Afscheid van de L2, op naar de M1!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Afscheid van de L2, op naar de M1!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:39

Hallo allemaal!

Ik heb met Twinkle 22-7-12 mijn laatste L2 wedstrijd gereden. Dit vooral omdat ik nog 5 maanden tussen de pony's mag rijden en ik daarvoor graag M1 wou rijden. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten was het gisteren heel warm en er waren enorm veel dazen. Hier had Twinkle helaas heel veel last van..
Even voorstellen:
Ik: Suzette, 17, Twinkle is mijn eerste wedstrijd pony :D
Twinkle:
Naam: Twinkle (goh :'))
Leeftijd: onbekend maar minstens 12, waarschijnlijk 15/16.
Hoogste stand: L2 (2x)
Waar komt ze vandaan?
We hebben haar gekocht op een manege waar ze voor 'slacht pony' werd uitgemaakt. Ze kende helemaal niks (mijn ouders weten ook niks van pony's) maar mijn zus was op slag verlieft. Ze was toen 10 en je kunt je vast voorstellen wat er allemaal gebeurt met een 10 jarig meisje op een pony zoals Twinkle.. Ik zou het iedereen afraden maar het is nu eenmaal gebeurt. Ik was 13 toen ik met Twinkle begon.
Waar we nu mee bezig zijn:
Schouder binnenwaarts, meer op de achterhand, ik moet minder corrigeren met mijn handen en ze moet meer gaan strekken (tips? Ze kan het wel, maar ik krijg het nog niet voor elkaar..)
Instructie? Jazeker! We hebben les van een jury tot Z2 en ze heeft 2x Z gereden. Ze rijdt nu een Z2 paard en een L1 paard.

Over de wedstrijd: Zoals ik zei was het heel erg warm en waren er veel dazen. Ik vond zelf dat de 1e proef heel lekker ging en de 2e wat minder. Twinkle had er geen zin meer in en de warmte speelde mij ook wel parten. We hadden 178 en 173 punten, wat ik heel jammer vond voor onze laatste wedstrijd. Ik wil er even bij zeggen dat ik niet direct M1 ga starten. Daar nemen we nog even een poosje voor. Nu eerst lekker trainen en beter worden :)'

Dan nu de foto's :D
1. Inrijden
Afbeelding
2. Weer inrijden
Afbeelding
3. Begin 1e proefje
Afbeelding
4. Hier probeer ik iets op te lossen met mijn hand..
Afbeelding
5. Na de middendraf
Afbeelding
6. Afwenden voor wijken
Afbeelding
7. Nette galop, ik probeer weer iets op te lossen (rot kind hou daar nou eens mee op!)
Afbeelding
8. Ook even een miscommunicatie..
Afbeelding
9. Volte? draven
Afbeelding
10. Bergopwaarts, mag wat meer zakken met haar hoofd
Afbeelding
11. Dit gebeurd er als Twinkle moe is en we moeten wijken..
Afbeelding
12. Lekker dier :~
Afbeelding
13. Toch wel trots op onze 'slacht pony'
Afbeelding

Heel erg bedankt voor het kijken en ik hoop dat er tips zullen komen! We gaan weer hard aan de slag morgen met de les en zullen flink blijven trainen!

Doei :evaw:

lindalieneke

Re: Afscheid van de L2, op naar de M1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:48

Ik zou als ik jou was beginnen met je zadel een stuk naar achteren te leggen. Hij lijkt veel te ver naar voren te liggen. Ook denken aan je hakken uitdrukken. Handen geef je zelf al aan. Verder ziet het er netjes uit.
Waarom wil je graag M1 starten? Gewoon om het een keer gereden te hebben voor je 18 bent? Ik denk niet dat dat een goede reden is om over te gaan namelijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:56

Leuk dat jullie met een "slachtpony" zover gekomen zijn en het einde nog niet in zicht is.
Probeer zelf wat meer op je benen te letten. Hakken naar beneden houden en onderbeen niet zo ver naar achter.

Wat me opviel is dat je hoofdstel niet helemaal lijkt te passen. De frontriem lijkt te strak (en daardoor te hoog te zitten) en de neusriem zit aan de lage kant.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:00

@ lindalieneke
Ik zal eens proberen het zadel iets naar achter te leggen.
Niet om het gedaan te hebben, we hebben nu 12 winstpunten en ik ben in de B blijven hangen, omdat dat moest van mijn moeder en zus. Mijn instructrice en ik denken dat we het gewoon een keer kunnen proberen. Dan blijf ik niet weer hangen. En daarbij komt, gaat het slecht? Jammer dan, dan gaan we weer verder trainen. Er zit geen druk achter maar ik wil niet blijven hangen.

@ jury
Bedankt! Over het hoofdstel, het is me nog niet opgevallen, maar ik was toch van plan om er weer het origineel om te doen. Hier zijn namelijk steentjes uit. De neusriem kan niet hoger, ze heeft een vergroeïng in haar kaak waardoor er een puntje uitsteekt net op die hoogte helaas..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:23

ziet er al leuk uit.
maar let op je tenen! je steekt ze nogal naar buiten. en je mag je handen wel wat meer dragen nu lijkt het net of je je handen vast zet. ;)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:00

ok, in dat geval heel veel succes in de M1!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:29

Bedankt allemaal :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:27

Volgens mij mag je zadel wat verder naar achteren, hij ligt nu meer op de schouders.
Van achteren mag hij actiever en met meer ruggebruik.
Je zet je handen wat wijd, probeer ze wat meer bij elkaar te houden en mooi te dragen

Je zit keurig recht op :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:41

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:53

belle_boef schreef:
Volgens mij mag je zadel wat verder naar achteren, hij ligt nu meer op de schouders.
Van achteren mag hij actiever en met meer ruggebruik.
Je zet je handen wat wijd, probeer ze wat meer bij elkaar te houden en mooi te dragen

Je zit keurig recht op :)

Ik heb nu mijn zadel een stukje naar achteren. Het actiever maken heb je zeker gelijk in! Daar moeten we nog echt mee bezig :j

leanneboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:10

Leuke pony probeer alleen wat meer je handen wat rechter en je tenen naar binnen en je hakken naar beneden

Equestrianxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:44

Hallo,
Als ik jou was zou ik de L2 goed afsluiten.
Dat is was ik zou doen, voor m'n gevoel zou dat fijner zijn.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 06:50

Ik vind zelf dat ik het goed afgesloten heb, er was dan geen winstpunt maar van de 19 ofzo hadden maar 6 een winstpunt. Ik was tevreden dus dan vind ik het prima :)
Maar bedankt :j

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:46

De foto waarin je aangeeft dat het paardje moe is en niet wilt wijken, ligt niet aan het paardje.
Je hebt de neiging om haar wat te veel te ondersteunen en/of vast te houden.
Op dit moment hou je haar hoogstwaarschijnlijk net wat te veel tegen en hier gaat ze tegen in.
Probeer haar wat minder te ondersteunen en wat meer op eigen benen te laten lopen.
Je paardje moet zelf gaan lopen!

Van mij mag je je handen een stuk stabieler gaan houden.
Je zit haar teveel te helpen met wenden etc.
Houd je handen niet van het zadel af, maar houd deze gewoon netjes naast elkaar, probeer wat meer op je zit en been te rijden om haar een wending in te sturen of recht te richten.

Ze mag inderdaad nog wat lekker meer zakken, maar hier moet jij dus ook durven in los te laten.
Achterhandje nog wat actiever erbij op pakken. Lekker veel overgangetjes rijden om hieraan te werken.

Verder vind ik het er helemaal niet verkeerd uitzien.
Hartstikke leuk dat jullie dit paardje een kans hebben gegeven, zo te zien is dit het ook helemaal waard geweest, je hebt er een leuk dier aan!
Je hebt een nette houding af en toe wat gespannen geloof ik, maar dat kan natuurlijk ook de 'wedstrijd spanning' zijn. ;)

Lekker op je gemak verder oefenen en succes straks!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:52

wat me erg opvalt is dat je pony de rug wegdrukt bij veel foto s.daar zou ik je pony sterker ingaan maken,zoals al gezegd is zou ikzelf de l2 goed afmaken.vind jullie een leuke combinatie.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:57

Je mag toch tot en MET je 18 bij de pony's rijden? Dus dan heb je nog een jaartje bij de poowns. En je kan ook gewoon met een pony tussen de paarden rijden. :)

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:27

Ik zou net als wat andere bokkers zeggen nog niet naar het M1 gaan.. je schrijft zelf dat je nog 5 maanden hebt en ik ben van mening dat als je er echt voor gaat en er hard aan werkt dat je in 5maanden tijd de L2 goed kunt afsluiten en dan nog eventjes naar de M1 kan... Als het zo is dat je nog een jaar hebt.. dan zou ik nog zeker nog niet overgaan maar dat is helemaal aan jou! ;)

Wat betreft foto 11 ga ik daar in met Oneside mee. Ik weet niet hoelang jij losrijd maar als jou pony moe word na 1proef zou je dan niet wat meer aan de conditie gaan werken?!? :) Wat ik je ook nog als tip mee wil geven is (Mischien vind je het raar hoor..) mischien een iets langere zweep meenemen de proef in. Ik vind hem zelf net iets aan de korte kant ;)

Ik vind ik het een super gave pony!!! Wij hebben ook een poosje een pony op stal gehad die lijkt sprekend op die van jou :) hadden broer en zus kunnen zijn. 8-)

Heel veel Succes en rijplezier met je pony! :j :)

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:05

Zweepje mag volgens mij niet langer..
Ik ga inderdaad werken aan eht loslaten, ik houd ook vaak te lang vast als ze nageeft..
In november word ik 18 en in september ga ik studeren, hopelijk kan ik naast m'n werk Twinkle goed blijven rijden en hebben we nog een paar jaar tussen de paarden.
Ik zal nog even kijken of ik nog eens L2 ga rijden.
Ik had een half uur op Twinkle gezeten, omdat het uitliep en het was 29 graden zonder wind helaas..

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:17

Mijn complimenten voor het 'kijken waar je heen gaat', ik vind het er altijd erg prettig uit zien als ruiters niet als een duikelaar naar beneden kijken maar gewoon naar voren!
Succes met je pony in de M! :D

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:20

Bedankt! :)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:34

Succes in de M, het geheel ziet er goed uit. :) Probeer vooral op je tenen te letten, op eigenlijk alle foto's zie je dat je ze aardig naar buiten hebt wijzen. Oneside heeft je al een paar goede tips gegeven wat betreft het op eigen benen laten lopen, je lijkt haar (misschien door de spanning) wat teveel bij je proberen te houden. Probeer haar van voren ook wat meer ruimte te geven.

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:10

suus_pepper schreef:
Zweepje mag volgens mij niet langer..
Ik ga inderdaad werken aan eht loslaten, ik houd ook vaak te lang vast als ze nageeft..
In november word ik 18 en in september ga ik studeren, hopelijk kan ik naast m'n werk Twinkle goed blijven rijden en hebben we nog een paar jaar tussen de paarden.
Ik zal nog even kijken of ik nog eens L2 ga rijden.
Ik had een half uur op Twinkle gezeten, omdat het uitliep en het was 29 graden zonder wind helaas..

Oké das wel heel erg warm! :j :j van zweepje weet ik ook niet precies maar bij ons in de kring rijden sommige met langere ;) hoe dan ook alvast veel succes in het M *\o/* :D

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:38

Sorry maar ik vindt het er niet erg vriendelijk en fijn uitzien.
Ik zie ook op géén van de foto's terug dat je paard het naar ze zin heeft..

Ongeacht wat je punten waren, ik denk dat je meer moet kijken naar wat voor commentaar er gegeven wordt.
Ik zou persoonlijk nog geen M starten als je in het L2 geen eens winst behaald in jullie laatste wedstrijd.
Maar dat is ieder voor zich, sommige denken ag heb toch de punten al dus waarom niet (is je goed terecht)

Ik zie vooral veel spanning, jij drukt je handen vrijwel erg laag waardoor hij niet mooi kan ontspannen over zijn rug en zijn buikspieren niet kan gebruiken.

Op foto 7 jij vindt het een nette galop, maar ik vraag me af wat je er netjes aan vindt?
omdat hij met zn hoofd naar benden loopt?
hij valt namelijk bijna om en valt enorm naar binnen + dat de gelijke teugeldruk ook erg ver te zoeken is.

Op foto 11 wil ik ook even zeggen dat het de ruiter is die het paard rijdt.
Als jij dus zegt dit gebeurd wanneer Twinkle moe wordt, tja ik denk dat je beter naar een andere reden kan zoeken bijvoorbeeld dat jij je benen optrekt en hem weer naar beneden dwingt.
Hij kijgt hier absoluut geen ruimte om die ontspanning op te zoeken!

Bedoel het verder zeker niet aanvallend, en misschien kan je er wat mee en misschien ook niet.
Jullie zijn verder een leuke combinatie en blijf vooral op je houding en je been lengte letten

DeniesjeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:58

Op foto 3 vind ik je handhouding netjes, zo hoort het op elke foto.
Maar hier vind ik je pony niet mooi over de rug lopen, in de ontspanning. Hij is gehaast, en maakt zijn pas niet af. Verder is al het commentaar al genoemt. :)

Als je 18 bent mag je wel tussen de paarden starten, maar ik raad jou wel aan, omdat je ook niet echt klein bent, en je pony wel, de overgang naar een paard te maken..

Succes! Een paar puntjes in het M scoren moet vast wel lukken.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 15:49

Overgang naar een paard gaat het in ieder geval niet worden. Het is of Twinkle of niet, want we doen de pony's allebei niet weg en we hebben geen geld + tijd voor nog een paard.
We zijn nu goed bezig met lessen en gaan zeker nog niet volgende week M starten, mag dat duidelijk zijn. De planning voor mij is om in oktober het een keer te gaan proberen.