Graag zou ik jullie advies willen over het volgende...
Sinds een jaartje rijd ik op een belgisch trekpaard (ik heb haar zelf beleerd, ze is nu ruim 4 jaar en weegt ongeveer 720 kilo) maar ik heb wat strubbelingen.
Ik rijd 1x per week in de les op een manege, daarnaast probeer ik nog 1 a 2x in de week te rijden.
Het probleem is dat ze ontzettend veel struikeld (met haar voorbenen) als ik rijd, gemiddeld zo'n 6 a 7x in een les van ruim 45 minuten.
Dit vind ik zelf wel erg veel, en ook voor mijn zelfvertrouwen is het niet echt bevordelijk omdat ik soms echt bang ben dat ze gaat struikelen dat ik misschien wel te geforceerd ga zitten.
Dus ik dacht ik ga er eens bij longeren zodat ze misschien wat sterker in haar benen wordt, misschien gewoon een spierkwestie, slappe spieren doordat ik te weinig rijd (dit kan ik dan mooi opbouwen met longeren dacht ik).
Maar dan krijg ik haar met geen mogelijkheid vooruit als ik haar wil longeren, alsof ze blokkeerd, en als ik dan een tik met de zweep geef dan geeft dat geen effect.
Daarom ben ik dan ook maar gestopt met longeren.
Ook heb ik continu het idee dat ze vermoeid is, het struikelen is later op het jaar erger dan midden in de zomer is mij opgevallen.
Zeker als ze in de winter op stal staat is ze echt een saai ding.
Zou het misschien aan het voer kunnen liggen misschien dat er meer voedingstoffen in het gras zitten als ze van het voorjaar de wei op gaan?
Momenteel staat ze 24/7 op de wei, krijgt ze 3x per week van mij 1,5 schep biks (merrie-veulen brok van hippostar, ik zou over willen stappen op ander voer maar weet niet goed wat/welk voer) en een volle schep haver.
Ik heb van de zomer ook een tijdje kernmixbrok (van van Gorp meen ik...geel witte zak..) gevoerd, toen leek ze een stuk frisser en enthousiaster.
Had haar nog nooit zo meegemaakt, zou dit echt het voer kunnen zijn? Misschien dan weer over stappen op die kernmixbrok?
En dan nog wat erbij voeren?
Ik vind het best moeilijk om het juiste voer te zoeken voor een sober ras, helemaal omdat ik echt niet de tijd heb om iedere dag te voeren (3-4x in de week is wel haalbaar, maar iedere dag ga ik echt niet redden).
Ik hoop dat jullie me zouden kunnen helpen om van het struikelen af te kunnen komen want ik weet het niet meer.
ongeacht of de hele wereld ze er op wijst.... En als ze ouder worden, gaat het vanzelf over.