paard* en je bent zelf net hersteld van een blessure (de ruiter dus)
Zouden jullie je paard dan zelf inrijden of laten inrijden?

* paard is schrikvrij, zadelmak en kent de basis op de grond, echter wel eenkennig dat ieder mens doodeng is behalve tegen de eigenaar

Brand los (met motivatie!)

Punz

Re: inrijden eenkennig paard, laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:34

Goede, sensitieve, ervaren prof zoeken. Leert je paardje meteen dat behalve de eigenaar er méér mensen zijn die plezierig/ te vertrouwen zijn.
Maar dan dus wel echt goed zoeken naar die speld in de hooiberg die dit voor je kan doen..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:35

Moeilijk te zeggen. Neem wel aan dat een goed iemand daar geen problemen mee hoort te hebben, en het lijkt me op lange termijn ook makkelijk voor het paard om overweg te kunnen met andere mensen. Stel je voor dat je ziek/zwanger/lang op vakanie bent.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:38

stal zoeken die om bekent staat om bange paarden in te rijden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:49

Ik zou mijn paard sowieso niet uit handen geven. Het heeft geen haast, een paard gaat nog een leven lang mee. Gewoon even wachten tot ik zelf weer verder zou kunnen beleren zou dus mijn keuze zijn. :)

Edit: in "eenkennnig" geloof ik niet zo, in verreweg de meeste gevallen betreft het dan paarden die gewoon wat meer tijd nodig hebben en dichtslaan als het te snel voor ze gaat.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 27-09-12 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:52

Ik heb mijn ooit jonge pony die erg mishandeld was weggebracht, ze hebben er een kluif aan gehad maar uiteindelijk kwam het toch goed. Beestje had te veel mee gemaakt, en ik wilde het profesioneel laten doen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:54

Ik zou ook op zoek gaan naar een prof die gewend is om met angstige paarden om te gaan. Denk dat je er daarna zelf ook alleen maar profijt van hebt dat je paard meer open staat voor anderen. Inderdaad ook voor dingen die eerder genoemd worden, vakanties, ziek zijn of eventueel ooit nog een verkoop etc.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:07

even een stukje extra uitleg over de 'eenkennigheid'
Het is niet zo dat hij geisoleerd staat, in tegendeel zelfs. het paard ziet dagelijks mensen van kinderen tot ouwe opa's
Als de eigenaar erbij is wordt het paard ook wel geaaid al moet er dan wel (steeds minder)gecorrigeerd worden omdat hij wil weg springen/rennen, vervolgens geeft hij zich wel over en ontspant langzaam.
Zonder eigenaar kan je er niet bij in de buurt komen, weer een heel ander beeld.

Kan iemand er dan wel mee werken? is een beetje de onderliggende vraag.
Voor beide partijen wil je natuurlijk geen ongelukken

---

leuk al die reacties, toch nog vrij uiteenlopend :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:27

TS, als je aan jezelf twijfelt i.v.m. die blessure zou ik sowieso uitstellen of het laten doen.
Hoeveel tijd gaat het jou kosten om weer helemaal terug de oude te worden?
Het hangt ook een beetje van het paard af, is hij er echt aan een nieuwe uitdaging toe?

Ik heb zelf vroeger meerdere paarden beleerd, maar door een blijvende handicap kon ik het alleen niet meer doen. Ik ben toen geweldig geholpen door Kirsti Nap in Westerland, ik zou daar nu zo met een ander paard weer naartoe gaan. Echt een paardenvrouw in hart en nieren die met respect op een manier met paarden om gaat en ze helemaal in hun waarde laat om zo een degelijke basis mee geven waarop jij weer verder kan borduren.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:30

Ik zou er of altijd bij zijn, of hem weg brengen en hem ook even laten. Dat hij de kans krijgt aan de ander te wennen en niet pas aan het werk kan als jij er bent.

Gaat dit om 1 van de exmoor hengsten? of haal ik nu wat raars in me hoofd :o

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:41

Myca, als ik weer mag rijden is het beestje 6 jaar oud.
De basis op zit er nu al voor een groot deel op dus dat gaan we voor die leeftijd ruim halen en dan doen we nog heel rustig aan.
Hij is wel erg werkwillig, komt al naar je toe als hij je ziet en heeft nooit 1 pas verkeerd gedaan.
Ben ik met hem bezig dan kan ik hem 100% vertrouwen, al stormt het dan nog blijft hij rustig en op zijn gemak.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:45

Ik heb mijn paard laten inrijden maar dan wel gewoon op haar eigen stal. En ben er meestal ook bij geweest. De mijne was wel eenkennig maar ook wel een beetje tegengesteld in plaats van onzeker/angstig eerder brutaal naar andere, de eerste keer dat ze er mee aan de slag ging. Negeerde mijn paard ze compleet stond echt letterlijk de andere kant op te kijken en wilde ook niets te eten aannemen. En "viel" ook aan, in de zin van in een volle draf erop af gaan en hopen dat de persoon wijkt. Maar dat is na een paar keer echt wel beter gegaan. Dus ik zou zeker wel een ander laten doen maar persoonlijk dan ook niet alleen en er zelf bij zijn maar dat zou ik altijd willen zijn wat dat betreft wil ik gewoon weten wat mensen er mee uitvreten en naarmate je daar een idee van hebt hoe gaat kun je ze natuurlijk wel alleen laten.
Persoonlijk denk ik dat het voor het paard zelf alleen maar goede les en ervaring is om ook andere in te betrekken, kost misschien meer tijd maar wel een goede les voor het paard dat ook andere te vertrouwen zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:48

tinkerfunss schreef:
Gaat dit om 1 van de exmoor hengsten? of haal ik nu wat raars in me hoofd :o

:j

Maar het ging me meer om de vraag in algemene zin
Je laat hem wegbrengen, dan is het een andere omgeving, geen veiligheid van het baasje, stress en angst voor de nieuwe trainer en of inrijden dan zo prettig wordt?
versus
risico van weer een blessure, verkeerde 'zit' (stijfheid ruiter, toch een tijdje niet gereden dus misschien loopt alles neit zo soepel meer?)

beetje in het kader van 'veiligheid' zowel voor de ruiter als het paard en voor de eventuele trainer.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:51

Is wegbrengen naar een ervaren iemand (geen professional) dan geen optie? Op een rustige stal, waar die geduldige persoon er rustig mee aan de gang gaat.

Ik ben nu zelf ook een paard aan het beleren, en stel ik krijg zo iets, zou ik eerst grondwerk gaan doen, rustig laten wennen, en dan weer opnieuw beginnen met het zadel en dergelijke, pas als we elkaar vertrouwen gaan we verder. Zo heb ik het ook met de huidige gedaan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:05

Misschien is het een optie, maar aan jou dan de vraag: hoe wil je een paard die vol in verzet gaat en doodsbang voor je is, van de box/wei naar de bak krijgen dan?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:07

Uitbesteden aan een fijne ruiter, leert het paard meteen aan andere personen te wennen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:26

Ik zou in een hoekje van de stal gaan zitten/staan en hem nieuwsgierig maken. Dit rustig opbouwen tot ik als mag. Maar dan kan hij weer tijdelijk niet naar buiten, voor het mooie zou hij dan een uitloop stal moeten krijgen met kleine paddock eraan vast, en dan ook hem nieuwsgierig laten worden, laten merken dat ik te vertrouwen ben, rustig opbouwen als hij het ontspannen toe laat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:26

Rider01 schreef:
Misschien is het een optie, maar aan jou dan de vraag: hoe wil je een paard die vol in verzet gaat en doodsbang voor je is, van de box/wei naar de bak krijgen dan?

Ik denk dat je het vertrouwen in moet hebben dat prof mensen wel weten hoe het aan te pakken en dat ze hun tijd nemen en dus niet direct aan de slag willen. Nadeel kost meer tijd en jouw uit eindelijk meer geld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:34

riagr schreef:
Goede, sensitieve, ervaren prof zoeken. Leert je paardje meteen dat behalve de eigenaar er méér mensen zijn die plezierig/ te vertrouwen zijn.
Maar dan dus wel echt goed zoeken naar die speld in de hooiberg die dit voor je kan doen..

Precies, dus geen stal die jou belooft dat je paard na 4 weken B klaar is, zelfs zonder je paard gezien te hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:37

Rider01 schreef:

Dan vraag ik me af of dat paard uberhaupt wel een opvoeding heeft gehad?
Een paard wat bij iedereen op de achterste benen staat maar waar de eigenaar alles mee kan doen is wel echt een zeldzaamheid en niet simpelweg eenkennig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:40

Niet weggeven, dan maar wachten.

Hier ook een redelijk gevoelig en eenkennige pony (heeft als jong ding in het wild geleeft, eenkennigheid nu na 2 jaar al een stuk minder gelukkig) maar dat was een ramp geworden als die uit handen was gegeven.

Paard in kwestie raakt in paniek zodra iets te snel gaat en niet goed word 'uitgelegd', dus dat had alleen maar verkeerd af kunnen lopen.

Als je nu al twijfelt over eventueel wegbrengen zou ik het niet doen. Beter voor het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:47

Juangi schreef:
Paard in kwestie raakt in paniek zodra iets te snel gaat en niet goed word 'uitgelegd', dus dat had alleen maar verkeerd af kunnen lopen.

Dat is bij bijna elk paard zo, alleen wanneer het te snel gaat verschilt (de een is nu eenmaal trager van begrip dan de ander)
Daarom moet je ook iemand zoeken die zadelmak maakt met oog voor het paard.
Er zijn genoeg profs met verstand.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:04

Ik zou iemand erbij zoeken en het samen doen. Ik weet niet hoe oud het paard in kwestie is maar wachten heeft nog nooit een paard kwaad gedaan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:21

anneliesdj schreef:
Rider01 schreef:

Dan vraag ik me af of dat paard uberhaupt wel een opvoeding heeft gehad?
Een paard wat bij iedereen op de achterste benen staat maar waar de eigenaar alles mee kan doen is wel echt een zeldzaamheid en niet simpelweg eenkennig.

Precies mijn punt, dit heb ik zelf ook nog niet eerder gezien.
Zelfs de persoon die hem al een half jaar voert probeerd hij ver van weg te blijven, echter komt hij meteen aanlopen als hij de eigenaar ziet (die niks met snoepjes o.i.d. doet)
Echt soms snap ik niks van die gek :')

Ik blijf natuurlijk consequent mensen uitnodigen om hem even te aaien of een praatje met mij te maken (zodat die vreemden toch dichtbij het paard staan)
Maar het muntje valt echt nog niet bij hem..
Hetzelfde heeft hij trouwens ook bij soortgenoten, terwijl hij toch in een kudde is geboren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:31

Juist door een paard uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen en tussen vreemde paarden en vreemde mensen te zetten reageren ze vaak compleet anders dan verwacht is mijn ervaring tot dusver. Paarden die bij de eigenaar lastig, bang, sensibel of dominant reageren naar anderen raken uit hun doen, en richten zich vol vertrouwen op degene die hen op de nieuwe stal in handen heeft, spoken minder omdat ze zich toch al onzeker voelen en zijn vaak onverwacht 'handelbaar'. Dat is gelijk ook de reden dat ik nooit bij mensen aan huis kom inrijden, ik wil ze op stal zelf zoveel mogelijk in handen zodat ze zich in de tijd dat ze bij mij staan op mij richten ipv op de baas of afleiding zoeken in de vertrouwde omgeving.
Dus ik zeg: op locatie laten doen door iemand die het rustig aanpakt en veel aandacht wil geven aan de dagelijkse omgang.