Atreyuh 1x haw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

Atreyuh 1x haw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:48

Ik heb er even over na moeten denken om dit topic te openen
ik wil toch graag tips daarom open ik m toch maar
Hou t wel netjes

Atreyuh is een 3 jarige ruin , nog niet lang onder het zadel
We rijden 3x pw ongv 20 minuutjes tenzij t te warm is.
we wandelen en knuffelen ook graag!

We zijn vooral opzoek naar ontspanning en 1 constante tempo in draf wat hij soms erg moeilijk vind.
Ook 1 blooper gehad, schoot naar rechts, stond stil en besloot over balk te springen ..die had ik niet verwacht(foto komt erbij)
hij speelt veel met het bit, vandaar dat het er soms dom uitziet, en op sommige foto's komt het omdat ik te streng ben in mijn handen! hier ben ik mee aan het werk

Aan mijn houding valt veel te veranderen
Mijn handen/armen anders
stijgbeugels langer(zijn ze nu wel)
niet voorover vallen
soms te streng in mijn handen
Voetjes naar binnen
Voor me kijken
tijdens lichtrijden te zo nu en dan te hoog uit t zadel
en vast nog meer, en dat wil ik graag weten ;D

Foto's staan niet op volgorde!
en in de bak is nog van schriktraining

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de blooper:
Afbeelding

ik hoop op tips, houd t wel opbouwend en netjes :D

Milan_lover

Re: Atreyuh 1x haw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:51

Het eerste wat ik zie, is dat ik denk dat het je al heel veel zal helpen om je beugels een flink eind langer te doen :)

Verder ligt je zadel behoorlijk naar voren, en val jij ook heel veel naar voren, succes!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:52

beugels zijn idd nu langer , en zadel ligt meer naar achter, dat zag ik zelf gelukkig ook bij t bekijken van de foto's

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:53

Top! Dat moet al veel verbetering geven :j Voor de rest kan ik je niet echt helpen, heb ik niet genoeg verstand van :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:55

ik merk idd dat ik al iets rechter op zit nu t zadel en de stijgbeugels goed zijn.
toch val ik soms bij het doorzitten en aan galloperen nog voorover ..probeer t zelf goed in de gaten te houden maar heb t soms zelf niet door

ds1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:16

Mijn tip zou zijn je houding van je handen verbeteren. Op sommige foto's heb je je handen erg laag en 'liggen' ze. Probeer misschien wat meer een vuist omhoog te maken zegmaar ( hoop dat je het snapt ) en je handen wat hoger te houden. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:18

Ik herken zeer veel in je houding waar het bij mij ook mis gaat.
Ten eerste, je schouders mag je veel meer naar achteren doen.
Ten tweede, strek je lichaam, dat zorgt er al voor dat je veel minder snel naar voren 'vliegt'
Ten derde, houdt je handen hoger en knikjes in je armen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:21

De tip is les nemen van iemand die je kan leren op een goede manier paard te rijden. Aan tips over deze paar foto's heb je niets, je moet iemand hebben die je live begeleiding geeft en ziet wat jij doet en hoe het paard daarop reageert.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:22

Idd, het volgend advies wat ik je kan geven is lessen,lessen ,lessen...;)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:23

mee eens met bovenstaande. En blijf zelf goed rechtop zitten. inde wending val je bijna naast je paard (bij wijze van spreken) ...zie 1na laatste foto
en hakken uitdrukken

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:31

ik les idd, maar met hem niet heel veel vanwege zijn leeftijd ;)
ik les zo nu en dan op 1 van de pony's van de instructeur zodat ik iets meer kan lessen

nu mijn beugels langer zijnzit ik al iets rechter..ben als ik voor mezelf rij ook hele tijdaan t timmere da recht opmoet zitten , alleen soms als ik voor mezelf rij merk ik t niet totdat hij iets doet :O.

zien jullie meer dingen die ikzelf niet heb genoemd?

En over hem? ontspanning moetwel nog meer komen idd

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 06:35

Lessen op een andere pony heeft niet zo veel zin. Je moet lessen met DIT paard, liefst privé les. Zeker met zo'n jonkie moet je begeleid worden in het rijden. Wat mij aan de foto's opvalt is nl niet zozeer je houding, ja daar is veel op aan te merken, maar wat meer voorover zitten en je handen wat lager is niet zo'n drama op een jong paard, daarmee verlicht je het wat meer voor hem. Wat vooral opvalt is hoe je het paard rijdt. Je houdt hem veels te kort voor zo'n jonkie (ook voor een volwassen paard trouwens). Hij kan zo nooit leren op eigen benen te lopen en zijn balans te vinden. Hij drukt zijn rug volledig weg in in de galop heeft ie geen ruimte om sprong te maken. Dus ga lessen met dit paard voordat je een paard krijgt dat totaal op jouw handen gaat lopen, niet vooruit te branden is of nog erger, last van zijn rug krijgt en gaat staken.

et97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:26

Mooi paardje! Ik heb een paar tips;
Hakken uit drukken en tenen in de beugels, naar voren kijken (er ligt geen geld meer op de grond zei mijn instructeur altijd ;) ), rug recht, ontspannen.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:05

Leuk paard hoor! Maar je ziet zo op de foto's al (al is het een momentopname) dat hij erg zijn rug wegdrukt en hoog met zijn hoofd wil lopen. Dat maakt het voor jou ook lastiger om netjes te zitten. En omdat jij niet goed kunt zitten zal hij zijn rug nog minder makkelijk willen ontspannen.. zo wordt het van kwaad tot erger. En hij is nog jong dus nu gaat hij alles leren voor zijn toekomst als rijpaard. Je moet dus eigenlijk nu wel zo snel mogelijk gaan zorgen dat hij het goed gaat leren (en jij zelf ook).

Kortom: zoals de rest ook zegt, vooral snel (en liefst zo vaak mogelijk) les gaan nemen van iemand met ervaring met jonge paarden en ook longeerles (als je dat niet al kunt). Waarbij je hem lekker ontspannen laag in moet stellen met bijvoorbeeld bijzetteugels of touwtjes aan een longeersingel. Zo leert hij hoe het is om lang en laag over de rug te gaan lopen en zijn achterhand wordt zo sterker.

Succes!!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:45

longeren doen we idd met wat bijzet ;)

ik les 3x per week met hem ..de instructeur heeft hem ook beleerd ;)
ikprobeer idd veel aan mijn houding te werken...
In draf begint hij zich nu al wel iets meer te ontspannen en ik gelukkig ook.
ik merk heel snel aan hem als ik iets gespannen ben

voor vandaag staat er een bosritje in de planning...lekker veel stappen en misschien stukje draf..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:47

Is zitles aan de longe misschien niet een optie om je balans weer wat meer te vinden?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:49

..Ja..dat is idd een goed idee miska :D..kan ik wel doen op andere pony waar ik afentoe op les eerst ;P
atreyuh heeft beetje hoge schoft ..zit niet altijd lekker :P

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:49

Zitles kun je ook gewoon met zadel doen hoor. :j

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:52

Ik heb wel een aantal oefeningen die ik gebruik bij de zitles die ik aan kinderen geef.

De eerste oefening gaat als volgt: buig je hoofd naar voren, achteren, links en rechts om deze vervolgens soepel over de kraag van je jas te laten rollen. Dit is een ontspanningsoefening voor je halsspieren.

Til daarna beide schouders tegelijk op en laat ze ineens weer los. Dit doe je meerdere keren. Vervolgens zwaai je de schouders los door een voor een rondjes te zwaaien met je armen. Maak je armen in gedachten tien centimeter langer dan ze zijn.

Til nu beide armen zijwaarts tot schouderhoogte en draai vervolgens het bovenlichaam van links naar rechts. Draai niet te snel, let op de beweging van het paard. Hij moet met de beweging meegaan. Houd tijdens het draaien je bekken stil in het zadel.

Om de spieren in de zij van het bovenlichaam te rekken raak je je knieën aan met je vingertoppen. Eén voor één. Het lichaam moet in de lijn van de schouders blijven, voorover buigen is uit den boze. De lijn schouder-heup-hak blijf recht.

Schoteltjes presenteren; handen voor je houden met de palm naar boven alsof er schoteltjes op rusten, dan naar links en rechts draaien en handen op gelijke hoogte houden.

Trek hierna je knieën op tot boven het zadel. Raak dan met je neus de knieën aan. Het zitvlak dient in het zadel te blijven.

Til vervolgens je been over de hals van je paard tijdens het stappen. Laat je knie en het bovenbeen rustig en ontspannen liggen, terwijl je je onderbeen van voren naar achteren zwaait.

Til je dijen op terwijl het zitvlak in het zadel blijft. Vooral als het paard beweegt, word je genoodzaakt om alle beweging om te vangen door het bekken te scharnieren. Het is niet erg als het niet meteen lukt, dit is een moeilijke oefening.

Til daarna je been op en breng het naar achter. Draai ondertussen met je knie naar het paard. Dit is een goede oefening voor mensen met iets dikkere dijbenen. Zij hebben de neiging om hun knieën af te steken, waardoor ze een onrustige beenligging krijgen.

De laatste oefening is er een voor de enkels. Steek je voeten iets af en maak met je enkels ronddraaiende beweging. Doe dit met beide benen tegelijk.

Handen op je rug en naar voren buigen, benen op dezelfde plaats houden.
Handen recht boven je hoofd.
Zadel voor en achter vastpakken en recht blijven zitten.
Met rechterhand je linkerteen aanraken en andersom.
Achterover buigen.

Balletjes vasthouden; handen voor je uit en op en neer in het ritme van de stap en draf.

Sta-sta-zit; net zoals van been veranderen (zit-zit-sta) alleen dan andersom. Afwisselen met 2x staan en 2x zit en combineren met de balletjes vasthouden.

Ademhaling; adem rustig in door je neus en laat de adem naar je buik stromen en blaas ontspannen uit door je mond.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:54

Het valt me op dat je naar binnen valt, probeer het midden van je paard te zoeken, ook op je buitenbil zitten!! :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:55

Bedankt ;)..ik denk wel dat het op andere pony eerst handiger is aangezien hij sommige dingen als je verzit nog eng vind :P

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:37

Hoi,
wat een leuk paard heb je daar. Zo te zien ben je er hartstikke trots mee. Wat ik zie aan de foto's:
- je paard is niet ontspannen, hij drukt zijn lichaam weg; op iedere foto zie je wel een vorm van protest en gespannenheid.
- aan jouw houding valt veel winst te behalen; om een goede balans te krijgen moet je veel oefenen met iemand die jou daarin begeleidt. Niet alleen je tenen naar binnen, maar ook je handen dragen, niet naar beneden zitten te trekken.
- je zegt dat je 3x per week lest; is dat niet wat veel voor zo'n jong paard ? Hij is toch net 3 en net beleerd ? Gewoon rustig aan. Eerst maar eens leren dat hij voorwaarts moet zonder dat jij aan de teugels zit. Op de foto's is je hand veel te streng, je probeert hem "aan te teugel" te krijgen door m naar beneden te trekken. Een paard moet leren zich te ontspannen onder jou en aan de longe, vanuit die ontspanning kan nageeflijkheid komen, niet door hem aan de teugel trekken.
- met longeren kun je ook veel bereiken: geen bijzet of elastieken of wat dan ook eraan, maar bij zo'n jonkie eerst gewoon laten ontspannen aan de longe. Al duurt het heel lang, als je paard aan de longe zonder hulpteugels ontspannen kan rond lopen, dan bereik je al veel winst. Leren reageren op jouw stem(commando's) is ook heel waardevol.

Eerlijk gezegd: ik gun het je van harte, zo'n eigen paardje, maar ga alsjeblieft niet zitten prutsen met zo'n jong dier . Laat je goed helpen en dan zul je eens zien hoeveel plezier je daar in de toekomst van krijgt. Je basis is zó belangrijk, als je met veel geduld daar vanuit gaat werken komt het zeker goed. :j
Voor zo'n jong paardje is het heel belangrijk dat hij zijn eigen balans ook eerst voor elkaar krijgt (zie ook reactie Oji), en dat kost heel veel training. Mijn merrie van 7 was zo scheef als iets, maar nu weet ik hoe ik haar verticaal en horizontaal in balans moet krijgen, en nu vorderen we in onze training. Dat heeft ons wel 10 maanden gekost waarbij we helemaal bij 0 zijn begonnen, maar het was het dubbel en dwars waard.
Succes !

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:55

Ik heb 3x per maand les =)
Ik heb idd wel goede begleiding van de man die heb heeft beleertt ect.

Heel erg bedankt voor de tips

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:36

Probeer hem eens wat meer vertrouwen te geven in je hand, dus hou hem niet te strak oid maar probeer constant licht contact te houden. Zodra hij erop vertrouwt dat jij hem niet in zijn mond trekt zal hij veel sneller het bit accepteren en jouw hand opzoeken. Hij hoeft ook niet meteen in een krulletje te lopen dus forceer dat ook niet (dat lijkt namelijk een beetje zo). Hier zul je later heel veel profijt van hebben.
Het paard is ook nog totaal niet in balans, dat geeft niks omdat hij nog zo jong is maar het zal er niet makkelijker op worden als jij hem zo in zijn mond zit. Als je wat meer kilometers achter de rug hebt zal die balans vanzelf wel goed komen :)
Als je zelf wat meer ontspannen zou gaan zitten denk ik dat je paard ook rustiger wordt. Het lijkt alsof je bang bent dat hij te hard gaat en dat je daarom zo gespannen zit. probeer los te laten als je paard goed loopt en als hij toch te hard gaat laat hem dan op je zit terugkomen. Maakt ook niet uit als dat in het begin 3 rondjes duurt, als hij het uiteindelijk maar voor je doet. En dan natuurlijk met je stem belonen.
Sorry trouwens als ik bot overkom, zo is het niet bedoeld! Ik probeer je te helpen en ik herken mezelf (maar dan een jaar geleden) in jou als ik zo naar je foto's kijk. Dus ik hoop dat je hier iets aan hebt :) verder denk ik trouwens dat het met de juiste begeleiding wel goed gaat komen met jullie

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:43

Gister heb ik een bosritje met hem gemaakt (stappen) los teugeltje
Hij ontspande, ik ook . ben er blij van afgegaan en hij heeft genoten

Helaas geen foto's

Ik ben idd afentoe te gespannen, morgen ga ik rustig bakwerk doen en teugels losser houden. kijk wel of er iemand foto's kan maken

Heel erg bedankt voor je tips sunnalover, Ik ga er aan werken ;)
en hij hoeft idd niet in een krul te lopen, tijdens opstijgen gaat hij automatisch zo staan..
met hals strekken tijdens in uit stappen draven ect heeft hij moeite en loopt dan ook liever meer in een krul(ook met losse teugel)