Spanning in eenvoudige wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Spanning in eenvoudige wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:21

Hallo bokkers,

Ik start sinds april dit jaar in het Z1. Het gaat goed, behalve de eenvoudige wissels. Hij wordt namelijk super, super heet! De voorbereiding gaat goed, de overgang naar stap is ook netjes. Maar na de eerste stappas wil Vanquish alweer aangalopperen en daar begint dan de stress. Hij moet namelijk nog een paar passen wachten voordat hij in galop mag aanspringen. Hij begint dan te dribbelen, wordt scheef of springt zelfs door de teugel heen! Onwijs zonde, want we rijden meestal mooie punten, maar de 3-en die ik voor de eenvoudige wissels rijdt willen er nog wel eens voor zorgen dat ik geen winst rijdt ;(

Thuis oefen ik de eenvoudige wissel al lang niet meer. Ik rijd hem wel terug naar stap, maar blijf dan lang stappen. Als hij volledig ontspannen is spring ik pas weer aan. Of ik rij een overgang naar draf of zelfs naar het halthouden. Dit alles om hem in de proef te kunnen verrassen. Echter, in de meeste proeven zitten 4 eenvoudige wissels. Na de eerste eenvoudige wissel is de verrassing er dus uit!

Heeft iemand een tip hoe ik mijn paard in de proeven rustiger kan krijgen in de eenvoudige wissel (de stappassen tussen galop en galop). Of hoe ik hier thuis op kan trainen? Ik heb wel geprobeerd om juist veel eenvoudige wissels te rijden thuis, maar dit deed niet veel goed helaas.

Djonah

Re: Spanning in eenvoudige wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:27

Ik denk dat je al goed bezig bent. Die overgangen galop stap en dan wachten lijkt mij heel erg goed. Als je dat volhoudt worden misschien je stappassen wel minder. Dus ja ik zou het niet verslonzen maar je paard leren wachten. Een vraag alleen: hoe heb je hem dit aangeleerd?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:34

Ook in de proef laten wachten....Het enige goede punt voor jou aan de wissels op het moment is dat je in de meeste proeven vrij veel tijd hebt tot de volgende oefening. Dus terug naar stap, desnoods terug naar halt en laten staan tot hij rustig is. Eventueel HC starten zodat ze het niet als verzet aanmerken en je uitsluiten en voorlopig de lage punten incasseren. Zie je proef niet als wedstrijd, maar als training en los het dus echt op zoals je thuis zou doen. Even slikken voor jou, zeker als het verder lekker gaat, maar ik denk de moeite zeker waard.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:48

_Esther_87_ schreef:
Ook in de proef laten wachten....Het enige goede punt voor jou aan de wissels op het moment is dat je in de meeste proeven vrij veel tijd hebt tot de volgende oefening. Dus terug naar stap, desnoods terug naar halt en laten staan tot hij rustig is. Eventueel HC starten zodat ze het niet als verzet aanmerken en je uitsluiten en voorlopig de lage punten incasseren. Zie je proef niet als wedstrijd, maar als training en los het dus echt op zoals je thuis zou doen. Even slikken voor jou, zeker als het verder lekker gaat, maar ik denk de moeite zeker waard.

Een keer HC starten is inderdaad een optie. Alhoewel ik dat vaak wel zonde vind, want we komen meestal wel met winst thuis. :+ En daarbij komt dat hij in de proef niet anders is dan thuis in de eenvoudige. Want als ik ze thuis wel "normaal" rijdt, wordt ie niet minder heet dan dat ie in de proef wordt. Feit blijft dan dat ie ontzettend gespannen wordt en mijn hulpen niet meer door komen. Een keer halt zetten en op ontspanningen wachten werkt. Maar de eerstvolgende overgang naar stap doet hij het gewoon weer. Heel frustrerend!

Ik kreeg laatst een tip van iemand om na de overgang naar stap de teugels los te gooien. Zal dat een goede zijn?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:52

Djonah schreef:
Ik denk dat je al goed bezig bent. Die overgangen galop stap en dan wachten lijkt mij heel erg goed. Als je dat volhoudt worden misschien je stappassen wel minder. Dus ja ik zou het niet verslonzen maar je paard leren wachten. Een vraag alleen: hoe heb je hem dit aangeleerd?

Bedankt voor je reactie. Je vraagt hoe ik hem dit aangeleerd hebt. Wij zijn in de B begonnen en bij elke promotie die je maakt, worden de oefeningen lastiger en wordt er steeds meer en meer verzameling verlangd. In de M2 zit voor het eerst de overgang van galop naar stap, na een volte 10 m. in galop. Ik heb mijn paard stukje bij beetje steeds beter leren verzamelen. Zodra die verzameling (in galop) goed zit, is een kleine ophouding al voldoende om je paard naar stap te vragen. Na 4 tot 6 stappassen geef je de hulp voor de andere galop. Als je paard aan het been is, is dat een eenvoudige overgang. De hulp is hetzelfde als wanneer je vanuit draf aanspringt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:00

sharon_quiz schreef:
Ik kreeg laatst een tip van iemand om na de overgang naar stap de teugels los te gooien. Zal dat een goede zijn?

Ik zou het gewoon eens proberen (misschien wel eerst een keer thuis haha). Kwaad kan het sowieso niet en soms kan de oplossing in de simpelste dingen zitten.

Ik denk wel dat het verstandig is er, ook als je alsnog winst rijd, toch aandacht aan te besteden/het eerst proberen op te lossen. Ook in het Z2 zitten nog eenvoudige wissels en in combinatie met de vliegende kan het zomaar zijn dat de spanning dan zodanig erger wordt dat je er wel meer last van gaat krijgen, zou zonde zijn!

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:18

Hallo,

Je zou kunnen proberen je paard al in de overgang van de galop naar stap in een lichte schoudervoor te plaatsen, en in deze lichte schoudervoor te stappen en ook weer aan te springen in galop dat houdt zijn binnenbeen meer verzameld en houdt hem als het goed is rustiger. Succes ermee!

This using shoulder-in to canter to help a horse to stop rushing has been employed by many masters finding it useful in helping the horse to place his inside hind leg underneath the center of balance of horse and rider. The horse that is engaged and underneath himself with his inside hind will be balanced and more likely collected, and it is this that prevents the rushing, spiralling madly around the arena. The rushing horse is one that tends to be on his forehand and unable to regain a quiet and controlled balance.
Dit is een kopie van een stukje in het Engels hierover

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 14:18

@Esther, ik ben eerlijk gezegd nu ook al een beetje bang voor de vliegende wissels. Hem kennende zal dat ook wel weer tot spanning gaan leiden. Het gekke is wel dat als er iets nieuws qua oefeningen om de hoek komt kijken, andere oefeningen waar hij gespannen van werd makkelijker worden. Bijvoorbeeld, in de B moest je een volte doorzitten om in de 2e helft aan te springen. Dat was bijna niet te doen! Zodra ik de volte opstuurde ging hij al. In de M1 moet je bij E of B afwenden en op X aanspringen. Die wending kon ik nauwelijks inzetten of hij wist al wat er ging gebeuren. Al die dingen kan ik nu 100 keer doen zonder dat hij daar spanning van krijgt. Heel apart is dat. Alsof ie zich maar om 1 ding tegelijk druk kan maken ;) Maar wie weet is het spanningsprobleem in de eenvoudige dan dus opgelost! :Y)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 14:19

luckyfarm schreef:
Hallo,

Je zou kunnen proberen je paard al in de overgang van de galop naar stap in een lichte schoudervoor te plaatsen, en in deze lichte schoudervoor te stappen en ook weer aan te springen in galop dat houdt zijn binnenbeen meer verzameld en houdt hem als het goed is rustiger. Succes ermee!

This using shoulder-in to canter to help a horse to stop rushing has been employed by many masters finding it useful in helping the horse to place his inside hind leg underneath the center of balance of horse and rider. The horse that is engaged and underneath himself with his inside hind will be balanced and more likely collected, and it is this that prevents the rushing, spiralling madly around the arena. The rushing horse is one that tends to be on his forehand and unable to regain a quiet and controlled balance.
Dit is een kopie van een stukje in het Engels hierover

Bedankt! Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Vanavond heeft ie een vrije dag :D Ga het morgenavond eens proberen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:25

Klinkt een beetje als een paard die hoe dan ook moeite heeft spanning af te laten vloeien. Kan me zo voorstellen dat hij snel zijn adem vast houdt en weinig tot niet uitzucht. Klopt dat?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 14:42

Japeloup schreef:
Klinkt een beetje als een paard die hoe dan ook moeite heeft spanning af te laten vloeien. Kan me zo voorstellen dat hij snel zijn adem vast houdt en weinig tot niet uitzucht. Klopt dat?

Voor wat betreft het afvloeien van de spanning in de eenvoudige wissel heb je gelijk. Als hij die spanning eenmaal heeft, is het lastig de ontspanning weer op te zoeken in stap. Als ik ga draven en andere oefeningen ga doen is de spanning wel snel weg. Eenmaal weer aangesprongen is de spanning eigenlijk ook snel weg. Het is puur het feit dat hij weet dat hij weer aan mag springen en hij galoppeert erg graag! :)

Of hij zijn adem inhoudt weet ik eigenlijk niet. Het is me in ieder geval nooit opgevallen. Ga ik eens op letten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:47

Ga eens voelen of je na een overgang galop-stap een duidelijk uitademen van je paard kan voelen.
Als een paard zijn adem los laat is ook je spanning weg. Het klinkt ook of hij het heel leuk vind om die eenvoudige wissel te doen. Wat je dan kan doen is hem leren dat hij alleen mag aanspringen als hij eerst duidelijk uitademt. Dus hoe eerder hij uitzucht hoe eerder hij weer aan mag springen.
Probleem is alleen dat je daar echt super consequent in moet zijn en dus soms veel geduld moet hebben. Maar dat is ze te leren.
Ga zelf duidelijk na je overgang galop-stap, uitzuchten. Wacht tot je paard met je mee doet en spring daarna aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:48

Stiekum stemhulpen geven (kun je ook niet je adem inhouden) :P
Ik had ook zo'n ongeduldige en als ik dan half binnenmonds 'stappen' bleef mompelen dan bleef het hanteerbaar :+
Schoudervoor en hand naar voren kunnen idd ook werken.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 14:51

Bedankt voor alle tips. Nu jullie het zo noemen zou het best goed kunnen dat ik zelf ook mijn adem inhoudt tijdens en na de overgang 8-) Ik zal morgen met rijden bewust aan mijn eigen ademhaling denken en op die van Vanquish letten!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:57

Zou heel goed kunnen hoor dat daar een stukje van je probleem zit. Hou je ons wel op de hoogte?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:01

Japeloup schreef:
Zou heel goed kunnen hoor dat daar een stukje van je probleem zit. Hou je ons wel op de hoogte?

Doe ik! :D

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:11

Wat een lastig probleem!

ik ken jouw paard niet hoor maar misschien kun je het volgende proberen:

ik lees dat hij na de overgang van galop naar stap meteen weer door wil. maar dat hij bij 1 pas meer gaat hiphoppen zogezegd. misschien kun je proberen om de eenvoudige wissel netjes te krijgen zoals je hem nu "goed" kunt rijden, dus met 1 stappas. Wanneer hij dit zonder spanning doet kun je van die ene stappas er twee proberen te maken, wissel dit af met gewoon de overgang galop stap en dan blijven stappen. dus houdt het verschil een beetje groot. werk van de langere stapgedeeltes naar steeds korter en van die ene stappas naar steeds meer.

zo los je het voorwaards op. Want als ik het goed begrijp wil je paard in die wissel ook graag vooruit, aangezien hij erg heet word. iets geeft hem spanning.

misschien vanuit de galop terug naar stap en weer aanspringen in dezelfde galop. zo verras je hem ook en leert hij misschien ook wachten?

kent hij aan de longeerlijn de commando's voor de overgangen galop-stap en stap galop? misschien kun je hem dit dan ook steeds vlugger achter elkaar laten doen zodat hij er aan went en het normaal word voor hem?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:13

sharon_quiz schreef:

Niet losgooien, maar misschien proberen om de overgang naar stap met iets meer halslengte te maken, dus voor/tijdens de overgang de hals iets laten vallen. Als je dan wat meer rust kunt bewaren kun je later weer proberen om het geheel weer fractie meer verzameld en opgericht te krijgen.

Overigens ben ik er wel voorstander van om thuis ook het pijnpunt op te zoeken en dus wél de gehele oefening door te rijden. Ook als hij weet wat er komen gaat moet hij wachten ;) , en dat kun je mijns inziens alleen maar oefenen door het op te zoeken en daarin je controle terug te krijgen! Uiteraard ook wel heel veel af blijven wisselen, maar zeker ook het probleem thuis niet ontlopen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:23

Wat een goede tips! Die gaan we hier ook uitproberen want dit probleem is heel herkenbaar!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:31

Remember schreef:
sharon_quiz schreef:

Niet losgooien, maar misschien proberen om de overgang naar stap met iets meer halslengte te maken, dus voor/tijdens de overgang de hals iets laten vallen. Als je dan wat meer rust kunt bewaren kun je later weer proberen om het geheel weer fractie meer verzameld en opgericht te krijgen.

Overigens ben ik er wel voorstander van om thuis ook het pijnpunt op te zoeken en dus wél de gehele oefening door te rijden. Ook als hij weet wat er komen gaat moet hij wachten ;) , en dat kun je mijns inziens alleen maar oefenen door het op te zoeken en daarin je controle terug te krijgen! Uiteraard ook wel heel veel af blijven wisselen, maar zeker ook het probleem thuis niet ontlopen.

Remember bedankt voor je bericht. Ik ben er zeker ook voorstander van om het probleem op te zoeken. Dit probleem geeft helaas door thuis veel op te zoeken, op wedstrijden een chaos. Ik heb het namelijk wel geprobeerd. Je andere tip om de teugels iets langer te laten ga ik zeker proberen!!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:32

Floortje2002 schreef:
Wat een lastig probleem!

ik ken jouw paard niet hoor maar misschien kun je het volgende proberen:

ik lees dat hij na de overgang van galop naar stap meteen weer door wil. maar dat hij bij 1 pas meer gaat hiphoppen zogezegd. misschien kun je proberen om de eenvoudige wissel netjes te krijgen zoals je hem nu "goed" kunt rijden, dus met 1 stappas. Wanneer hij dit zonder spanning doet kun je van die ene stappas er twee proberen te maken, wissel dit af met gewoon de overgang galop stap en dan blijven stappen. dus houdt het verschil een beetje groot. werk van de langere stapgedeeltes naar steeds korter en van die ene stappas naar steeds meer.

zo los je het voorwaards op. Want als ik het goed begrijp wil je paard in die wissel ook graag vooruit, aangezien hij erg heet word. iets geeft hem spanning.

misschien vanuit de galop terug naar stap en weer aanspringen in dezelfde galop. zo verras je hem ook en leert hij misschien ook wachten?

kent hij aan de longeerlijn de commando's voor de overgangen galop-stap en stap galop? misschien kun je hem dit dan ook steeds vlugger achter elkaar laten doen zodat hij er aan went en het normaal word voor hem?

Hoi Floortje. Bedankt voor het meedenken. Ik ben bang dat als ik hem na 1 pas meteen weer laat aanspringen, hij daardoor nog meer spanning zal opbouwen als ik hem daarna weer langer wil laten wachten. Opnieuw aanspringen in dezelfde galop kan ik wel gaan proberen.

PS: Ga nu uit de lucht. Zie eventuele reacties morgen pas weer ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:53

sharon_quiz schreef:
Remember bedankt voor je bericht. Ik ben er zeker ook voorstander van om het probleem op te zoeken. Dit probleem geeft helaas door thuis veel op te zoeken, op wedstrijden een chaos. Ik heb het namelijk wel geprobeerd. Je andere tip om de teugels iets langer te laten ga ik zeker proberen!!

Er zit een groot verschil tussen veel en doortastend/consequent ;)

Wat wellicht ook een erg fijne oefening is, is een grote keertwending (soort arbeidspirouette) draaien en hierop je overgangen stap/galop rijden (je blijft dan wel op 1 hand, dus wordt nooit een echte eenvoudige wissel). Krijg je 'm ook mooi mee in de verbinding, op het achterbeen en in controle!! Dan kun je ook variëren in meer en minder scharen en het aantal passen dat je stapt/galoppeert. Af en toe afwisselen met het kontje een beetje buitenom draaien in stap om 'm scherp en wakker te houden. Moet je eens kijken hoe fijn je ze daarmee aan de bak kunt krijgen :j

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 08:33

Remember, dat klinkt zeker als een fijne oefening. Die gaat ook op mijn lijstje om vanavond te proberen! Thnx!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 22:37

Hallo allemaal. Gisteren en vandaag ben ik aan de slag gegaan met jullie tips. Ik ben erachter gekomen dat Vanquish gewoon door ademt na de overgang naar stap :)

Ik heb geprobeerd vanuit schoudervoor de overgangen te rijden en vanuit de soort van arbeidspirouette. Helaas werd hij hierdoor nog meer gespannen! Hoe meer ik na de overgang naar stap "doe", hoe heter hij wordt. Jammer! Maar ik heb het in ieder geval geprobeerd ;)

Zijn er meer mensen met ervaring met dit probleem? Tot nu toe lijkt het nog het beste te werken om na de overgang naar stap te wachten op zijn ontspanning, en dan pas weer aan te springen. Maar misschien is er iemand die een tip weet hoe ik hem sneller kan laten ontspannen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:54

Heb 'm niet gelezen, en misschien zeg ik ook wel iets heel stoms.
Maar geef je paard een andere opdracht. Overgang galop stap, en draaf na een paar stappen aan. Of houdt halt na een paar stappen. Draaf aan en zet meteen een schouderbinnenwaarts in. Of zelfs achterwaarts, een overgang niet naar stap maar meteen uitgestrekte stap (dus in de overgang meteen naar voren denken). Zoveel mogelijk verschillende dingen, zodat je paard ook daarin gaat opletten op wat er nu gevraagd gaat worden.

Niet te veel bezig met wachten tot de spanning afvloeit, maar hem dwingen de spanning af te laten vloeien.

Maar misschien zeg ik wel iets heel stoms, zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet.

Je hebt in ieder geval een prachtig paard!!