Hoe zit dat nou? Linkergalop, rechtsachter belast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Hoe zit dat nou? Linkergalop, rechtsachter belast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 14:28

Hoe in godsnaam zit dat nu, hoor zoveel verschillende dingen.

Als je links aangallopeerd dan is het rechtsachter die eerst naar voor zet, voor de afzet zeg maar.
Maar in de galop zelf is het toch het binnenbeen die het meest wordt belast of is het omgekeerd?

Als je je paard linksachter wil sterker maken, daarvoor gallopeer je toch niet rechts voor?

Ik ben ergens de logica kwijt :z

Wat denken jullie hierover?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:02

Het is omgekeerd ;)
In de linkergalop is rechtsachter (dus buitenachterbeen) het stuwende been, dus het meest belast. In draf is het andersom: dan is het binnenachterbeen het meest belast (dragend) en dat is in het geval je linksom rijdt dan dus linksachter.

pieps

Re: Hoe zit dat nou? Linkergalop, rechtsachter belast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:05

Paard zet altijd af met z'n sterkste achterbeen in galop, dus linker en rechtergalop zet ie af met t zelfde been, of dat been nu buiten of binnen zit op dat moment. Goed kijken dan zie je t.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:45

Ja maar. In linkergalop is het stuwende been rechtsachter, maar dan is links toch dragend?
Als je meer gaat verzamelen in galop dan gaat het buitenachterbeen toch niet meer gaan stuwen?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:13

Stuwende been is t sterkste been, dit is in beide galopzijden hetzelfde been, is niet positie/galop afhankelijk. Is rechtsachter de sterkste dan is ie dit zowel in de linker als de rechtergalop.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 17:31

Pieps ik versta je wel, maar dit bedoel ik niet. Stel nu bijvoorbeeld bij een volledig recht paard. Welk been/ bilspier wordt er het meest getrained als het paard in linkergalop zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:44

Het buitenste been werkt harder, maar het binnenbeen moet meer buigen (in een wending).
Daarom is het ook vaak zo dat als een paard in draf linksom moeilijk is, het moeilijker rechts galoppeerd.
Echter is dat weer afhankelijk van de reden dat het paard een bepaalde zwakke kant heeft dus het gaat nooit 100% op.

Mijn merrie heeft bijvoorbeeld links een zwakkere knie en vind het daardoor erg lastig om rechts aan te galopperen en rechtuit te galopperen. Linksom wil ze dus juist liever niet in de wending maar wel weer makkelijk rechtuit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:52

ChocoBesnier schreef:
Ja maar. In linkergalop is het stuwende been rechtsachter, maar dan is links toch dragend?
Als je meer gaat verzamelen in galop dan gaat het buitenachterbeen toch niet meer gaan stuwen?

Ik ben het gewoon met jou eens, als je de linkergalop juist rijdt en verzameld, is het binnenachterbeen het dragende been wat je sterker maakt. Mensen kunnen soms van simpele dingen zulke moeilijke verhalen houden!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:52

Volgens mij, komt de meeste kracht op het rechterachterbeen bij de linker galop. Daarmee moet het paard afzetten, stuwen en draagt hij het hele gewicht in de opsprong naar voren. Maar het binnen achterbeen moet ook dragen, want als je bijv. Een volte gaat sluiten, moet dat been ook het lichaam overeind houden.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 15-09-12 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:55

Stuwen is nooit zwaarder dan dragen! Als een paard bijv. in het trainen van een galoppirouette het moeilijk krijgt, springt hij om naar de verkeerde galop. Ergo: het probeert het moeilijke dragen te ontlopen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:12

Het zijn verschillende krachten, de een niet beter dan de ander maar conformatie afhankelijk. Een spaans paard zal doorgaans makkelijker draagkracht tonen en een volbloed makkelijker voorwaards galloperen.
Zo had ik een tuiger die op een dubbeltje kon draaien in galop maar echt geen stuwkracht had.
Beide moeten ontwikkeld worden.

Het meeste gewicht komt trouwens op het landende voorbeen terecht.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:48

Een galop is een drie-takt.
Als je in de linkergalop zit is volgorde van beenzetting:
Rechtsachter (al het gewicht dus op dit been) - linksachter+rechtsvoor(tegelijk) - rechtsvoor (al het gewicht op dit been).

Dus ja je traint zo het rechter achterbeen meer (als je hem laat 'zitten'/ of veel schakelt).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:04

Het gaat om het onder de massa zetten van het been, het binnenachterbeen komt het diepste onder de massa, draagt daardoor het meeste gewicht en is dus het been wat je ontwikkelt.
Begrijp echt niet waar al die reacties vandaan komen dat dit ineens andersom zou zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:16

Horseyfries: zie post boven je ;). 1 been draagt meer als 2 benen ;)? qua massa dan.
Mbt ontwikkeling, weet ik niet zeker of je zo kan stellen; als ik links gallopeer train ik rechter achterbeen... Maar die wordt zeker wel meer belast qua gewicht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:46

Als dat ene been niet onder de massa staat kun je er niet vanuit gaan dat het meer draagt omdat het een unipedaal moment is. Als je het zo wilt bekijken dan ontwikkel je het voorbeen nog veel meer, en zou je nooit een paard meer op de achterhand kunnen krijgen. Het is dus een verkeerde manier van "logisch nadenken" die hier blijkbaar op wordt toegepast.
Als je links galoppeert en je doet je werk op de goede manier, dan belast het paard het binnenachterbeen het meeste doordat dat been het diepst onder het paard én ruiter gewicht komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:01

Het ligt er geheel aan wat je onder ontwikkeling verstaat.
Het landende voorbeen krijgt ten allertijde de meeste druk te verwerken, dat is een vorm van belastingstraining. Ook train je inderdaad de schouder en schoft partij van je paard in galop.

Het buitenbeen maakt een afzettende beweging en zorgt ervoor dat het paard niet uit de bocht vliegt, dat is een kracht en balans training. Met een zwak buitenachterbeen kom je niet tot de galop vanwege zijn taak in de afzet.
Het spilbeen maakt de grootste beweging naar voren en maakt een grotere hoek. Dat zou je onder kracht en gymnastiseren kunnen zien. Op een volte is die zeker hard aan het werk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:03

Ik wou net zeggen: het dragende been is toch het meest belast.
Om het even simpel zwartwit te stellen: naar de verzameling toewerken vergt meer kracht dan een paard over zijn tempo laten stuwen.
In de dressuur werken we toch allemaal naar dragende achterbenen in plaats van stuwende?
Dus volgens mij is de uitleg van TS correct.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:06

Het 1 kan niet zonder het ander.
Je moet dus uiteindelijk specifiek bij je eigen paard uitvinden waar hij het meeste moeite mee heeft.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 08:41

Dus eigenlijk kun je stellen dat een jong ongetrained paard stuwt met het buitenachterbeen en weinig draagt met het binnenbeen en naarmate de training gaat vorderen gaat hij meer dragen met het binnenbeen.
Als ik kijk naar mijn paard klopt dit wel. Rechtsachter zwak, kan beter verzamelen links, sterker nog kiest er altijd zelf voor om wat meer terug te galloperen op links. Rechts springt ze meer vooruit. Dus ze kiest eigenlijk om terug meer haar linkerachterbeen te belasten.
Moet dus dringend circels gaan verkleinen en meer gaan sluiten op rechts! :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:48

Sizzle schreef:
Het 1 kan niet zonder het ander.
Je moet dus uiteindelijk specifiek bij je eigen paard uitvinden waar hij het meeste moeite mee heeft.

Dus jij wilt bij paarden die gemakkelijk dragen stuwende achterbenen ontwikkelen? Dat is nu wel één van de gekste dingen die ik hier al gehoord heb.
Als je je paard aan beide kanten op dragen ontwikkelt wordt hij automatisch sterker aan twee kanten en kun je dus heel goed "zonder het ander".

Ik vind dit nu weer een typisch voorbeeld van hoe je een logische training en ontwikkeling van een paard onnodig moeilijk kan maken voor mensen door allerlei ingewikkelde theoriën te verkondigen. Hou het logisch en simpel, dat werkt het beste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:06

Dus jouw paard stuwt niet in de verruimingen?
Hoe dan ook, ik weet wat het zwakke punt bij mijn dier is en weet hoe ik daar aan kan werken.
Dat vind ik het belangrijkst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:23

Voor de geinteresseerden voor wat er gemeten is in een ondezoeksopstelling:

In collected canter the vertical reaction force (verticale druk op de grond) is the smallest in the trailing hindlimb (1x body weight) and largest in the trailing forelimb (1.5x body weight). The vertical force in the leading hind and forelimb was 1.2x body weight.
With regard to longitudinal (landen en afzet), the trailing hindlimb is primary propulsive; it acts to change the direction of movement of the center of mass from foreard and downward to forward and horizontal.
The leading hindlimb and trailing forelimb (diagonaal) are principwlly responsible for supporting the body weight and supplying forward propulsion, with the trailing forelimb having a particularly large propulsive component. The leading forelimb raises the center of mass into suspension by exerting large vertical and retarding forces.
(equine locomotion, back & clayton)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:33

Sizzle schreef:
Dus jouw paard stuwt niet in de verruimingen?
Hoe dan ook, ik weet wat het zwakke punt bij mijn dier is en weet hoe ik daar aan kan werken.
Dat vind ik het belangrijkst.

Dat zeg ik niet, wat ik zeg is dat je om je paard sterker te maken aan beide zijden het DRAGEN verbetert, en als je dat goed doet je paard dan tweezijdig sterker wordt. Je gaat NOOIT het stuwen willen verbeteren, tenminste niet als je zoals ik in de Grand Prix wilt presteren, misschien wel als je een race wilt winnen.
Nogmaals: misbruik wetenschap niet voor verkeerde conclusies en het moeilijker maken van dressuurtraining dan het is.

Als je het onderzoek van Willem Back en Hilary Clayton op de juiste manier interpreteert dan zegt dat precies hetzelfde!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:40

Ik denk dat wij stuwen op een andere manier interpreteren en dat daar een communicatiestoornis ontstaan is :)
Ik zie stuwen als: de afzet, de voorwaardse kracht.
Dragen zonder stuwing is voor mij omhoog springen en opzelfde plek landen.
Ik had een tuiger die dat geweldig kon, maar dat was behoorlijk nutteloos.
Waarschijnlijk denk jij bij stuwen aan aan een renpaard (?)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:29

Je hebt bij paarden een stuwfase en een draagfase. De stuwfase is de fase dat het been achterwaarts beweegt, de draagfase is de fase dat het been naar voren gaat onder de massa. Als je dus heel hard wilt gaan bijv. in rengalop, dan mag het paard stuwen omdat er maar één ding belangrijk is: dat het paardenlichaam hard naar voren wordt verplaatst, en dat mag languit en hoeft niet een opwaartse beweging te zijn.
Een dressuurpaard moet echter ontwikkelt worden in de draagfase omdat de stuwfase ontwikkelen zou betekenen dat hij nog meer van het achterbeen af wordt geschoten, en je dus geen verzameling krijgt, maar een paard wat snel gaat. Wat niet wil zeggen is dat er nooit een stuwfase meer is, beide fases blijven altijd bestaan, het gaat hier echter om het ontwikkelen van het paard en hoe je dat doet.
Waar volgens mij jouw redenering fout gaat is dat ook al wil je bij een dressuurpaard het afzetbeen sterker maken, dan moet je dat nog doen door dat been meer te laten dragen, en niet meer te laten stuwen. Dus is je paard rechtsachter slap en heb je daardoor problemen in de afzet voor de linkergalop, dan kan je dat been juist sterker maken door hem goed onder te laten brengen in de rechtergalop, waardoor de kracht in het been sterker wordt en de afzet beter wordt, wat je dan weer helpt bij de linkergalop.