Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
germie schreef:En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Moeilijk is dit toch niet?
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?

verography schreef:Somebitch schreef:Zo snel mogelijk presteren en je eigen fouten niet zien.. Meestal komt dat pas na een aantal jaar dat je inziet hoe fout je bezig was. Denk maar eens terug in je paarden tijd.
Helemaal waar. En uiteraard ook spijt hebben dat je het toen zo deed. Maar is dat niet het leerproces?
dat is ook een leerproces ja volgens mij dan.
demo_love schreef:germie schreef:En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?
Ik denk dat de meeste mensen het beste voor hun paard proberen te doen, maar dat ze niet goed genoeg kunnen reflecteren om hun eigen problemen te zien. Geloof jij dan werkelijk dat die mensen hun paard expres pijn doen of in de weg zitten?
Goof schreef:Moet dit serieus ook al een naam hebben?
Mag toch aannemen dat iedereen streeft naar rijden zonder hukpteugels, correct gebruik van sporen/ zweep, dat iedereen een passend zadel en zo prettig mogelijk bit heeft en hun dier paardvriendelijk behandelt?
Wat een uberflauwekul weer.
Dus ik doe het goed?
germie schreef:In navolging van DIR-duiken lijkt het er soms op dat we ook maar DIR voor paardrijden moeten invoeren. Dus hier maar eens een korte (en nog niet volledige) samenvatting van DIR voor de omgang van ruiters met paarden. DIR (Doing It Right) is een manier van omgaan en rijden met je paard die eerlijk is naar je paard toe en voor iedereen te doen is.
Het welzijn van het dier is een uitgangspunt. Het africhtingsniveau is niet van belang om volgens DIR te trainen of te rijden.
DIR:
- Geen hulpteugels tijdens de dressuur onder het zadel. Met springen alleen een losse martingaal die niet te strak mag staan. Met dressuur dus geen slof, gogue, martingaal of wat dan ook. Dit is allemaal niet nodig, zelfs niet op een manegepaard. Met longeren mag er gebruik gemaakt worden van een enkele of dubbele longe met een eerlijke hulpteugel waarbij de longeur weet wat hij/zij doet.
wie bepaald wanneer iets correct is? Kijk en lees eens op bokt, hoeveel weten eigenlijk wanneer en waar een zweep en waarvoor zijn sporen?Citaat:- Correct zweep en spoorgebruik.
wat is de definitie van een normaal bit? Ik zie vaker bitlloze hoofdstellen die verkeerd zitten en onjuist gebruikt, wat ik dan weer niet als normaal kan benoemen. De ruiter maakt wat het bit doet, niet het bit.Citaat:- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.
de zadelmakers en passer kunnen al niet op 1 lijn komen van wat passend is en wat niet, hoe moet de leek dat dan doen?Citaat:- Passend zadel, hoofdstel, bit en halster. Merk of prijs doet er niet toe, wel of het op het paard past en geschikt is voor de ruiter. Halster wordt expliciet genoemd omdat die op de jukbeenderen wel eens voor schuurplekken zorgen indien ze niet goed passen. Met omdoen van een halster dient hierop gelet te worden. Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.
een ieder kan zich instructeur noemen en ken velen die geen instructeur zijn die zinniger dingen kunnen vertellen dan die die een instructeurs diploma hebben. Een spiegel voorhouden kunnen maar heel weinig mensen, het ligt aan de hele wereld maar nooit aan henzelf, van weide tot bit, van lesgever tot afstamming, alles krijgt de schuld maar geen hand in eigen boezem steken.Citaat:- Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.
een schone stal, dat wanneer een paard op stal komt te staan deze schoon moet zijn lijkt me logisch, maar niet ieder paard komt op stal.Citaat:- Met de paarden wordt paardvriendelijk omgegaan, dat betekent dat ze elke dag buiten komen, los wel te verstaan. Verder een schone stal en voldoende te eten. Een paard mag paard zijn, en krijgt dus de kans om om te gaan met soortgenoten.
omdat de zadelpassers niet op 1 lijn zitten, mensen menen de wijsheid in pacht te hebben, ze zich niet bewust zijn van hun eigen onkunde, maar ook niet weten hoe onkundig bijv. hun lesgeefmens is.Citaat:En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Angela schreef:In de bitten mis je het ongebroken bit.
germie schreef:Ik denk dat de meeste mensen het beste voor hun paard proberen te doen, maar dat ze niet goed genoeg kunnen reflecteren om hun eigen problemen te zien. Geloof jij dan werkelijk dat die mensen hun paard expres pijn doen of in de weg zitten?
Citaat:Mensen die er met een zweepje op los rammen doen hun paard dus niet expres pijn? En mensen die letterlijk met hun volle gewicht aan een bit gaan hangen omdat het paard niet wil halthouden ook niet?
Anoeska schreef:![]()
![]()
De zoveelste die denkt de wijsheid in pacht te hebben, en er een titeltje op wil plakken. Het is toch de ene open deur na de andere. Voegt niets toe. Dus lariekoek.