Paard sensibel maken op zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Paard sensibel maken op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:56

.. maar hoe? :)

Ik ben met mijn merrie goed op weg, maar ik merk dat mijn zithulpen niet helemaal juist doorkomen. Gezien haar aard vermoed ik dat ze het wel voelt en ook wel weet, maar er liever lekker hard doorheen loopt. Ze kan het namelijk heel goed op het moment dat we fijn aan het uitstappen zijn. Maar nu verlang ik dus ook van haar dat ze het doet tijdens de training in de bak. Dan gaat het zowel om merrielief naar buiten te zetten op een volte bijvoorbeeld, maar ook het terugrijden.

Hoe heb jij je paard sensibel/gevoelig op de zit gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee..

UMayDream

Re: Paard sensibel maken op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:59

Misschien dat het tijdens het uitstappen wel goed gaat, omdat ze dan (meer) ontspannen en/of los is? Is maar een ideetje hoor, heb er verder geen ervaring mee. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:06

Welke hulpen geef je?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:20

Veel schakelen en kleine stukjes oefenen. iets vooruit rijden iets terug rijden. Dus dat je geen complete overgangen rijd maar wisselingen in tempo.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:54

Zoek een op Centered Riding :) hierin kun je precies terug vinden hoe je met je balans en hulpen om moet gaan.

Denk dat de reden waarom jou paard niet doet wat jij verwacht hem licht in communicatie storing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:13

Dat of spanning bij de ruiter (en dus paard) Of natuurlijk een fysieke en/of mentale problematiek bij het paard maar dat geldt voor elk rijkunstig probleem :)

Het is inderdaad belangrijk om te weten welke hulpen voor het paard eigenlijk zo éénduidig zijn dat ze ze eigenlijk niet kúnnen negeren :D Eigenlijk kent het paard die hulpen al goed, het is aan de ruiter om ze te leren geven. En dat valt niet altijd mee, haha!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:20

Ga eens na of je zelf geen tegenstrijdige hulpen geeft, dus als je met je zit terug wilt rijden, je niet stiekem toch een beetje met je been knijpt om goed stevig te kunnen zitten.
En naar buiten zetten op de volte met je zit, zit je dan niet "tegen", oftewel, heb je dan niet meer gewicht op de buitenkant?
Dat is namelijk een reflex van mensen, de kant waar je heen wilt meer druk zetten, maar wij hebben de paarden juist geleerd te wijken voor druk.
Denk goed na wat je doet, maak je je binnenbeen lang? Zit je goed op je binnen zitbeenknobbel?Blokkeer je je paard niet met je buitenhand/buitenbeen?

Als je ervan overtuigd ben dat jouw hulpen goed zijn, mag je best eens doorkomen met je hand of dmv de bakrand, als jij zwaar zit om terug te rijden en ze loopt door, mag je best je hand een keer duidelijk sluiten of richting de bakrand rijden zodat ze wel moet terug komen.
Wees dan ook niet flauw en neem geen genoegen met een twijfelgevalletje.
Als je het paard opzij wilt zetten, mag je best een wat meer stelling vragen en je binnenbeen gebruiken, maar ontspan ook weer alles wanneer het paard doet wat jij wilt.
Snelheid in jouw reactie's, consequent zijn en altijd en overal dezelfde hulpen geven.
Laatst bijgewerkt door different1 op 12-09-12 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:22

Ik heb ook zo'n lieverd die best wel snapt wat ik bedoel met mijn zit, maar van zodra ze aan het werk wordt gezet dit vergeet/niet meer snapt. Ik lees even mee dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:03

Dat een paard iets niet snapt ligt dan bij de ruiter, jij geeft dan een verkeerde hulp.

Zo ook wanneer een paard een aangeleerde hulp "vergeet". Een paard reageert op wat de ruiter doet. Als de ruiter wil halthouden maar niet ontspant zal het paard niet halthouden nee.

Zelfde dat als je op de volte meehangt naar binnen. Met je zit ga je wel iets naar binnen en je draait mee in de richting van de wending maar je hoort niet in te knikken of met je schouder naar binnen te hangen. Voor het openen van de volte hoef je dan alleen maar wat naar buiten te draaien en wat meer gewicht op je buitenbeugel, maar je blijft met je zit iets meer boven het binnenachterbeen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:09

Ik geef momenteel zit- stem- en teugelhulpen bij het terugrijden. En beenhulpen bij het binnen/buitenrijden op bijv een volt. Ze heeft het door hoor, op het moment dat ik óf de teugelhulp óf de stemhulp weghaal begrijpt ze het prima. En nu dus ook aardig met zithulpen. Zoals ik al zei, we zijn goed opweg. :) Het enige waar ik naar opzoek ben zijn bruikbare tips.
Afgelopen zaterdag heb ik nog goede begeleiding gehad wat dit betreft in de vorm van een cursus.. :) Dus ik weet voor 99% zeker dat ik duidelijke hulpen geef.

Het zit hem vooral in de tölt. Ze heeft een tempo waar ze eeuwig op door kan blijven gaan, maar zodra ik haar vraag terug te komen in tempo wordt het lastig. Ik ben er van overtuigd dat ze er op dat moment voor kiest door de hulp heen te gaan en de makkelijke weg te kiezen. Dan heb ik het alleen over ZIThulpen, op de rest reageert ze prima :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:18

Denk dat ze achter nog niet sterk genoeg is om in een langzamer tempo te tölten. Dus daar zou ik dan aan gaan werken.

Een paard heeft in elke gang nou eenmaal z'n eigen basistempo. Bij de midgard heb je iemand met een paard die als basistempo tölt sneltempo heeft :D Als je het tempo hoger of lager wil moet je daar naartoe trainen. Ik denk dat ze je hulpen prima snapt maar dat ze het gewoon moeilijk vindt. En dat je meer hebt aan galoptraining, zijgangen en cavaletti :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:21

Probeer het eerst eens met langzamer lichtrijden. Dan vertraag je dus jouw lichtrijritme. Dat helpt vaak ook al om de zithulp te verbeteren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:22

Anne. schreef:
Ik geef momenteel zit- stem- en teugelhulpen bij het terugrijden. En beenhulpen bij het binnen/buitenrijden op bijv een volt. Ze heeft het door hoor, op het moment dat ik óf de teugelhulp óf de stemhulp weghaal begrijpt ze het prima. En nu dus ook aardig met zithulpen. Zoals ik al zei, we zijn goed opweg. :) Het enige waar ik naar opzoek ben zijn bruikbare tips.
Afgelopen zaterdag heb ik nog goede begeleiding gehad wat dit betreft in de vorm van een cursus.. :) Dus ik weet voor 99% zeker dat ik duidelijke hulpen geef.

Het zit hem vooral in de tölt. Ze heeft een tempo waar ze eeuwig op door kan blijven gaan, maar zodra ik haar vraag terug te komen in tempo wordt het lastig. Ik ben er van overtuigd dat ze er op dat moment voor kiest door de hulp heen te gaan en de makkelijke weg te kiezen. Dan heb ik het alleen over ZIThulpen, op de rest reageert ze prima :)

Je mag wel vragen te vertragen.... maar doe dat als ze nog fit genoeg is, dus niet eerst leegrijden.
De kleinste intentie van terug komen is eerst genoeg. Doe kleine stukjes.
Oefen dat terug komen misschien een handvol keren, en klaar....
Buiten is dat ook weer makkelijker dan in een bak... want mulle ondergrond.

Probeer wel primair op 'intentie' terug te rijden en ondersteun dat door je bekken naar achteren te kantelen en voel sterk de intentie te willen vertragen. Ga vooral niet trekken, teveel met je handen werken... dan wijkt ze blijkbaar niet voor die druk, maar gaat er doorheen. .. en dat is zonde.

Je moet denk ik tevreden zijn met enkele passen vertragen, en dan weer sneller. Wel een hele moeilijke oefening, dus doseer dat wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:23

Joolien schreef:
Probeer het eerst eens met langzamer lichtrijden. Dan vertraag je dus jouw lichtrijritme. Dat helpt vaak ook al om de zithulp te verbeteren.

:D :D :D

Ninx, dat is waar! En voor jou/ons al zo vanzelfsprekend dat ik het gewoon vergat.
De kleinste intentie dat het paard wil gaan doen wat je vraagt is idd al genoeg. Voorbeeldje: ik ben bezig om de middenhand van mijn paard rechter te krijgen. Dus dan vraag ik af en toe met 't zweepje om rechter te worden, 1 seconde, en dan mag hij weer lopen zoals hij deed. En dan steeds vaker en langer vragen. Maar dan heb je 't over weken of in mijn geval maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:27

Koper schreef:
Joolien schreef:

Ninx, dat is waar! En voor jou/ons al zo vanzelfsprekend dat ik het gewoon vergat.
De kleinste intentie dat het paard wil gaan doen wat je vraagt is idd al genoeg. Voorbeeldje: ik ben bezig om de middenhand van mijn paard rechter te krijgen. Dus dan vraag ik af en toe met 't zweepje om rechter te worden, 1 seconde, en dan mag hij weer lopen zoals hij deed. En dan steeds vaker en langer vragen. Maar dan heb je 't over weken of in mijn geval maanden.

Wat is er zo grappig aan mijn post? >;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:28

Joolien schreef:
Wat is er zo grappig aan mijn post? >;)

verkeerd ge-quote denk ik.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:30

Nee niet verkeerd gequote. TS heeft een probleem in met name tölt. En Joolien heeft het over langzamer lichtrijden :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:31

Ik neem aan omdat Anne het heeft over problemen in de tölt. Dan helpt langzamer lichtrijden niet. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:31

Koper schreef:
Joolien schreef:

Jep! Zo is dat! Maarre... ik alle gevallen weken of maanden om kleine dingen voor elkaar te krijgen.
Want ook hier zijn de stappen klein naar resultaat.
Ik heb bijvoorbeeld 1 buffel die door doorbeukt op hoog tempo. Verleidelijk om er dan op een gegeven moment toch even flink je handen bij te pakken, maar doe het niet...
Of mijn merrie die graag die achterhand laat slingeren als een aanhangwagentje! Kleine vragen, klein resultaat, maar op den duur na herhaaldelijk vragen valt het kwartje dat de gewenste houding een andere is dan degene die zij zelf prefereert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:32

Koper schreef:
Nee niet verkeerd gequote. TS heeft een probleem in met name tölt. En Joolien heeft het over langzamer lichtrijden :D

Ah zo.... doet het probleem zich dan niet ook voor in de draf? Of alleen in tolt?
In de tolt rijden we inderdaad niet licht... hihihi, zou er wel grappig uitzien.

Die gekke IJslanders ook altijd met hun genetisch bepaalde maffe afwijkende loopjes ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:37

Ninx schreef:
Kleine vragen, klein resultaat, maar op den duur na herhaaldelijk vragen valt het kwartje dat de gewenste houding een andere is dan degene die zij zelf prefereert.

:j En niet alleen kwartje moet vallen maar het paard moet het lichaam anders gaan gebruiken dmv het ontwikkelen van de juiste spieren. Het willen wil meestal wel, wij hebben meer moeite met het fysieke kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:38

Maar de zithulp is een algemene hulp, waarbij t niet uitmaakt in welke gang je gaat. Als je m dan in draf bevestigd, kun je dat verder toepassen in andere gangen :D

En als je 10 keer de zelfde hulp vraag maar paard reageert niet, zeg ik trek maar 1 keer op de handrem. Even een keer een grote hulp geven en daarna weer klein.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:40

Joolien schreef:
Maar de zithulp is een algemene hulp, waarbij t niet uitmaakt in welke gang je gaat. Als je m dan in draf bevestigd, kun je dat verder toepassen in andere gangen :D

En als je 10 keer de zelfde hulp vraag maar paard reageert niet, zeg ik trek maar 1 keer op de handrem. Even een keer een grote hulp geven en daarna weer klein.

2x eens!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:41

Koper schreef:
Ninx schreef:
Kleine vragen, klein resultaat, maar op den duur na herhaaldelijk vragen valt het kwartje dat de gewenste houding een andere is dan degene die zij zelf prefereert.

:j En niet alleen kwartje moet vallen maar het paard moet het lichaam anders gaan gebruiken dmv het ontwikkelen van de juiste spieren. Het willen wil meestal wel, wij hebben meer moeite met het fysieke kunnen.

Eens... En soms is het duidelijk dat het paard het kan, maar is het daar zelf niet van overtuigd. 1 keer duidelijk vragen, en paard laten merken dat hij het wel kan... en uitvoerig belonen.
Swartie is zo'n tiep: "nee, dat kan niet, ik kan het niet, echt niet, heus niet!!!! whaaaaaa"..... "huh, oh... ik kan het wel... oeps"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:45

Joolien schreef:

Dat zou ik nou niet doen. Paard loopt net juist in een betere houding. Als je aan de voorkant gaat hangen kiepert ze voorover en/of de onderhals gaat er weer op.

Ben 't er wel mee eens dat je waar dat nodig is en bij het paard past duidelijker mag vragen. Maar trekken, nee. Als je houding in orde is kan dat ook helemaal niet, trekken doe je met je bovenarm en rijden met je onderarm.