Dressuurdagje op manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Dressuurdagje op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:32

Hallo Bokkers!
Leuk dat jullie even kijken :)

Ik heb zondag 1 juli een dressuurdagje op de manege gehad samen met ponypaard Minie <3

Even wat info over Minie.

Minie
Merrie
8 jaar
Irish Cob
Manege pony
een ware knuffel. <3

Mijn aandachtspunten zijn: Tenen naar binnen ( wordt hard aan gewerkt) en naar voren blijven kijken.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Kritiek mag, maar hou het aardig.
1. Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6. Trots! Afbeelding

en een filmpje.

We zijn samen 3de geworden in categorie 'L1'en 'L2' en de eerste 2 kwamen uit categorie 'L2'

Groetjes!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:47

Huh is dit officieel L2? De basis is er niet? Verbeterpunten... tja de algemene houding van de ruiter, het hobbelt en hobbelt en het paard schud en schud.
Gefeliciteerd met je puntjes. Zitlessen en priveles, dan kun je over een tijdje zeggen dat je echt de beste bent.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 17-07-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:54

je ziet dat je doorzitten ( wat ook moeilijk is!) niet top is. je 'bonkt' nogal. probeer je ellebogen aan je lichaam te houden en heb voor je doorzitten zou je een keer zonder beugels proberen te rijden. is ook goed voor je even wicht. probeer ook recht te zitten in de gallop.
gefeliciteerd met je punten

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:58

Nee dit is absoluut geen officieel wedstrijdje maar eentje voor de lol op de manege. ons jaarlijks wedstrijdje. officieel zou dit b of nog niet eens b. Onze manege doet ook niet aan f proefjes maar aan proefjes die bedacht zijn door insructeurs van onze manege. Dit doen we gewoon voor de lol.

Pentax

Re: Dressuurdagje op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:02

Oh oke! Nou ik hou me aan het advies, wat goede zitlessen nemen zodat je je benen anders leert gebruiken (niet alleen je voeten), dan zal alles wat soepelere verlopen.
Zal een hoop makkelijker maken voor jou en geeft een rustiger beeld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:03

Paard schudt nog wel veel met z'n hoofd tijdens het rijden.
Zelf heb je nog niet een onafhankelijke zit. Bijvoorbeeld dat je nog niet goed je handen stil kunt houden.
Maar op een manegepaard een L2 proef rijden, lijkt me ook niet makkelijk.
Doorzitten is inderdaad moeilijk, helemaal als het paard niet goed nageeflijk loopt, dan ga je inderdaad bonken in het zadel.
Rijd je altijd op dit paard of ook wel eens andere paarden?
Op zich zit je best netjes op je paard, hoor, dus de 3e prijs heb je vast verdiend! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:13

Wat een leuke pony en wat zie jij er netjes uit te paard.
Het filmpje kan ik helaas niet zien maar op de foto's zie ik dat jij wat meer mag steunen op de beugels zodat je je benen niet optrekt.
Let ook op dat je in de bocht niet mee gaat hangen naar binnen.

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:17

leuke pony!! :D
Ik kon maar klein stukje van het filmpje zien.. :(
Je mag de pony iets actiever laten lopen, en wat meer nageeflijk ;)
Doorzitten ziet er idd nog niet heel stabiel uit..
En, je tenen naar binnen! ;)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:47

Leuke combinatie dat is zeker
Maar als je goed een proef wil rijden dan moet je eerst is aan de stelling werken zeer belangrijk. en als je moeite hebt met doorzitten dan moet je dat nog niet doen want dat hoeft in de B ook niet volgens mij moeten ze ook op een manege je een proef laten rijden wat je niveau is want dan kun je ook nog wat van leren hoewel de lol met je paardje voorop staat tuurlijk maar als je wat wil leren is dit volgens mij niet de manier

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:52

Als je goed kijkt waar nu het probleem ligt van het doorzitten (heb filmpje niet gezien), maar dan zie je op foto 1 en 3 goed dat haar bekken niet helemaal goed gekantelt staat. Zodoende kun je ook nooit de bewegingen opvangen.

Verder moet je goed opletten dat je in de bochten niet te veel mee gaat hangen. (foto 4 is geniaal :D ) Want dan druk je juist je paard onder je weg. Ga juist voor je gevoel iets op de buitenkant hangen dan blijft het paard onder je.

edit filmpje gezien, en blijf bij commentaar. vind trouwens de linkergalop er erger uitzien :+ maar dat heeft zelfde oorzaak.
Tevens is het paard wat dood voor het been. Al meer sensitiever maken met het losrijden. en dan been stil houden bij het rijden. Want je zit nu in een vicieuze cirkel. verder meer met je benen sturen zodat je al wat stelling kunt gaan vragen in de bochten terwijl je m met je been doordrukt de hoek in.

Vind het wel een ontzettend leuk paard :D
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 18-07-12 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:56

Mooie pony, maar probeer hem eens wat meer aan de hulpen te rijden joh! :j Bij het aangalopperen viel hij meer in galop dan dat hij aansprong! Je zit ook heel de tijd te porren met je hielen in zijn buik om hem vooruit te rijden, maar dat moet je wel met je kuiten doen ;) Je handen mogen ook iets meer naar beneden vind ik, en je teugels wat langer :) Zoals de meesten al zeggen is je doorzitten niet super, maar met een paar keer een halfuurtje doorzitten zonder beugels kom je al een heel eind verder ;)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:07

Leuke pony waar je op rijdt!
Ben het met voorgangers eens, je doorzitten is niet super.
Ook lijkt het of je hem in de galop niet echt onder controle hebt, i.p.v. terug rijden trek je hem in de draf.
Probeer wat meer op je zit en benen te rijden i.p.v. op je handen.
Verder mag hij meer voorwaarts, in het filmpje heeft loopt hij te langzaam.
Ook valt het mij op dat je veel 'klappert' met je handen, misschien een keer zitles nemen?
Veel succes nog :D

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:03

Ja klopt mijn doorzitten is nog niet super, dit kan mede komen door dat de pony hoog opgooid. Verder rij ik maar 1 x per week op deze pony. Ik heb heel vaak zitlessen gehad waaronder op een dekje van Emiel Voest . Ik rij ook redelijk vaak zonder zadel en zonder beugels. Eigenlijk rij ik altijd de laatste 10 min. altijd wel zonder zadel. Ik ben geen topruiter maar vind het heel leuk om te verbeteren enz. Maar wat wel verbeterd is sinds afgelopen jaar dat ik meer ontspannen rijd. En zelfs af en toe lach :) Dat is ook erg belangrijk (:

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:16

cosmoxxx1 schreef:

Juist niet je tenen naar binnen. Dan kun je je kuit niet meer aanleggen aan het paard. En je op je kuit moet rijden is dat wel belangrijk om te kunnen doen,.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:02

Als je nog moeite hebt met doorzitten, probeer dit eens.

Je begint met gewoon actief ronddraven, al doende ga je steeds kleiner en kleiner lichtrijden. Op een gegeven moment kom je bijna niet meer uit je zadel, je gaat voelen dat iedere rughelft appart omhoog komt. Ga lekker mee in deze beweging, totdat je kont helemaal niet meer uit het zadel komt. Zo kun je het gevoel te pakken krijgen, zonde te bonken en te hinderen. :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:09

maj0 schreef:
cosmoxxx1 schreef:

Juist niet je tenen naar binnen. Dan kun je je kuit niet meer aanleggen aan het paard. En je op je kuit moet rijden is dat wel belangrijk om te kunnen doen,.

Je hoort met de zijkant van je onderbeen te drijven hè, niet met de achterkant van je kuit. Dus wel tenen naar voren. :)

Verder inerdaad lekker gaan zitten, heb je het al eens geprobeerd om je beugels 1 gaatje langer te doen? Je hebt je hakken nu echt heel erg laag, waardoor er behoorlijk wat druk op je beugel komt. Op de foto's waar je je voet iets vlakker hebt, steek je je been naar achteren, omdat het anders niet past. Hoe meer gewicht je op je beugels zet, hoe lastiger het is om door te zitten. Is dus ook nog uit te proberen.

Wel echt een leuk paardje!

danytsiaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:00

mooie combi :j, alleen blijf recht op je paardje zitten zie je foto 4 :j

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:52

Moet ik de beugels nog langer doen? Ze waren al te lang :')
Maar erg bedankt voor de tips ik probeer deze ook zo goed mogelijk te gebruiken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:47

Te lang zijn ze zeker niet. Als je je. Teugels laat hangen, je benen op de juiste manier, tenen iets omhoog en als je. Dan je tenen naar de buik draait, zou je zo met je voet in de beugel moeten gaan. Zoals je nu zit, moet je je been optrekken om ze aan te doen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:26

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 20:56

oke, dat wordt morgen met uber lange beugels rijden haha. Dat wordt nog wat :')

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 13:12

Ik heb gisteren gereden met 1 gaatje langer en dat bevalt goed. Woensdag wou ik weer een gaatje langer gaan. En dan zou het de 'ideale maat' moeten zijn.
Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:40

Fijn om het terug te horen als een tip echt werkt :D

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 18:59

Ik zou kijken of iemand een foto zou kunnen maken van mijn been positie nu. Het is alleen wel een ander paard :)

leanneboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:02

tenen naar binnen en wat meer naar beneden rijden