probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superior

probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:07

Hoi,

ik reed afgelopen week op de nieuwe verzorghaflinger van mijn vriendin het is een erg lieve pony en volgens mijn vriendin was hij ook erg makkelijk aan de teugel te krijgen. Ik ging hem dus een keer rijden en probeerde hem aan de teugel te krijgen maar het lukte maar niet. Terwijl mijn vriending hem zonder enige moeite aan de teugel krijgt. Ik weet niet wat er mis ging maar ik deed gewoon hetzelfde als wat mijn vriendin deed om hem aan de teugel te krijgen... Maar bij haar ging hij gelijk heel mooi aan de teugel en bij mij gewoon helemaal niet.
Ik kan mijn lease paardje Peter-Pan (appaloosa) wel altijd goed aan de teugel krijgen terwijl hij daar ook niet de makkelijkste mee is. Dat lukte vanaf het begin toen ik hem nog maar net kende al goed. Peter-Pan is ook echt niet het type dat gelijk zonder iets te doen makkelijk aan de teugel gaat.
Ik denk niet dat het er aan ligt dat de haflinger mij niet kent en mijn vriendin wel want ze verzorgt hem nog maar 4 dagen en ik ben alle keren dat ze naar hem toe ging mee geweest.

Zouden jullie weten waar dit aan kan liggen? Ik heb er opzich geen probleem mee maar zou het wel handig vinden om de oorzaak hiervan te weten. :)

alvast bedankt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:07

Hoe doe jij dat dan?

Somebitch

Re: probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:09

Een paard krijg je niet aan de teugel door iets te doen.

Door fatsoenlijk te rijden komt je paard zelf naar beneden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:12

Vraag jezelf eens af wat het verschil is in het rijden tussen jou en je vriendin.

Wie weet is zij wel degene die verkeerd rijd en het paard gewoon in de krul trekt :j

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:14

ehmm hoe leg je dat uit in woorden? Ik heb vroeger geleerd dat ik mijn handen een soort van moest kneden. Dan voel je om een gegeven moment dat je contact hebt met het paard en gaat hij aan de teugel. Dat is hoe ik en mijn vriendin trouwens ook het doen. Voor het ene paard moet je dat kneden wat sterker doen en voor het andere paard juist niet. Zo doe ik dat ongeveer. Ik trek hem in ieder geval niet in de krul en mijn vriendin voor zo ver ik weet en heb gezien ook niet :). Het kan mischien zijn dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegt maar zo ongeveer laat ik een paard aan te teugel lopen...
Laatst bijgewerkt door superior op 13-09-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Re: probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:15

Dan doen jullie dat allebei verkeerd. :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:16

Somebitch schreef:

Grappig, mijn paard moet ik iets vragen om te doen, toch leuk om te lezen dat sommige paarden op automatische piloot gaan :+

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:17

Somebitch schreef:
Dan doen jullie dat allebei verkeerd. :D

O ja? hoe zou ik het dan moeten doen? Bij alle paarden behalve deze haflinger lukt het me om ze aan de teugel te krijgen op die manier :P

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:18

PowerReiner schreef:
Somebitch schreef:

Grappig, mijn paard moet ik iets vragen om te doen, toch leuk om te lezen dat sommige paarden op automatische piloot gaan :+

natuurlijk moet ik het mijn paard ook vragen maar ik kan de presieze manier hoe ik dat doe gewoon niet in woorden uitleggen. Mijn (lease) paard gaat echt niet op de automatische piloot hoor :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:19

Je heb ze niet aan de teugel. Je trekt ze in de krul.

Ophoudingen maken hou je de beweging tegen, waardoor de achterhand niet kan ondertreden. En het geen wat de allereerste stap is om je paard aan de teugel te rijden is door de achterhand te activeren.

Maar hier is een centraal topic voor en dus zal hier straks ook een slotje op gaan. Gebruik de zoekfunctie en blader dat topic eens door.

Eneuuh dat is geen automatische piloot hoor, dát is nou juist de kunst van het paardrijden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:20

Dan reageert het paard van je vriendin goed op jou, namelijk door vooral niet in de krul te gaan lopen en lekker verzetten! Dit is echt niet aan de teugel lopen, aan de teugel is zo'n lang en redelijk moeilijk proces :n

Wat je nu doet is het paard pijn doen in zijn mond waardoor hij dan steeds maar een stukje naar beneden gaat om aan de pijn te ontsnappen. Hierbij gebruikt hij niet goed zijn rugspieren, zoals zou moeten. Wat denk je dat het doel is van aan de teugel rijden?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:21

ja op deze manier zaag je je paard aan de teugel, het beest wil de pijn in zijn mond weg dus gaat naar beneden.. je hoort je paard zo aan te rijden en op te vangen dat het vanzelf aan de teugel gaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:22

Dan heb je dat verkeerd geleerd.

Je moet niet gaan kneden, wel een goede contactteugel hebben. Paard heeft immers de hand nodig om erop na te geven. En een goede contactteugel hebben en je paard goed rijden = vragen hem te laten nageven. Dat vragen hoef je niet d.m.v. kneepjes te doen.

Zeer waarschijnlijk loopt het paard dus ook niet goed nageeflijk bij jouw vriendin.
Probeer veel overgangen en tempowisselingen te maken. Paard moet actiever worden in de achterhand en gaan ontspannen. Dan zullen ze vanzelf gaan zakken en gaan nageven.

Eenmaal dat bereikt kan je het paard in veel verschillende hoofd- en halshoudingen laten lopen. Dat doe je met je benen in combinatie met je teugels (en natuurlijk ook zit) en dat noem ik wel vragen en dat kan je soms doen d.m.v. zachte kneepjes. Maar dat niveau halen jullie (en vele anderen op bokt) nog lang niet.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:24

'Aan de teugel' is zoveel meer dan een knik in de nek. Ik denk dat jij dat door elkaar haalt.
Ga maar gewoon lekker actief rijden en laat die teugels maar lekker met rust, dat aan de teugel komt laterwel.

EmMilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:25

Misschien moet je is wat gaan lezen op internet, paardenbegrijpen.nl bijvoorbeeld! Daar zal je zien dat het een stuk ingewikkelder is dan een beetje kneden met je handen. Een paard werkt niet in delen, hij kan geen goede houding aannemen op alleen maar teugelhulpen en je moet een paard sowieso altijd van achter naar voor rijden! Ik zou even gaan lezen! Is erg leerzaam en ook leuk! Staan ook vaak filmpjes bij waarbij je het ook echt kan zien wat er gebeurt als je een bepaalde hulp geeft! Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:28

Hmm.. Ik heb altijd geleerd dat je nooit 1 vaste manier hebt om je paard aan de teugel te krijgen, maar dat je moet kijken naar wat je paard aangeeft.. Ik kijk meestal per paard of het reageert op binnestelling of juist op buitenstelling. Verder geef ik alleen kleine ophoudingen als ze eruit probeert te komen en met overgangen.. En nog belangrijker, er vanaf blijven als het goed zit..

En dat harder 'kneden' bij sommige paarden vind ik echt heel sneu klinken voor het paard.. want zo klinkt het idd echt alsof je hem gewoon in de krul trekt..

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:28

Somebitch schreef:
Je heb ze niet aan de teugel. Je trekt ze in de krul.

Ophoudingen maken hou je de beweging tegen, waardoor de achterhand niet kan ondertreden. En het geen wat de allereerste stap is om je paard aan de teugel te rijden is door de achterhand te activeren.

Maar hier is een centraal topic voor en dus zal hier straks ook een slotje op gaan. Gebruik de zoekfunctie en blader dat topic eens door.

Eneuuh dat is geen automatische piloot hoor, dát is nou juist de kunst van het paardrijden.

O eerder had ik veel moeite met paarden aan te teugel krijgen en trok ik ze soms best wel een beetje in de krul. :( Dat was echt niet goed dus heb ik hulp gevraagt van een wedstrijd ruiter die z dressuur rijd dus echt wel weet hoe je een paard aan de teugel vraagt te gaan. Zij heeft mij dat dus geleerd... Toch wel jammer dat je zegt dat ik paarden in de krul trekt...

@BaileyMix Dat het een lang en redelijk moeilijk proces is weet ik heel goed ik heb meer dan een jaar les gehad van die z dressuur ruiter die echt wel wist hoe je een paard vraagt om aan de teugel te gaan om te leren hoe ik mijn lease paard op een GOEDE manier vraag aan de teugel te gaan. Dus ik had nu eigenlijk wel het gevoel dat ik een paard wel op een goede manier vraag om aan de teugel te gaan. Jammer dat ik hier weer zo word afgekapt maar dat had ik natuurlijk wel kunnen verwachten...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:30

PowerReiner schreef:

Wow, wat een misvatting over paardrijden zeg.. := Dus je moet je paard in de mond zitten om na te laten geven? Dan is jouw paard nooit nageeflijk... Nageeflijkheid is een cadeau wat je krijgt wanneer je je paard rechtricht, ontspannen en voorwaarts neerwaarts rijdt.. Een prachtig cadeautje..

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:32

Saintelette schreef:
Hmm.. Ik heb altijd geleerd dat je nooit 1 vaste manier hebt om je paard aan de teugel te krijgen, maar dat je moet kijken naar wat je paard aangeeft.. Ik kijk meestal per paard of het reageert op binnestelling of juist op buitenstelling. Verder geef ik alleen kleine ophoudingen als ze eruit probeert te komen en met overgangen.. En nog belangrijker, er vanaf blijven als het goed zit..

En dat harder 'kneden' bij sommige paarden vind ik echt heel sneu klinken voor het paard.. want zo klinkt het idd echt alsof je hem gewoon in de krul trekt..

zo heb ik het ook geleerd en die manier die ik gebruik bleek dus goed te werken bij mijn lease paard. en nogmaals dat heb ik geleerd van een z dresuur ruiter en die zal het toch wel goed weten denk ik...

en dat van wat harder kneden is niet keihard in de mond trekken ofzo maar gewoon iets duidelijker zijn bij een sterker paard. Want het verschilt wel of je op een fjord of op een welshje rijd...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:33

mooi gesproken sodeletuut

Somebitch

Een Z dressuur ruiter hoeft het niet persee te weten hoor, genoeg ruiters die het verkeerd doen. :j

Geryon

Waarom denk je dat een Z dresuur ruiter het echt wel weet? Misschien omdat jij geen hoog niveau hebt kijk je op naar een Z-ruiter, maar dat hoeft helemaal niet hoor.. Z is niet hoog.
Daarbij rijden veel Z-ruiters hun paard hartstikke verkeerd.

@Sodeletuut: Paard gaat niet op de autmatische piloot als jij erop gaat zitten zonder verbinding. Dus dan vraag je hem inderdaad om na te geven ja, d.m.v. een goede contactteugel. Niet vragen als in in de mond zitten. Als een paard werkelijk op automatische piloot gaat dan zet hij juist een krulletje op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:34

Het verschilt als je op een fjord of een welsh rijdt? Het is allebei een mond van een paard hoor. :n de mond is zo hard dat jij hem maakt. En als je continu loopt te kneden en te plukken dan zal de mond dus inderdaad steeds harder worden en harder en harder en dan maar een zwaarder bit nemen want dan loopt hij wel weer mooi in de krul. :n

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:37

Somebitch schreef:
Een Z dressuur ruiter hoeft het niet persee te weten hoor, genoeg ruiters die het verkeerd doen. :j

maar ik denk toch wel dat de gene die mij les gaf het wel weet want ze geeft meerder mensen les en die zijn allemaal heel positief over haar manier van lesgeven. :j Aan haar zal het niet liggen ik denk dan toch gewoon dat het aan mij ligt. Ik ben nooit zo van dressuur geweest maar natuurlijk zijn het wel de beginselen. Ik spring vooral en vind cross country af en toe ook erg leuk! Daarbij hoef je je paard niet perse aan de teugel te laten lopen...

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:39

Somebitch schreef:
Het verschilt als je op een fjord of een welsh rijdt? Het is allebei een mond van een paard hoor. :n de mond is zo hard dat jij hem maakt. En als je continu loopt te kneden en te plukken dan zal de mond dus inderdaad steeds harder worden en harder en harder en dan maar een zwaarder bit nemen want dan loopt hij wel weer mooi in de krul. :n

daar heb je opzich wel gelijk in natuurlijk. Een mond is een mond maar elk paard heeft wel een ander karakter... Ik heb trouwens geen zwaar bit gewoon een doodnormaal trensje...