Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

annnepannne schreef:Hij krijgt trouwens maar 1 kilo (een halve kilo sochtends en een halve kilo savonds) basis brokken, verder krijgt hij een aantal keer per dag hooi en kan hij altijd stro eten in zijn stal, overdag gaat hij een halve dag de wei in, dus het zal niet aan het voer liggen lijkt mij dat hij zo veel energie heeft.
ijssnuiver schreef:annnepannne schreef:Hij krijgt trouwens maar 1 kilo (een halve kilo sochtends en een halve kilo savonds) basis brokken, verder krijgt hij een aantal keer per dag hooi en kan hij altijd stro eten in zijn stal, overdag gaat hij een halve dag de wei in, dus het zal niet aan het voer liggen lijkt mij dat hij zo veel energie heeft.
Maar???
Ik zou eerst eens kappen met dat krachtvoer en kijken wat er gebeurd. Imo is een kilo per dag veel te veel.

ijssnuiver schreef:2 kilo is helemaal absurd. Maar dat veranderd niets aan het feit dat ik een kilo te veel vind.
Is je weidegang veranderd, is de omgeving veranderd, past je zadel wel goed, paard rugklachten, is gebit goed? Kan van alles zijn wat een vluchtreactie veroorzaakt.
ijssnuiver schreef:annnepannne schreef:Hij krijgt trouwens maar 1 kilo (een halve kilo sochtends en een halve kilo savonds) basis brokken, verder krijgt hij een aantal keer per dag hooi en kan hij altijd stro eten in zijn stal, overdag gaat hij een halve dag de wei in, dus het zal niet aan het voer liggen lijkt mij dat hij zo veel energie heeft.
Maar???
Ik zou eerst eens kappen met dat krachtvoer en kijken wat er gebeurd. Imo is een kilo per dag veel te veel.
TeckTonie schreef:ijssnuiver schreef:
Maar???
Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..
Lijkt me eigenlijk eerder enthousiasme of het niet respecteren van de ruiter?
Luz_ElenaE schreef:Volgens mij ligt het niet aan je voer. Maar meer aan hij wil de baas zijn en hij krijgt zijn zin tijdens het rijden. Veel oefenen met in stap naar voren en in draf terug naar halthouden langzaam als die maar eventjes stilstaat is het goed maar hij moet wel op jou wachten. Hij mag niet zelf het initiatief nemen. En les nemen
RosiePosie schreef:Toen ik mijn paard inreed had hij ook veel moeite met stilstaan, en vooral met blijven stilstaan. Ik ben slangenvoltes gaan rijden en ben in elke lus op de CA-lijn gaan stilstaan. Dat heb ik uiteraard langzaam opgebouwd. Daarna leerde ik hem stilstaan tot ik aangaf dat hij weer verder mocht.
Om te voorkomen dat hij uit zichzelf stil ging staan deed ik dat later soms wel en soms niet. Na een poosje was die oefening niet meer nodig.
De belangrijkste hulp bij et uit draf stilstaan is je zit. Ga langzamer lichtrijden en maak je lang/zwaar (moeilijk uit te leggen). Ook stemhulpen zijn heel effectief als hij die vanaf de grond al kent.
Bij ons was het 'ho-ho' en 'wachten', dat laatste gebruikte ik ook als ik niet wilde dat hij wegliep terwijl ik bijvoorbeeld iets moest gaan halen. Duurde even voor hij het deed, maar werkte heel goed.
Ons paard kreeg 's zomers een half pond ponybrok (weinig voedingswaarde, veel vitamines/mineralen) en liep de hele dag in de wei. In de winter kreeg hij iets meer brok, goed hooi en veel wortels. En elke dag 1 appel. Hij is nooit mager of lusteloos geweest.
*slangenvoltes omdat hij dan wat minder vaart kan opbouwen.
TeckTonie schreef:Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..
KozieZ schreef:Loopt hij wel in jouw draftempo, of neemt hij dat ook over? Kan je dus wel langzamer of sneller draven dan hij wil?
Chaos schreef:TeckTonie schreef:
Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..
Wat een huge maag moet dat beest dan hebben haha.
En helemaal vol gevreten loopt ook niet lekker natuurlijk...

LBLGypsyCobs schreef:En als iemand hem even voor je vasthoudt?
Je gaat halthouden, als hij gaat protesteren en door blijft lopen, laat je hem even vastpakken.
Staat ie dan stil, flink belonen en dan mag ie pas weer werken.
KozieZ schreef:Zal wel geen kilo schep zijn lijkt me zo. Anders krijgt dat paard meer dan een zak per dag... Lijkt me erg onwaarschijnlijk...