Wissel probleempje.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Wissel probleempje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:30

Ik sta op het punt een paard aan te schaffen. Ik en dat paard zijn beide Z1 dressuur dus in die klasse moeten we dan ook starten. Ik schaf dit paard aan omdat ik verder wil komen in de dressuursport.

Nou is het een 7 jarige en de huidige amazone is al wat begonnen met de wissels. Nou is het zo dat de wissel van rechts naar links perfect gaat maar van links naar rechts is een drama. Tot aan de wissel loopt hij super, goed recht, in de ontspanning maar laat zich wel voldoende sluiten en hij is perfect aan de hulpen. Het paard schiet er vandoor, wat in paniek en wisselt voor wel maar achter niet.

Nou is het vaak zo dat de sportcarrière van een paard vaak moet eindigen in de Z2 omdat het gewoon weg niet mogelijk is de wissels er in te krijgen. Natuurlijk is het paard nog jong en kan/ moet nog veel leren.

Maar wat denken jullie? Omdat de ene kant wel goed gaat, komt de andere ook wel of kun je daar niets over zeggen en blijft het onzeker of die wissel er ook in komt? Heeft 1 van jullie daar ervaring mee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Sky_As

Re: Wissel probleempje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:45

als jij zelf geen ervaringen hebt met wissels (leren), en het paard kent het al half en krijgt er paniek van/wordt er zenuwachtig van. Zou ik bijv. met de eigenaar afspreken dat je hem koopt (voor bijv. 500 euro meer) en dat ze hem afleveren met bevestigde wissels (al is het dan natuurlijk wel een Z2 paard en geen Z1 paard meer ;) )
Of je zet hem na het kopen, ergens in training bij iemand die de wissels erop kan krijgen.
Met de proeven van tegenwoordig schijnt het bijna onmogelijk te zijn winstpunten te rijden als de wissels niet bevestigd zijn (al springt hij ze 1 kant wel goed op).....

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:50

Klopt er zitten zoveel wissels in een proef!

Dat zou een mogelijkheid zijn om zo iets dergelijks af te spreken. Kijk, als ik zeker weet dat het wel gaat lukken, ben ik al blij en is de oplossing wel te vinden!

Straks krijgt niemand ze er in.

Jij bent wel positief in het feit dat het gaat lukken als ik dat zo lees!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:53

Paarden hebben altijd een makkelijkere en moeilijkere kant, als hij de ene wissel wel heel fijn springt komt de andere ook wel goed met een beetje geduld.
Het punt is dat men denkt dat een paard recht is, maar dit blijkt dan niet zo te zijn wat bij dit paard tot uiting komt in de wissel.
Veel buigen, naar voren en terug rijden, kracht ontwikkelen en vooral heel rustig blijven.
Komt echt wel goed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:55

ehm ja, want het feit dat een paard niet of niet goed wisselt ligt 9 vd 10 keer aan de ruiter.
Als je ze bij een topruiter neer zet (kost dan ook heel veel geld) dan kun je ervan uit gaan dat je hem echt wel goed beleerd terug krijgt.
Maar ieder paard krijg je ze anders geleerd, daarom is het heel belangrijk dat een ruiter het doet die heel veel ervaring heeft en dus 101 manieren kent om de wissel te leren. (zeker als je verder wilt in de sport en hoger dan zzl wilt gaan rijden).
De ene moet je extra toerijden, de andere extra terugrijden. De ene kun je het beste in contra aan laten galopperen en dan laten wisselen, of juist wel op de diagonaal, door een s van hand veranderen, in een slangenvolte.
Er zijn zoveel manieren, en misschien moet je er een hoop testen voor je weet wat voor dit paard werkt, vandaar ook mijn advies om dit wel gelijk door een proffesional te laten doen.
Misschien verkopen de huidige eigenaren hem juist wel omdat ze hem niet gewisseld krijgen (op de juiste manier)

Ik weet natuurlijk ook helemaal niet hoe oud het paard is en welke prijsklasse, want ook dat vind ik van groot belang!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:59

@ sky_as: het paard is 7, staat in de OP.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:01

jij staat er dus ook aardig positief in dat het wel goed gaat komen

paard is een 7 jarige ruin van gribaldi, appuyeren draf en galop zit er in, aanzet tot passage pakt hij heeel makkelijk op en ook een arbeids pirouette (galop) vraagprijs 15.000

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:05

svdijk schreef:
@ sky_as: het paard is 7, staat in de OP.

ja sorry :P tweede keer las ik hem wel. Maar dan vind ik nog steeds de prijs vrij belangrijk (ik hoef hem niet te weten! ) maar meer voor jezelf. Een 7 jarige die al Z loopt, en voor minder dan 10.000-15.000 verkocht gaat worden (en er niks mis mee is klinisch, röntgenologisch of een eigenaar met schuld) kun je er wel vanuit gaan dat de huidige eigenaren niet denken dat het paard heel veel hoger als de basis gaan lopen (dus max. zzl.) al zullen ze dat natuurlijk nooit zeggen.

Dat is het leukste met paarden, zolang ze Z1 lopen is het allemaal nog hoop etc. waar je voor betaald (als ze nog jong zijn en niet als leerpaard worden verkocht) maar zodra ze Z2 zijn maar de wissels niet goed springen, zijn ze ineens een stuk minder waard :D.

doel van deze tekst: jij weet wat je voor het paard betaald, dan zul je ook wel weten of het vrij goedkoop is voor de kwaliteit die je krijgt, of dat het duur zat is :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:21

Toen ik mn paard kocht raakte ze al in paniek op de voltes als ik bij x in de buurt kwam. Vond het nogal vreemd, toen eens laten gaan en kijken wat er gebeurde. Paard schoot de diagonaal op sprong een wissel en was helemaal van de leg. Ze hadden zo vaak geoefend dat ze helemaal de weg kwijt was. Vaak is de ruiter er zo mee bezig om het maar te laten gebeuren, verkrampt, paard schiet in de stress en het wil niet meer... Zo heb ik ook eens op een paard van een kennis gereden, paard liep zzl maar ging in telgang in stap, bij mij stapte ie gewoon. Conclusie ruiter zat gespannen wou het goed doen en hup paard ging vreemd lopen. Denk dat veel gevallen van niet lukken bij de ruiter ontstaan en we het maar met veel oefenen op willen lossen waardoor het paard alleen nog maar verder in de stress schiet.
Gelukkig heb ik een springpaard en rij ik rondjes in de B dressuur maar wat ben ik blij dat ik met alle rust nu een paard heb dat heel braaf en makkelijk zijn wisseltje springt :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:27

Sky_As schreef:
doel van deze tekst: jij weet wat je voor het paard betaald, dan zul je ook wel weten of het vrij goedkoop is voor de kwaliteit die je krijgt, of dat het duur zat is :D

prijs heb ik net genoemd ;-)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:33

mmm lastige prijs :P hangt natuurlijk ook af van de mogelijkheid in gangen. Dus vermogen voor piaffe passage of echt alleen basis.
tja, als je zelf niet handig genoeg bent of geen ervaring hebt, zou ik hem of kopen en prof. laten beleren, of een prijs afspreken en dat je hem pas af hoeft te nemen als de wissels erop zitten.
Je geeft zelf aan echt verder te willen. Dan zou ik zelf voor een Z2 paard gaan. Of in ieder geval 1 waar de wissels bevestigd zijn.

edit: dus dat kan wel dit paard zijn, maar dan wel iets verder.

Overigens vind ik het wel een koopje, een 7 jarige die zo ver in training is en ook nog aanleg laat zien voor de passage!
Een paard heeft op deze leeftijd al ruim 15.000 euro gekost aan dekgeld/opfok/stalling etc. Dus als het hele plaatje klopt, zou ik het risico wel durven te lopen :D

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:39

Ikzelf heb zo'n paard :D We hebben haar gekocht als 3-jarige met als doen 'OOIT' Z2 te starten. Nu is ze 7 en moeten we volgend jaar Z2 starten. Wissels gaan nog niet. Ik heb er geen ervaring mee, paard ook nog niet.. Dus maar uit handen gegeven aan m'n lesgever. Hij is er nu al een half jaar mee bezig en het gaat goed. Als m'n paard het correct kan, dan pas gaan mag ik het leren. De weg lijkt lang, maar als ik jou was zou ik het aandurven...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 08:41

Niemand van jullie zegt gelukkig dat het zeker niet gaat lukken! Daar ben ik al heel blij om!

Ik ga er morgen weer heen en ik heb de huidige eigenaresse uitgelgd dat dat wel een probleempje voor mij is. Zij heeft mij belooft om te laten zien dat hij ze wel alle 2 KAN (maar nog niet netjes). Ik ben benieuwd! Vereder hebben we besloten dat hij nog 1,5 maand blijft en zij gaat er verder mee aan het werk!

Bedankt voor jullie tips en vertrouwen! Hopelijk komt i morgen goed door de keuring en zijn de foto's goed!

Zo veel zin om met hem aan de slag te gaan!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:44

Leuk dat je een goede overeenkomst hebt kunnen maken! Duimen dat alles in orde is met de foto's!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:48

Ik zou er in ieder geval een goede fysio of osteopaat naar laten kijken; dit gedrag duidt op een probleempje in het bekkengebied en kan meestal vrij snel verholpen worden. Bij een normale keuring wordt dat gebied niet meegenomen en ze zijn wel gewoon rad.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 08:50

Dat is een hele goede tip! Ga ik de dierenarts morgen vragen dat mee te nemen in zijn onderzoek!!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:51

Heeft nou eenmaal tijd nodig. Maar je moet zelf wel handig genoeg zijn!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:01

Ik ga zo wie zo eerst beginnen met de basis, eerst maar een paar maandjes aan elkaar wennen. In dat werk wel de contra galop meenemen en kijken of ik daar de rust en ontspanning in kan houden. Is dat alles voor elkaar ga ik eens rustig met een wissel beginnen. Ik wil in het voorjaar denk ik pas mn eerste Z1 proefje straten, ben zn ruiter die alles goed voor elkaar wil hebben, dus tijd zat! Ik heb wel wat ervaring met wissels. Mocht het niet gaan, ga ik opzoek naar iemand met meer ervaring en wie ik vertrouw om daar met hem mee aan de slag te gaan! Als ik nu dus maar met de huidige amazone zie dat hij het wel kan, ben ik er van overtuigd dat het goed komt!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:13

Paarden die echt geen wissel kunnen springen zijn doorgaans hele slechte paarden of gruwelijk slecht gereden paarden. Een wissel is voor een paard zo moeilijk niet. Vaak doen jonge paarden het in de wei of met longeren. Vaak mist de ruiter de handigheid en het gevoel om een paard een correcte wissel te leren.
Neem de tijd en investeer in je lessen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:17

Super! Daar wordt ik blij van!! Dank je!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:43

Abacab schreef:
Paarden die echt geen wissel kunnen springen zijn doorgaans hele slechte paarden of gruwelijk slecht gereden paarden. Een wissel is voor een paard zo moeilijk niet. Vaak doen jonge paarden het in de wei of met longeren. Vaak mist de ruiter de handigheid en het gevoel om een paard een correcte wissel te leren.
Neem de tijd en investeer in je lessen.

Is absoluut een feit! Sommige pikken het zo op dan redden mensen zich wel. Maar de iets moeilijkere moet je zelf goed weten waar je mee bezig bent.
Maar met goede begeleiding komt het echt wel goed!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:50

Als hij het de ene kant op kan dan lukt die andere ook wel.
Waarschijnlijk is het paard niet helemaal recht of de ruiter heeft moeite op die kant.
Een osteo is ook een goeie,het vluchten kan ook voortkomen uit een scheef bekken.
Dan wil het paard wel,maar kan hij simpelweg niet.
Ik heb er maar 1 gehad die de wissels moeizaam deed,die sprong ze achter een fractie na.
En dat paard heeft toch veel winst gelopen in het Z2,helaas.
Voor hoger te komen moeten de wissels echt goed zijn,in het Z2 krijg je nog winst met kapotte wissels...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:42

Voor het grrootste deel ga ik zeker mee met wat de meesten hierboven al hebben gezegd,
Het melden aan de dierenarts om daar eens beter naar te kijken heeft weinig zin, een dierenarts heeft daar gewoon niet veel kennis over, das idd het vakgebied van een osteo of fysio, maar bij een paard in deze prijsklasse zou het zeker niet verkeerd zijn deze beide naar dit paard te laten kijken, (ik bedoel dus dierenarts en fysio).
Wat de wissel betreft, paard heeft dus duidelijk een goede en net iets minder goede zijde, tjaaa daar kan zeker aan gewerkt worden door aangepast te trainen.
Maar of jij die ervaring hebt daar twijfel ik een beetje aan, je zegt dat je op niveau Z1 rijdt, en je vermeld hier dat het paard vooraan wisselt, .....
Een paard moet in galop aanspringen vanuit de achterhand, dit wil zeggen dat één achterbeen als eerste vertrekt.
Beenzetting voor linker galop; rechts achter, dan rechts voor samen met links achter, en als laatste het linker voorbeen, dan het zweefmoment , en dan begint alles weer van in het begin, rechtsachter dus, .....
Maar in deze prijsklasse van paard, ga ik er op dit moment van uit dat jij nog niet op dit niveau bent, dus nog heel veel lessen en trainen is dan de boodschap.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 07:43

Ik moet inderdaad nog opzoek naar instructie. mn huidige instructeur kan mij daarbij niet helpen....

gelukkig hier in de buurt, apeldoorn voldoende te vinden denk ik. Ik zat zelf te denken aan Alex van Silfhout, Rien van de Schaft, Henk van de berg........... Maar ik weet eigenlijk nog weinig van ze. Daar moet ik maar eens in gaan duiken! Als jullie tips hebben?! Hier op bokt maar eens rondkijken en anders misschien een nieuw toppic plaatsen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:11

Ik ben groot fan van Karmie Stroeve, zij geeft les in De Bilt en lest zelf bij Rien vd Schaft. Ze kan je zeker helpen met dit probleem. http://www.stalkarmie.nl (Nieuwe site is in de maak.)