ambre schreef:Zorg er voor dat de nieuwe buitenschouder naar buiten gaat en de achterkant naar binnen.
Om dit makkelijk te doen:in contragalop op de volte.
Neem stelling naar binnen,zorg dat het paard de schouder naar buiten houdt.
Dan druk je de achterkant naar binnen,dus richting travers.
De meesten druk je dan zo in een wissel.Bij een hardnekkige even voor het wisselen met je oude buitenbeen actief maken of een tikje bij geven.
Blijft hij door de draf gaan dan moet je hem wat heter maken.
Goeie wissels is gelijk lang en stap.Werkt bij mij altijd.
Ik vond deze tip ook goed werken. Mijn paard wisselt ook lastig dus ik heb het na het lezen van jouw tip eens op deze manier geprobeerd en dat ging best goed. Mijn paard maakt geen drafpasje meer, dat deed hij vroeger wel maar daar is hij vanaf. (ik moet nog wel opletten dat hij goed voorwaarts blijft tijdens de wissel) Maar wat hij doet is zijn kontje omhoog gooien tijdens de wissel, lijkt een beetje op een bok. Hij maakt hem wel mooi van achteren eerst en ik heb ook niet het idee dat het een heftige reactie op mijn beenhulp is. Hij kijkt er ook gewoon vrolijk bij. 
Ik zal de tip van het appuyeren ook eens proberen.
Ik ben trouwens ook veel te laat met wissels begonnen. Maar vroegâh is mij verteld dat je niet te vroeg met wissels moet beginnen omdat ze dan te snel overspringen als je contragalop wilt rijden. Ik weet inmiddels ook beter, maar de contragalop kan hij hartstikke goed!