Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ra_chel schreef:Ik raadt je aan om de eerste keer dat je met slof gaat rijden dit te doen onder begeleiding van een instructrice die ervaring heeft met de slof en die je kan leren om de slof op correcte wijze te gebruiken, want als je de slof verkeerd gaan gebruiken dan richt je meer kwaad aan dan dat je goed doet!
capopjekop schreef:Ra_chel schreef:Ik raadt je aan om de eerste keer dat je met slof gaat rijden dit te doen onder begeleiding van een instructrice die ervaring heeft met de slof en die je kan leren om de slof op correcte wijze te gebruiken, want als je de slof verkeerd gaan gebruiken dan richt je meer kwaad aan dan dat je goed doet!
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zorg dat je het van je instructrice leert. Want veel mensen rijden onbewust met een strakke slof (en soms zelfs hun teugels in een boog) en dwingen hun paard dan in een houding. Dat is niet gezond voor je paard en kan op langere termijn voor blessures zorgen. Als je de slof goed gebruikt hangt hij los als je paard braaf is en pak je hem erbij als hij te sterk wordt/wil gaan rennen.
Majolen schreef:Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren. Er komt aan mijn paard geen slof, ik vind het ondingen, zowel voor het paard die gedwongen wordt om op een bepaalde plek te lopen als voor de blaren op mijn handen.
jeweethetwel schreef:Majolen schreef:Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren. Er komt aan mijn paard geen slof, ik vind het ondingen, zowel voor het paard die gedwongen wordt om op een bepaalde plek te lopen als voor de blaren op mijn handen.
dat is jou mening, daarom vraag ik ook hoe je de slof hoort te gebruiken.
als je weet hoe je dat ding gebruikt is er niks aan de hand.
Waardoor gaat je paard eigenlijk vrolijk doen? Om welke reden wil je meer controle? Is het uit voorzorg of omdat er een echt probleem is?Varekaj schreef:De beste ontspanning buiten is gewoon... ontspannen ritjes makenWaardoor gaat je paard eigenlijk vrolijk doen? Om welke reden wil je meer controle? Is het uit voorzorg of omdat er een echt probleem is?
Is je paard gewoon pittig, neem dan een lekker rustig en cool paard mee en hou het bij stapritjes over rustige banen met weinig/geen verkeer, en ga later stilletjes aan met datzelfde paard erbij lekker opbouwen tot ook draf en galop goed gaan.
Is het omdat jij je niet 100% zeker voelt? Ga daar dan aan werken. Kan net zo goed dat zelfs bij goed slofgebruik je paard zichzelf gaat opjutten en je alsnog controle verliest. Met een thiedeman heb je ook ongeveer hetzelfde effect als een slof maar je moet je zelf dan geen drukte gaan maken met die extra teugel in je handen. Die heb ik zelf ook gebruikt bij een jong pittig paard de eerste malen op buitenrit en na een tijdje kon die er gewoon lekker af.
Wat ik zelf ook wel eens doe is gewoon een bokriem of zo'n lus van het oude type martingaal om de hals. Doen ze jolig dan haak ik daar een pink onder, die kan je snel vastnemen en dan trek je jezelf ook steviger in het zadel zonder aan de mond te sleuren. Helpt ook echt erg goed en het geeft je ook de zekerheid over jezelf die nodig is + controle omdat je dan steviger in je zadel zit.
.
Majolen schreef:Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren.
jeweethetwel schreef:fijn dat jij er in iedergeval wel normaal over kan praten.
het paard rijd ik nog niet lang. en is niet heel pittig maar het is ook een beetje uit voorzorg.
want ben in het verleden nog niet zo vaak met paarden naar buiten geweest.
of nouja dat ik ook tijdje geleden.
het is ook bedoeld voor de eerste paar keer buiten.
er komt zowieso geen verkeer het is namelijk een ruiterpad en een soort weide en bossen, verweg van het verkeer.
is er ook nog iets anders of een andere manier om iets te gebruiken waarbij ik zelf niet extra teugel hoef vast te houden.
maar waar het paard wel wat aan heeft?