Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henrieke_

Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:53

Hallo Allemaal,

(hopelijk staat mijn topic hier goed, zo niet dan hoor ik het graag! :) ).

Graag wil ik jullie mijn verhaal vertellen over Watch me.
Watch me is een 9 jarige merrie, wie wij al van veulen af aan hebben. Watch me heeft zelf 5 veulens gekregen.
We hebben haar zelf ingereden, en haar afstammeling (karandasj x Heartbreaker) blijkt niet de makkelijkste te zijn.

Qua omgang is ze helemaal geweldig, rustig, lief en een paard wie je kunt vertrouwen..
Maar na 6 jaar intensief trainen, kan ik nog steeds geen B proef rijden.
Vorige week hebben mijn instructrice en ik lang gepraat, moest ik hier nog wel zoveel energie
insteken? Waarom is er telkens weer iets anders waarom Watch me niet doet wat ik wil.
Voorbeeld ;
de eerste 2 jaar vond watch me het nodig om constant met haar hoofd te schudden, na lang vol houden,
gebeurd dit nu nog maar zelden.
Waar ik nu tegen aan loop is dat ze gewoon niet in de juiste ronde houding loopt, constant
lang en laag geoefend, en nu als 9 jarige, kan ze toch best aan de teugel lopen.. Maar nee..
Ze wordt sterk, gaat rennen, en je doet er niks aan...
Constant weer opnieuw die teleurstelling.. Weer lukt het niet.. Ging ik een keer een stapje vooruit, dan de keer erop
weer 3 omlaag.
Ik longeer haar nu alleen nog maar, omdat ik er geen energie meer voor heb.. en niet weer die teleurstelling wil..

Morgen komt de Ostheopaat, en ik hoop zo ontzettend dat zij de oplossing vind.

De teleurstelling is op dit moment zo groot, waardoor het paardrijden geen plezier meer is. ;(

Duimen jullie mee?

xx Henrieke

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:57

en anders misschien eens een andere instructie? Die kijkt toch anders tegen de dingen aan. maar weet hoe vervelend het is, als er maar geen vooruit gang in zit

MeFlower

Re: Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:58

Kan het me goed voorstellen, zou het na 6 jaar wel erg teleurstellend vinden. Toch maar afvragen of het aan jou ligt of aan het paard en dan je conclusie trekken...

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:58

Gianti schreef:
en anders misschien eens een andere instructie? Die kijkt toch anders tegen de dingen aan.

Dit is geen optie, ben ontzettend tevreden met mijn instructrice. Als ik er voor wil gaan met Watch me, zou ze me 100 % in steunen!
Bedankt voor je reactie :).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:59

Misschien eens het totaal van een andere kant bekijken.
kan het niet linksom, dan rechtsom?
je kan het op een "natural manier" of klassieke dressuur en zo zijn er nog veel meer richtingen.
waarvan er vast een "helpt"!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:59

MeFlower schreef:
Kan het me goed voorstellen, zou het na 6 jaar wel erg teleurstellend vinden. Toch maar afvragen of het aan jou ligt of aan het paard en dan je conclusie trekken...

Ik rijd meerdere paarden, en bij geen 1 van allen dezelfde problemen als Watch..
Morgen maar afwachten...

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:59

Wat misschien ook nog belangrijk is om te melden, rechtsom gaat vele malen slechter als linksom!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:01

is iets medisch al uitgesloten..? dus is ze lichamelijk 100% in orde? goed tuig?
t hoeft maar iets kleins te zijn..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:03

Misschien is je paard gewoon mega scheef? Ik zou toch eens gaan kijken naar een andere instructrice. Misschien werkt dit gewoon niet met je huidige instructrice? Voor een gezond paard is dit namelijk niet normaal, en moet het echt wel opgelost kunnen worden met behulp van goede instructie...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:03

Tja, ik denk toch dat het niet alleen aan het paard kan liggen.
Tuurlijk kun je een moeilijk paard hebben, maar als je echt goede instructie krijgt kun je daar zonder al te veel moeite verandering in brengen.
Dus is het toch een kwestie van niet vasthouden aan je oude vertrouwde gewoontes maar een andere kijk, andere manier van met je paard omgaan/werken en dan kijken of er verbetering is.(deze manier werkt tenslotte niet)
Zelf ben ik voorstander van de A.de Both methode, probeer eens iemand te vinden die deze methode gebruikt.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:04

kiwiwitje schreef:
is iets medisch al uitgesloten..? dus is ze lichamelijk 100% in orde? goed tuig?
t hoeft maar iets kleins te zijn..

Ik heb geen rontgenfoto's en dergelijke laten maken, maar zover bekend niks aan de hand.
Heb goed tuig, nieuw zadel.

Als ik nou eens wist wat dat 'kleins' was, dan konden we er wat aan doen. Tis gewoon zo lastig!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:05

Meid.. Houd op met die excuses.. Een paard blijft niet zomaar 6 jaar op hetzelfde punt.. Er moet iets veranderd worden, of dit bij jou, jouw instructrice of eventueel ergens bij het paard ligt kunnen we vanaf hier niet zien.

Heel verstandig de osteopaat erbij te halen, heb je dit eerder gedaan? Daarbij, ga je inlezen over rechtrichten, er mist overduidelijk wat in je kunde gezien je het hebt over rondlopen e.d.

Succes en ik hoop echt dat je iets zult veranderen, al is het maar de manier hoe je naar jullie als combi kijkt!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:06

Wat bij mij vaak het probleem is, is dat ik niet durf los te laten, zodra ik mijn hand ontspan, gaat watch me weer iets met haar neus omhoog. Hier ben ik hard mee aan het werk, maar ik geloof niet dat dit het enige is waardoor watch me zo doet..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:07

nieuw zadel wil niet zeggen dat het zadel goed ligt.. als ik nu naar de ruiterzaak ga en een zadel haal. heb ik een nieuw zadel. die nooit 100% goed zal liggen(waarschijnlijk). je zou eens een chiropractor of osteopaat in de arm kunnen nemen. bloed laten trekken,, bijvoorbeeld. ik pb je zo even.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:09

ZusJacobs schreef:
Meid.. Houd op met die excuses.. Een paard blijft niet zomaar 6 jaar op hetzelfde punt.. Er moet iets veranderd worden, of dit bij jou, jouw instructrice of eventueel ergens bij het paard ligt kunnen we vanaf hier niet zien.

Heel verstandig de osteopaat erbij te halen, heb je dit eerder gedaan? Daarbij, ga je inlezen over rechtrichten, er mist overduidelijk wat in je kunde gezien je het hebt over rondlopen e.d.

Succes en ik hoop echt dat je iets zult veranderen, al is het maar de manier hoe je naar jullie als combi kijkt!

Ze zit ook niet 6 jaar op hetzelfde punt, maar ik blijf gewoon hangen in waar ik nu hang.
Het zijn echt geen excuses, en ik zou graag zien dat het anders zou worden.

Osteopaat heb ik er nog niet eerder bij gehad, dus ben benieuwd wat dit oplevert.
Wat bedoel je met onkunde met betrekking tot rondlopen?

En hoe bedoel je de manier waarop ik naar ons kijk? :o

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:09

Heb je wel eens iemand anders (een ervaren ruiter) laten rijden ermee?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:10

Een paard doet dit gedrag niet express.
Laat je zadel nog eens goed nakijken, osteopaat, fysio, tandarts zijn dingen die ook op het lijstje moeten staan.

Nieuw zadel zegt mij helemaal niks. Ik had een gloednieuw zadel gekocht, aan laten meten! en ik heb nog nooit zoveel probleem gehad met mijn merrie. Rechtsom kon ik niet meer, dan sloeg ze aan de kletter, geen stuur en geen rem.
Na 8 maanden kwam ik erachter dat het zadel scheef was gemaakt, als ik rechtsom ging drukte het op haar ruggenwervels en dan ging ze heel logisch, heel hard.
Ander zadel erop en er was niks meer aan de hand. Al heeft ze nog wel een hoop behandelingen nodig gehad om te herstellen van dat slechte zadel.

Dus werkt alles af van je lijst. Paard zijn niet zonder reden vervelend...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:11

Henrieke_ schreef:
Wat bij mij vaak het probleem is, is dat ik niet durf los te laten, zodra ik mijn hand ontspan, gaat watch me weer iets met haar neus omhoog. Hier ben ik hard mee aan het werk, maar ik geloof niet dat dit het enige is waardoor watch me zo doet..

Maar die instelling is al helemaal verkeerd, je paard kan/mag ook met zijn neus omhoog lopen, het is belangrijk dat hij onder je kan blijven lopen zonder dat je enige druk op je teugels hoeft te hebben, daar komt de ontspanning helemaal niet vandaan.
Waarom ga je gewoon niet eens op zoek naar een echte goede instructeur en les daar een maand, dan zul je zelf wel merken hoe anders het kan.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:13

MirandaFuego schreef:
Henrieke_ schreef:

Maar die instelling is al helemaal verkeerd, je paard kan/mag ook met zijn neus omhoog lopen, het is belangrijk dat hij onder je kan blijven lopen zonder dat je enige druk op je teugels hoeft te hebben, daar komt de ontspanning helemaal niet vandaan.
Waarom ga je gewoon niet eens op zoek naar een echte goede instructeur en les daar een maand, dan zul je zelf wel merken hoe anders het kan.

Dat snap ik, maar dat ben ik dus nu ook constant aan het oefenen.
Mijn instructrice is goed. Vind beetje jammer dat je dat zo beoordeeld.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:18

klinkt mischien een beetje raar, maar heb je er al eens gedacht om een andere ruiter er op te laten rijden voor een tijdje? mischien een met meer ervaring of andere manier van rijden?

als die het wel voor elkaar krijgt een onstpannen fijn paard te rijden weet je dat het aan jezelf is om te veranderen,

ik kon ook niks met mijn paard na altijd goed les te hebben gehad bij een instructrice die me goed heeft geholpen met mijn oude paard ben ik opzoek gegaan naar een andre instructrice gewoon om een ander er na te laten kijken, ik ben in een jaar van de B naar de M1 gegaan,
De fout lag dus bij mezelf, en toen ik dat durfde toe te geven stond ik open voor commentaar van anderen, om daar wat mee te gaan doen.

het is niet erg om een keer over te stappen naar een ander, doe dit in overleg met je huidige instructrice, zij ziet toch neem ik aan ook dat je steeds vast blijft lopen?

iig al goed dat je een ostheopaat er naar laat kijken,

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:18

Ik vind, voordat mensen allerlei conclusies gaan trekken, het inderdaad goed dat je morgen een osteopaat laat komen :)
Ik ben benieuwd of zij de oplossing vindt of welke tips zij geeft :)
Wacht daar maar eerst mee en ga dan verder zoeken/hulp vragen op bokt.nl
Oja en pak van dit topic alleen de dingen eruit die voor jou goed aanvoelen en waar je mee verder kunt.
Iedereen bedoelt het goed maar het is ook zo dat iedereen het op een andere manier doet :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:19

Altijd goed om er een keer na te laten kijken. Ook verstandig om een keer bij iemand anders te lessen met haar, ook al ben je tevreden met je huidige instructrice. Een andere blik kan nooit kwaad. Zo heb ikzelf nu 2 super instructrice/teurs.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:21

Hoi Heleen,

Ik zeg ook echt niet dat alles aan Watch me ligt, maar ik heb het idee dat ik met deze instructrice nog wel verder kan.. Doordat ze ieder jaar drachtig was, moest ik ook telkens stoppen enz. enz. en ben ik vanaf begin dit jaar weer intensief gaan lessen.

Ik zou best willen dat er een keer een ervaren iemand op gaat, zal daar eens naar gaan kijken.

Bedankt voor de reacties!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:27

Henrieke_ schreef:
Mijn instructrice is goed. Vind beetje jammer dat je dat zo beoordeeld.

Als je al zo lang bezig bent ga je gewoon niet in de goede richting.
En waarom probeer je het niet, daar kun je alleen maar wijzer van worden!
Echt waar hoor, als je een goede hebt zul je heel snel verandering bemerken, heb ik vroeger ook gehad!
Ik liep al jaren te kloten en ze wisten het niet op te lossen, reed met 100 kilo in mijn handen, nou, dat is wel helemaal veranderd nadat ik eindelijk een goede instructeur gevonden had!
Binnen een paar maanden had ik een heel ander paard en ben alleen nog maar vooruit gegaan, van boerenknol naar z niveau!
En zo hadden we samen ook veel meer plezier!

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:39

okee als je een goed gevoel hebt bij deze instructrice moet je er blijven,
ik vond het heel leerzaam dat er een ander op mijn paard zat, (mijn huidige instructrice) ze stapte er op paar rondjes oude gedrag en daarna liep ze als een trein!

zo kwam ik er achter dat het toch echt mijn fout was, ik dacht haar te rijden zoals ik dat bij mijn vorige paard ook deed, nu weet en voel ik dat elk paard anders is en anders reageerd,

succes!