Na 12 jaar weer op een paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brandy75

Na 12 jaar weer op een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:36

Hallo,

Ik ben nieuw hier op bokt, lees wel al heel lang mee :+

Vorige week vrijdag ben ik weer begonnen met paardrijden, leek me heel leuk om weer te beginnen dit keer samen met mijn oudste dochter.

Maar tegen verwachting in vond ik het doodeng, daar heb ik echt nog nooit last van gehad, lag vroeger bij de pony's regelmatig zand te happen. Later bij de paarden ben ik nooit gevallen of wat dan ook..

Echt raar, toen ik er net op zat was ik bijna weer afgestapt! Alsof mn hele evenwicht weg is..

Heb natuurlijk wel doorgezet, alleen galopperen heb ik ff gelaten voor wat het was.. :P

Ik hoop dat het morgen beter gaat..

Hoe hebben de gene die lang niet gereden hebben dat ervaren.. tips zijn natuurlijk ook welkom!

Groetjes Brandy

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:45

Wat ontzettend leuk dat je weer begonnen bent.

Heb het zelf niet meegeaakt omdat ik nog vrij jong ben en steeds ben blijven rijden, maar de mensen waar ik een paard voor rij, hun dochter heeft vroeger ook jaren lang in de paarden gewerkt,zelfs bij jeanette haazen. Vrouw reed dressuur, springen, en cross. Ook meermaals limburgs kampioen en Nederlands kampioen geweest, en was groom bij haar vader als die mende.
Toen is ze ook 15 jaar was het meen ik gestop ivm kinderen en geen tijd.
En toen weer begonnen en ook redelijk bang. Ze heeft echt een bomproof paard maar toch is de angst er altijd bij. Ze is meteen begonnen onder goede begeleiding want het was toch weer een grote stap. En het gaat goed, steeds minder angst en steeds meer rijden en controle over het paard.
Met mennen had ze nergens last van ook met het nieuwe paardjesgaat ze er gerust alleen op uit.
Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt en dan komt het vertrouwde geval beetje bij beetje terug!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:53

Ik was vroeger net zo, overal overheen springen, volle galop over de zandpaden, geweldig.
Toen heb ik ook een poos niet gereden, en toen mijn jongste 1 jaar was weer een jaar of 1,5 op les geweest.
In de bak viel nog wel mee, heb zelfs nog weer gesprongen, had ook niet de indruk dat ik iets verleerd was.
Maar rengalop is niet meer aan mij besteed, en na een val op buitenrit, heb ik ook 8 jaar niet meer gegaloppeerd.
Voor mij is de reden vooral, omdat je kinderen hebt, is het risico groter.
Als ik vroeger viel, toen ik 16 was, en je brak iets, och hoefde je 6 week niet naar school.
Nu heb je er toch kinderen lopen, waar je verantwoordelijk voor bent.
Plus dat als je ouder bent wat meer nadenkt over de gevolgen, iets wat je als 16 jarige nog niet zo doet.
Al mis ik dat wel, dat zorgeloze rijden van vroeger.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:59

dank je wel watje!

Ja ik ben ook bewust weer bij de beginners begonnen.. de theorie vergeet je niet, haha maar de praktijk is een ander geval. Rijd wel weer op dezelfde manege als vroeger, dus heb er alle vertrouwen in dat het weer goed komt.
De instucteur geeft ook aan alleen doen waar je je goed bij voelt, dan ga je vanzelf iedere week een stapje verder.

@dakotah, dat zal het ook wel een beetje zijn.. ben gestopt vlak voor ik zwanger werd van de eerste.. nu 12 jaar later ben ik niet zo soepel meer en een flink stuk zwaarder.

mijn dochter van 11 stapte vorige week gewoon op en reed weg!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:04

Ik heb als tiener op een manege gereden, op mijn 15e gestopt en op mijn 46e vorig jaar pas weer begonnen. Helemaal opnieuw eigenlijk omdat ik heel veel vergeten was. Heb nu wekelijks privéles. Eerst op een verzorgpaard en sinds 2 maanden op mijn eerste eigen paard.
Mijn verzorgpaard maakte mij soms erg onzeker en voorzichtig, maar op mijn eigen paard gaat het super. Kan er volledig op vertrouwen en voel me super relaxed, ook in het bos.

Als ik jou was zou ik (als dat kan) op een paard gaan rijden dat redelijk bomproof is. Dat maakt het naar mijn idee makkelijker om alles weer op te pakken en te hervinden. Stap voor stap met goede les alles weer opbouwen.

Veel succes en rijplezier.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:09

Ik ben al een poos op zoek naar een leuk paardje voor buitenritten, maar steeds weer durfde ik bij een proefrit dus niet galopperen.
Na een poos was ik er echt flauw van, en heb dus vorig jaar 2 lesjes gehad op een brave haflinger.
Na 8 jaar heb je ook wel zoiets , kan ik het nog wel, en bonk ik niet vreselijk in het zadel, dus buiten de angst om, dat er ook nog bij.
Dus heb ook direct de eerste keer maar gegaloppeerd, en het ging gewoon nog steeds goed.
Had ook echt zoiets van, jeetje heb ik me hier nou 8 jaar zo druk om gemaakt.
Alleen doorzitten had ik wat moeite mee, en het opstappen gaat niet meer zo soepel.
Ben inderdaad ook zwaarder, en vooral ook een stijve hark geworden.
Mijn dochter is 15, en vrij klein, die hupst zo op een paard van 1m65.
Terwijl ik daar vanaf de grond met geen mogelijkheid op kan komen, 1m50 is me dan al te hoog.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:17

Wat is er mis met een opstaphulp? Leniger worden wij waarschijnlijk toch niet meer :+. Is dan uiteindelijk beter voor de rug van het paard ook.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:23

Oh ja die gebruik ik ook altijd.
Zelfs bij een pony van 1m50.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:02

In deze manege hebben ze veel verschillende manege paarden.. in alle soorten en maten ook qua karakter.
Paard van vrijdag was wat eigenwijs maar wel echt super lief. dus ik heb er geen probleem mee voorlopig op hem te rijden. hij springt wel wat moelijk aan in galop, ten minste zo zag het eruit in de lessen waarna ik heb gekeken.
hah ben ook met een opstapje opgestapt. zelf 1.73 meter hoog, en met zadel kan ik dus niet over dit paard heen kijken laat staan erop komen..
Met galopperen denk ik dus hetzelfde dakotah, ben bang dat het paard meer last van mij heeft, dat ik ga zitten stuiteren.. ga het morgen gewoon proberen, hou me wel lekker vast aan t zadel en zie wel hoe het gaat.

Emma_s_girl

Re: Na 12 jaar weer op een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:43

Heel veel succes en plezier morgen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:46

hahaha, ik ben er zelf 20 jaar tussen uit geweest.
Het was of ik het opnieuw moest leren en idd de balans was erg ver te zoeken.
Maar de aanhouder wint altijd en nu heb ik zelf mijn 2de paard.
Gaat echt wel weer goed komen, gewoon een beetje geloof in jezelf blijven houden.

veel plezier :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:16

Bij mij was het ook zo een 10 jaar geleden en ik heb ook veel meer angst dan ervoor. Maar ik ben rustig opnieuw beginnen opbouwen. Eigenlijk van nul af aan terug begonnen. Uiteraard ga je sneller voorruit dan iemand die echt net begint en eens het gevoel er weer is komt alles in orde. Ik rijd nu 2 jaar terug na mijn stop van 10 jaar en ik ben weer aan het springen

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:39

Ja dat is ook mijn bedoeling, helemaal van begin af aan opnieuw beginnen, dochter lekker haar ding laten doen in de ponyles. Mijn vriendin en mijn partner rijden morgen ook mee, zij heeft 1 les gehad hij 0,0, aangestoken door mij.. ga gewoon lekker relaxed de les in en ervan genieten!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:08

kom je nog vertellen hoe het was geweest? :))

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:13

Ik had 20 jaar (!) niet gereden. Aangestoken door mijn dochtertje toch weer begonnen 1,5 jaar geleden. Een paar lesjes bij de beginners op de manege gehad. Al snel zocht/vond ik een paard van een particulier waar ik op mocht rijden. Dit heb ik een jaar gedaan en nu heb ik sinds drie maanden mijn eerste eigen paard!

Het is niet te vergelijken met vroegah! Ik ben veel onzekerder en banger om te vallen. Ik voel me (nog steeds) een beginneling. Springen durf ik niet terwijl ik vroeger op Lniveau sprong. Buitenrijden durf ik ook (nog) niet met mijn eigen paardje omdat ik bang ben dat ze ergens van zal schrikken.

Ook ik ben een stijve hark en heb flink spierpijn na een intensieve les. Ook mijn conditie is beneden peil, maar, ik vind het weer geweldig dat paarden in mijn leven zijn!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:28

Dit ken ik max66 Maar ondertussen spring ik terug (ok wel de balk op het derde gaatje in de staander) maar het is een begin en buiten wandelen durf ik ook nog niet, maar ook dat zal wel komen veronderstel ik.
Dus dit zal bij jou ook wel komen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:32

mijn paardje en ik moeten elkaar nog wat beter leren kennen en op elkaar leren vertrouwen. Dit kost inderdaad tijd. Ik hoop dat ik ook ooit weer durf te springen en buitenritjes durf te maken!
Ik denk als ik eenmaal een hindernisje heb genomen (en ik gewoon ben blijven zitten!) de hoogte me niet meer zoveel uitmaakt, maar het is de eerste keer/stap he?! Dat is moeilijk!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:27

ja dat is waar. Ik heb dinsdag voor de eerste keer met mijn eigen paardje gesprongen (ik heb haar sinds mei). Hiervoor had ik wel al cavaletti gedaan, maar dat is toen wat vreemd gelopen, maar sinds toen hen ik vertrouwen in haar. En met een goede instructeur of instructrice komt dit wel

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:17

Mijn kleine meid kan nog niet springen, ze is pas 4. En aangezien er genoeg andere dingen zijn die zij (en ik ;-))nog kan leren wachten wij daar nog wel even mee ;-). Buitenrijden doen wij wel, meestal zo'n 2x per week. Toen ik net weer met rijden begon was dat ook superspannend, en op mijn verzorgpaard vaak ook, maar met deze gaat het heel gemakkelijk.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:50

Ja natuurlijk kom ik vertellen hoe het gegaan is! heb onwijs veel zin in vanavond, om 21.00 uur is het weer zover.. De bedoeling is om over een poos ook voor een eigen paardje te kijken, wel 1 die ik 100% kkan vertrouwen. zal dan ook gewoon les blijven nemen. Kindjes worden wat groter en heb weer een klein beetje mn handen vrij, dus ga ik lekker die tijd in mn hobby steken!

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:16

Good morning,

Gisteravond mn 2de les gehad, ging al een heel stuk beter met de balans haha, wel zit ik soms een beetje verkrampt, maar daar zijn we hard mee bezig om iedereen te laten ontspannen.
Ben super tevreden met de vooruitgang vergeleken met vorige week! zelfs een galopje geprobeerd gister.. Ook mijn lieve echtgenoot had erg veel plezier in zn eerste les.. Joepie vandaag weer naar de manege, deze x voor mn dochter die ook haar 2de les heeft vanmiddag!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:25

Brandy75, alsof ik mijn eigen geschrijf lees! ;)

Ik heb vroeger niet gereden, daar niet van, maar ik ben ook vorige week vrijdag begonnen met rijden; zie hier. Ook ik was ontzettend bang toen ik moest opstijgen en ook ik zat te wankelen in het zadel. (Überhaupt ben ik heel bang te vallen, maar mijn wil om te rijden is sterker.) Mijn zusje heeft vroeger als kind gereden en zij kon zich niet herinneren dat ze dat toen zo eng vond, of dat ze niet (meteen) stevig zat. Dus... dat hoort er gewoon bij als je als volwassene begint! En ja, beschouw jezelf maar als een beginner: je evenwichtsorgaan is na twaalf jaar de paardenrug helemaal vergeten. Op den duur zul je wel merken dat je toch nog heel veel aan je ervaring hebt.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:55

Dank je wel musiqolog, haha tis idd net of je er aan de andere kant weer afvalt. Op de manege hebben ze het wel heel goed opgelost, vorige week kwamen 2 vriendinnen en ik samen in de les, alleen zijn deze mensen al ruim een half jaar bezig.. Nu hebben ze een extra les erin gezetmet ons 3en en mijn partner die gister zn 1ste les had.. We beginnen dus allemaal helemaal vanaf het begin.. Daar ben ik echt superblij mee.Had wel een paardje waar flink op gewerkt moet worden.. maar dat ging helemaal goed, vroeger stond er ook zo 1 en daar was ik gek op.. conclusie ik ben het nog niet helemaal verleerd hahaha

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:11

Komt vast wel goed dus :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:55

wat een leuk bericht.

ik wens je super veel paardenplezier <3