Schimmel Amadeus vandaag in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Schimmel Amadeus vandaag in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:49

Na even twijfelen weer foto's van Amadeus en mij.
Amadeus is een 7 jarige ruin en ik heb hem nu 6 jaar.
Ik kan niet echt een niveau noemen, we zijn vooral bezig zijn lijf beter te laten gebruiken.

We hebben net een flinke dip gehad, hij heeft eerst twee weken stil gestaan ivm een beste singelwond. In deze twee weken is hij ook weer fijn los gemasseerd door http://www.topfithorsecare.com (aanrader!). Ze kwam er met de Lecher-antenne achter dat hij erg veel last had van zijn rechter achterbeen (Dit klopte helemaal, hier liepen we ook tegen aan met het rijden) wat kwam door zijn lever en die was waarschijnlijk zo ontregeld door het (koeien)kuilgras wat hij kreeg. Na een flink overleg met de stalhouder ging hij uiteindelijk overstag en mochten we toch over op het hooi.
Ik begin steeds meer te merken dat hij er beter door gaat lopen.

De dip waar we inzaten en waar we nu dus aan het uitkrabbelen zijn is dat hij het bit vastpakt (beide kanten), zijn schouder naar links gooit en zijn rechter achterbeen er niet graag onder wil zetten.
hij zat zo vast in zijn lijf dat hij eerst alleen maar met zijn hoofd naar rechts recht uit liep.
Omdat ik rijtechnisch gewoon niet slim en snel genoeg ben liepen de frustraties behoorlijk op bij ons samen.

We zijn hem nu tijdens lessen losser aan het rijden, ik moet hem stelling vragen en dan proberen te laten zakken in zijn hals zodat hij het stuk voor de schoft beter gaat gebruiken.
en op de volte rechts om probeer ik zijn schouder wat naar binnen te krijgen en hem beter zijn binnenachterbeen te laten gebruiken.

Maar ik vind het allemaal erg moeilijk en Deus ook dus het gaat allemaal niet zo snel als dat het bij een betere ruiter zal gaan. Daar komt ook bij dat ik een stuk angstiger ben geworden sinds ik mama ben.

Maar hier zijn dus de foto's, hou het vriendelijk en ik hoop goede tips te krijgen waar Deus en ik samen aan kunnen werken.

Afbeelding

hoofdstel met bling (heb ik gemaakt <3 )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier neem ik hem terug van een pasje verruimen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BlondeSmurf

Re: Schimmel Amadeus vandaag in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:08

Ziet er leuk uit en wat een mooi oornetje ! :) staat goed bij je paard.
je mag zelf je vuisten rechtop houden en je schouders wat naar achteren.
wel leuke combinatie :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:06

Leuk paard! Denk er wel om dat je zelf niet te veel "aan de teugel" gaat met je hoofd he ;). Vooruit blijven kijken dus.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:10

Ik zie heeeel veel foto's rechtsom en weinig linksom, terwijl dat juist zijn mindere kant is, toch?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:28

De foto's zien er niet slecht uit! Let erop dat je je handen rechtop houdt en hem fijn van achteren naar voren blijft rijden. Je handen mogen ook iets meer naar voren, het lijkt alsof ze soms niet voor je zadel staan.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 13:43

aller eerst bedankt voor jullie reactie's!

Blondesmurf, hij is leuk he dat oornetje, heb hem ook maar zelf gepimpt :D Maar buiten dat ie leuk is, heb ik hem ook wel hard nodig. Deus heeft een enorme hekel aan vliegen zodra hij er alleen al 1 ziet begint ie al met het schudden van zijn hoofd. Al is dat de ene dag minder dan de ander.
Dat van mijn handen recht op heb je helemaal gelijk in! ga er echt proberen rekening mee te houden.

AstridRoels, dank je wel

Leorah, daar kom je met een puntje :o heb je helemaal gelijk in!

Jasmijn159, Klopt van de 14 foto's zijn er 3 linksom. We hebben tijdens het rijden beide kanten goed mee genomen maar daar zijn gewoon wat minder foto's van.
beide kanten op zitten we met het "probleem" dat hij zijn schouder naar links gooit en achterhand naar rechts om zich zelf te ontzien. En het is maar net hoe meer ik mijn best doe om hem zijn lichaam juist te laten gebruiken hoe moeilijker het wordt dat is dus eigenlijk beide kanten op. Als ik niks vraag loopt hij prima zijn rondjes maar dat is niet hoe ik het wil.
Als je hier nog tips voor hebt graag.

Florence123, Dank je wel! zit niet in het hotfix topic maar ben er wel geregeld mee bezig :D
jij ook?

Sanne1221, je erg fijn die spiegel! waar die vandaan komt weet ik eigenlijk niet.

_MG dank je wel! dat van mijn handen ga ik zeker mee nemen. ik ben sowieso erg snel geneigd ze wat te hoog te dragen (vooral de rechter :o )

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:51

Hi Thirza, leuke foto's! Wat is Deus ook al verkleurd! Van wie heb je tegenwoordig les?
Hij zou idd wat losser door zijn lijf mogen bewegen wat ik zo kan zien.
Omdat het toch horses at work is ga ik mee met de tips hier boven let op je handen.
Gaat helemaal goed komen met jullie :D

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:14

Wat leuk om foto's van je les te zien! Het ziet er netjes en vriendelijk uit, jullie zijn een mooie combinatie. :)

Wat is hij trouwens al licht aan het worden!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 20:44

Joyce, je ziet het idd ook wel terug op de foto's dat ie niet zo los is als ie hoort te zijn.
Ik les bij Marijn (idd bij vd arend ;) ) gaat erg fijn!
Hij wordt echt wit hè!

FCSA, jammer ik vind je opmerking totaal nutteloos aangezien ik er al op gereageerd had in een post vlak boven jou, ik zou liever wat opbouwend commentaar willen zoals het bij HAW hoort.

Else, Hij wordt echt wit hè, binnenkort maar n spoeling halen ;)
Dank je wel dat je het er vriendelijk uit vind zien!
Leuk hè om het zo met de les te zien, anders kom je n keer irl kijken?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:01

Moderatoropmerking:
Reactie's die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:59

Gaaaaaf paard! Zo eentje wil ik er ook <3

Maar even ontopic: Volgens mij zijn jullie lekker bezig en moet je gewoon zo doorgaan, al kan je misschien wat op je handhouding letten. Die zou iets dragender kunnen en af en toe heb je een klein beetje een scherpe binnenhand (lijkt iig zo) Dat kan helemaal in combinatie met iets rechter zitten en vooruit kijken (ben daar zelf ook vreselijk hoor maar je moet zeggen wat op HAW) Dan is het plaatje nog mooier

Nog 1 keertje: Mooooooi paard

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:19

Mooi paard om te zien! Allereerst vind ik het goed om te zien dat je er zo veel les, tijd en energie in steekt om hem op een juiste manier te laten lopen.
Je hebt het erover dat je paard eerst enkel met het hoofd naar rechts liep, nu zie ik op de foto's voornamelijk rechter stelling en buiging waardoor ik het lastig vind om te kijken hoe het dan nu linksom gaat. (Al zie ik al wel dat linksom-rechtuit je paard niet zozeer naar rechts knikt maar inderdaad de achterhoeven niet op de plek van de voorhoeven plaatst.). Bij het linksom rijden en hierbij een linker stelling te vragen bij een jong paard of paard wat dit moeilijk vind is het vaak prettig om de linkerhand verder van de hals te halen dan gebruikelijk (overdreven gebaar hulp) waarbij de linkerhand wel mee naar voren gaat, zodat je voorkomt dat er spanning op de teugel komt waardoor je paard het bit vast zou willen pakken om onder de druk uit te komen. Zeker wanneer je paard moeite heeft met stelling op deze hand. Om te voorkomen dat je paard als gevolg van de meegaande beweging met je de teugel volledig op de voorhand valt is het aanzetten tot het goed ondertreden van de achterbenen erg belangrijk. Hiervoor is het wel van belang dat je paard een goed getrainde achterhand heeft zodat dit de oefening vergemakkelijkt, zeker gezien de problemen met het rechterachterbeen zoals je deze aangeeft.
Zorg ook dat je tijdens het rechtsom rijden voorkomt dat je paard over de schouder valt, dit lijkt namelijk op sommige foto's het geval (het lijkt alsof dit inderdaad veroorzaakt wordt door het op de voorhand vallen en niet goed ondertreden van het rechterachterbeen, een balansfout lijkt mij?)
Heel veel succes met je trainingen en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nellie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:23

Wat een leuk paard. Fijn dat je houding is verbeterd door je nieuwe zadel. Het is een leuke combinatie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:14

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:51

Leuk paard heb je en je rijdt netjes vindt ik.
Wat jullie probleem betreft kan ik je de Antoine de Bodt manier van (los)rijden aanbevelen.
Ik rij gewoon les en krijg daarnaast regelmatig een half uurtje les op die manier en ik kan niet anders zeggen dan dat het mij heel erg helpt.
Mijn paard heeft wat moeite met linksom, begint in draf wel eens wat te huppelen en brengt de achterhand naar buiten.
Ik moet dan de binnenhand "los" laten en mijn paard wat in contra stelling rijden, verder voltes met 4 rechte stukken etc.

Als je deze manier niet kent google dan eens op AdB of Antoine de Bodt.
Het draait voornamelijk om het paard op zijn eigen benen te laten lopen, zelf goed recht zitten en verder weinig doen, daarnaast wordt het paard min of meer gedwongen om zijn probleem zelf op te lossen zonder dat hij door de ruiter tussen handen en benen wordt opgesloten.

Mijn paard ontspant tijdens deze lessen altijd heel erg en het helpt mij om thuis en tijdens de gewone lessen moeilijke momenten te overwinnen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:00

Ziet er goed uit! Miss iets subtieler stelling vragen?
Waardoor je niet alleen stelling verkrijgt maar ook buiging :)

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:51

Hey Thirza, wat leuk om rij foto's van jullie zien! :) zo te zien ben je goed op weg met Amadeus +:)+ Dat omlaag kijken is heeeeel herkenbaar, maar volgens mij heb ik dat 'tientje' op de grond ook nog niet gevonden... O:) :+ :D Met de lessen ga je zelf merken dat het steeds beter gaat, veel rijplezier want jullie zijn een leuk combinatie +:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:10

Je rijdt hem bergafwaarts en achter de loodlijn, geef hem wat meer ruimte in de hals

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:15

Leuke schimmel heb je! :)
Het valt me op dat je erg veel stelling vraagt, te veel. Probeer hem wat rechter te houden en probeer de buitenschouder er wat meer in te houden. Minder op je binnen- en meer op je buitenteugel rijden.

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 03:32

Leuke foto's! Mooi paardje hoor. Inderdaad goed opletten dat je zelf niet te erg mee gaat hangen in de bocht. Probeer tussen de oren van je paard door te blijven kijken en niet naar z'n binnenvoorbeen (hoe knap die ook is :') )

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:54

Leuke foto's. Het lijkt alleen als je het paard naar binnen gaat kijken je zelf met je lichaam ook helemaal mee gaat probeer daar op te letten.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:10

Probeer idd je schouders naar achteren te doen en zelf niet te veel naar benede te kijken. Lengte buiging moet ook kunnen maar je paard rechtstellen is ook erg belangrijk!

joelleo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:39

Ik zie hier veel dingen in terug van mezelf.
Ik ben zelf nu vooral bezig met niet teveel erin te zitten met me sporen, schouders na achter en handen rechtop.

Veel succes, en het ziet er leuk uit!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:15

Leuk dier heb je onder je lopen!
Ik kan me grotendeels vinden in het commentaar dat WM_ je geeft.
Inderdaad veel foto's rechtsom, waarbij je kunt zien dat ie verbuigt (doorklapt in de stelling en de schouder eruit gooit) en zijn hoofd kantelt (te zien op foto's 1, 7, 9 en 14 -je vraagt stelling naar rechts, maar desondanks wijst de neus naar links). Probeer daar wat minder stelling te vragen, je hand kort te liften bij kantelen, om direct daarna hand weer laten zakken naar normale positie (wanneer het hoofd weer recht is). Hij valt inderdaad over de buitenschouder weg. Logisch, omdat recht lopen (wat ie daarmee probeert voor elkaar te krijgen) minder zwaar voor hem is dan met de juiste buiging lopen (waarbij zijn rechterachterbeen rechtsom méér moet dragen). Wanneer hij rechtuit loopt, kan hij zijn minder sterke rechterachterbeen namelijk net zo zwaar belasten als zijn sterkere linkerachterbeen, wat minder zwaar voor hem is.
Ik denk inderdaad dat het vooral zaak is om te gaan werken aan het rechtrichten van je paard. Je geeft al aan dat er veel minder foto's zijn van linksom omdat dit minder goed gaat. Logisch, omdat het zwakkere achterbeen op de linkerhand niet zo makkelijk ontlast kan worden als rechtsom. (door uitzwaaien, scheef lopen enz) Linksom loopt ie ook nog strak en recht in zijn lijf, zonder buiging aan te nemen in zijn lijf. Op oa de foto met de spiegel (6, maar ook op foto 10) is goed te zien dat hij scheef loopt: hij zet zijn rechter-achterbeen buiten de massa (naar buiten gooit ter ontlasting) en zijn linkerachterbeen aan de binnenkant van de linkervoorhoef zet.

Je zegt bv dat:
"We zijn hem nu tijdens lessen losser aan het rijden, ik moet hem stelling vragen en dan proberen te laten zakken in zijn hals zodat hij het stuk voor de schoft beter gaat gebruiken.
en op de volte rechts om probeer ik zijn schouder wat naar binnen te krijgen en hem beter zijn binnenachterbeen te laten gebruiken."

Ik zou de extra stelling vooral linksom proberen te bewerkstelligen, en hem rechtsom slechts lichte stelling laten aannemen, (minder dan dat je nu op de foto's -rechtsom- laat zien) omdat ie daar al de neiging heeft om door te klappen. Denk niet dat je juiste stelling kan bewerkstelligen door (met name) je binnenhand naar binnen te zetten! Begrenzen doe je met de buitenkant (kuit, bovenbeen en buitenteugel en evt zweep). Tip: zweep in je andere hand, dáár zwaait de schouder namelijk uit! Als de begrenzing in orde is, zal de schouder niet uitzwaaien, en loopt ie "bijna vanzelf" in het juiste spoor (voor- en achterbenenpaar volgen in dezelfde richting als de beweging gaat en blijven onder de massa). De buiging is dan al in orde, stelling is dan een logisch gevolg bij lichtjes vragen.
Daarnaast zou ik hem naast het laag en rond rijden méér actief van achteren naar voor rijden, en véél korte stukjes met véél overgangen maken. Pas dan zal de schoft omhoog komen. Bij -even gechargeerd- "alleen de positie van het hoofd bewerken", zonder een actieve motor vanuit de achterhand kom je er niet. Je krijgt dan enkel een paard dat "over de kop en neerwaarts" gaat lopen.

Ik persoonlijk zou op dit moment niet zoveel nadruk willen leggen op de hoofd- en halshouding, maar op het recht maken en tevens sterker maken van de achterhand, met name rechts. Wanneer dit beter in orde is, dan is het veel gemakkelijker om de hoofd en hals te bewerken, als dit dan überhaupt nog nodig is ;)

Succes met je mooie dier!

gini24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:09

Even vooor de oplettende kijker; de meeste foto's zijn inderdaad rechtsom dit is mijn schuld (de fotograaf jaja..) haha. Dit komt niet omdat er alleen rechtsom is gereden maar ik stond rechts in de hoek vd bak, en de zon kwam ook van rechts dus is het erg moeilijk mooie plaatjes schieten linksom omdat je dan gauw tegen de zon in fotografeert. Verder vind ik het er hartstikke goed uitzien Thirza! ;)