Schimmel Libanta (v. Vigour B) eindelijk weer aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Schimmel Libanta (v. Vigour B) eindelijk weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:25

Afbeelding

:wave:

Heel lang getwijfeld of ik een topic aan zou maken, want het is allemaal nog verre van perfect, maar aan de andere kant zijn vooral nu alle tips welkom, dus ik waag het er maar op. :D

Hoe het in september 2010 begon, is hier te lezen/zien:
[RT-HAW] Boktdebuut; Libanta (v. Vigour B) aan het werk!
[RT-HAW] Schimmel Libanta (v. Vigour B) weer aan het werk!

Helaas heb ik maar 3 maanden van haar kunnen genieten tot het fout ging. Van de ene op de andere dag was ze flink kreupel. Het is nog steeds onduidelijk hoe ze de blessure heeft opgelopen, maar het gevolg was dat we maanden moesten stappen. Het was maar zeer de vraag of het nog goed zou komen. Omdat het zo'n ontzettend leuk paard is, vond ik dat ik het een kans moest geven en met resultaat, want inmiddels, ruim 1,5 jaar later, zijn we langzaam het rijden weer aan het oppakken. Geen idee waar we uitkomen, maar ik had al nooit verwacht weer te kunnen rijden, dus ik ben al meer dan tevreden. :)

Toen we net weer begonnen met rijden, was ze natuurlijk ontzettend stijf na al die maanden stappen. Inmiddels begint ze met de dag losser te worden, heel lekker om te merken. Zeker de stap is de laatste tijd flink vooruit gegaan. Ze heeft altijd snel de neiging om teveel spanning op te bouwen als ze het moeilijk vindt, waardoor ze zich helemaal vast zet en onregelmatig gaat stappen. Nu kan ik er al veel meer aanzitten en blijft ze toch netjes ruim haar passen afmaken.

Wat mij zelf vooral opviel op het filmpje, is dat ze erg diep loopt. Ik wist dat ze dit een beetje deed, maar toch voelt het als je erop zit veel minder erg dan dat het eruit ziet. Ze is hier overigens wel mooi los in en ze voelt heel fijn aan, maar eigenlijk is dit natuurlijk een mooie manier voor haar om onder het werk uit te komen. := Ik ga er zeker aan werken nu ik dit weet. :j

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

En een filmpje.
Het stukje stap-galop ging niet helemaal soepel. We hadden de andere kant al gedaan, waardoor ze veel te veel mee ging denken en bij elke lichtste beweging die ik maakte alvast wilde vertrekken. := Sowieso pakken we pas sinds een paar weekjes af en toe een heel klein stukje galop mee, dus daar moet nog heel veel aan gebeuren.
Oh, en voor wie het geluid aan heeft staan: dit is geen Hannoveraan hoor. Ging over een ander paard. :')

Bedankt voor het kijken! Nogmaals, ik weet dat er nog heel veel niet klopt, maar ik ben ontzettend blij dat we uberhaupt al weer aan het rijden zijn. Tips zijn heel welkom, daar gaan we graag mee aan de slag. :j

Maureen_M

Re: Schimmel Libanta (v. Vigour B) eindelijk weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:36

Ze loopt inderdaad erg diep maar ik kan dit ook wel begrijpen na al die maanden. Probeer de ontspanning op te zoeken maar geef het vooral goed de tijd !
echter lijkt het op het filmpje toch alsof je haar zo diep vraagt, maar dit kan ook aan mij liggen. Verder vind ik het een super mooi en leuk paard. En het gaat ook helemaal goed komen :)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:11

Wat leuk om Libanta weer te zien! Het is en blijft een knapperd! En jullie zijn echt een leuk stel!

En ja ze loopt wat te diep maar dat komt vast wel goed! Volgende week les hoorde ik al ;)

Je mag wel wat trotser (recht op) gaan zitten op je mooie merrie.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:27

Wat een leuk paard! en wat fijn dat je weer wat kan gaan rijden:)
Vind wel dat je soms wat te streng met je handen bent, de ontspanning moet zelf komen en je bent nu soms te veel met je handen bezig. En let erop dat je op het goede been lichtrijd ;)

leanneboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:24

loopt vrij vaak te diep en tenen naar binnen verder een leuk beestje om te zien

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:29

Libanta, die hebben we lang niet gezien! (Vorige eigenaar/ruiter reed bij bij op de club).
Wat ongelofelijk super dat Libanta weer zo goed loopt, ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten.
Ze is ook weer witter geworden, haha!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:30

Oh wat een knapperd! Ik vind het er weer beter uitzien. Hij loopt inderdaad te diep, maar zo gek vind ik dat ook niet na zo'n lange tijd. Gewoon blijven rijden en trainen en dan komt het sowieso helemaal goed. Succes!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:34

rechtshandig? :D probeer onrust in de aanleuning meer vanuit je been op te lossen, minder vanuit je hand, en let erop dat je rechts niet meer doet dan links. verder zie ik dat je een aantal keren je handen wijd zet, lijkt bij deze niet echt nodig om haar laag te houden, doe je dat om te sturen? in dat geval, meer met je lichaam sturen :) verder op je krent blijven zitten in galop ipv naar voren te duiken :D maakt het voor je paard ook makkelijker om onder je door te springen :)
leuk dat jullie weer lekker aan het werk kunnen :j

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:37

Ik vind het er wel goed uit zien , ik zie liever een paard dat te diep loopt maar daar wel makkelijk en los in blijft.
Dan een paard dat gewoon lam z'n hoofd laat zakken tot de loodlijn maar nog geen cm dieper wil gaan. Als je straks les hebt dan komt t helemaal goed!succes

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:17

Prachtige merrie, maar oh jemig wat loopt ze diep zeg..
Ik zou direct beginnen met die neus meer naar de loodlijn te krijgen, want op deze manier spant ze haar lijf niet correct aan en heb je straks gigantische aanleunings-problemen.
Vraag haar ook niet met je hand naar beneden als ze omhoog komt, dan knikt ze direct weer af. Dat stukje waar 't mis gaat rondom de galop komt ze meer naar boven en richting de loodlijn, maar knikt ze af omdat jij haar met de hand naar beneden vraagt.

Het lijkt me een heel fijn en gevoelig paard, en zéker met potentie!
Je kent je eigen verbeterpunten, dus over 'n tijdje zien we vast weer een topic voorbijkomen. :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:40

Heerlijk die ontspanning zeg ! Ze mag wat mij betreft wel wat actiever, lijkt alsof je vrij veel drijft.
Let wel op de loodlijn inderdaad, laag is goed maar ze kruipt bijna constant achter de loodlijn :)

Wat ik eigenlijk zeggen wilde :')

Wat een prachtig dier :~

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:35

Ik heb ook op de vorige topic gereageerd en jullie vallen direct weer op, omdat ik jullie een opvallend leuke combinatie vind. Wat naar om te horen dat het niet zo goed ging. Gelukkig dat de draad weer opgepakt kan worden. Ik heb wel een aantal tips voor jullie.

• Zoals je al zelf aangeeft(en anderen) loopt ze erg diep en dit kan onder het zadel inderdaad heel anders aanvoelen. Mijn tip is om toch iets hoger in te stellen, mits ze los in haar lijf blijft want aan spanning heb je niet zo veel. Wanneer je merkt dat de spanning te veel op bouwt, kun je haar weer wat dieper instellen. Zoiets is altijd lastig te doseren en gaat vaak om millimeters. Je zult vanzelf meer gaan aanvoelen hoe je paard hierop reageert om zo stapje voor stapje wat meer te kunnen uitbouwen
  • Op je zit ben je enorm vooruit gegaan (wat ik als commentaar op jou vorige topic heb gegeven). Super!
  • Op het gedeelte van stap naar galop heb ik nog wel een tip voor je. Probeer pas te gaan bij een juiste voorbereiding. Ze loopt vanuit stap al een beetje onder je vandaan. Galop dan gewoon even laten voor wat het is en even een andere oefening tussendoor, zodat je weer focus en controle terug krijgt. Daarna weer opnieuw voorbereiden. Lukt het weer niet om controle te houden, het bovenstaande herhalen.

Heel veel succes! Ik hoop dat de blessure niet weer de kop op komt steken. Ben alweer benieuwd naar een volgend topic om vooruitgang te kunnen zien!

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:59

Leuk beestje! Probeer bij het losstappen (die foto's met lange teugel), wel contact te houden met de mond van het paard. Probeer je paard lang en laag te laten lopen, hij/zij drukt de neus nu naar achteren en deze moet lekker naar voren. Lang rijden met contact op de teugels dus :)! Succes!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:25

Fijn paard zo te zien! :D Je paard loopt zoals al eerder aangegeven vrij diep in het begin, het lijkt ook een beetje alsof ze niet uit die halshouding weg wil. Ookal is je contact weg, ze blijft zo lopen. Tegen het einde loopt ze wel echt prachtig! Rugspieren los en buikspieren aangespannen! Ze draagt daar ook veel beter vind ik! Laatste 20 seconden, chapeau! *\o/*

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:29

Wat een mooi paard! En wat fijn dat je weer met haar aan de slag kunt na zo'n lange periode. Dat ze wat stijf is komt vooral naar voren in die galop, jeetje haar achterbenen willen nog niet echt mee! Maar wat knap dat ze het verder al zo goed oppakt. De tips over de aanleuning zou ik ten harte nemen. Ik rijd zelf ook een paard dat graag in deze lage te diepe houding loopt en het is vrij lastig om haar daar weer uit te krijgen.. Veel overgangen/schijnovergangen maken. Dit traint haar spieren in de rug. Verder veel voorwaarts rijden. Kneden aan de teugels mag maar door haar voorwaarts te houden gaat ze eerder haar spieren gebruiken!

Heeel veel succes ermee. Ik vind jullie een mooie combinatie en heel knap van je dat je al die tijd geduld hebt gehad! :))

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:35

He Else dat ziet er goed uit!
Super fijn dat het weer zo goed met haar gaat.

Jullie zijn een leuke combi en komen er zeker weten wel!
Qua tips sluit ik me aan bij Gliss.

Tot over 2 weken op stal!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:42

ik heb alleen de foto's ff bekenen..
Maar ik vind het heel fijn uitzien.. Wel wat meer contact met de mond houden.
Ze loopt misschien wat diep. maar dat is niet erg, ze loopt wel heel fijn over de rug, en gebruikt de hele boven lijn..
Als ze sterker wordt, en de achterhand meer er onderin gaat en gaat zakken, komt de voorkant vanzelf omhoog en zal ze op de LL komen..

Voor nu, geniet ervan! het ziet er fijn uit!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:15

Ik vind het echt een heel erg mooi paard!

Ik ga wel met de bovenstaande reacties dat ze wat meer richting de LL moet voor het perfecte plaatje. :D Maar ik heb wel vertrouwen dat dat helemaal goed komt met veel afwisseling en (schijn)overgangen

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:26

lijkt me een erg fijn paard. loop inderdaad te diep.. en daardoor erg op de voorhand.
ik weet niet of ze toevallig aan 1 van haar voorbenen geblesseerd was maar als dat zo is zeker proberen haar niet te diep te laten lopen ookal vind ze dat erg prettig en dr wat meer op de achterhand te krijgen.
Verder vind ik het een erg fijn en vriendelijk beeld, lijkt mee een zeer meewerkend paard.
let op dat je bij de galop ook recht op blijft, je lijkt gespannen in de galop waardoor je voorover leunt.

Dinana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:43

Ik denk dat je paard mede zo diep gaat omdat ze achter niet goed is. Als je haar hoger wilt hebben moet ze de achterhand er onder gaan brengen en dat zal ze niet leuk vinden.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:49

Ontzettend leuk paardje! Ik denk dat jij veelste lief bent wat betreft de teugeldruk!
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen als je haar meer voorwaarts maakt en de achterhand er beter onder krijgt en de teugels iets beter oppakt.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:46

Wat een leuke combi zijn jullie!
Ze loopt al lekker naar beneden, nu alleen nog haar neus eruit.
Als tip wil ik je meegeven je ellebogen wat beter aan te sluiten aan je lichaam en proberen je handen nog wat stiller te houden. Onafhandelijk van je lichtrijden.
Jullie zijn op de goede weg! Nog veel plezier en succes samen!

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:53

Leuke combi!! :) om het hoofd hoger te krijgen moet de achterhand eronder, elke keer als ze te diep gaat dus voorwaarts rijden
Veel succes verder :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:34

ik heb niet alles gelezen hoor en ook je vorige topics niet gelezen. Wat me opvalt is dat je paard te diep loopt en achter de loodlijn. Verder heb je geen verbinding met de mond, ik zou de teugels iets meer op maat maken en iets meer contact met de mond houden.
Verder vind ik dat je je handen te wijd houdt. Ze moeten naast elkaar, boven de schoft

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 17:04

Bedankt voor alle reacties, heb er veel aan gehad! Een minder diepe houding is voor mij flink wennen, maar we zijn hard aan het oefenen. Inmiddels hebben we ook les en gaat het de goede kant op. :)
Recentere foto:
Afbeelding