altijd iets té.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

altijd iets té.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:07

Als ik op mijn paard stap is hij op het begin niet vooruit te branden.
Maar zodra die los gestapt is en ik draaf aan zit hij vol energie en wil hij alleen nog maar vooruit.
Ik vind het niet zo erg dat hij alleen maar vooruit wil en krijg hem wel terug in stap maar stilstaan lukt dan gewoon niet.
Al zet ik hem tegen de bakrand of in de hoek zodat hij geen kant op kan dan wil hij nog niet stil staan.
Ik heb ook al een aantal keer aan de hand geoefend met stap en halt op mijn stem, dan doet hij het hartstikke goed, maar zodra ik ga rijden is hij alles ''vergeten'' terwijl hij het de keer erop aan de hand gewoon weer netjes doet.
Ik heb nog geen les met hem dus ook eigenlijk niemand die mij ermee kan helpen (Ik zoek nog iemand die les aan huis geeft dus als je iemand weet hoor ik het graag!).
Dus ik hoop dat iemand van jullie weet hoe ik hem rustiger krijg?
Hij krijgt trouwens maar 1 kilo (een halve kilo sochtends en een halve kilo savonds) basis brokken, verder krijgt hij een aantal keer per dag hooi en kan hij altijd stro eten in zijn stal, overdag gaat hij een halve dag de wei in, dus het zal niet aan het voer liggen lijkt mij dat hij zo veel energie heeft.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:08

annnepannne schreef:
Hij krijgt trouwens maar 1 kilo (een halve kilo sochtends en een halve kilo savonds) basis brokken, verder krijgt hij een aantal keer per dag hooi en kan hij altijd stro eten in zijn stal, overdag gaat hij een halve dag de wei in, dus het zal niet aan het voer liggen lijkt mij dat hij zo veel energie heeft.

Maar???
Ik zou eerst eens kappen met dat krachtvoer en kijken wat er gebeurd. Imo is een kilo per dag veel te veel.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:14

ijssnuiver schreef:
annnepannne schreef:

Maar???
Ik zou eerst eens kappen met dat krachtvoer en kijken wat er gebeurd. Imo is een kilo per dag veel te veel.

Zijn oude eigenaren gaven hem altijd 2 kilo per dag, dus het is al gehalveerd. En met 2 kilo ging het bij hen altijd goed.
En de eerste 1,5 maand dat hij hier was was hij ook hartstikke rustig toen hij 1 kilo per dag kreeg.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:16

2 kilo is helemaal absurd. Maar dat veranderd niets aan het feit dat ik een kilo te veel vind :) .

Is je weidegang veranderd, is de omgeving veranderd, past je zadel wel goed, paard rugklachten, is gebit goed? Kan van alles zijn wat een vluchtreactie veroorzaakt.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:22

ijssnuiver schreef:
2 kilo is helemaal absurd. Maar dat veranderd niets aan het feit dat ik een kilo te veel vind :) .

Is je weidegang veranderd, is de omgeving veranderd, past je zadel wel goed, paard rugklachten, is gebit goed? Kan van alles zijn wat een vluchtreactie veroorzaakt.

Hij is wel verwisseld van weide maar qua tijd dat hij er staat is het nog steeds hetzelfde, de omgeving is ongeveer 2 maanden geleden veranderd want toen kwam hij hier, maar hij heeft die 1.5 maand hartstikke rustig en braaf alles gedaan, het zadel is hetzelfde als wat hij altijd heeft gehad, hij is gekeurd en zijn gebit is nagekeken dus dat kan het niet zijn.

KozieZ

Re: altijd iets té.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:29

Gezien je paard wel rustig is als je begint, en ook gewoon rustig is aan de hand, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je paard niet stil wil staan door zijn voerschema. Dan willen ze over het algemeen altijd naar voren en niet pas als ze opgewarmd zijn.

Kan je tijdens het losrijden als je paard nog rustig is wel gewoon halthouden en weer aanstappen?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:37

ja, dan is het aanstappen juist het probleem, ik vind het zelf ook nogal vaag.
op het begin loopt hij er echt bij van: moet dit, en mag hij helemaal draven is dat helemaal over en wil hij niet meer stoppen.
heb van de week zelfs 2 uur gereden totdat ik hem eindelijk een beetje rustig had.
na het uitstappen wil hij wel stilstaan zodat ik kan afstappen, maar ik wil hem ook gewoon tussendoor eens stil kunnen zetten want als ik een keer mee wil doen op een wedstrijd ofzo moet hij natuurlijk ook stil kunnen staan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:49

Loopt hij wel in jouw draftempo, of neemt hij dat ook over? Kan je dus wel langzamer of sneller draven dan hij wil?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:52

ijssnuiver schreef:
annnepannne schreef:

Maar???

Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..

Lijkt me eigenlijk eerder enthousiasme of het niet respecteren van de ruiter?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:55

Wat doet ie als je tussendoor eens op en af stapt?

Wel uitkijken dat ie dan straks met op en af stappen ook niet meer wil blijven staan.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:57

Volgens mij ligt het niet aan je voer. Maar meer aan hij wil de baas zijn en hij krijgt zijn zin tijdens het rijden. Veel oefenen met in stap naar voren en in draf terug naar halthouden langzaam als die maar eventjes stilstaat is het goed maar hij moet wel op jou wachten. Hij mag niet zelf het initiatief nemen. En les nemen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:58

Toen ik mijn paard inreed had hij ook veel moeite met stilstaan, en vooral met blijven stilstaan. Ik ben slangenvoltes gaan rijden en ben in elke lus op de CA-lijn gaan stilstaan. Dat heb ik uiteraard langzaam opgebouwd. Daarna leerde ik hem stilstaan tot ik aangaf dat hij weer verder mocht.
Om te voorkomen dat hij uit zichzelf stil ging staan deed ik dat later soms wel en soms niet. Na een poosje was die oefening niet meer nodig.

De belangrijkste hulp bij et uit draf stilstaan is je zit. Ga langzamer lichtrijden en maak je lang/zwaar (moeilijk uit te leggen). Ook stemhulpen zijn heel effectief als hij die vanaf de grond al kent.

Bij ons was het 'ho-ho' en 'wachten', dat laatste gebruikte ik ook als ik niet wilde dat hij wegliep terwijl ik bijvoorbeeld iets moest gaan halen. Duurde even voor hij het deed, maar werkte heel goed.

Ons paard kreeg 's zomers een half pond ponybrok (weinig voedingswaarde, veel vitamines/mineralen) en liep de hele dag in de wei. In de winter kreeg hij iets meer brok, goed hooi en veel wortels. En elke dag 1 appel. Hij is nooit mager of lusteloos geweest.

*slangenvoltes omdat hij dan wat minder vaart kan opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 09-09-12 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:59

LBLGypsyCobs schreef:
Wat doet ie als je tussendoor eens op en af stapt?

Wel uitkijken dat ie dan straks met op en af stappen ook niet meer wil blijven staan.

met afstappen is het dan moeilijk stil te zetten, met opstappen blijft hij sowieso netjes stil staan tot ik zeg dat hij mag lopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:01

TeckTonie schreef:
ijssnuiver schreef:

Maar???

Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..

Wat een huge maag moet dat beest dan hebben haha.
En helemaal vol gevreten loopt ook niet lekker natuurlijk...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:08

Luz_ElenaE schreef:
Volgens mij ligt het niet aan je voer. Maar meer aan hij wil de baas zijn en hij krijgt zijn zin tijdens het rijden. Veel oefenen met in stap naar voren en in draf terug naar halthouden langzaam als die maar eventjes stilstaat is het goed maar hij moet wel op jou wachten. Hij mag niet zelf het initiatief nemen. En les nemen

hij krijgt zijn zin niet, alleen ik krijg hem gewoon niet stil, eventjes stilstaan lukt ook niet. Les nemen zou ik graag willen, maar dan moet ik eerst iemand vinden hier in de buurt en daar ben ik nog naar opzoek, dus dat is voor nu de oplossing niet.

RosiePosie schreef:
Toen ik mijn paard inreed had hij ook veel moeite met stilstaan, en vooral met blijven stilstaan. Ik ben slangenvoltes gaan rijden en ben in elke lus op de CA-lijn gaan stilstaan. Dat heb ik uiteraard langzaam opgebouwd. Daarna leerde ik hem stilstaan tot ik aangaf dat hij weer verder mocht.
Om te voorkomen dat hij uit zichzelf stil ging staan deed ik dat later soms wel en soms niet. Na een poosje was die oefening niet meer nodig.

De belangrijkste hulp bij et uit draf stilstaan is je zit. Ga langzamer lichtrijden en maak je lang/zwaar (moeilijk uit te leggen). Ook stemhulpen zijn heel effectief als hij die vanaf de grond al kent.

Bij ons was het 'ho-ho' en 'wachten', dat laatste gebruikte ik ook als ik niet wilde dat hij wegliep terwijl ik bijvoorbeeld iets moest gaan halen. Duurde even voor hij het deed, maar werkte heel goed.

Ons paard kreeg 's zomers een half pond ponybrok (weinig voedingswaarde, veel vitamines/mineralen) en liep de hele dag in de wei. In de winter kreeg hij iets meer brok, goed hooi en veel wortels. En elke dag 1 appel. Hij is nooit mager of lusteloos geweest.

*slangenvoltes omdat hij dan wat minder vaart kan opbouwen.

dat met die slangenvoltes ga ik volgende keer zeker proberen, bedankt!

TeckTonie schreef:

Het kan best zijn dat het uit enthousiasme is, want hij gaat ook meteen ontspannen lopen en doet eigenlijk alles qua figuren zonder tegen te werken, alleen als hij moet stilstaan protesteert hij wel (hoofd in de lucht en vooruit).

KozieZ schreef:
Loopt hij wel in jouw draftempo, of neemt hij dat ook over? Kan je dus wel langzamer of sneller draven dan hij wil?

Ja dat wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:10

En als iemand hem even voor je vasthoudt?
Je gaat halthouden, als hij gaat protesteren en door blijft lopen, laat je hem even vastpakken.
Staat ie dan stil, flink belonen en dan mag ie pas weer werken.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:11

Chaos schreef:
TeckTonie schreef:

Wat een huge maag moet dat beest dan hebben haha.
En helemaal vol gevreten loopt ook niet lekker natuurlijk...

Eigenaar heeft dit wel netjes opgebouwd natuurlijk, maar inderdaad! Hij was hengst en 1m80, maar jammer genoeg heeft hij op z'n 12 een slagaderbreuk gekregen..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:12

Maar 15 scheppen 's ochtends en 's avonds nog eens, is dat dan 30 kilo op een dag?

Een paard kan geloof ik maar 2 kilo krachtvoer per voerbeurt opnemen, dus je gooit 26 kilo per dag weg, gaat onbenut door het systeem.

Je kunt dan beter meerdere voerbeurten per dag aanhouden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:16

Zal wel geen kilo schep zijn lijkt me zo. Anders krijgt dat paard meer dan een zak per dag... Lijkt me erg onwaarschijnlijk...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:18

Misschien zijn die schepjes wel soeplepels :D
Dan mag ie wel wat meer :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:23

3kg krachtvoer is de max per keer, anders heb je wel een behoorlijk overvulde maag!
15 Scheppen kan niet. Onmogelijk.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:24

LBLGypsyCobs schreef:
En als iemand hem even voor je vasthoudt?
Je gaat halthouden, als hij gaat protesteren en door blijft lopen, laat je hem even vastpakken.
Staat ie dan stil, flink belonen en dan mag ie pas weer werken.

Mijn zusje gaat dadelijk rijden, dus dan zullen we eens gaan oefenen.
Ik hoop dat dit gaat helpen!

Het kan er ook aan liggen dat hij de laatste tijd 3-4x per week in de grote wei mag rijden (we hebben een boerderij en naast ons huis een groot weiland waar de koeien eerst in liepen (100 koeien) dus best een groot stuk.
Dan laten we hem af en toe van voor naar achteren lekker snel galopperen zodat hij niet elke keer dezelfde rondjes in de bak hoeft te rijden.
Misschien dat we daar ook mee moeten stoppen?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:25

Chaos schreef:
3kg krachtvoer is de max per keer, anders heb je wel een behoorlijk overvulde maag!
15 Scheppen kan niet. Onmogelijk.

Blijkbaar ben jij degene die daar als stalhulp werkte en niet ik :roll:

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:26

Als het met het galopperen te maken heeft zou ie tijdens de andere gangen en oefeningen ook moeite met de rem moeten hebben en ik begrijp dat ie verder wel braaf is toch?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:26

KozieZ schreef:
Zal wel geen kilo schep zijn lijkt me zo. Anders krijgt dat paard meer dan een zak per dag... Lijkt me erg onwaarschijnlijk...

Ik geloof dat wij een halve kiloschep hebben, en wij werken niet met zakken, maar met een heeul grote silo die ze per 2 weken komen halen en een nieuwe brengen.