lichtrijden en buigen op de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

lichtrijden en buigen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 18:54

Hoi :wave:

Ik heb een tijdlang volgens de klassieke dressuur getraind/gereden met stages. Hierbij rijd je niet licht, want ik heb niet eens op een zadel gereden.
Nu heb ik een verzorgpony en daarbij wel gewoon lichtrijden, alleen ik was zo bezig op de volte en toen merkte ik dat ik niet goed met mijn binnenbeen kon drijven als ik omhoog kwam. Terwijl ik wel wilde dat ze haar binnen achterbeen richting haar buiten voorbeen brengt. In stap dus geen probleem, maar hoe doen jullie dat eigenlijk in draf? :P

Anoniem

Re: lichtrijden en buigen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:53

Ik doe voor buiging niets met binnenbeen. Heel simpel gezegd: lichaam blijft recht, niet inknikken dus, binnenbeen los en lang, gewicht iets naar binnen verplaatsen, buitenteugel eraan, binnenhand opzij en naar voren.
Het is zelfs zo dat als je je gewichtshulp correct geeft, je niets meer hoeft te doen met je teugels. Het risico van aandrijven met binnenbeen is dat je paard over de buitenschouder wegloopt, of je moet heel veel op gaan vangen aan de buitenkant, met been, en buitenteugel, wat je dan weer terugkrijgt in je handen. Het kan wel, maar imo is het onlogisch, en nodeloos ingewikkeld, door te sturen met je navel en je gewicht correct te plaatsen kan het veel simpeler, en alsnog heel correct.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:20

Oke bedankt voor je reactie. Maar de manier waarop jij beschrijft is denk ik voor paarden die al wat verder zijn. Ik denk niet dat een 'stijf' paard in de buik buigt en zijn binnenheup naar voren brengt om zo zijn binnenachterbeen onder de massa en richting het buitenvoorbeen zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:56

Nee, bij een stijf paard of een jong paard ga je eerst het voorwaartse waarborgen.
Je zorgt dat ze goed aan de hulpen staan, installeert cruise control, paard moet in dezelfde gang en tempo blijven tot jij iets anders aangeeft. Je zit recht boven je paard, in de rechte lijnen en de wendingen.
Dan in de wending maak je van buitenbeen en buitenteugel een soort muurtje, waar paard niet doorheen kan. En zo plaats je de voorhand voor de achterhand. Binnenhand opzij en naar voren, buitenteugel plaatst de voorhand. Buitenbeen bewaakt de achterhand.
Let op je tempo, op je zit, binnenbeen los en lang. Leer jezelf echt vanaf het begin aan zoveel mogelijk vanaf de buitenkant te werken. Binnenbeen gebruik je zo weinig mogelijk, en als je buiging wil hebben, zet je hooguit meer gewicht op je binnenbeugel. Meer niet, de rest is begrenzen.
Teveel binnenteugel is vragen om weglopen over de buitenschouder. En dat kun je eigenlijk haast niet opvangen. Sturen is met name iets wat je doet vanuit je navel, die bepaalt richting. Je schouders plaatsen de schouders van je paard, jouw heupen plaatsen de heupen van je paard. En dat begint heel basic: met rechte lijnen en wendingen. Geen buiging nog willen, paard wordt vanzelf losser, gaat het zelf steeds meer aanbieden.
Gewoon die voorhand steeds weer voor de achterhand plaatsen.

Kun je hier wat mee?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 11:40

Bedankt voor je reactie Yamcha. Het paard is niet jong (10 jaar) en heeft op M2 gelopen, maar is een tijdje niet dressuurmatig bereden, dus valt weer een beetje terug in haar oude patroon.

Ik begrijp wat je schrijft, alleen ik vraag me toch af als je zo weinig tot niks met de binnenkant doet, waarom zou het paard dan gaan buigen, want stel je doet begrenzen aan de buitenkant maar je zit wel op je binnenzitbeenknobbel, en je draait je binnenschouder iets naar achteren, waarom zou het paard dan niet gewoon naar binnen vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:46

Omdat jij je balans verplaatst, gaat je paard daarin mee, hij zal in zekere zin wel móeten buigen.
Omgekeerd is het zo dat als je aan de buitenkant zou gaan zitten in de bocht, paard plat door de bocht zal gaan, hij zal de spier waarop jij zit, niet willen lengen, en de balans is verkeerd-om.
Als jij (het is maar iets) op de binnenkant zit in de wending, zit je op de spier die korter wordt, en alleen daardoor al stimuleer je die spier om zich nog korter te maken. Het paard wil altijd de kant op waarop jij zit, hoe minimaal ook.

Het punt is, dat als je iets aan de binnenkant doet, je dat aan de buitenkant ook weer moet begrenzen, en je buitenbeen dan niet passief wakend is, maar actief moet gaan begrenzen, en dat betekent inkomen. Dat moet je aan de voorkant ook weer allemaal op gaan vangen, waardoor rijden duw- en trekwerk wordt, wat we helemaal niet willen. Je wilt geen strijd met je paard, maar als jij hem door je binnenbeen vertelt dat hij over de buitenschouder moet weglopen = gespannen binnenbeen blokkeert te binnenschouder, waardoor je actief je paard belet om zich te buigen, ondertussen zit je met je kuit in de ribben te porren, maar je gaat niet mee met je gewicht (ik hoor vaker idd dat je aan de buitenkant moet zitten, omdat je paard volgens sommigen dan plat door de bocht gaat, ik ben het daar dus niet mee eens) - is het dan niet logisch dat je paard dan over de buitenschouder wegloopt? Je vraagt hem met binnenbeen en binnenteugel het gewicht op het buitenvoorbeen te zetten, en dat is wat hij dan ook doet.
Vervolgens komt buitenteugel in, want paard mag niet over de buitenschouder weglopen, of buitenstelling aannemen (en daar is de binnenteugel dan ook weer) en buitenbeen gaat kloppen om te begrenzen.
Logisch, dat paardlief dan een beetje kribbig wordt, niet? Het zijn nogal tegenstrijdige hulpen...... Het probleem is dan niet dat paard niet wil buigen, maar de mens die tegenstrijdige hulpen geeft en strijd uitlokt.

Als ik op de binnenkant ga zitten, en met mijn navel (niet met de schouders, die komen pas aan bod bij een schoudervoor, schouderbinnenwaarts en je zijgangen, behalve wijken, gewoon je navel, en je zet wat meer gewicht op de binnenbeugel) de richting aanwijs die ik wil gaan (doe alsof er een lampje in je navel zit) gaat élk paard die kant op. Waarom? Omdat het voor het paard een volkomen logische hulp is. Elk paard begrijpt dat.
Mijn binnenteugel is open, binnenhand is los en luchtig, geeft dus richting aan, maar werkt niet terug en dwingt niet. Mijn buitenteugel zegt: niet over de buitenschouder weglopen, hè, en dat is hetzelfde als wat mijn navel en mijn heupen ook al aangeven. Mijn buitenbeen vraagt de achterhand niet uit te zwaaien, en zorgt dat die in het spoor van de voorbenen blijft. Mijn binnenbeen is los en zo lang mogelijk, en geeft de binnenschouder alle ruimte om ook echt naar binnen te komen.
Mijn binnenschouder houd ik zoals die is, omdat ik kijk waar ik heenga, en mijn navel stuurt, zit mijn schouder automatisch al in de juiste positie. Mijn binnenheup gaat iets naar achteren en naar binnen, waardoor binnenbeen de schouder ruimte geeft, en daarin neem je je hele bovenlichaam al mee in de juiste positie, daar moet je dan niets meer mee doen, overdreven gedraai met je schouders is alleen maar verwarrend voor je paard.
Omdat ik voor die tijd al cruise control geïnstalleerd heb, zal het binnenachterbeen zich automatisch onder de massa willen plaatsen, ik blokkeer het immers niet (ik werk immers niet terug met mijn binnenteugel, en blokkeer de binnenschouder niet met mijn binnenbeen). En dan heb je zo uiteindelijk je buiging.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:53

Hmm nee sorry Yamcha, het klinkt allemaal prima maar ik ben het er toch niet mee eens.
De buitenkant is je constante kant, waarop je paard moet lopen. Aan de binnenkant vraag je dingen van je paard, dus buiging, stelling enz. En dan vooral je binnenbeen. Jij zegt 'hooguit een beetje binnenteugel'.., maar binnenteugel zonder binnenbeen geeft geen buiging. Juist eerst op been en dan pas mogen je teugels er aan te pas komen.

Maar om op jou vraag terug te komen. Als je niet kunt drijven bij het staan, dan steun je waarschijnlijk teveel op je beugels en duwt ze daardoor met staan naar buiten. Probeer is licht te rijden zonder beugels, om onafhankelijker te kunnen zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:01

Dan heb je toch niet goed gelezen denk ik :)

Mijn belangrijkste hulp is mijn gewichtshulp, en die geef ik (uiteraard) aan de binnenkant, en dan pas komt de teugel erbij. Ik ben er geen fan van om veel met binnenbeen te gaan werken.
Aan de buitenkant begrens ik.

Waarom zou je willen lichtrijden zonder beugels, imo ga je daar alleen maar van klemmen, dan raak je de souplesse in je zit kwijt, imo moet je dat niet willen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:06

Om het probleem van de TS te verhelpen.. :+

Discuseren ga ik hierover trouwens niet doen. Er zijn 100.000 manieren van rijden en omgaan met paarden, en meestal is iedereen overtuigt van zijn eigen manier. Discuseren heeft daarom dus geen zin. Ik respecteer jou manier, maar het is niet mijn manier en dat zal het ook niet worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:08

Hoeft ook niet, hoor, jij jouw manier, ik de mijne. Prima toch?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:18

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Yamcha! Ik begrijp het al wat beter, maar toch vraag ik me nog steeds af hoe het paard weet dat hij moet buigen. Je zit op je binnenzitbeenknobbel, en zoals je schrijft wil het paard dan daarheen, dus wat ik dan verwacht, is dat hij gewoon die kant op zal wijken. (dus als je rechtsom rijd naar rechts). En al helemaal als je je buitenbeen dan ertegen aan legt. Wat ik heb geleerd is dat je met je binnenbovenbeen tegen het paard aan duwt en dat deze om je been heen buigt, alsof hij om een boom heen moet.
Als je binnenteugel los en naar voren is en je buitenteugel begrenzend, waarom zou het paard dan stelling aan nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:55

Doen ze in het begin ook niet, in het begin krijg je buitenstelling. Dat geeft niks, dat komt vanzelf goed als jij het leert finetunen.

Hoe het paard dat weet? Vanwege de combinatie van de buitenschouder en de achterhand die begrensd worden, de activiteit die je al hebt opgewekt, en het feit dat jij met je lichaam hem vertelt waar hij heen moet, en dat hij de ruimte krijgt.
Ik zou zeggen, probeer het maar eens uit...... kun jij met een ontspannen, lang, los binnenbovenbeen duwen? Ik niet. Als jij je been aanspant, blokkeer je de schouder, en voor buiging wil je juist die schouder ruimte geven, zodat paard kan buigen. Probeer maar eens in je lichaam te buigen, (zoals een paard buigt, dus op handen en knieën) dan komt 1 schouder toch naar achteren? Maar wat als daar een kloppend, aangespannen been zit? Gaat dat been mee?
Vind je het zelf een logische hulp?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 15:12

Misschien moet ik het inderdaad eens uitproberen :j Misschien dat dan het kwartje valt. :)
Doe je dan sowieso weinig met je benen, omdat je aangeeft dat je je schouder dan blokkeert? Enkel om oefeningen als travers, sb enzo te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:23

Ik vraag het meeste op mijn zit.

Ik ben nogal lui aangelegd, dus ik zorg idd dat paard aan het been is, dat er cruise control op zit, en dan heb ik voldoende activiteit. Het gaat er niet om hoeveel je met je benen doet, het gaat erom dat je activiteit hebt, dat je iets van achteren hebt opgewekt dat je weer terug krijgt. Daarvoor hoef je heus niet elke pas te drijven :) dat wil je niet eens, dat geeft een gestressed beeld, en paard ontspant er minder lekker door.
Ik doe veel met mijn heupen, mijn gewicht en mijn schouders. Als ik een SB wil, hou ik mijn bekken recht (ik wil namelijk niet de bocht om), zorg dat mijn navel recht naar voren wijst, draai mijn bovenlichaam zodat mijn binnenschouder naar achteren ligt, en de mate van inbuigen bepaal je dan zelf, begrens de schouder met buitenhand, en binnenhand blijft luchtig op contact. Omdat ik dan geen gewichtshulp geef, en mijn lichaam geeft aan dat ik recht vooruit wil, blijft mijn paard dus recht vooruit lopen, maar buigt wel in in het lichaam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:42

saskiakefie schreef:
Nu heb ik een verzorgpony en daarbij wel gewoon lichtrijden, alleen ik was zo bezig op de volte en toen merkte ik dat ik niet goed met mijn binnenbeen kon drijven als ik omhoog kwam. Terwijl ik wel wilde dat ze haar binnen achterbeen richting haar buiten voorbeen brengt. In stap dus geen probleem, maar hoe doen jullie dat eigenlijk in draf? :P

Ik drijf dan aan met mijn binnenbeen in het zitmoment (naast mee indraaien met lichaam). Ik verwacht dan ook dat ze buigen op die hulp, zo niet dan gaan we nog een stapje terug of bij een paard dat het kent een keer doorpakken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:43

maar dan drijf je elke keer als hij z'n been op de grond heeft staan, dus heeft je hulp geen zin?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:26

Ik heb niet alles gelezen, maar één ding valt me op.

Je hebt het erover dat je het binnenachterbeen richting het buitenvoorbeen wilt laten plaatsen....Dat is geen buiging. Juist als je paard in het spoor blijft, moeten ze buigen...Immers binnenachter richting buitenvoor, is automatisch buitenachter buiten de massa, dus achterhand uitzwaaien, dus niet buigen. Anders raakt ie zichzelf met zijn achterbenen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:32

Ik begrijp het hele probleem niet, met lichtrijden kan ik net zoveel met mijn benen als doorzitten?
Verder is een paard op een grote volte maar licht gebogen.
Wat wel het probleem kan zijn is dat ze niet goed op je hulpen reageert, maar daar zou ik dan voor gaan volte openen/sluiten.
En ik ga met Yamcha mee wat betreft de hulpen, zulke sterke hulpen gebruik je niet, tenminste als je geen piaffe ofzo wil gaan doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:37

_Esther_87_ schreef:

Je hebt het erover dat je het binnenachterbeen richting het buitenvoorbeen wilt laten plaatsen....Dat is geen buiging. Juist als je paard in het spoor blijft, moeten ze buigen...Immers binnenachter richting buitenvoor, is automatisch buitenachter buiten de massa, dus achterhand uitzwaaien, dus niet buigen. Anders raakt ie zichzelf met zijn achterbenen...

Nee want zijn binnenachterbeen wordt het dragende been en het buitenachterbeen het stuwende been.. Als hij zijn binnenachterbeen naar zijn binnenvoorbeen zet, komt die buiten de massa.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:38

MirandaFuego schreef:
Ik begrijp het hele probleem niet, met lichtrijden kan ik net zoveel met mijn benen als doorzitten?
Verder is een paard op een grote volte maar licht gebogen.
Wat wel het probleem kan zijn is dat ze niet goed op je hulpen reageert, maar daar zou ik dan voor gaan volte openen/sluiten.
En ik ga met Yamcha mee wat betreft de hulpen, zulke sterke hulpen gebruik je niet, tenminste als je geen piaffe ofzo wil gaan doen.

nee want je binnenbovenbeen komt van t zadel, omhoog..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:40

saskiakefie schreef:
_Esther_87_ schreef:

Nee want zijn binnenachterbeen wordt het dragende been en het buitenachterbeen het stuwende been.. Als hij zijn binnenachterbeen naar zijn binnenvoorbeen zet, komt die buiten de massa.

Kan je dat eens verder uitleggen? Moeten ze in jouw beleving dan wel of niet sporen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:44

Binnenachterbeen naar het buitenvoorbeen is uitzwaaien.
Paarden die moeilijk buigen en snel door binnenbeen/teugel vallen laat ik bewust over de schouder vallen.
Dan kun je ze daarna opvangen met buitenteugel en blijft de druk vd binnenteugel.
Buitenteugel dan niet te strak tegen de hals leggen.
Als je moeite hebt met drijven dan moet je blijkbaar teveel druk geven.
Wat scherper aan het been maken dus.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:56

Esther: Rechtuit prima, maar bij travers bijv sporen ze toch ook niet?? Bij LVO ook niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:05

saskiakefie schreef:
Esther: Rechtuit prima, maar bij travers bijv sporen ze toch ook niet?? Bij LVO ook niet.

Maar het ging over voltes :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:14

Ik rijd (althans, doe een poging) om inderdaad vanuit schouders en heupen gewichtshulpen te geven. Bij mij staat of valt het met in de richting kijken waar ik heen wil. Kijk ik naar beneden, dan ga ik niet goed zitten en meesturen. Maar ik drijf wel mijn paard met mijn binnenbeen naar de buitenteugel toe. Dat binnenbeen moet inderdaad lang zijn, maar daar kan je nog best een kuithulp mee geven. Als ze niet wil luisteren voor mijn binnenbeen, oefen ik veel met wijken vanuit een volte naar de hoefslag toe zodat ze wat gehoorzamer voor mijn been wordt.