Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zandro schreef:Hoi,
Wijken zit sowieso al in de standaard-losmaak oefeningen die ik doe. Ik zal eens proberen dit nog meer te doen idd.
Zandro schreef:Hallo iedereen,
Klinkt misschien heel cru maar ik zal inderdaad gewoon even heel consequent en duidelijk haar de volte intrekken. En dat zal niet gaan zonder teveel stelling/binnenteugel. Het zal zeker niet makkelijk zijn en ook niet in 1 keer opgelost maar je moet wel even flink doorpakken. Ik herken het probleem (rij zelf veel probleem paarden en kom dit gedrag vaak tegen) Ik gebruik dan dus het zweepje voor het geval ze willen uitbreken en weer rechtsaf willen gaan door tegen de rechterschouder te tikken. Op den duur zal je merken dat de hulp voor het inzetten van de volte steeds kleiner kan worden en je je paard uiteindelijk op de correcte manier de volte kan inleiden. Maar vooralsnog gaat het je echt niet lukken op een vriendelijker manier. Probeer ook zelf niet te gaan twijfelen maar zet gewoon door!! Linksom is linksom!
Fijn, de reacties beginnen eindelijk te komen, bedankt iedereen!!!
Ik denk idd dat ik lichamelijk alles uitgesloten heb. osteo en masseur zijn een aantal keren achter elkaar geweest en zien ook geen probleem meer (evenals de DA). Ik twijfel zelf nog een beetje over het nieuwe zadel. Heb ik nu om uit te proberen te leen, volgens zadelpasser ligt het goed, maar andere zadels lagen ook goed en daar liep ze toch niet goed onder. Misschien dat ik voor de zekerheid nog eens een zadeldrukmeting laat uitvoeren dan weet ik het echt zeker dat het niet drukt.
Ik denk ook dat ze er idd gewoon moeite mee heeft in combinatie met dat ze misschien drukpijn verwacht van het zadel, dus dat het idd ook uit haar systeem moet. Dit in combinatie natuurlijk met het feit dat ze gemerkt heeft dat het haar bij mij lukt onder de hulp uit te komen. Lucybakker, ze knalt idd gewoon rechtdoor als ik de volte linksom in de galop wil inzetten (valt geheel op de linkerschouder en pakt bit vast)
Wellicht vraag ik te veel stelling. Ik ga eens proberen linksom meer vierkant te rijden en misschien eens een zweepje erbij nemen om de schouder wat beter te begrenzen.
PS: in de draf krijg ik het dus wel gereden! (valt ze wel wat over de schouder maar veel minder extreem waardoor ik het wel opgelost krijg)
Zandro schreef:Hallo iedereen,
Ik begin er nu steeds meer aan te twijfelen of er niet meer aan de hand is. Ik zal proberen uit te leggen wat ze doet. Aan de longeerlijn loopt ze goed. Je kunt over de gehele rug drukken, geen reactie. Ze begint nu echter onder het zadel steeds meer reactie te geven bij het doorzitten (blokkeert dan rechtsachter het zadel). Bij doorzitten wil ze opeens geen middendraf meer geven (lichte bokjes), valt helemaal terug in tempo.
Als ik blijf zitten bij de linkergalop is het dus bagger (galop wordt dan ook rommelig), ga ik staan in de beugels, krijg ik opeens wel een volte gereden en de galop wordt ook weer normaal. (ontdekte ik gisteren)
Dit beeld verwijnt weer na een paar dagen niet rijden, en wordt dus steeds erger als ik langer rij (meer dagen achter elkaar). Bij het lichtrijden is het probleem bijna niet meer zichtbaar...
Je voelt bij het rijden dus wel dat ze losser wordt (aanleuning wordt steeds fijner, gaat soepeler lopen), maar ga je dan doorzitten dan ben je alles kwijt.
aanpakken en doorpakken. Jezelf niets meer in je hoofd halen dat er iets mankeerd aan je paard. Het is een spierkwestie en die kun je alleen maar trainen dmv. de oefeningen rijden. Laat doorzitten voorlopig achterwege totdat ze helemaal los is in haar lijf.
Ik heb gisteren thermografie laten doen en je zag idd reactie van de spieren achter het zadel...
Echter... op de echo en rontgen is niks te zien!!!
Heeft iemand dit ook ooit eerder meegemaakt! De DA weet het dus ook niet meer
Aukelizzy schreef:Dit lijkt heel erg op mijn verhaal. Ik heb een nu 8 jarige merrie die flink wat blessureleed achter de rug heeft. ( Bandblessure in beide voorbenen + bandblessure in haar rug, is ook een aantal keer ingespoten. ) Door deze blessure heeft mijn merrie haar lijf altijd heel strak en stijf gehouden om de zere plekken te ontzien. Ze was in heel haar lijf stijf, wilde niet buigen en galop was helemaal een drama. Rechtsom ging nog wel, maar linksom kon ik juist alleen maar op een volte galopperen, linksom rechtuit was drama. Compleet uit balans en in twee delen galopperen. Het enigste wat ik ben gaan doen is losmaken, losmaken en nog eens losmaken. Extreem veel buiging vragen ( dus niet een beetje maar echt compleet doorbuigen. ) en dat ging eerst ook echt niet makkelijk. Paard kwam compleet in verzet en werdt op de momenten dat ik buiging vroeg zelfs onregelmatig omdat ze zo verschrikkelijk vast zat. Gevolg was dat ik dacht, zie je wel dat ze nog niet goed is en er dus niet meer aan durfde te rijden. Met als gevolg dat ik steeds een stukje eerder losliet, waardoor het verzuringspunt eerder kwam, en ik dus steeds eerder moest loslaten waardoor paard alleen maar strakker werd. Uiteindelijk heb ik haar toen nogmaals door de molen laten halen ( in 2 verschillende klinieken ) maar daar kwam gewoon niets uit, paard was helemaal oke. Toen ben ik ( onder goede begeleiding ) heel erg doordacht gaan trainen en zijn we alleen maar bezig geweest met losmaken, steeds iets verder ( ookal kwam ze in verzet, toch doorgezet want je moet door dat verzuringspunt heen gaan ) en uiteindelijk was ze veel losser in haar lijf waardoor ze dus ook een stuk beter kon galopper
Om terug te komen op jou verhaal, ik denk dus niet dat de galop linksom een op zichzelf staand probleem is, maar dat ze gewoon onvoldoende los door haar lijf is. Waarschijnlijk zet ze zich toch vast doordat ze daar een periode pijn gehad heeft. Ik zou dus als ik jou was, niet teveel concentreren op het galop probleem maar nog meer bezig gaan met losmaken. Veel zijgangen meenemen en extreem veel buiging vragen, als ze losser in haar lijf wordt zal die galop makkelijker worden. En op de momenten dat ze lastig gaat doen, toch doorzetten en proberen om haar hier door heen te rijden. En dit zal in het begin echt niet leuk zijn, maar zet toch even je verstand op nul, denk niet teveel na en ga gewoon verder. Je zal echt door dit punt heen moeten. Heel veel succes.
Dat ze aan de longe wel redelijk goed gaat vindt ik niet zo gek. Aan de longe kunnen ze gewoon altijd meer compenseren dan wanneer je erop zit. Daarnaast zou ik voorlopig nog helemaal niet geen doorzitten, dat is voor een paard dat moeite heeft met loslaten zeker niet fijn. De rug is gespannen, jij gaat doorzitten en dan zal die druk echt niet fijn zijn voor haar, waardoor je dus weer in die negatieve spiraal komt. Dus kortom, lekker lichtrijden, veel buigen, zijgangen meepakken en niet te veel nadenken.
Aukelizzy schreef:Om terug te komen op jou verhaal, ik denk dus niet dat de galop linksom een op zichzelf staand probleem is, maar dat ze gewoon onvoldoende los door haar lijf is. Waarschijnlijk zet ze zich toch vast doordat ze daar een periode pijn gehad heeft. Ik zou dus als ik jou was, niet teveel concentreren op het galop probleem maar nog meer bezig gaan met losmaken. Veel zijgangen meenemen en extreem veel buiging vragen, als ze losser in haar lijf wordt zal die galop makkelijker worden.
Daarnaast zou ik voorlopig nog helemaal niet geen doorzitten, dat is voor een paard dat moeite heeft met loslaten zeker niet fijn. De rug is gespannen, jij gaat doorzitten en dan zal die druk echt niet fijn zijn voor haar, waardoor je dus weer in die negatieve spiraal komt. Dus kortom, lekker lichtrijden, veel buigen, zijgangen meepakken en niet te veel nadenken.