paard gaat liggen bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

paard gaat liggen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 19:51

hoi, ik zal eerst war info geven voor ik bij het probleem kom zodat het allemaal duidelijker is.
Sinds enkele weken les ik weer bij een manege. Een vriendin had daar blijkbaar wat lopen rondvertellen over mijn rijkunsten, dus ik mocht meteen in de gevorderdeles met hoge wedstrijdgerichte dressuur. Omdat ik mijn paard niet meeneem naar de manege reed ik de eerste weken met een grote bwp ruin met heel war ervaring.hier deden zich geen problemen voor en de les ging heel goed. Maar toen ik enkele weken gelden de bak in reed, was de ruin ongewoon hevig voor hem, dus riep is de instructeur er even bij om het paard na te kijken. toen bleek dat ie aan abses had, dus moest hij uit de les. Ondertussen was er voor mij een jonge kleine pony gezadelt om mpen eerste uur mee te rijden, echter was de pony te klein voor me. maar verder geen problemen dat lesuur ookal staad de pony bekent als niet de makelijkste. ik reed vlak erna nog een uur mee in de les, maar omdat de pony te klein was had de instructeur iemand allstar voor mij late zadelen.
Allstar is ene jong nieuw paard op de manege en is nogal moeilijk om te rijden. Voor in opstapte werd ik gewaarschuwd dat ik meteen moest laten zien dat ik de baas ben, anders zou hij met mij gaan lopen en mij afwerpen. (hij heeft elke ruiter die op hem probeerde te galoperen al afgeworpen). Toen ik opstapte zat ik nognieteens in het zade'l was hij al aan het bokken. geen probleem, wist ik veel dat hij het enkel deed om mijn aandacht af te leiden. Een seconde later lag hij plat op de grond en ronlde half zodat ik ernaast lag. Ik ben meteen weer opgestapt en dit keer ging het wel beter. de rest van de les gedroeg hij zich prima en liep ook prima, ik ben de eerste ruiter die hem in galop kon houden zonder te vallen. Maar nu hoorde ik in de stallen dat hij bijna altijd gaat liggen en zen ruiter afrolt.
heeft iemand tips zodat ik dat kan vermijden de volgende keer ik rijd?
want ik zou hem graag vaker gaan rijden omdat hij echt zalig loopt eens hij gekalmeerd is.
Heeft iemand ook dit probleem gehad bij een paard.
oh ja, ik doe helemaal niks verkeerd want ik rijd vaak moeilijke paarden en deze deden dit niet, hun had in perfect onder controle.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:56

Dit paard is duidelijk uber-gestressed. Liggen is 'volledig blokkeren'.
Geen geschikt paard voor een manege.
Dat ligt niet aan jou, maar aan de situatie waarin dit jonge paard is gebracht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:58

olafgek schreef:
hoi, ik zal eerst war info geven voor ik bij het probleem kom zodat het allemaal duidelijker is.
Sinds enkele weken les ik weer bij een manege. Een vriendin had daar blijkbaar wat lopen rondvertellen over mijn rijkunsten, dus ik mocht meteen in de gevorderdeles met hoge wedstrijdgerichte dressuur. Omdat ik mijn paard niet meeneem naar de manege reed ik de eerste weken met een grote bwp ruin met heel war ervaring.hier deden zich geen problemen voor en de les ging heel goed. Maar toen ik enkele weken gelden de bak in reed, was de ruin ongewoon hevig voor hem, dus riep is de instructeur er even bij om het paard na te kijken. toen bleek dat ie aan abses had, dus moest hij uit de les. Ondertussen was er voor mij een jonge kleine pony gezadelt om mpen eerste uur mee te rijden, echter was de pony te klein voor me. maar verder geen problemen dat lesuur ookal staad de pony bekent als niet de makelijkste. ik reed vlak erna nog een uur mee in de les, maar omdat de pony te klein was had de instructeur iemand allstar voor mij late zadelen.
Allstar is ene jong nieuw paard op de manege en is nogal moeilijk om te rijden. Voor in opstapte werd ik gewaarschuwd dat ik meteen moest laten zien dat ik de baas ben, anders zou hij met mij gaan lopen en mij afwerpen. (hij heeft elke ruiter die op hem probeerde te galoperen al afgeworpen). Toen ik opstapte zat ik nognieteens in het zade'l was hij al aan het bokken. geen probleem, wist ik veel dat hij het enkel deed om mijn aandacht af te leiden. Een seconde later lag hij plat op de grond en ronlde half zodat ik ernaast lag. Ik ben meteen weer opgestapt en dit keer ging het wel beter. de rest van de les gedroeg hij zich prima en liep ook prima, ik ben de eerste ruiter die hem in galop kon houden zonder te vallen. Maar nu hoorde ik in de stallen dat hij bijna altijd gaat liggen en zen ruiter afrolt.
heeft iemand tips zodat ik dat kan vermijden de volgende keer ik rijd?
want ik zou hem graag vaker gaan rijden omdat hij echt zalig loopt eens hij gekalmeerd is.
Heeft iemand ook dit probleem gehad bij een paard.
oh ja, ik doe helemaal niks verkeerd want ik rijd vaak moeilijke paarden en deze deden dit niet, hun had in perfect onder controle.

Zo lang je dat denkt, zal je het probleem nooit oplossen.
Natuurlijk heeft het paard een probleem, maar jij als ruiter zal je moeten aanpassen.
Snap alleen niet dat ze zo'n dier in de les zetten :o?
Maar goed, je zal bij het opstappen veel tijd moeten nemen en luisteren naar de signalen van het paard.
Steeds weer tijd nemen en opnieuw beginnen als hij teveel spanning laat zien.
Zorgen dat het zadel goed ligt en er geen ribbeltjes huid onder de singel zitten. Even voorbenen naar voren trekken (om en om)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:58

Daar is wat fout gegaan bij het inrijden van het paard :(

Vind het niet verantwoord dat ze dat paard met lesklanten op een manege gebruiken

Paard kan beter door een vast persoon worden gereden die probeert het probleem op te lossen voordat het paard verder in de lessen word gebruikt,want als hij iedereen eraf krijgt heeft hij dat snel door en word het meestal alleen maar erger

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:59

Liggen is toch ook angst?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:00

senna21 schreef:

dat dacht ik eerst ook, maar hij kwam nogal rustig over vond ik, we reden ookmaar met 2 in de bak, dus nietecht een drukte.
Hij word ook nietmeer door veel verschillende ruiters gereden, bijna iedereen heeft schrik van hem. Enkele volwassenen rijden hem (1 of 2) en ik rijd hem vanaf nu elke zondag 2 uur.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:01

Een paard wat gaat liggen doet dat omdat het of een onwijze grapjas is die bedacht heeft dat het toch wel erg makkelijk is om als kameel zn ruiter kwijt te raken of hij doet het uit pure pure ellende. Maar dan moet het paard wel heel erg ver over zn grenzen heen zijn. Gezien de rest van het gedrag dat je beschrijft vermoed ik het laatste.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:02

olafgek schreef:
senna21 schreef:

dat dacht ik eerst ook, maar hij kwam nogal rustig over vond ik, we reden ookmaar met 2 in de bak, dus nietecht een drukte.
Hij word ook nietmeer door veel verschillende ruiters gereden, bijna iedereen heeft schrik van hem. Enkele volwassenen rijden hem (1 of 2) en ik rijd hem vanaf nu elke zondag 2 uur.

2 uur???? jeetje, waarom zolang???
Ik rij/reed zelf meestal een half uur tot 45 min. :')

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:06

Een trucje dat hij zichzelf heeft aangeleerd denk ik meer.
Op manege waar ik als kind reed was er zo een pony die bij een niet consequente ruiter ging rollen. Die pony is daarnaa aan een manegeklant verkocht en hij heeft dit volledig verleerd. Het was vooral een ondeugende pony die een consequente ruiter nodig had. Niets medisch, want hij heeft dat nog jaren heel erg goed gedaan met dat meisje.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:09

Niet alle paarden worden 'heet' door stress. Ogenschijnlijk rustige paarden kunnen helemaal bol staan van de stress. Rollen is een vorm van 'oversprong-gedrag'. Bevriezen (stilvallen/liggen) is de uiterste vorm daarvan. (flight, fight, freak, freeze).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:10

superwoman schreef:
olafgek schreef:

2 uur???? jeetje, waarom zolang???
Ik rij/reed zelf meestal een half uur tot 45 min. :')

onze lessen duuren zoiezo een uur. en omdat allstar zoweinig beweging krijgt, en de instructeur zegt eens we aan het rijden zijn ik en hem een prachtige combinatie zijn wilt hij dat ik mijn 2 lessen met allstar rijd. Ik ken hem nietecht tegen spreken dat ik het 2de uur een ander paard wil rijden, want dan zegt hij dat het ofwel nu ook alstar rijden is ofwel geeft hij allstar die 2 uur aan een andere ruiter.
@iris82 uit pure ellende denk ik niet dat hij het doet. hij ziet er altijd vrolijk uit, en is altijd happy in de stal en op wei. ook eens we aan het rijden zijn is hij heel happy. Ik merk niets van angst of pijn aan hem.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:12

senna21 schreef:
Niet alle paarden worden 'heet' door stress. Ogenschijnlijk rustige paarden kunnen helemaal bol staan van de stress. Rollen is een vorm van 'oversprong-gedrag'. Bevriezen (stilvallen/liggen) is de uiterste vorm daarvan. (flight, fight, freak, freeze).

hij briest nog en geeft kopjes tot het moment ik opstap. Dat is net wat ik raar vind. Vroeger reed ik ook een pony die dit deed maar ana hem merkte je stress, dit paard blijft voledig rustig en lijkt het echt puur uit plezier te doen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:25

Hele fijne manege die verkeerd ingereden paarden in zet in z'n lessen en zowel het paard en ruiter in gevaar brengen en snel geld verdienen. Ik zou zo hard als ik kon weg rennen van zo'n knudde manege.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:21

Tigra_ schreef:
Hele fijne manege die verkeerd ingereden paarden in zet in z'n lessen en zowel het paard en ruiter in gevaar brengen en snel geld verdienen. Ik zou zo hard als ik kon weg rennen van zo'n knudde manege.

pff nou idd!
Laat een klant het maar lekker op lossen door op zondag 2 uur te rijden
dan komt het allemaal goed met het beest :+

of je hebt natuurlijk een dikke schadeclaim en ziekenhuis rekeningen te pakken
maar aangezien deze manege geen verantwoordelijkheid neemt zullen
ze daar ook niet bij stil staan.

TS, je bent vast blij dat je iets voor dit paard kan betekenen
maar pas alsjeblieft zelf goed op
(en heb niet de illusie dat jij het ook op gaat lossen ;) )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:08

olafgek schreef:
onze lessen duuren zoiezo een uur. en omdat allstar zoweinig beweging krijgt

:= rare manege ( in combi met zo'n paardje in de les te zetten, heel raar)
Ik heb mijn paard (relatief snel) naar de M2 gereden met max 3 x per week 45 min rijden. (Lees sommige weken helemaal niet gereden of slechts 2x)
Pas Bij de M2 miste we samen wat conditie (kracht) voor 2 proefjes.

terpentijn

Re: paard gaat liggen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:37

Wat is de leeftijd van die Allstar en wat is de achtergrond? Ik bedoel: hoe lang is hij bij die manege en hoe is hij daar gekomen?

Het lijkt mij niet dat een manege een paard aanschaft/inzet voor lessen als hij dit redelijk gevaarlijke gedrag structureel (vaak) vertoont.
Is hij daar soms op proef?

Hebben manege-eigenaars hem wel eens gereden/doen zij dit nog wel eens?

Kortom: ik heb meer vragen dan antwoorden op dit moment voor je, iets meer details over dit paard zou goed te pas komen om er gerichter iets over te kunnen zeggen.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:16

olafgek schreef:
onze lessen duuren zoiezo een uur. en omdat allstar zoweinig beweging krijgt, en de instructeur zegt eens we aan het rijden zijn ik en hem een prachtige combinatie zijn wilt hij dat ik mijn 2 lessen met allstar rijd. Ik ken hem nietecht tegen spreken dat ik het 2de uur een ander paard wil rijden, want dan zegt hij dat het ofwel nu ook alstar rijden is ofwel geeft hij allstar die 2 uur aan een andere ruiter.
@iris82 uit pure ellende denk ik niet dat hij het doet. hij ziet er altijd vrolijk uit, en is altijd happy in de stal en op wei. ook eens we aan het rijden zijn is hij heel happy. Ik merk niets van angst of pijn aan hem.

Ik vind het eerlijk gezegd niet normaal dat een jong paard, zoals je eerst beschrijft, 2 uur achter elkaar loopt... Als hij beweging nodig heeft doe het dan wat vaker in de week maar wat korter, hij moet toch de kans krijgen alles te leren en hij moet het voornamelijk leuk blijven vinden lijkt mij!
En zoals al eerder gezegd zou ik eens verder gaan uitzoeken waar dat liggen vandaan komt, en het bokken wat hij bij anderen doet? Wellicht heeft hij ergens last van! Ik kan me niet voorstellen dat hij dat 'zomaar' of uit 'ongein' doet..

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:06

heeft ie niet gewoon heel erg singeldwang? Wat gebeurt er als je hem even een paar minuten longeert voor het rijden {draf en galop}. Ik begrijp ook niet echt wat zo'n paard in de manege doet. Als je met een krukje opstapt, doet ie het dan ook? Kan zijn dat ie met opstappen last krijgt van het zadel tegen de schoft, doordat je er teveel aan hangt tijdens het opstappen. Ga er in ieder geval van uit dat dit echt geen normale reactie is van een paard en er vrijwel altijd ongemak aan vooraf gaat.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:12

Al eens gedacht aan kissing spines? Hier ook een paard dat zich laat vallen bij druk op zijn schoft, die heeft kissing spines in zijn schoft. Schandalig dat ze zo'n dier inzetten als hij bekend staat om dit gedrag, voor hetzelfde geld valt hij ongekukkig of in een hoek met iemand erop, en dan... moet er niet aan denken!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:15

als hij nooit veel beweging kreeg, en dan nu ineens BAM in een les van 2 uur? Houdt hij dat vol nu?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:08

terpentijn schreef:
Wat is de leeftijd van die Allstar en wat is de achtergrond? Ik bedoel: hoe lang is hij bij die manege en hoe is hij daar gekomen?

Het lijkt mij niet dat een manege een paard aanschaft/inzet voor lessen als hij dit redelijk gevaarlijke gedrag structureel (vaak) vertoont.
Is hij daar soms op proef?

Hebben manege-eigenaars hem wel eens gereden/doen zij dit nog wel eens?

Kortom: ik heb meer vragen dan antwoorden op dit moment voor je, iets meer details over dit paard zou goed te pas komen om er gerichter iets over te kunnen zeggen.

zijn presies leeftijd weet ik niet. Maar hij is zeker jonger dan 6-7 jaar.
Van zijn geschiedenis weet ik dat hij dit in mindere maten bij zijn vorige eigenaar ook deed. Hij stond toen aan vol pension op die manege. De eigenaar van de manege heeft hem dan gekocht omdat de vorige eigenaar er nietmeer op durfde. De instructeurs van de manege reden hem op het begin geregeld,hierbij toonde hij de problemen ook, maar zij kregen hem er meestal wel doorgereden.
Normaal word hij niet veel door klanten bereden, maar door de blesure van mijn lespaard had ik hem genomen. Na 5 minuten rijden als hij gekalmeerd is (daarna moet je nog kordaad blijven) loopt hij echt super, en doet hij zowat alles dat je wil. Daarom rijd ik hem nu ook meestal.
Ik dacht eraan dat dit paardje misschien veel beter zou doen onder een vaste cordate ruiter. Dus nu dacht ik eraan hem misschien te kopen en bij mijn paardje te zetten zodat ik rustig met hem kan werken en later weer met hem lessen. zou dit een oplossing kunnen geven?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:09

amado7 schreef:
als hij nooit veel beweging kreeg, en dan nu ineens BAM in een les van 2 uur? Houdt hij dat vol nu?

lichamelijk is hij voledig in orde. hij barst ook van de energie, hij is nieteens bezweet of ademt niet sneller na 2 uur lessen

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:25

En wat is jouw niveau ? Heb je ervaring met probleempaarden ? Ik vind dat dit klinkt als singeldwang , probeer hem eens even te longeren voor de les en dan opstappen . Wat gebeurt er dan ?

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:29

Ik kijk net even in je profiel ,echt goed trouwens dat je zoveel paarden hebt getemd :+
:')

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:32

olafgek schreef:
zijn presies leeftijd weet ik niet. Maar hij is zeker jonger dan 6-7 jaar.
Van zijn geschiedenis weet ik dat hij dit in mindere maten bij zijn vorige eigenaar ook deed. Hij stond toen aan vol pension op die manege. De eigenaar van de manege heeft hem dan gekocht omdat de vorige eigenaar er nietmeer op durfde. De instructeurs van de manege reden hem op het begin geregeld,hierbij toonde hij de problemen ook, maar zij kregen hem er meestal wel doorgereden.
Normaal word hij niet veel door klanten bereden, maar door de blesure van mijn lespaard had ik hem genomen. Na 5 minuten rijden als hij gekalmeerd is (daarna moet je nog kordaad blijven) loopt hij echt super, en doet hij zowat alles dat je wil. Daarom rijd ik hem nu ook meestal.
Ik dacht eraan dat dit paardje misschien veel beter zou doen onder een vaste cordate ruiter. Dus nu dacht ik eraan hem misschien te kopen en bij mijn paardje te zetten zodat ik rustig met hem kan werken en later weer met hem lessen. zou dit een oplossing kunnen geven?

zij kregen hem erdoorheen met rijden bedoel je denk ik? dat kan ja, maar dan is het toch nog niet normaal dat hij gaat liggen? is hij bij koop gekeurd? rontgenfoto's? dan zou je daar op wellicht iets aan de rug kunnen zien?
wat ik me afvraag, waarom rijd je eigenlijk op 'manege paarden' terwijl je een eigen hebt? ik snap niet wat zo'n paardje op zo'n stal doet, en denk inderdaad dat een vaste ruiter misschien goed voor hem zou zijn, maar dan zou ik er als ik jou was eerst achter zien te komen waar dat liggen vandaan komt.