Struikelend saai paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Struikelend saai paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:50

Beste Bokkers,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende...

Sinds een jaartje rijd ik op een belgisch trekpaard (ik heb haar zelf beleerd, ze is nu ruim 4 jaar en weegt ongeveer 720 kilo) maar ik heb wat strubbelingen.
Ik rijd 1x per week in de les op een manege, daarnaast probeer ik nog 1 a 2x in de week te rijden.

Het probleem is dat ze ontzettend veel struikeld (met haar voorbenen) als ik rijd, gemiddeld zo'n 6 a 7x in een les van ruim 45 minuten.
Dit vind ik zelf wel erg veel, en ook voor mijn zelfvertrouwen is het niet echt bevordelijk omdat ik soms echt bang ben dat ze gaat struikelen dat ik misschien wel te geforceerd ga zitten.
Dus ik dacht ik ga er eens bij longeren zodat ze misschien wat sterker in haar benen wordt, misschien gewoon een spierkwestie, slappe spieren doordat ik te weinig rijd (dit kan ik dan mooi opbouwen met longeren dacht ik).
Maar dan krijg ik haar met geen mogelijkheid vooruit als ik haar wil longeren, alsof ze blokkeerd, en als ik dan een tik met de zweep geef dan geeft dat geen effect.
Daarom ben ik dan ook maar gestopt met longeren. :(

Ook heb ik continu het idee dat ze vermoeid is, het struikelen is later op het jaar erger dan midden in de zomer is mij opgevallen.
Zeker als ze in de winter op stal staat is ze echt een saai ding. :z

Zou het misschien aan het voer kunnen liggen misschien dat er meer voedingstoffen in het gras zitten als ze van het voorjaar de wei op gaan?
Momenteel staat ze 24/7 op de wei, krijgt ze 3x per week van mij 1,5 schep biks (merrie-veulen brok van hippostar, ik zou over willen stappen op ander voer maar weet niet goed wat/welk voer) en een volle schep haver.
Ik heb van de zomer ook een tijdje kernmixbrok (van van Gorp meen ik...geel witte zak..) gevoerd, toen leek ze een stuk frisser en enthousiaster.
Had haar nog nooit zo meegemaakt, zou dit echt het voer kunnen zijn? Misschien dan weer over stappen op die kernmixbrok?
En dan nog wat erbij voeren?
Ik vind het best moeilijk om het juiste voer te zoeken voor een sober ras, helemaal omdat ik echt niet de tijd heb om iedere dag te voeren (3-4x in de week is wel haalbaar, maar iedere dag ga ik echt niet redden).

Ik hoop dat jullie me zouden kunnen helpen om van het struikelen af te kunnen komen want ik weet het niet meer.

Thincla

Re: Struikelend saai paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:59

Heeft die niet eens met zn benen?mischien naar de DA gaan?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:02

je geeft aan dat ze nu ongeveer een jaar bereden wordt, dan zit ze waarschijnlijk nog steeds in het leerproces van in balans komen. en bij zware koudbloeden zoals een belg gaat dat vaak moeizamer dan bij een dressuurgefokte warmbloed.

bouwtechnisch zit de belg een beetje lastig inelkaar voor een goede balans, 2/3 van het lichaamsgewicht wordt door de voorhand gehouden en 1/3 door de achterhand. en door de zware voorhand van een belg geeft dit een langere leerweg dan een warmbloedje.
struikelen is dan 1 van de punten die je dan ziet bij onbalans.

soms kan het ook zijn dat je haar net even wat actiever aan het been moet rijden, door sloffen met de voorvoeten kunnen ze ook gaan struikelen.

en goed de lengte van haar hoeven in de gaten houden, hierdoor kunnen ze ook gaan struikelen.

als laatste kan het ook een combinatie zijn van hierboven genoemde: onbalans, sloffen en te lange hoeven.

met voer kun je alleen je paard wat actiever/ frisser krijgen, maar het struikelen moet je echt rijtechnisch oplossen.

succes ermee

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:04

ik zou idd even de Da laten komen.
Persoonlijk vind ik het aantal boks wat ze krijgt wel erg weinig.
Vooral omdat ze 6 a7 x lest (per week?was een beetje onduidelijk)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:07

@thinkla: ik heb het vaker met belgen gehad dat ze struikelen, denk dus niet dat er perse iets met de benen mis is.

@myk_en_shant: Dankjewel! kan het niet zo zijn dat als ze het juiste voer heeft meer energie en pit heeft en dus beter op haar benen let en niet gaat sloffen. Nu ik erover na denk struikeld ze vaker aan het einde van de les, ook let ze dan niet meer erg op haar benen wat dus inderdaad sloffen en struikelen tot gevolg heeft.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:08

ik weet niet waar je 6 a 7 x leest, ik lees dat ze maar 2 tot 3 x rijd in een week.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:09

@libertylucky: ik les 1x in de week en buitenom deze les probeer ik 1 a 2x te rijden.
Dus rijd ze ongeveer 3x per week.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:10

myk_en_shant
zie de 3e alinea :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:12

misschien komt ze inderdaad net even wat energie tekort tijdens de lessen, misschien de les qua actie iets beter indelen, iets vaker stappen. totdat ze zelf aangeeft dat ze voldoende energie heeft om een vol lesuur vol te houden.
voor een zware trekpaard is het zwaarder om een heel lesuur vol te houden dan een warmbloed, wederom door hun bouw. ze zijn vroeger gefokt om te trekken en niet om erop te rijden.
dus het vraagt gewoon net even wat meer van een trekpaard om in een bak rond te rennen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:13

ze bedoeld hiermee dat ze 6 a 7 x struikeld

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:14

als t weer tijd wordt voor de hoefsmid gaat mn paardje struikelen......hoefjes ok?

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:17

In principe voer je altijd voor de volgende dag, dus als je voert op de dagen dat je rijdt, heb je daar weinig tot geen profijt van (omdat je niet rijdt op de dagen nadat je je paard hebt gevoerd). Ik denk trouwens dat het sowieso aan te raden is om je paard dagelijks hetzelfde te voeren, ipv 3 keer per week. Dan kan hij ook een bepaald energieniveau opbouwen. Kun je niets voor je paard klaarzetten, zodat het wordt gegeven op de dagen dat je er zelf niet bent?
Hiermee wil ik overigens niet meteen zeggen dat je dat effect zo heel direct kunt meten. Het is niet meteen zo dat je een ander paard hebt op woensdag omdat je dinsdag een kilo biks hebt gegeven....
Laatst bijgewerkt door danberlo op 19-09-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:17

Staat ze op ijzers?
Die van mij kreeg laatst speciaal beslag, omdat ze een pees probleem had. Hierdoor struikelde ze heel vaak.
Ze heeft nu weer haar "normale" ijzers eronder en het struikelen is weer over.

Dus het kan ook met de ijzers te maken hebben.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:19

@myk_en_shant: Je hebt gelijk, ze zijn om te trekken gefokt. Maar ik heb tot vorig jaar ook op een jonge belg gereden, deze struikelde zelfs ook voor de kar.
Ik neem inderdaad vaak rust in de les, even stappen en dan weer verder mee met de les.
Maar wat mij zo opvalt is dat het erger is als ze 24/7 op stal staat, dus ik dacht zelf; misschien krijgt ze te weinig energie binnen en daarom wat saai is.
Denk je dat ik die balans waar je het over had moet vinden door te rijden? Of heb je een idee hoe ik er verder aan kan werken zonder te rijden? Longeren heb ik inmiddels al geprobeerd zonder succes. Ben nu bezig om haar voor de kar te laten lopen.. misschien dat ze daardoor wat meer balans krijgt?
Of is het een kwestie van rijden en uren maken?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:23

Ze staat inderdaad op ijzers, maar dit gaf geen verandering. Er zijn 2 verschillende smeden geweest, maar geen verschil.

@danberlo: daar heb ik zelf nog niet aan gedacht. Ik zou inderdaad beter iedere dag kunnen gaan voeren. Maar ik heb daar echt de tijd niet voor, ik kan nog eens aan de boer gaan vragen (waar ze van is) of hij dat wil doen als ik het klaar zet, maar ik vrees dat hij dat niet echt nodig zal vinden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:25

ik denk dat het door volledig op stal staan de spieren te weinig getraind wordt en belgen zijn ook gefokt om met min 20 nog buiten te kunnen staan, dus stal is eigenlijks dan een extra luxe die helaas stijfheid bij dit soort rassen kan veroorzaken.

balans kun je alleen maar kweken door oefenen, oefenen en nog eens oefenen. er zijn hier verschillende manieren voor, de bekenste manieren zijn voltes rijden, overgangen rijden en balkjes draven. en voornamelijk combinaties hiervan.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:29

Aha, dus als ik het goed begrijp kan ik nu beter iedere dag voeren, en gewoon blijven oefenen. Ik ga vanaf nu meer oefenen met balkjes draven, voltes rijden en overgangen maken.

Wat het voer betreft wat ik voer, denken jullie dat het genoeg is? Of misschien hebben jullie een beter idee qua rantsoen?
Tips zijn welkom..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:35

Ik denk niet dat ander voer gaat helpen, als je haar gewoon genoeg, fatsoenlijk hooi aanbiedt moet ze het daar op kunnen doen. Liksteen erbij en je bent klaar.

Het struikelen en minder actief worden lijkt mij een rijtechnisch probleem.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:40

Misschien wat beter je training opbouwen. Je rijdt weinig keren in de week maar dan wel behoorlijk lang. Misschien kun je beter beginnen elke dag te rijden en dan maar 10 minuten en dat dan langzaam uit te bouwen naar vaker. De lessen eerder stoppen tot je paard er aan toe is om langer te lopen.\Misschien voor de zekerheid medische dingen even laten uitsluiten door de veearts? Een paard van 4 jaar is nog niet zo sterk en in conditie. Is nog een jonkie, het kost tijd om balans en bespiering te krijgen.

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:54

Misschien werkt balkjes lopen om der te leren dat ze moet kijken waar ze loopt en der benen op te tillen

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:27

Ik denk dat jouw grote knuffel heel erg hard aan het groeien is en al haar energie daarvoor verbruikt. ;)

Je ziet het vaker bij grote paarden. Als ze een jaar of 4 a 5 zijn, lijkt het of ze van ellende hun benen niet meer op kunnen tillen.
Iedere stap ben je weer bang dat ze struikelt....
Je kunt aan de hoefsmid vragen of hij haar een flinke opzet wil geven, maar veel zal dit niet uithalen.
Heb je haar ook daadwerkelijk eens zien vallen? Of weet ze zich altijd weer te corrigeren?
Als je haar nog nooit hebt zien vallen, hoef je je eigenlijk niet ongerust te maken...
Ze zal vanzelf stabieler en beter in haar evenwicht komen als ze wat ouder wordt. :))

Je kunt het vergelijken met een doorgeschoten puber.... die lopen altijd te sloffen.... -:(- ongeacht of de hele wereld ze er op wijst.... En als ze ouder worden, gaat het vanzelf over.

Niet te veel zorgen maken. Als ze het erg bont maakt, mag je haar best eens wat aanpakken! Laat maar merken dat je het niet fijn vindt dat ze niet op haar voeten let. _-:(

Zeker niet stoppen en rust geven! Dan maak je het haar wel erg gemakkelijk.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:55

verdiep je eens in het gymmen rechtrichten zodat hij soepeler in zijn achterhand kan worden,
Ook miss eens longeer les nemen, waarschijnlijk doe jij iets fout,verkeerde positie , te grote hulpen of juist te klein en op de verkeerde manier.

Bedenk dat het best lastig is voor zo,n groot zwaar paard, daar is tijd voor nodig, respecteer ook zijn tempo op dit moment hij kan gewoon niet anders , het is een trekpaard en geen snel atletich gebouwd paard, dus neem de tijd, hij kan rijpaard worden maar dan zul jij hem op de jusite wijze moeten trainen m vraag aan je instructrice of ze uit kan leggen wat jij moet doen zonder te veel druk te hoeven geven

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 08:07

@JerInTho: Zou natuurlijk goed kunnen dat ze haar energie daarvoor gebruikt ja. In dat geval scheelt het veel als ik consequent zou voeren misschien.

Ja ik ben zeker bang dat ze iedere stap struikeld, dit paard hersteld zichzelf gelukkig snel als ze struikeld. Maar ik heb hiervoor op een andere belg gereden ook 4 jaar oud, maar die liet zichzelf dan toch wat meer vallen als ze struikelde. Ik ben toen via haar nek eraf gegleden, niet echt een prettige ervaring. Ik ben daardoor flink wat banger geworden.

@midgie: ik heb nog nooit problemen gehad met longeren, totdat ik dit paard ging proberen. Maar ik zal eens hulp vragen als ik ga longeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:59

Longeren is niet zomaar rondjes lopen maar weten wat je oefent,ook is aan het bit of halster niet echt een juiste manier om te longeren, neem een kaptoom, daar kun je door middel van een juiste stelling ook het binnen achterbeen gebruiken wat met een bit of halster niet lukt, zeker bij een ongetraint op de voorhand lopend paard. het paard zal in de wei weinig problemen hebebn maar zodar jij erop gaat zitten kan hij je niet dragen, ook al lijkt hij groot en sterk, het probleem ligt dus bij jou training , weet wat je doet en leer hoe een paard dragen moet

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:30

Hoi Yvje,
De energie kan uit het voer komen, maar aangezien je niet zo heel veel rijdt, heb je grotere kans dat ze er alleen maar dik van wordt.
Wat je wel zou kunnen doen, en dat is makkelijk ook, is haar Summerfit geven.... of iets vergelijkbaars.
Dat zijn die "koeken" voor paarden waar alle dagelijkse benodigdheden in zitten. Je weet dan zeker dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgt om te groeien. Daardoor zal ze zich minder snel moe voelen.
En als ze zich niet meer zo moe voelt, zal ze ook makkelijker gaan lopen. :j