Angela schreef:Hoewel ik liever een te losse slof zie als een strakke, is de slof hier wat mij betreft net te los. Als je paard nu de hals laat vallen heb je dikke kans dat hij in de slof komt te staan. Er moet dus eigenlijk een net-niet (ipv een helemaal niet) contact op de slof staan als je paard in deze houding loopt. Verder denk ik inderdaad dat een goed afgestelde martingaal voor jullie een fijnere hulpteugel is. Dan zit je niet constant dat je moet voelen of de 2 teugels nog wel het juiste contact hebben, maar heb je wel de beperking bij het omhoog gooien van het hoofd.
Daarbij natuurlijk wel zaak dat je uit gaat zoeken wat de reden is van het omhoog gooien van het hoofd, zodat je aan de oplossing kan werken, ipv alleen maar het verdoezelen van het probleem dmv een hulpteugel.
Ook ik vraag me af waarom je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Ik heb het vermoeden dat het paard zijn rug wegdrukt. De foto - vind ik - zo op het oog geen fijn beeld geven. Je paard geeft niet "echt" na en loopt naar mijn mening nog steeds met een weggedrukte rug. Een slof kan - zoals Angela al zegt - heel veel problemen verdoezelen. Als je de slof gebruikt om problemen op te lossen is dat prima, maar dan moet je hem anders gebruiken dan ik je op de foto zie doen. De slof, vind ik ook, net iets te los (om dezelfde reden als Angela hier zegt).
Gebruik de slof om de rug te versterken. Rij je paard rond en over de rug. Begin met laag diep en rond en rij vervolgens voltes openen en sluiten, schouder binnenwaarts etc. Zorg ervoor dat je paard met impuls (vanuit het achterbeen) blijft lopen en niet op de slof gaat hangen.
Persoonlijk vind ik een martingaal echt een vreselijke hulpteugel (beperkt de teugelvoering). Als je handig wilt worden met de slof moet je er wel mee rijden