Warmbloeden zijn niet geschikt voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Warmbloeden zijn niet geschikt voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:29

Ik ben in forse discussie met iemand op de Engelse Horse & Hound forum over warmbloeden en hun geschiktheid voor dressuur. En nu ben ik benieuwd wat bokkers er nou van vinden!

Ik quote een paar dingen van H&H.

Citaat:
I don't think there is a Warmblood I know that hasn't had suspensory trouble.
Of course this is what happens when you use the wrong type of horse for dressage.
This is why people struggle, and resort to harsh methods.
If you want a cart pulling use a Warmblood, but dressage is a Spanish or Portuguese job.

"Ik denk dat er niet één Warmbloed bestaat die geen last heeft van peesblessures. Natuurlijk gebeurt dit wanneer je het verkeerde type paard gebruikt voor dressuur. Daarom blijven mensen hangen en gaan zich vastklampen aan brute methodes.
Als je wilt gaan mennen, gebruik dan een Warmbloed, maar voor dressuur heb je een Spaans of Portugees paard nodig."

Citaat:
Warmbloods are carriage horses, basically, bred to push into a harness. This is why they are more comfy on the forehand.

"Warmbloeden zijn tuigpaarden, gefokt om een kar te trekken. Daarom zijn ze het meest comfortabel op het voorhand."

Toen keerde het naar de KWPN.

Citaat:
By my reckoning the modern DW was produced, officially in 1969 only 43 yrs ago. There has been a wealth of other breeds brought into the mix in an attempt to produce this sport horse.

One could argue that it is this horses unsuitablity in the dressage world which has lead to the grotesque Rolkur training methods.

These horses with their mouths strapped tightly shut, harsh bits and brutal looking riders makes me feel they would be better off doing something else.
\

"Zover ik weet, is de modern KWPN in 1969 ontstaan, maar 43 jaar geleden. Er zijn veel andere rassen gemengd om de KWPN sportpaard te produceren.
Men kan alleen beweren dat het KWPN paard ongeschikt is voor de dressuur wereld en daarom de meerderheid van ruiters Rollkur gebruiken.
Deze paarden hebben hun mond dichtgesnoerd, hebben gemene bitten in en er zitten brute ruiters erop. Het geeft mij de gevoel dat ze maar beter iets anders kunnen doen."

Volgens deze persoon is het dus aan de orde dat het Warmbloed paard ongeschikt is voor dressuur en dat we maar allemaal een PRE of iets dergelijks moeten hebben voor dressuur. Het kwam erop neer, Warmbloeden zijn slecht in verzameling en PRE's zijn daar goed in. KWPN'ers zijn alleen te rijden als je ze op de "moderne" manier rijdt.

Nou ben ik het daar absoluut NIET mee eens. Kijk nou eens hoeveel Warmbloeden er meelopen in de topsport!

Wat denken jullie hier van? Zijn Warmbloeden ongeschikt?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:33

Die beste man of vrouw heeft waarschijnlijk een nare warmbloed gehad of er juist nog nooit op gezeten. Hij/zij kraamt mijns inziens onzin uit door alles over 1 kam te scheren. Slaat als een tang op een varken :+

Amaris

Re: Warmbloeden zijn niet geschikt voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:34

vraag me af of hij/zij de olympische spelen wellicht gezien heeft?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:35

PRE's krijgen net minder punten op hun uitgestrekte gangen, ze zijn idd beter in piaffe en verzameling bijv., maar als het op uitgestrekte galop en draf aankomt is het maar zwakjes, warmbloeden hebben vele ruimere gangen.
Neemt niet weg dat ze wel plaatjes zijn om te zien in de (hogere) dressuursport, maar warmbloeden hebben 9/10 kansen toch altijd wel een streepje voor.

En *kuch* ik zie mijn KWPN merrie no way voor een koets staan :')
Mijn BWP merrie evenals ook niet !

En als we nu even naar de resultaten van de wereldtop kijken, juist ja..alleen maar warmbloeden!

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:35

Pletje123 schreef:
Die beste man of vrouw heeft waarschijnlijk een nare warmbloed gehad of er juist nog nooit op gezeten. Hij/zij kraamt mijns inziens onzin uit door alles over 1 kam te scheren. Slaat als een tang op een varken :+

Haha, ja daar dacht ik ook al aan. Ik heb ook al uitgelegd dat het KWPN ook speciaal tuigpaarden fokt, maar daar wil ze niks van weten. Zure pruim. :')

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:37

Dju het verkeerde paardje gefokt heb net een BWPertje gefokt:p
Toch vind ik dat ze prachtige gangen op hebben dus voor mij zijn ze geschikt :p

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:38

Seasons, Dan heeft ze er gewoon onvoldoende verstand van denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:38

laat lekker praten....ik zou er geen energie in steken om mijn gelijk te halen hoor.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:39

Ik wel benieuwd wat ze dan van springen vinden? en welke paaden zijn daar dan geschikt voor?

Uiteraard kunnen niet alle WB paarden goed dressuur of goed verzamelen. Dat heeft naar mijn inziens te maken ben de natuurlijke aanleg van paard.

Wat ik inderdaad wel met haar eens ben is dat een PRE veel aanleg voor verzameling en derdelijk heeft. Maar er zullen ook vast wel PRE paarden met een blessure zijn.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:39

Marcella_e schreef:
Ik wel benieuwd wat ze dan van springen vinden? en welke paaden zijn daar dan geschikt voor?

Uiteraard kunnen niet alle WB paarden goed dressuur of goed verzamelen. Dat heeft naar mijn inziens te maken ben de natuurlijke aanleg van paard.

Wat ik inderdaad wel met haar eens ben is dat een PRE veel aanleg voor verzameling en derdelijk heeft. Maar er zullen ook vast wel PRE paarden met een blessure zijn.

Vroeg ik me ook af ! Wat is haar mening over de springpaarden dan ?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:40

Ik denk dat ieder voor zichzelf beter kan bepalen waar zijn of haar paard het beste voor is.

Ik heb geen 'dressuurpaard'. Mijne word doorgaans voor koe aangezien dus ja :+
Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mee dressuur. Ik vind 't leuk, mijn paard gaat daar in mee. Recreatief een goed dier. Braaf in de bossen, andere dieren doen haar niets. Springen nog niet aan gewaagd, maar over een balkje draven nam ze aan als een enorme hindernis. Mijn paard is een tinker en zal in de sportwereld niet mee tellen. Maar voor mij en de zorgboerderij wel. Ik haal er het beste uit wat er in 'ons' zit. En daar heb ik geen spaans, turks of hollands paard voor nodig. Ieder z'n ding. Ene paard kan dit beter als de ander. Ik heb het perfecte paard nog nooit gevonden..

Mijn paard is het meeste geschikt voor de gehandicapten wegens haar nuchtere karakter. En of ze dan kwpn is, haflinger of een tinker. Boeit me niet. Als koe zijnde zal ze haar 'rol' vervullen en de harten van de beperkten stelen.

Mijn koudbloed met een warm hart is overal geschikt voor. Maar zou haar niet onder Anky willen zien.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:40

Sorry hoor, maar waar haalt die beste man dat nou weer vandaan ? :+

Denk dat alle rassen wel eens een peesblessure kunnen oplopen niet... Ook de PRE peerden.

ff offtopic, ik moest erg lachen om je onderschrift Jolandaa_ _O-
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 31-08-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:41

ZarcoTje schreef:
Marcella_e schreef:

Vroeg ik me ook af ! Wat is haar mening over de springpaarden dan ?

Dat vroeg iemands ander daar ook, maar ze wilde het puur over dressuurpaarden hebben. Denk dat springpaarden wel goed zitten dan? :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:22

Het is natuurlijk wel zo dat het nederlandse paard niet zo heel lang geleden, lees jaar of 60, voornamelijk gebruikt en gefokt werd wat voor wat landbouwwerk en het trekken van koetsen. Toen ze daarvoor overbodig werden er meer geld kwam zijn ze het ras van aanpassen, en veredelen emt o.a EV, tot het sportpaard van nu.
Het is niet zoals de o.a de PRE en ras die al heel erg lang gefokt wordt op werk met verzameling etc.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:26

Nou ik heb 2 warmbloeden zonder peesblessures. Dus die uitspraak is ook al met de grond gelijk gemaakt. Als ik er al 2 heb, dan moeten er wel mega veel zijn..

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:37

Een PRE heeft idd meer de verzameling in zich, maar is dan weer minder in het strekwerk.
Uitzonderingen daargelaten. Meeste warmbloeden zijn dan weer beter in het strekwerk en minder in de verzameling. Zodoende dat het zich ergens wel met elkaar compenseert.

Wat betreft peesblessures, ik vrees helaas dat dit niet rasgebonden is. Ik heb zelf een PRE die nog nooit wat gehad heeft maar ken er ook die wel al reeds peesblessures hebben gehad.

Ook mijn PRE zou geen geschikt dressuurpaard voor het hoge werk zijn.
Daarmee wil ik zeggen dat het zelden van een ras afhangt of al dan niet de paarden geschikt zijn voor iets, maar meestal van de kwaliteiten van het dier en de ruiter.

Betreffende springen, ja ook mijn PRE springt vlotjes een parcours 1m rond, of het ras afgaande zou dit dus ook niet kunnen dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:46

Goed lezen en vertalen is ook een vak trouwens..

Er staat
Citaat:
Of course this is what happens when you use the wrong type of horse for dressage.
If you want a cart pulling use a Warmblood, but dressage is a Spanish or Portuguese job.

Oftewel zij kent geen warmbloeden zonder peesproblemen. Dat is niet exact hetzelfde als zeggen dat die helemaal niet bestaan.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:16

fransje23 schreef:
Goed lezen en vertalen is ook een vak trouwens..

Er staat
Citaat:

Oftewel zij kent geen warmbloeden zonder peesproblemen. Dat is niet exact hetzelfde als zeggen dat die helemaal niet bestaan.

Oh, niet helemaal opgelet. En voor de rest heb ik toch goed vertaald?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:36

Het is wel redelijk vertaald, vind het ook altijd lastig om de context goed te vertalen. Zo is een koetspaard niet per definitie een tuigpaard. Als zij zegt dat warmbloeden koetspaarden zijn gefokt om in het tugi te duwen, bedoeld ze daar geen tuigpaarden mee. Tot 60 jaar geleden was het trekken van dingen ook het fokdoel binnen de nederlandse warmbloedfokkerij.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:43

ik vind dat als je je paard van welk ras dan ook op de juiste manier traint, zonder rollkur, elk dier dressuur kan lopen, zonder peesproblemen.
Punt is de ruimte in de schouder waardoor het bij het ene ras mooier overkomt dan bij het andere ras.

Als ik lees hoe vaak het mis gaat met springpaarden in de (top) sport, baal ik echt van de springsport... Dat zou toch anders moeten kunnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:51

ZarcoTje schreef:
PRE's krijgen net minder punten op hun uitgestrekte gangen, ze zijn idd beter in piaffe en verzameling bijv., maar als het op uitgestrekte galop en draf aankomt is het maar zwakjes, warmbloeden hebben vele ruimere gangen.

Dit vind ik toch ook eigenlijk erg veralgemeniserend...
Ieder paard is natuurlijk uniek.

En je zal in de topsport sowieso alleen de uitblinkers van ieder type tegen komen. Natuurlijk...

Maar om dan te zeggen dat PRE's minder sterk zijn op uitgestrekte gangen, en dat 't maar zwakjes is... Dan heb je denk ik nog niet voldoende PRE's in real life zien bewegen.

Als paardenfotograaf kom ik allerlei type paarden tegen.
En als ik een paard moest uitkiezen om een machtige, uitgestrekte galop te laten zien op de foto, zou ik in 100% van de gevallen JUIST voor een barok ras kiezen vanwege de extreem krachtige uitgestrekte galop.

Tja, misschien in de draf. Dat de "gemiddelde" warmbloed wat meer potentie heeft om ruimer te strekken, tegenover een wat ronder gebouwde PRE.
Betekend overigens niet dat die potentie ook altijd wordt benut door de ruiter. Want dat is natuurlijk punt 2.

Maar dat er een aantal PRE's zijn die niet de allerbeste uitgestrekte draf hebben, betekend niet dat "alle" PRE's automatisch slechter scoren dan "alle" warmbloeden.
Ik ken heel wat PRE's en andere barokke rassen, die een uitgestrekte draf tonen waar menig Salinero of Bonfire nog jaloers op mag zijn.

Waar peesproblemen vandaan komen?
Dat ligt in mijn ogen niet aan het type paard.
Maar aan de intensiteit en manier van trainen.

Wedstrijdsport is topsport, een paard is een atleet. En dat vergeten we vaak.
Want voor ons als mensen voelt het zo normaal om ieder weekend je paard op de trailer te gooien en de volgende Z proef eruit te halen.
Voor 't paard, dat al vanaf zijn jeugd/kindertijd moet werken en aan strakke arbeidsschema's vast zit en vervolgens weer 22/7 op stal wordt gezet, is dat hele andere koek.
Logisch dat er vaak blessures voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:20

inderdaad....peesproblemen komen vooral voor als de ruiter meer ambitie heeft dan het paard ;)

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:13

waar halen ze dit idee nou weer vandaan ????

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:34

Femke schreef:
Maar om dan te zeggen dat PRE's minder sterk zijn op uitgestrekte gangen, en dat 't maar zwakjes is... Dan heb je denk ik nog niet voldoende PRE's in real life zien bewegen.

Waarom geven de meeste sport ruiters dan toch de voorkeur aan een warmbloed?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:41

ik denk dat een warmblood in Engeland iets anders is dan de warmbloed in Nederland. Wij bedoelen al onze rij en tuigpaarden en zij de volbloed Die zijn idd op de voorhand gebouwd. Denk ik hoor weet niet zeker.