Doorzitten bij hoog opgooiend paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Doorzitten bij hoog opgooiend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:43

Sinds kort rij ik op een tank van een paard van 1m70+ en helaas loop ik tegen een probleem aan, nl. het doorzitten.
Doorzitten is nooit een probleem geweest bij mij, altijd fijn gevonden, altijd mooi kunnen ontspannen en m'n bekken/heupen los kunnen laten, maar nu lijkt het allemaal niet meer te willen lukken.
Paard in kwestie loopt ruim en actief, dat wil ik graag zo houden. Maar hij gooit zeer hoog op waardoor ik het frustrerend vind dat ik niet kan blijven zitten. Hierdoor span ik me op en dan is het al helemaal om zeep. Ik verkramp, wil me vasthouden aan de teugel (grote fout! Hierbij kantel ik mijn handen ook) tevens maak ik mijn rug te hol en schuif naar achter totdat ik met m'n billenpartij op de lepel terecht kom (arme paardenrug..). Dit is een nogal pijnlijk zicht en kan onmogelijk aangenaam zijn voor paardlief. Tevens is mijn voetenhouding ook slecht door deze verkramping.

Ik weet dat ik 'zachte billen' moet houden, maar dat is soms echt een opgave. Ik heb al een zitles achter de rug, maar so far is er nog niet echt een merkbare verbetering. Soms lukt het 5 passen, maar vanaf het moment dat ik mijn ritme kwijt ben kom ik er niet meer in. Dan moet ik stappen, ontspannen, terug aandraven en met een beetje(héél véél!) geluk vind ik dan het ritme terug. Paardlief proberen te verzamelen is geen optie aangezien we helemaal nog niet op het niveau zitten waar we verzameling kunnen vragen op de juiste hulpen (en in een sukkeldrafje heb ik geen zin, ben al blij dat het paard actief loopt). Ook in de galop word ik omhoog gegooid, maar dat is een probleem voor later. Eerst die draf onder de knie krijgen, dan zien we wel weer.

Bij deze vraag ik dus alle opties die jullie hebben om een hoog opgooiend paard door te kunnen zitten. Eigen ervaringen en tips en truckjes enzovoort zijn echt meer dan welkom. Nog even enkele foto's ter verduidelijking (mijn algemene houding is echt bagger door het verkrampen).

Met vriendelijke groeten,
Steef.

foto 1 doorzitten
foto 2 doorzitten
foto lichtrijden
foto lichtrijden en uitdraven

horlynnses

Re: Doorzitten bij hoog opgooiend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:46

misschien zonder beugels eens proberen zit je wel goed stil in de galop

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:47

Zonder beugels heb ik al geprobeerd, resulteert in nog meer verkrampen. Ik probeer het iedere keer weer, maar ik word echt zo stijf als een plank vanaf het moment dat het paard naar zijn normale tempo gaat lopen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:50

Zo te zien zit het probleem hem al in de aanleuning. Sommige paarden kun je prima uitzitten zonder een juiste aanleunin (omdat ze bijv. lekker vlak lopen) maar deze waarschijnlijk niet. Ik zou dus eerst hier goed les voor nemen, dat je goed van achter naar voren leert rijden en dat hij naar de juiste houding leert zakken. Op de eerste foto's zie je dat hij met zijn hoofd te hoog loopt en zijn rug wegdrukt, op deze manier zul je dus nooit kunnen zitten.
Op de laatste foto's loopt hij helemaal uit elkaar, ook geen moment om doorzitten te oefenen.

Normaal bij een goede aanleuning, zou ik mijn ruiters advies geven met een paar passen te beginnen, en terugnemen naar stap (of gaan lichtrijden) voordat je voelt dat het te moeilijk wordt en je gaat stuiteren. Als je dit iedere dag een paar keer oefent, zul je merken dat je iedere week een rondje langer vol gaat houden.

Maar bij deze combinatie zou ik vooral aan het algehele plaatje gaan oefenen voordat je denkt aan doorzitten. Want hij ontspant zijn rug niet waardoor jij niet kunt gaan zitten. Zou jij wel gaan zitten, ga je teveel stuiteren waardoor hij helemaal niet meer kan ontspannen....

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:51

Je houding is niet zo bagger hoor :) , maar er zijn wel een paar puntjes die je kunt veranderen waardoor je meteen al een stuk beter zit en beter kunt meegaan met je paard.
- je beugels mogen een stuk langer
- je mag meer op je billen (en zitbeenknobbels) gaan zitten (je zit nu op je doos zeg maar)
- je mag wat meer in het midden van het zadel gaan zitten (je zit nu achterin)

Wanneer je dat verandert, zul je je rug ook minder hol trekken en niet zo voorover leunen.

Maak je benen lang en visualiseer alsof je voeten de grond in worden gezogen. Laat je onderrug los en span je buikspieren aan.

En om het goed te leren, kun je eerst best blij zijn met eerst 5 passen doorzitten. Dan weer stappen, ontspannen, en weer een drafje inzetten. En zo opbouwen

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:55

Sky_As: Dankjewel, lesgeefster staat momenteel volzet tot 15 augustus, maar een afspraak wordt snel gemaakt.

Vilar: Mijn beugels langer probeer ik ook, maar door het verkrampen raak ik ze ook kwijt. Ik zit heus wel op m'n zitbeen knobbel, sterker nog, hij deed de afgelope dagen erg veel pijn omdat ik er zo op knotste :'). Maar deze foto laten inderdaad dat beeld zien. Ik word achterin gegooid door het verkrampen, ik schuif naar achter, dus als je een extra tip hebt om meer in het midden te zitten, dan hoor ik dat graag! :D

Bedankt voor de tips! :)
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 03-08-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:56

Bij het doorzitten loopt hij gespannen met zijn hoofd omhoog,zodra je gaat lichtrijden is dat weg.
Probeer hem ontspannen te laten lopen,zodra zijn hoofd omlaag gaat kun jij beter zitten.
Dit kun je bijv. doen door door zijn manenkam te aaien,mijn paard ontspant dan helemaal en gaat het koppie omlaag. Verder het tempo laag houden,slalom tussen pionnetjes door helpt daarvoor.

Verder vooral in het begin korte stukjes en dan afwisselend lichtrijden en doorzitten. Bijv. 10 passen doorzitten,15 passen lichtrijden,10 passen doorzitten,enzovoorts.

Ik heb hetzelfde probleem,met mijn instructrice werk ik hier ook aan,het gaat met de tips die ik kreeg ging het al veel beter. Al kun je niet meteen een kwartier doorzitten.

edit: op de foto zie ik dat je met een holle rug zit,probeer op je kont te zitten (ik denk altijd dat ik kontzakken op mn rijbroek heb en daar op moet zitten),probeer iets in je onderrug in te zakken,hoofd omhoog,dan zit je stevig in je zadel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-12 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:57

Met je lichaam achterover gaan leunen.
Zo blijf je ook makkelijker op een ongezadeld paard zitten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:58

Abel1970 schreef:
Met je lichaam achterover gaan leunen.
Zo blijf je ook makkelijker op een ongezadeld paard zitten.

Ik ben bang dat ik dan achterblijf in de beweging en mijn paard daarin ga hinderen. Natuurlijk moet ik niet gaan liggen, maar toch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:58

Sky_As schreef:
Zo te zien zit het probleem hem al in de aanleuning. Sommige paarden kun je prima uitzitten zonder een juiste aanleunin (omdat ze bijv. lekker vlak lopen) maar deze waarschijnlijk niet. Ik zou dus eerst hier goed les voor nemen, dat je goed van achter naar voren leert rijden en dat hij naar de juiste houding leert zakken. Op de eerste foto's zie je dat hij met zijn hoofd te hoog loopt en zijn rug wegdrukt, op deze manier zul je dus nooit kunnen zitten.
Op de laatste foto's loopt hij helemaal uit elkaar, ook geen moment om doorzitten te oefenen.

Normaal bij een goede aanleuning, zou ik mijn ruiters advies geven met een paar passen te beginnen, en terugnemen naar stap (of gaan lichtrijden) voordat je voelt dat het te moeilijk wordt en je gaat stuiteren. Als je dit iedere dag een paar keer oefent, zul je merken dat je iedere week een rondje langer vol gaat houden.

Maar bij deze combinatie zou ik vooral aan het algehele plaatje gaan oefenen voordat je denkt aan doorzitten. Want hij ontspant zijn rug niet waardoor jij niet kunt gaan zitten. Zou jij wel gaan zitten, ga je teveel stuiteren waardoor hij helemaal niet meer kan ontspannen....

Precies. Ik zou ook niet kunnen zitten op dit paard verwacht ik, tenminste niet zolang hij op deze manier loopt! Een paard dat zich loslaat in het lijf en met een lichte aanleuning en verende rug draaft, zit bijna altijd prettig. Daarentegen zijn er maar heel weinig paarden die prettig zitten wanneer ze met een lang lijf, rechte hals, achterbeen achter de massa en rechte of misschien zelfs wat stugge rug lopen.
Ga dus eerst werken aan je rijden en pas doorzitten wanneer je daar in de training ook echt klaar voor bent. Door gaan zitten puur omdat je door wilt zitten, heeft geen zin.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:02

Ik ga niks over het paard zeggen, daar heb je al tips voor :)

Bij een hoog opgooiend paard ga ik zelf altijd een heel stuk activer doorzitten, dus écht actief je buikspieren gebruiken. Dan ziet het er vanaf de kant nog steeds uit alsof je mooi stilzit, maar stiekem werk je je een slag in rondte :+
En ga iets meer naar achteren zitten, je maakt het jezelf heel erg moeilijk door naar voren te gaan leunen, zo kan niemand doorzitten :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:04

En hoe is je verlichte zit TS? De verlichte zit kan je een hoop vertellen over je algemene balans op het paard. Kun je hele rondjes in verlichte zit draven (of galopperen)? Ook op je foto's van het lichtrijden zie je nog aandachtspunten, zoals je hakken optrekken. Wellicht doe je dit enkel tijdens het aansporen (op de foto niet te zien), maar anders is je algehele balans nog niet goed. Hakken uitdrukken is tegenwoordig niet meer zo'n 'moetje' het gaat om scharnierpunten, dus enkels, knieen, heup / bekken los en mogelijkheid tot scharnieren (onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen). Als je erg je hakken uitdrukt ga je juist weer alles vastzetten.

De getoonde aanleuning bij het paard helpt inderdaad ook nog niet echt mee. Maar een paard kan zich enkel loslaten in zijn lijf als jij goed kunt zitten. Op deze manier blijf je gemakkelijk hangen in een viceuze cirkel. Ik weet niet hoeveel je eigen instructrice echt verstand heeft van zitles (dus verder gaan dan slechts zonder beugels rijden, want dat resulteert bijna altijd in nog harder klemmen), maar ik kan je anders iemand aanrijden van Akasha rijkunst.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:07

Gewoon proberen .
Zo als je nu bezig bent hinder je je paard nog veel meer.
Je maakt een plank van je zelf en dat werkt niet
Rug loslaten en voor je gevoel heel erg achterover leunen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:07

gewoon lekker blijven lichtrijden tot je je paard beter aan elkaar kan rijden.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:13

Pas gaan doorzitten als jeje paard voor elkaar hebt, een paard wat zijn rug niet volledig ontspant stuiter je automatisch op, dat is een kwelling voor zowel jou als je paard als je dan door gaat zitten en dit al niet zo goed kan.

Lekker lessen, de basis voor elkaar krijgen en dan gaan doorzitten, en bij het doorzitten, lang blijven maken, focussen op je buikspieren ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:19

_Esther_87_: We zijn nog maar een maand een combinatie, het is allemaal wat zoeken, dus nee, we zijn nog niet bij de aanleuning gekomen. Ik heb zelf zeer weinig ervaring met correct rijden (verkeerde lesgevers, harde hand, enz..) dus ik hoop dat ik nu wél een juiste instructrice heb gevonden.

phormicola: Bedankt voor de tips! :)

Mellis86: Mijn verlichte zit op zich is normaal gezien meer dan voldoende, heb het nog niet echt lang geprobeerd op dit paard. Je bedoelt zoiets als Centered Riding?

Algemeen lijkt jullie mening dus te zijn dat het doorzitten nog niet aan de orde is. Eerst het paard en mijn houding voor mekaar krijgen, dan het doorzitten. :)

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:50

heel handig dit forum! ik heb dit probleem ook!;)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:52

Eindelijk iemand die het ook heeft _/-\o_
Zit al een tijdje met dit probleem en vind het zeer frustrerend, ga nu dus alle tips doorlezen :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:55

Eerst zorgen dat hij lekker ontspannen loopt en zijn rug goed los laat, dan gaan zitten, een oefenen, km maken.
Vooral door je buik diep blijven ademen, soms helpt het om wat achterover te gaan zitten. En je kan het tempo wat meer terug zetten zodat het makkelijker uit te zitten is.

In het begin heel lastig maar het is vooral een kwestie van oefenen.

Je beugels mogen nog wel een gaatje langer zodat je ook echt kan zitten en niet op je benen steunt.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:04

het paard 'laat' je ook niet zitten. Eerst maar proberen het paard meer bij elkaar te rijden voordat je gaat doorzitten. Als ik je foto's zo zie, zou ik ook niet kunnen doorzitten als hij zo loopt. hij lijkt vast te zetten in zijn rug. Jij gaat doorzitten, kan (door die rug) niet goed blijven zitten en stuitert, waardoor paard weer gehinderd wordt mocht hij wel z'n rug willen gaan gebruiken.

Als het normaal op een ander paard geen probleem is, zal het bij deze ook wel goedkomen.

Kortom, gewoon blijven lichtrijden totdat je hem in de aanleuning voor elkaar hebt, pas daarna gaan doorzitten en je zult zien dat het een stuk makkelijker gaat.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:05

Wat misschien ook helpt is vanuit het lichtrijden steeds minder te gaan lichtrijden en zo heel langzaam naar het doorzitten te gaan werken. Hierdoor behoud je het ritme en kun je je ontspannen omdat je je eigen tempo kunt afbouwen naar het doorzitten. Je hebt zelf alle tijd en er ligt geen druk en geen frustratie op je, succes! :)

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:19

Meer druk op je beugels houden, 30% van je gewicht per voet en 40% op de zitvlak bijvoorbeeld. Dan is het veel makkelijker om je bekken mee te bewegen dan wanneer je met je volle gewicht op je kont zit. Maar je moet daarbij NIET je benen nog verder naar voren leggen. En zo min mogelijk steun zoeken op de teugels. Misschien een idee op eens een knoop in je teugels te doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:27

Laura_Zodine schreef:
Meer druk op je beugels houden, 30% van je gewicht per voet en 40% op de zitvlak bijvoorbeeld. Dan is het veel makkelijker om je bekken mee te bewegen dan wanneer je met je volle gewicht op je kont zit. Maar je moet daarbij NIET je benen nog verder naar voren leggen. En zo min mogelijk steun zoeken op de teugels. Misschien een idee op eens een knoop in je teugels te doen.

Als je teveel op je beugels gaat rijden ga je niet meer echt zitten. Dat zal resulteren in een hobbelige instabiele zit. Ts moet gewoon leren zitten. En dat doe je door te gaan zitten.
Haalt nie weg dat ze eerst aan andere dingen moet werken als nageeflijkheid en ontspanning van het paard eerdat het paard haar gaat laten zitten.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:39

Je paard lijkt niet erg ontspannen, maar daar heb je al genoeg tips voor gekregen

Het zou namelijk ook aan je zadel kunnen liggen, als je zadel te klein is kun je hier ook niet fijn in doorzitten.

Ik rijd ook paar keer per maand op de pony van mijn zusje. Die heeft een veel kleiner zadel.
De pony gooit niet erg hoog op maar toch kan ik er niet fijn in doorzitten. Ik stuiter een beetje teveel.
Terwijl ik op mijn eigen pony (en eigen zadel) wel goed door kan zitten. En mijn zusje kan op haar pony ook gewoon goed doorzitten.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:24

Ik weet niet of dit al gezegd is maar als ik naar je foto's kijkt lijkt het alsof je zadel wat aan de kleine kant is voor jou, het is natuurlijk belangrijk dat een zadel goed op het paard past maar het is ook zeker belangrijk dat het zadel ook voor de ruiter past. Natuurlijk kan ik het niet exact zien maar laat iemand die je kent en hier een beetje verstand van heeft eens naar kijken. Ook is het misschien zoiezo wel fijn om (als je het geld ervoor hebt) naar een zadel te kijken met een wat diepere zit, dit kan een wereld van verschil maken.