Vooruitgang, of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Vooruitgang, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:19

Hallo allemaal,

Ik heb dit paard nu net 1,5 maand, er is heel veel veranderd in de houding van dit paard. Dit paard is in het verleden altijd erg rond getrokken met een slof. Daardoor kende dit paard geen ontspanning en hield zijn lijf erg vast. We zijn erg hard gaan werken aan ontspanning en dit is met goede begeleiding gelukt. Dingen die we tot nu toe behaald hebben: - we kunnen ons concentreren - hij springt niet meer weg - hij vind het fijn als ik zn stal binnen ga - hij staat open om dingen te veranderen Dilano: - 7 jr - B startgericht - KWPN'er - 1.74 M - een schatje.

Dit paard is voordat ik hem ging rijden altijd met een slof rond getrokken en kende ontspanning niet, voor mij was het ook erg zoeken hoe ik met hem om moest gaan..

Deze foto is hoe hij eerst liep (en hoe ik erop zat ;) ).
Afbeelding

Dit is hem vandaag de dag (met filmpje)
Filmpje:
https://www.dropbox.com/s/wttsk77r8lpzbru/MOV01533.MPG
Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes :)
Dank voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-09-12 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast.

pien_2010

Re: Vooruitgang, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:58

Tja, je zegt dat hij altijd met slof is gereden. Als je alleen de foto's had laten zien zonder verhaal en filmpjes dan zou ik geschreven hebben dat ik eerste foto het fijnste vindt om te zien. Mooi trots paard laat je zien. De andere foto's en filmpje vind ik niet fijn om te zien. Je rijdt je paard van voren naar achteren (dat doet bijna iedereen dus je bent in goed gezelschap), je paard loopt achter de loodlijn omdt hij te veel met druk wordt gereden en ik zie dat gewoon niet graag. Ik vind dat je een mooi paard hebt en het rood staat hem goed.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:06

pien_2010 schreef:
Tja, je zegt dat hij altijd met slof is gereden. Als je alleen de foto's had laten zien zonder verhaal en filmpjes dan zou ik geschreven hebben dat ik eerste foto het fijnste vindt om te zien. Mooi trots paard laat je zien. De andere foto's en filmpje vind ik niet fijn om te zien. Je rijdt je paard van voren naar achteren (dat doet bijna iedereen dus je bent in goed gezelschap), je paard loopt achter de loodlijn omdt hij te veel met druk wordt gereden en ik zie dat gewoon niet graag. Ik vind dat je een mooi paard hebt en het rood staat hem goed.

Je vind de eerste foto fijner dan de rest??

TS, heb je vorige topics ook gevolgd en ik vind dat jullie zeker vooruit zijn gegaan! Ga zo door..

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:08

mang, dank u :)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:10

Wat ik zie uit de foto's vind ik dat hij bij de 2 laatste foto's hij iets te diep loopt.
Net achter de loodlijn, zijn gang vind ik wel beter, op wat ik kan zien.

Let erop dat hij niet achter de loodlijn gaat lopen, binnenhand losser dan de buitenhand en dan een ophouding maken wanneer hij te diep wilt lopen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:11

De 2 laatste foto's zien er veel beter uit dan de eerste.
Op de laatste foto lijkt hij zelfs iets lager te willen gaan lopen (uitgeschoven) wat voor hem met zijn verleden een mooie prestatie is.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:13

Dank u voor de tip, toelichting erop is: dit zijn foto's, filmpje van tijdens het loswerken. Paard kon in het begin niet anders lopen dan op de eerste foto, dus ben zelf al lang blij dat hij flexibel is in zijn nek, nu hij dit weer kan kunnen we met lessen verder gaan.. :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:15

Ik vind dat jullie wel vooruitgaan, maar het is moeilijk te zien van 1 foto 'eerst' en 2 foto's en een filmpje 'nu'.

Met de goede begeleiding denk ik dat je nog verder kunt komen met dit paard :)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:17

Zeker vooruitgang dan in je vorige topic met dit paard. Ik zou hem nog wel losser van de hand willen zien, maar met de juiste instructie ernaast komt het vast goed met jullie.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:19

Ik vind de vooruitgang verbluffend! paard loopt lekker ontspannen, wordt meer over de rug gereden, super.
Nu nog opletten voor dat achter de loodlijn komen, maar dat komt vanzelf wel

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:20

Jeetje ik heb me verbaasd over de vooruitgang, ga zo door!!

Hij loopt inderdaad nog wat te diep maar uit eigen ervaring weet ik dat dat wel goed komt :j

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:21

super! dank jullie :)

stalkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:09

Ik vind het paard in zijn houding zeker vooruit gegaan, veel meer ontspanning. Wat mij opvalt op het filmpje is dat je zadel te klein is voor jou, je komt met het lichtrijden heel ver achterin het zadel terecht. Dit is voor het paard zijn rug niet fijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:41

Ik vind wel dat de bespiering in de achterhand erg is afgenomen!
heb je hem een poosje niet gereden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:10

44Myrthe44 schreef:
Ik vind wel dat de bespiering in de achterhand erg is afgenomen!
heb je hem een poosje niet gereden?

Dat zie ik dus ook Myrthe44 en natuurlijk is foto 1 ook niet goed gereden maar paard vind ik ziet er beter uit als op de andere foto's.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:21

Ik vind het paard absoluut de ontspanning meer opzoeken.... hij zet er niet meer zo'n hertennek op ;-)
Daar heb je dus vooruitgang geboekt.

Ik vind het paard echter te schraal worden; zeer opgetrokken buikje, en ook schraler qua bespiering. Hoeveel hooi krijgt dit paard per dag? En loopt hij lekker in de wei?
Ik zou er flink wat ruwvoer in gooien, hij kan wel wat extra's hebben.

Verder mist hij impuls, een natuurlijk drive van achter om te lopen. Misschien helpt het zijn koppie wat meer vrij te maken door ook buiten te gaan oefenen op impuls. Dus niet 'harder' maar met meer energie van achteren.
Nu loopt hij deels te diep en komt van achter niet goed mee.... die 2 zaken zijn natuurlijk oorzakelijk met elkaar verbonden.
Ga 'leuke' dingen doen met dit paard, kop en lijf losmaken door lekker naar buiten te gaan en een beetje afwisseling met het bakwerk te geven.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 24-09-12 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:21

het beeld is zeker fijner als voorheen.
wat mij opvalt op het filmpje is dat het net lijkt of je je paard wilt optillen met je handen, laat je handen gewoon laag, dat hij te diep wilt lopen moet je niet oplossen met je handen omhoog doen maar actiever rijden. sowieso ziet het er in het algemeen wat traag uit, meer actieviteit en hij zal ook wat minder zwaar in je hand worden! succes!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:26

Heette dit paard toevallig vroeger macho? Hij lijkt ook in zijn lopen op een paard dat ik ken van vroeger, die werd inderdaad altijd met slof gereden omdat zijn eigenaresse er bang voor was.

Ik vind hem nog steeds heel erg in een eigen houdinkje lopen, ik zou veel proberen te variëren in hoofd hals houding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:29

Zorg je ook voor voldoende rust tussen trainingen door? Zeker nu je het paard wilt leren anders te lopen, is dat best belastend en kunnen spieren wat verzuurd raken.
Voldoende rust inbouwen, en een hersteldag na een pittige training is net zo belangrijk als de training zelf.
Zo blijft het paard het ook leuk vinden.

Een rustdag op stal doorbrengen is geen goed idee, zorg dan wel dat hij lekker naar buiten kan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:27

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:47

De bespiering is niet perfect en de houding mbt de loodlijn ook niet, maar hé je hebt m 1,5 maand!!! De spanning van de eerst foto is weg en hij durft diep te lopen. Super! Dat hij in zo een korte tijd zo anders durft te lopen is heel goed. Volgende stap: achterhand er onder terwijl hij voor de lengte krijgt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:33

ik heb je vorige topic ook gezien, en nu de foto's en het filmpje bekeken.
Ik vind dat er wellicht iets meer rust in het paard z'n koppie zit, maar ik zie geen mooiere dingen dan in je vorige topic.
Waarom rijdt je hem niet gewoon met de neus eruit, hals op lengte en buigen vanuit de schoft, achterhand er lekker onder en soepel maken en balans geven, die krul aan de voorkant is echt niet goed om te zien en niet goed om te doen. dit paard moet naar voren naar voren naar voren. je mag zelf ook wel iets meer rechtop in balans zitten, nu zit je tegen met je schouders regelmatig veel te ver naar achteren, je bent ook erg stug in je armen, ontspan zelf ook eens lekker, soepelere armen en schouders en je hand naar voren durven steken, het is wel een hartstikke leuk paard.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:47

Na je 1e topic hadden wij een aanvaring.. Er waren nogal wat punten van kritiek.. Maar je bent super vooruit gegaan met dit paard! *\o/* Veel meer rust en je zit is ook netjes! Zoals anderen al zeiden, hij loopt soms nog iets te diep maar verder complimenten! +:)+ Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.. Zadel is inderdaad ietsje te klein maar verder, ga zo door!

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:52

De meningen zijn erg verdeeld over tijdens het losrijden op of achter de loodlijn lopen. Sommige zeggen dat hij juist dan zijn rug spieren aanspant en dit voor het losrijden juist fijn is. De andere zeggen dat je 'm juist op de loodlijn moet hebben lopen. Maar wat is waar? Die discussie ga ik niet voeren, zelf ben ik allang blij dat hij lager wil lopen met zn hals en zichzelf ontspant in plaats van als een gek door de bak crossen!.

Daarnaast zeg ik nergens dat hij perfect loopt, wil alleen de vooruitgang delen.

Maar toch bedankt voor alle tips :-)

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:08

pien_2010 schreef:

Een mooi trots paard op de foto? Nou sorrý hoor, maar ik zie daar toch duidelijk spanning :Y)