Linksgebogen paard niet recht te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Linksgebogen paard niet recht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 20:51

Hoi hoi,

Normaal gesproken open ik voor dit soort dingen geen topic maar in dit geval zit ik echt even met mijn handen in het haar. ;(

Ik heb een inmiddels 10 jarige friese merrie die tot haar 7e voor den (t)rouwkoets heeft gelopen.
Op 7 jarige leeftijd heeft ze een trap gehad van een ander paard waardoor een scheur was ontstaan in haar rechter spronggewricht.
Paard zou bij mij komen nadat ze van deze blessure hersteld was. Net voor de laatste keer foto's maken heb ik haar opgehaald en aan het revalidatie proces begonnen. Bij de foto's was de uitslag trouwens keurig! Ook kwam ze glansrijk door de aankoopkeuring die ik heb laten doen voor ik ze zelf kocht.

De spieropbouw was echt nihil dus moest echt vanaf 0 beginnen, geen probleem verder. Paard wat aan laten sterken en haar onder het zadel wegwijs gemaakt. Stukje bij beetje werd ze steeds sterker en qua spieropbouw ziet ze er goed uit.

Toch blijf ik steeds tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Als ik rechtsom rijdt, kanteld haar hoofdje naar links.. -O-
Ik longeer vrij veel en let dan ook goed op hoe ze haar benen plaatst, over haar benen loopt ze netjes in de juiste lengtebuiging, echter als je naar het gehele plaatje kijkt zie je dat ze (waarschijnlijk) in haar hals ergens blokkeert en het neusje naar links 'schiet'.
Ik heb al veel verschillende manieren van longeren geprobeerd, losgooien aan een touwtje, touwtjes, pessoa, slof (op longeerhulp manier), dubbele lijnen en met kaptoom.
Ze laat tijdens het longeren en onder het zadel haar rug goed los en kan ze redelijk voorwaarts neerwaarts rijden, linksom blijft ze fijn doorlopen maar rechtsom loopt ze vw-nw maar dan nog links gesteld.

Ik heb al die tijd gedacht dat ze rechtsom aan moest sterken en dan fijner zou worden, echter denk ik dat na 3 jaar ze toch wel voldoende aangesterkt zou moeten zijn om fijn over 2 teugels te kunnen lopen. Voor het zicht is het trouwens bijna niet te zien, ze heeft aardig wat front waardoor mensen zonder kritisch oog er doorheen kijken. Op wedstrijd heb ik trouwens nog nooit iets over gehoord.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit verder op zou kunnen lossen? Ik sta overal voor open.

Oh, voor de goedbedoelde adviezen: "Neem les". Dat heb ik :) Mijn instructeur vind echter dat het wel meevalt en dat ze fijn loopt maar ik wil ze toch nét even iéts fijner :D

[edit] Paard is trouwens meerdere malen gemasseerd en behandeld door een osteopaat, die vinden niet meer blokkades vergeleken bij andere paarden. HA masseuze schaalde (1-10) in op een kleine 4. :) imo niet noemenswaardig
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 26-07-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Linksgebogen paard niet recht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:55

Tja lastig als jij het gevoel hebt dat er een blokkade in de nek zit zou je daar naar moeten laten kijken of daar in de les meer aan werken.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:24

Via grondwerk laten inbuigen in haar schouder. Stelling naar je toe laten nemen en de schouder van je afduwen (in stap). Dan buigen ze vanuit het midden van hun lijf en hebben ze de neiging achter meer onder te zetten, waardoor ze niet meer kantelen. Heeft bij de haflinger die ik rijdt ook énorm geholpen. Zij kantelde haar hoofd naar binnen, maar haar oren draaide ze zegmaar naar buiten, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:13

Dat zou ik kunnen proberen idd!

Als ik ze aan de hand laat buigen komt haar neus met gemak bij de flanken, kost haar weinig tot geen moeite.

Ik heb soms de twijfels of het niet uit het rechterachterbeen komt, maar hoe kom ik daar achter..?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:17

Kan RA activiteit missen dus actief aan rechterbeen maken en linker stelling vragen zodat ze beter gaat sporen (achterhoef in afdruk voorhoef).. Mijn paard ook last van gehad. Heb nu een andere instructrice en die helpt me daar heel goed mee! Weet niet waar je woont misschien is het wat om eens daar te lessen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:20

Ben je zelf wel recht? En heb je iemand die met je mee kan kijken of jij onbalans veroorzaakt bij het paard of het probleem anderszins versterkt en die je kan helpen met het oplossen daarvan?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:29

Koper schreef:
Ben je zelf wel recht? En heb je iemand die met je mee kan kijken of jij onbalans veroorzaakt bij het paard of het probleem anderszins versterkt en die je kan helpen met het oplossen daarvan?

Ben het met Koper eens. Soms kan het iets heel kleins zijn waarom een paard iets wel of niet doet. Rijdt er wel eens iemand anders op je paard? En hoe is ze dan?
Al vind ik het raar dat je aan de longe het ook hebt. Heb je er wel eens over gedacht om eens een les bij een andere instructeur te nemen. Ik kan niet oordelen over je instructie, maar iemand die jullie niet kent ziet vaak net even andere dingen. Of geeft net een andere instructie wat jullie kan helpen om samen fijner en beter te kunnen rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:53

Ladygiroc schreef:
Dat zou ik kunnen proberen idd!

Als ik ze aan de hand laat buigen komt haar neus met gemak bij de flanken, kost haar weinig tot geen moeite.

Ik heb soms de twijfels of het niet uit het rechterachterbeen komt, maar hoe kom ik daar achter..?

Als het vanuit het achterbeen komt, dan zou ze op rechts naar binnen moeten vallen en op links naar buiten, zelf ben ik ook met een erg scheef paard bezig , ik werk veel vanaf de grond met haar en werk aan de longe op korte afstand zodat ik elke pas kan ondersteunen en aanwijzingen kan geven wat vaak op grotere afstand aan de longe niet gaat omdat ze dan snel in hun eigen balans willen lopen.Rijden op de volte kan het het naar binnenvallen richting de schoudeerboor/binnen oplossen en het naar buiten komen met de traver, dan voel ik haar steeds fijner onder mij stappen, als ik haar laat gaan in haar eigen scheve houding dan moet ik te veel draaien in mijn lijf waardoor ik haar nog meer uit balans haal, dus de zijgangen zouden voor jou en je paard ook de oplossing kunnen zijn.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl, staat veel over scheefheid en rechtricht oefeningen die kun kan gebruiken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:54

MarjanB schreef:
Kan RA activiteit missen dus actief aan rechterbeen maken en linker stelling vragen zodat ze beter gaat sporen (achterhoef in afdruk voorhoef).. Mijn paard ook last van gehad. Heb nu een andere instructrice en die helpt me daar heel goed mee! Weet niet waar je woont misschien is het wat om eens daar te lessen

Als ik linkerstelling vraag dan help ik haar rechts toch niet sterker worden? Dan maak ik haar links toch nóg sterker aan de linkerkant omdat de rechterspieren sterker en langer zijn?
Overigens spoort ze wel goed over de benen, da's juist het gekke. Mag ik desnoods via PB welke instructriese je bedoeld en waar deze zit?

Citaat:

Ik denk het wel maar daar kan ik ook naast zitten, wat voor therapeut kan ik daar het best voor benaderen :) Zat hier namelijk van de week ook aan te denken maar weet even niet wie mij het best kan helpen. Mijn instructeur heeft niet echt commentaar op mijn houding, op het niet voorover duiken na (doe ik vooral als ik vw-nw rijdt)

Ook bij andere ruiters doet ze het, ze is heel stug op rechts. Ik ben niet zo moeilijk om er andere op te zetten dus heb er regelmatig anderen op gezet om te voelen wat ik voel en ik eens het complete plaatje kan bekijken om zo op een oplossing te kunnen komen. Althans daar hoop ik dan op.

Citaat:
Als het vanuit het achterbeen komt, dan zou ze op rechts naar binnen moeten vallen en op links naar buiten, zelf ben ik ook met een erg scheef paard bezig , ik werk veel vanaf de grond met haar en werk aan de longe op korte afstand zodat ik elke pas kan ondersteunen en aanwijzingen kan geven wat vaak op grotere afstand aan de longe niet gaat omdat ze dan snel in hun eigen balans willen lopen.Rijden op de volte kan het het naar binnenvallen richting de schoudeerboor/binnen oplossen en het naar buiten komen met de traver, dan voel ik haar steeds fijner onder mij stappen, als ik haar laat gaan in haar eigen scheve houding dan moet ik te veel draaien in mijn lijf waardoor ik haar nog meer uit balans haal, dus de zijgangen zouden voor jou en je paard ook de oplossing kunnen zijn.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl, staat veel over scheefheid en rechtricht oefeningen die kun kan gebruiken.

Rechtsom valt ze met name in de galop naar binnen, in draf kan ik dat goed begrenzen met m'n binnenbeen. Ik ben sinds een paar maanden bezig met rechtrichten aan de longe na aanleiding van paardenbegrijpen.nl :) Over haar benen is ze een stuk fijner gaan lopen, absoluut, rechterachterbeen komt veel netter onder de massa. Alleen haar hals en hoofd duikt de andere kant op, als ik de longe vasthoudt, om dus de druk te geven waardoor ze na moet gaan geven kachelt ze op d'r gemakkie over de buitenschouder en heb ik helaas het nakijken. Ik ben niet sterk genoeg om continue druk te houden om de longe tot ze iets naar binnen stelt. Ze laat haar hals wel heel fijn zakken, en linksom loopt ze echt superfijn, maar rechtsom blijft dat neusje naar links schieten als het ware. Als ik dan even ontspan in mijn lijn zakt ze netjes maar stelt niet naar binnen, ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik dat op moet lossen. Bedoel trekken lijkt me ook geen optie.

Iedereen bedankt alvast voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 27-07-12 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:59

Als je linker stelling vraagt moet ie rechts lang maken en de spieren oprekken waardoor hij aan die kant in theorie losser moet worden. Als jij je buitenbeen er goed aanhoud en daarmee activeert moet hij wel mee met dat been. (eventueel zweepje erbij)

Als ie naar binnen valt valt hij over die schouder dus weg dus moet je die begrenzen, dus je binnenteugel er aan. Op de andere hand contra stelling vragen want daar zet hij waarschijnlijk zijn schouder naar buiten en als je contra stelling vraagt moet hij zn schouder wel naar binnen houden.. Het klinkt ingewikkeld maar houd je hoofd maar eens naar links en kijk wat er met je schouders gebeurt.

Succes!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:04

Ben ik dan even in de war? Heb ik geen links maar een rechtsgebogen paard :?
De rechterkant is losser omdat ze links makkelijk inbuigt, naar mijn idee moet ik dan toch juist de linkerkant losser, langer en dus sterker maken?

Ik snap overigens precies wat je bedoelt :)
Het is ook niet het eerste scheve paard dat ik rijdt, de meeste worden na een tijdje wel rechter maar deze blijft stug volhouden >;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:05

Ik rijd op dit moment een paard wat ook aardig scheef is. Ik ben dus vooral bezig met veel rechtrichten door middel van zijwaartse gangen en voltes verkleinen en vergroten. Lees deze link eens door, misschien dat het je helpt en ideeen geeft.

http://www.paardeninbalans.nl/rechtrichten.htm

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:08

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:09

Om te controleren of je zelf ergens blokkeert zou je naar een Mensendieck- of Cesartherapeut kunnen gaan. Bij voorkeur eentje die bekend is met ruiters ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:10

Die site kende ik nog niet, bedankt!

Heeft een scheef paard trouwens altijd 'knoopjes' in de rug? Vorige week een masseuze erbij gehad en die vond de rug keurig los.
Na het masseren niet echt resultaat gehad in dit probleem, ze laat wel fijner haar hals vallen :j
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 27-07-12 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:11

Ladygiroc schreef:
Heeft een scheef paard trouwens altijd 'knoopjes' in de rug? Vorige week een masseuze erbij gehad en die vond de rug keurig los

Nee, het is afhankelijk van waar de scheefheid vandaan komt of je er iets van terugvoelt in de rug.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:12

Oke bedankt Waratje :)

Na aanleiding van de site 'Paarden in balans' toch tot de conclusie gekomen dat ze linksgebogen is :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:14

Ik heb met mijn fjord een tijd lang probleem gehad met de rechterstelling, lukte gewoon niet. Terwijl dat van nature zijn makkelijke houding was. Ben met hem bij Steffi van de laarsse geweest. Bleek dat zijn hoofd scheef op de eerste nekwervel zat, hij kon dus zijn hoofd gewoon weg niet naar rechts krijgen... (ook hier was meerdere malen een osteopaat ed bij geweest)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:18

Als je geïnteresseerd ben in rechtrichten kan ik je echt aanraden om les te nemen.
Ik heb nu 4 lessen gehad en mijn paard en ik zijn echt met sprongen vooruit gegaan! Vanavond mijn 5e les en ik zit al vanaf gisteren te popelen. haha Ik heb les van Karin Wittebrood (volgens methode paardenbegrijpen) De lessen zijn vrij prijzig, maar ik les 1 keer in de twee/ drie weken. daartussen oefenen ik zelf en het is echt hartstikke leuk. 2 stalgenoten van mij nemen ook les bij haar en die zie ik ook met sprongen vooruit gaan. Echt zo leuk.
Na elke les heb ik echt meerdere punten waar ik zelf goed mee verder kan. Mijn 17 jarige recreatiepaard toont al veel trotser en sterker!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:20

Ipsilonka schreef:
Ik heb met mijn fjord een tijd lang probleem gehad met de rechterstelling, lukte gewoon niet. Terwijl dat van nature zijn makkelijke houding was. Ben met hem bij Steffi van de laarsse geweest. Bleek dat zijn hoofd scheef op de eerste nekwervel zat, hij kon dus zijn hoofd gewoon weg niet naar rechts krijgen... (ook hier was meerdere malen een osteopaat ed bij geweest)

Voor zoiets ben ik dus inderdaad een beetje bang! Kon jouw Fjord helemaal niet naar rechts kijken? Mijn fries kan dat wel, maar zet dan meteen een giga halsspier op, zeker als ik ze laag laat buigen, ze knikt daarna wel in en dan verdwijnt die spier ook. Maar als ik ze als het ware in de oprichting laat buigen is er geen probleem.

Snap je het nog? hihi

Ik zal eens even google-en op steffi, bedankt!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:20

MarjanB schreef:
Hier nog een link :) http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

Haha t is idd knap verwarrend! Ik heb Inja ook laten masseren om alles weer een beetje op gang te helpen. Heeft goed geholpen!

Dat is mijn instructrice. 4 lessen gehad en al een wereld van verschil!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:29

Niet alle osteopaten kunnen alles zien en of voelen. Ik heb ook bij mijn merrie verschillende DA, fysios, osteo, trainers, zadelmakers etc gehad. Maar door aanhoudende lichamelijke klachten blessures, blijkt mijn paard minstens 10 jaar met een gebroken schoft rond te lopen die heel verkeerd genezen is. Nooit een stap kreupel, zelfs niet met een goede peesblessure. We kwamen er achter dat ze na herstel van een gat in de pees niet fijn voelde met rijden. Maar niet kreupelde, omdat ik aan bleef dringen is de DA verder gaan zoeken en dit kwam er uit. Weet haar geschiedenis vanaf haar 3de dus weet dat het daarvoor gebeurt moet zijn.
Waarom vertel ik dit, omdat ik van mening ben dat het een reden heeft dat je paard dit doet. Soms is het zoeken naar de reden, maar ben er van overtuigd dat hij er is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:36

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de ambitie heb om rechtrichten onder het zadel te gaan doen. Vraag me niet waarom :o Voel je vooral niet vernederd of wat dan ook. Ben er wel blij mee dat jullie het adviseren en vooral meendenken! Ik ben hiermee in aanraking gekomen door dit paard. Vroegah door oa de juiste manier van longeren ook paarden recht gekregen. Met m'n fries blijf ik echter tegen hetzelfde problemen aanlopen vandaar dat ik misschien vrees voor een ander probleem dan alleen de natuurlijke scheefheid :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:39

Dat is een beetje mijn idee achter dit topic Japeloup, ervaringen van andere horen en kijken of ik daar iets mee kan. Ik heb gelukkig niet veel ervaring met vervelende 'kwaaltjes' en anderen zoals bijvoorbeeld Ipsilonka zetten mij aan het denken en daar kan ik even mee verder. Dat zijn dingen die als je daar geen ervaring mee hebt niet snel aan zal denken :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:45

Dat van mijn merrie is wel extreem. Want echt er hebben veel mensen naar haar gekeken. En normaal gesproken loopt een paard met deze breuk niet zoals die van mij dat deed. Althans dat hebben mijn DA gezegd. Heb het ook verteld aan de osteo die meerdere malen bij is geweest. Ze had wel verwacht dat er iets zat, maar dit nooit. Ook voor haar weer een mooi leermoment.